Zieke kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 15:44

Allereerst: kat is onder behandeling van de dierenarts! Ik open dit topic omdat mijn hoofd een beetje overloopt van de zorgen en ik het graag even op een rijtje wil hebben wat er allemaal is gebeurd deze week. Wie weet hebben andere mensen er ook nog wat aan...

Het slachtoffer is mijn 6 jarige gecastreerde kater Henk. Hij is al zijn hele leven bij mij. Hij leeft sinds ruim een jaar als binnenkat met een afgesloten balkon en hij heeft een kleine poezenvriendin van een jaar oud. Nog even een fotootje van dinsdag:

Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal en de viezige details tussendoor.

Afgelopen zondag is Henk begonnen met braken. Geen directe reden tot zorg, hij wilt zijn brokjes nog wel eens naar binnen schrokken en dat gaat dan soms een keer mis. Maar maandag richting het einde van de dag begon hij meer over te geven en was dit alleen nog maar slijm. Maandagavond dronk hij niet meer, at hij niet meer en gebruikte hij de kattenbak ook niet. Reden om dus dinsdagochtend gelijk de dierenarts te bellen.

Dinsdagochtend naar de dierenarts geweest en daar heeft hij een injectie gehad tegen het braken/misselijkheid en vocht toegediend gekregen. We hoopten dat hij door de misselijkheid te stoppen weer wilde eten en zo alles op gang konden brengen. Hiervoor hebben we gelijk Recovery van Royal Canin meegekregen. Helaas wilde hij niet zelfstandig eten, heb het voer even in zijn bekje gedaan (1 eetlepel) omdat ik hoopte dat hij dan zou beseffen dat het eten geen pijnlijke braakbeurt opleverde en dat hij dan weer zou willen eten. Braken bleef uit maar hij wilde ook zeker verder niet eten en drinken. Getracht een bloedonderzoek te doen maar kat was erg boos dus moest onder een roesje maar de dierenarts vond dat erg heftig voor hem dus even gelaten.

Woensdagochtend zijn we dus opnieuw naar de dierenarts gegaan. We hadden eigenlijk een bloedonderzoek gepland, maar de dierenartsen hadden intern overlegd en wilden liever eerst een rontgenfoto maken omdat ze dachten aan verstopping. Foto is gemaakt en er waren vlekken te zien in de darmen (geen roesje nodig dus wederom bloedonderzoek even gelaten). Hiervoor laxeermiddel meegekregen met de hoop dat alles los zou komen, maar voor de zekerheid alvast een afspraak gemaakt in Utrecht voor donderdag voor een echo als dit niet zou gebeuren. Ook weer vocht gekregen en injectie tegen de misselijkheid en dus laxeermiddel. In de avond op instructie van de dierenarts 3x 3ml van het laatste gegeven, dat is genoeg voor 15kg kat (hij weegt 5kg). 's Nachts is hij eindelijk naar de bak gegaan, voornamelijk haar kwam eruit, maar eten en drinken deed hij hierna nog steeds niet.

Dus dag 3, donderdag, op naar de kliniek in Utrecht voor de echo. Hiervoor nog het laxeermiddel proberen te geven maar dat braakte hij niet veel later weer uit. Voor de echo een lang verhaal kort: dunne darm goed, dikke darm gevuld (niet verstopt), blinde darm flink ontstoken. Verder vielen ook de nieren op, de structuur was nog volkomen normaal maar de vorm iets afwijkend. Dit is doorgestuurd naar mijn eigen DA. Vanwege de nieren dan echt voor dag 4 een bloedonderzoek met roesje afgesproken. Verder weer vocht toegediend gekregen en wederom iets tegen de misselijkheid. Toch proberen het laxeermiddel te blijven geven om de darmen soepel te houden. Voor de infectie even moeten wachten tot het verslag van de echo binnen was bij de dierenarts om de goede medicijnen te kunnen kiezen. Kat eet en drinkt nog steeds niet.

En vandaag dus dierenarts dag 4, kat vanochtend bij de dierenarts gebracht en overleg gehad wat nu te doen. Hij kreeg dus sowieso een roesje om het bloed te testen voor de nieren. Omdat hij dat roesje moet weten ze niet hoeveel bloed ze kunnen afnemen (ivm verlaagde bloeddruk tijdens roesje) maar hopelijk genoeg voor zeer uitgebreid onderzoek en anders doen ze iets beperkter. Hij moet dan even blijven tot hij echt weer helemaal wakker is en dan krijgt hij een ander soort injectie om eetlust een beetje op te wekken en zijn maag te beschermen. Eventueel nog vocht, maar dat moet ik zo even vragen. Hij krijgt een antibiotica injectie (dat kan hij tenminste niet weer eruit gooien), die zal hij maandag opnieuw moeten. Daarmee moet de infectie in de darmen verholpen worden. Mocht hij dan nog niet goed functioneren dan wordt er opnieuw een echo gedaan en de blinde darm evt operationeel verwijderd worden. Dat zal dan in Utrecht moeten want dat is vrij ingewikkeld. Hij zal verder echt moeten gaan eten, hopelijk vrijwillig maar anders ga ik dwangvoeren en hopen dat hij het binnenhoudt. Wat ik moet doen als hij het niet binnen houdt moet ik ook vanmiddag even overleggen.

