Egelhuis, welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 00:07

Vorig jaar heeft er een paar maanden een egel bij ons gebivakkeerd onder een stapel bladeren, maar zat hier toch erg kwetsbaar en heeft ook geen/amper een winterslaap gehouden. Geregeld hebben we er voer neer gelegd en stond er altijd een schoteltje met water.

Nu het toch echt bijna herfst is en de bladeren beginnen te vallen, wil ik het dit jaar voor zijn en een egelhuis in onze tuin zetten. Voor het geval we weer een bezoeker in de tuin hebben.

Google is dan uiteraard mijn beste vriend, maar ik kom zoveel egelhuisjes tegen dat ik eigenlijk niet weet wat het beste is voor ze.
Eventueel zou ik er zelf ook 1 kunnen maken, maar dan moet de constructie niet al te moeilijk zijn. :')

Wat zijn nu echt goede egelhuisjes, die er ook goed voor zorgen dat het niet te koud is voor ze?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:13

Ik ben geen egelexpert, maar ik heb deze gekocht afgelopen juli:
Afbeelding

Op een stoeptegel gezet, onder een struik, met krantensnippers erin. En de ingang niet op het noorden of noordoosten.

Ook heb ik een voederhuisje neergezet met een water- en etensbakje.

Afbeelding

(Foto van internet, maar hetzelfde voederhuisje als dat ik heb)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:16

Geen concrete adviezen, maar ik vind het idee echt super! Egeltjes hebben het al zo zwaar, zo lief dat je ze een handje gaat helpen. Ik wil heel graag een egeltje in de tuin, maar mijn tuin is een echt stadstuintje en helemaal ommuurd, dus dat gaat lastig worden. Mocht de keus gemaakt zijn, dan zie ik graag foto's! <3

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:21


Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:22

Haarbal schreef:
Geen concrete adviezen, maar ik vind het idee echt super! Egeltjes hebben het al zo zwaar, zo lief dat je ze een handje gaat helpen. Ik wil heel graag een egeltje in de tuin, maar mijn tuin is een echt stadstuintje en helemaal ommuurd, dus dat gaat lastig worden. Mocht de keus gemaakt zijn, dan zie ik graag foto's! <3

Met een muur of schutting?
Bij dat laatste kun je in overleg met de buren een egeldoorgang maken.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:24

Kookaburra schreef:
Haarbal schreef:
Geen concrete adviezen, maar ik vind het idee echt super! Egeltjes hebben het al zo zwaar, zo lief dat je ze een handje gaat helpen. Ik wil heel graag een egeltje in de tuin, maar mijn tuin is een echt stadstuintje en helemaal ommuurd, dus dat gaat lastig worden. Mocht de keus gemaakt zijn, dan zie ik graag foto's! <3

Met een muur of schutting?
Bij dat laatste kun je in overleg met de buren een egeldoorgang maken.


Een stenen muur helaas. -O- Ik denk ook niet dat mijn huurbaas er blij van wordt als ik er een stuk uitbik :o

edit: hij/zij zou echt wel mega welkom zijn want ik heb een enorme huisjesslakken-plaag. Kan ik geen leen-egel krijgen voor een weekje die me even de slakken op eet? :Y)

Anoniem

Re: Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:33

Egels gebruiken hetzelfde egelhuis niet twee keer, dus het is een vrij prijzige aankoop. Ik laat meestal een bult blad liggen en omzet dat mer gaas op een beschutte omgeving. Wat kleinen openingen in het gaas zodat egels naar binnen kunnen, maar grotere dieren niet.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:53

Mindim schreef:
Egels gebruiken hetzelfde egelhuis niet twee keer, dus het is een vrij prijzige aankoop. Ik laat meestal een bult blad liggen en omzet dat mer gaas op een beschutte omgeving. Wat kleinen openingen in het gaas zodat egels naar binnen kunnen, maar grotere dieren niet.


Ook als je de bladeren/krantensnippers in het voorjaar ververst? En ik las dat egels veel lopen, gaan er dan ook geen andere egels het huis gebruiken?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 02:26

Ik heb met bakstenen en takken een soort raamwerk gemaakt, wat ik vul met bladafval. Het zit onder een coniferenhaag.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 06:42

Wij hebben twee keer een egel van een opvang uitgezet in de tuin. Daarvoor hadden we een speciekuip op de kop met een opening er in. :)

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Egelhuis, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:45

Een compost ton met los hooi er in werkt hier ook ( woon wel buitenaf) en de rest moet zelf maar plekje onder de hooi berg vinden | O:) zijn er hier meer als 1 *-:) ook leuk als je ratten wil vangen ( wel in loopval) had elke keer egel.. dus andere plek voor de val gezocht maar op die plek liepen zeker 3verschillende egels ( grote/ kleur) was wel leuk om te weten

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:50

Haarbal schreef:
Geen concrete adviezen, maar ik vind het idee echt super! Egeltjes hebben het al zo zwaar, zo lief dat je ze een handje gaat helpen. Ik wil heel graag een egeltje in de tuin, maar mijn tuin is een echt stadstuintje en helemaal ommuurd, dus dat gaat lastig worden. Mocht de keus gemaakt zijn, dan zie ik graag foto's! <3

Als je je aanmeld bij de egel opvang kan je een egel krijgen die voor hij weer uitgezet wordt eerst in een beschermde omgeving mag wennen aan het weer buiten wonen, een ommuurde tuin is juist fijn omdat je hem dan in de gaten kan houden.
De egel opvang komt hier geregeld een egeltje uitzetten, soms haal ik ze op bij mensen die een tuin zoals jij hebben.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:10

knollentuin schreef:
Haarbal schreef:
Geen concrete adviezen, maar ik vind het idee echt super! Egeltjes hebben het al zo zwaar, zo lief dat je ze een handje gaat helpen. Ik wil heel graag een egeltje in de tuin, maar mijn tuin is een echt stadstuintje en helemaal ommuurd, dus dat gaat lastig worden. Mocht de keus gemaakt zijn, dan zie ik graag foto's! <3

Als je je aanmeld bij de egel opvang kan je een egel krijgen die voor hij weer uitgezet wordt eerst in een beschermde omgeving mag wennen aan het weer buiten wonen, een ommuurde tuin is juist fijn omdat je hem dan in de gaten kan houden.
De egel opvang komt hier geregeld een egeltje uitzetten, soms haal ik ze op bij mensen die een tuin zoals jij hebben.


Oh echt? Ik heb wel een hond die graag in mijn tuintje loopt, maar die wil ik wel een poos binnenhouden als er een egeltje komt logeren! Ik zal ze eens mailen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:13

Egels kunnen aardig tegen muren/schuttingen op klimmen hoor. :P