Hopelijk ben ik niks vergeten maar het is allemaal nogal wat... Hij ligt verder de hele dag op rustige plekjes in huis, zit soms voor de drinkbak of etensbak te kijken maar helaas drinkt/eet hij dus al enkele dagen niet :(

Helpen jullie mij duimen dat hij aan het eten gaat en dat zijn nieren het goed doen -O-?

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:52

Kom op Henk, je kan het! :knuffel:

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:04

Ik duim met je mee!

Heb je al geprobeerd hem iets voor te houden wat hij écht ontzettend lekker vindt?
Gekookte kip, plakje kipfilet, zalm/tonijn, gedroogde kip/vis, bakje vleesvoer etc.

Misschien dat hem dat nét over de streep trekt om toch iets te eten?

Nogmaals ik duim heel hard mee en heel veel sterkte met en voor Henk!

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:26

Arme Henk. :(

Sterkte TS! Ik hoop dat hij snel weer beter is. Ik duim mee!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:30

Ach wat naar. Heb je nog geen uitslagen van het eerste bloedonderzoek gekregen? Ben wel erg benieuwd of de nierwaarden (sterk) afwijken. En is er ook urine-onderzoek gedaan?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:31

Ach jee! Naar om je beestje zo te zien :(:)

Eet hij echt helemaal niks? Is het een optie te dwangvoeren (zeker nu gebleken is dat er geen verstopping is)? Zolang niet eten is niet goed (maar dat wist je al natuurlijk), maar zorgt er tevens ook voor dat hij in een negatieve spiraal komt. Hoe langer niet eten, hoe misselijker = langer niet eten.

Die recovery kun je met een spuitje vrij makkelijk geven. Wel maar kleine porties per keer, anders gaat hij mogelijk weer braken.

Verder hoop ik dat de antibiotica wat gaat helpen, dat scheelt allicht ook! En sterkte met het bloedonderzoek, ben benieuwd wat ze vinden!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 17:53

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties! Doet me goed om dit te kunnen delen met mensen!

Ik zal eerst even een update geven over het bezoek net, we hebben hem zojuist opgehaald. Er is genoeg bloed afgenomen voor een uitgebreid onderzoek door het lab en de dierenarts heeft op eigen kosten ook bij henzelf een kleine test kunnen doen waar geen bijzonderheden uit zijn gekomen! Dus dat is een hele voorzichtige kleine voorlopige opluchting :+
Verder heeft hij een een maagbeschermer, een eetlustopwekker en Prednison gehad. En natuurlijk de injectie met antibiotica voor de darminfectie.
Voor het weekend hoeven we het laxeermiddel niet meer te geven, omdat hij dit nu twee keer eruit heeft gegooid laten we die even zitten om misselijkheid te voorkomen. Ik heb wel vloeistof en pilletjes meegekregen tegen het braken en om de maag te beschermen. Het plan is om hem te dwangvoeren als hij niet zelfstandig eet, omdat hij toch echt wat binnen moet krijgen. Zolang hij dit daarna niet weer eruit gooit moet het goedkomen. Als hij toch gaat braken moet hij dit weekend naar Nieuwegein (daar zit dan de dienstdoende dierenarts) en moet hij wellicht daar blijven.

@soeboenoe
We hebben inderdaad de hele snoeptrommel voor hem opengetrokken, gedroogde zalm, allerlei soorten kipfilet en vis, zijn favoriete snoepjes, natvoer, en ook de recovery die ze normaal erg lekker vinden. Hij lijkt wel graag te willen, zit voor de voerbak, maar zodra iets zijn kant op komt draait hij snel om. Maar we blijven aanbieden en proberen met hem! Tot nu toe is alleen de andere kat blij die de afdankertjes krijgt haha.

@GDG het 'kleine' bloedonderzoek hebben we net uitslag van, dit was goed! Hierop zien ze grotere afwijkingen. Nu alleen nog tot maandag afwachten of het uitgebreide onderzoek ook goed is. Hier kunnen ze al minimaal verminderd functioneren van de nieren constateren. We hebben het nog niet gehad over een urine-onderzoek.

@SimoneeM Ja het is echt heel naar :(! Hij heeft sinds maandag einde middag niet meer gegeten. Dit weekend gaan we beginnen met dwangvoeren, is eerder nog niet gedaan omdat we gisteren pas uitsluitsel gekregen over de verstopping en vandaag moest hij nuchter zijn voor het roesje. Wel al een keer na de eerste behandeling ongeveer een eetlepel recovery gevoerd, om zo proberen het patroon te doorbreken. Toen dit niet hielp hebben we dus even afgewacht. Voor dit weekend gaan we inderdaad de recovery dwangvoeren gemengd met een klein beetje water voor wat extra vocht!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:04

Ah ja als je nog niet wist of er verstopping was snap ik het niet dwangvoeren. Ben benieuwd wat er uit het uitgebreide onderzoek komt. Wel spannend met die nieren.

Ik duim dat hij vanzelf ook beter gaat eten weer :(:)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:43

We hebben vanavond 2x een spuitje met recovery en water onder dwang aan hem gegeven, maar dat is er in gebleven, dus dat is heel prettig.

Helaas tot overmaat van ramp vanavond mijn andere kat, 16 jaar, door mijn moeder in de tuin overleden gevonden. 15 jaar mijn beste maatje geweest en het laatste jaar dat ik op mezelf woonde en hem vanwege zijn leeftijd bij mijn ouders gelaten waar hij ontzettend verwend werd en ik nog zeer regelmatig langs kwam. Hij lag op zijn favoriete plekje in de tuin waar hij altijd lekker lag te zonnen dus ik hoop heel erg dat hij vredig is heengegaan. Maakt het verdriet niet minder ;(

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 18:22

Vandaag is hij behoorlijk opgeleefd! Heeft zelfstandig wat brokjes op. Ik voer nog wel met het spuitje recovery bij omdat het nog wel weinig is. De medicijnen uit het spuitje pakt hij goed, het pilletje is een ramp. Voor nu zijn we positief!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:46

November108 schreef:
Vandaag is hij behoorlijk opgeleefd! Heeft zelfstandig wat brokjes op. Ik voer nog wel met het spuitje recovery bij omdat het nog wel weinig is. De medicijnen uit het spuitje pakt hij goed, het pilletje is een ramp. Voor nu zijn we positief!


Mag je het pilletje fijnmalen? Dan kun je het misschien door het spuitje recovery mengen? Of iets anders vloeibaars, anders wil ie straks de recovery niet meer, zul je zien.

Wel fijn dat het beter gaat!

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:07

Ach Henkie!
Wat vervelend ts, al die zorgen. Ik herken je verhaal. Ik heb jaren geleden dezelfde zorgen gehad om mijn kat; niet eten, veel onderzoeken, dwangvoeren, opname kliniek en uiteindelijk sondevoeding. Er is uiteindelijk nooit een oorzaak gevonden en hij ging na 2 weken gelukkig weer zelf eten.

Ik ben momenteel aan het dokteren met mijn andere kat en herken je zorgen en stress helaas.
Beterschap Henk!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:13

Wat verdrietig dat je andere kat is overleden, sterkte :(:)

Wat betreft je zieke kat, heeft hij toevallig Cerenia gekregen tegen de misselijkheid? Dat is erg bitter. Als het een probleem blijft zou je ook om Emeprid kunnen vragen, dat is vloeibaar en niet bitter.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 22:57

Goof schreef:
Ach Henkie!
Wat vervelend ts, al die zorgen. Ik herken je verhaal. Ik heb jaren geleden dezelfde zorgen gehad om mijn kat; niet eten, veel onderzoeken, dwangvoeren, opname kliniek en uiteindelijk sondevoeding. Er is uiteindelijk nooit een oorzaak gevonden en hij ging na 2 weken gelukkig weer zelf eten.

Ik ben momenteel aan het dokteren met mijn andere kat en herken je zorgen en stress helaas.
Beterschap Henk!


Wat rot voor je Goof, dat je dit gevoel herkent. Het is gewoon zo vervelend als je diertje ziek is en je er niks aan kan doen. Jij ook heel veel beterschap met jouw kat!

Anna79 schreef:
Wat verdrietig dat je andere kat is overleden, sterkte :(:)

Wat betreft je zieke kat, heeft hij toevallig Cerenia gekregen tegen de misselijkheid? Dat is erg bitter. Als het een probleem blijft zou je ook om Emeprid kunnen vragen, dat is vloeibaar en niet bitter.


Dankjewel!
Oei, ik weet even de namen niet allemaal meer uit mijn hoofd, maar hij heeft deze week meerdere injecties gehad tegen de misselijkheid. Dit weekend heb ik Sucralfaat gekregen als maagbescherming en Metomotyl tabletten tegen het braken. Mocht ik het langer nodig hebben zal ik de Emeprid zeker onthouden, de pillen gaan erg moeizaam en ik geef ze nu zoals @SimoneeM vertelde vermalen. Anders werkt hij het er echt uit.

Vanavond even naar mijn ouders geweest om te eten, allemaal verdriet even gedeeld om de andere kat, komen we thuis lijkt Henk toch weer wat misselijk -O-. Als we hem eten aanbieden likt hij weer erg langs zijn lippen, slikken, oncomfortabel en hij eet het dus ook niet op. Ik ga hem zo nog even een spuitje met recovery met wat water geven...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:34

Veel pillen smaken bitter. Oa cerenia, zitac etc.
De oplossing is om lege capsules maat 3 of 4 te kopen en de pillen daar in te doen.
Beetje natmaken daarna en de doorzichtige gelatine of vegetarische capsule glijdt zo bij de kat naar binnen (wij gebruiken een pillen schieter). Je kunt ze overal bestellen online, oa bij medpets. Met een pillensnijder erbij kun je elk pilletje in zo’n capsule krijgen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:37

Ik lees nu trouwens je update, vervelend dat hij weer en dippie heeft. Houd vol! Het heeft even de tijd nodig. Heb je het idee dat hij ook pijn heeft? (Oren schuiner, ogen wat dichter, snorharen meer naar voren zijn oa pijnsignalen)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 00:38

Bedankt voor de tip @Hannanas, ik zal er eens naar kijken en sowieso even vragen bij de dierenarts maandag of ze iets hebben liggen!
Ja, hij geeft een beeld af van compleet ongemak... Knippert/knijpt inderdaad met zijn ogen, reageert nog wel positief op aandacht, verstopt zich ook weer in de hoekjes en ik heb zojuist de recovery geprobeerd met een spuitje. Tot nu toe is dat elke keer gelukt, heb het best in de vingers om dit te doen, maar hij is echt het eruit aan het werken. Hij heeft wel wat binnen gekregen maar probeer het over een paar uurtjes nog een keer...

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 06:03

Zojuist was hij weer iets fitter, toonde stuk vrolijker en hij gaf aan zijn brokjes te willen eten. Qua vocht heb ik liever vlees maar goed, alles is op dit moment welkom. Hij heeft er toch een stuk of 10 zelfstandig op!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:17

Het begin klinkt zoals bij mijn jongste kat, maar die stopte alleen met eten en dat was buikpijn. Bij de DA gelijk proefzakje hills digestive care i/c open gemaakt en dit werd met smaak gegeten. Ze bleef gelukkig wel goed drinken en ondanks dat ik dacht dat ze afgevallen was. Was ze zelfs 100 gram aangekomen, maar door bolle strakke rug te lopen leek het erger.

Stand van zaken nu heb mijn oude bed kroelkat weer terug.

Maar beterschap en mooi dat het wat beter gaat.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:46

Ahw wat sneu zeg, zo krijg je in een korte tijd veel te verwerken.. hopelijk knapt Henk snel weer op. Fijn dat het al wel wat beter gaat!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 12:57

Nou, meneer heeft net weer overgegeven, opnieuw alleen schuim -O-...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:06

oliebol! Houdt hij het eten wel binnen?
Want het lijkt erop dat z’n maag leeg is, kun je hem ieder uur wat voeding geven (ja ook snachts)?

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:13

Ik zou persoonlijk voor een endoscoopie gaan. Kan heel goed zijn dat er een scherp voorwerp in de maag of darmen zit die niet te zien is op foto's. Door blijven braken ondanks medicijnen klinkt niet goed. Heel veel sterkte

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:16

November108 schreef:
Nou, meneer heeft net weer overgegeven, opnieuw alleen schuim -O-...

Echt schuim, want dan zou ik huis even controleren op lieveheersbeestjes.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 13:19

Hannanas schreef:
oliebol! Houdt hij het eten wel binnen?
Want het lijkt erop dat z’n maag leeg is, kun je hem ieder uur wat voeding geven (ja ook snachts)?


Hij heeft van mij om 11 uur recovery gehad, dat zat er niet bij.. ik ga hem zo weer geven. Zal de frequentie verhogen. Snachts maakt niet uit want ik slaap toch nauwelijks met alle zorgen...


quickie schreef:
Ik zou persoonlijk voor een endoscoopie gaan. Kan heel goed zijn dat er een scherp voorwerp in de maag of darmen zit die niet te zien is op foto's. Door blijven braken ondanks medicijnen klinkt niet goed. Heel veel sterkte


Is dit een aanvulling nog op de echo? Hadden ze daar geen gekke objecten kunnen zien? Oprechte vraag hoor, we doen alles wat nodig is, maar hoopte dat dit uitgesloten zou zijn door de echo...