Tips gezocht voor onzekere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Tips gezocht voor onzekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 09:44

Wij zijn nu een aantal dagen verhuisd naar een nieuwe woning.
Onze hond is 10,5 jaar oud, slechte/pijnlijke heupen en maar 1 oogje. In haar andere oog beginnende staar denk ik. Wij hebben haar nu 6 jaar, ze komt van een dakloze drugsverslaafde. In principe is ze lief naar andere honden, maar ze wil het liefst met rust gelaten worden. Naar mensen is ze een en al liefde, behalve als ze slaapt, dan kan ze happen als ze wakker schrikt.
Ze kan met wandelen ook erg schrikken van andere honden, omdat ze die vaak pas op het laatste moment ziet. Ze gaat dan tekeer als een gek en is dan lastig te kalmeren/corrigeren. Als de hond dichterbij komt, dan wil ze wel snuffelen en is ze heel rustig en beleefd.

In onze nieuwe woning is het balkon van glas en er zijn véél honden in de buurt. Ze hoort ze ook vaak blaffen. Gevolg is nu dus dat ze voortdurend tekeer gaat op het balkon of in huis. Het is een combi van hard blaffen, trillen en piepen, echt een beetje nerveus gedrag.

Ik vraag me af hoe ik haar het beste hiermee kan helpen en laten weten dat er niks aan de hand is.
Boos worden helpt niet. Afleiden met koekjes helpt op het moment dat ze het aanneemt, vervolgens staat ze te blaffen en grommen met het koekje in de mond.

Ik denk zelf dat het onzekerheid is en dus niet zozeer dominant of a sociaal gedrag. Ook omdat ze vanuit haar slaap als een gek omhoog springt als ze een hond hoort blaffen en dan verwilderd om zich heen blaft. Als wij haar dan per ongeluk aanraken of een van de katten rent verschrikt weg, daar hapt ze daarnaar. Vervolgens komt ze kwispelend en piepend bij je zitten.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Tips gezocht voor onzekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:56


Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:01

Ah, onzekerheid en misschien een beetje schrik van alle verandering. Dat in combinatie met de pijn krijg je uiteraard een hond die niet zo lekker in haar vel zit. Je kan je huis al een stuk fijner maken met een tijdelijke Adaptil Calm verdamper, waarbij geruststellende feromonen van moederhonden wordt verdampt. Dat kan haar al gerust stellen en een gevoel van veiligheid geven. Ik zou ook overdag YouTube-geluiden afspelen, je hebt speciale 'soothing dog music' videos en die werken echt geweldig voor honden die geluidsgevoelig zijn.

Met wandelen zal ze momenteel ook wel een beetje reageren als een emmertje dat aan het overlopen is van alle prikkels, als het in huis fijner voor haar is dan zal ze buiten ook makkelijker te kalmeren zijn. Maar one step at a time, rustig aan. :) Eerst in huis voor elkaar en dan aan haar gedrag buiten werken.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Tips gezocht voor onzekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 19:08

Bedankt, ik heb vanmiddag gelijk zo'n Adaptil band gekocht, die heeft ze nu om. Een verdamper is niet zo zinvol nu, ivm klussen staan de ramen en deuren steeds open.
Hopelijk heeft ze al baat bij de band!

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tips gezocht voor onzekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:36

Ik zou, zodra je kan, haar ook eens lichamelijk laten checken. Slechte heupen geven “pijn” wat je in t hele lichaam gaat merken en slecht zicht erbij is genoeg reden voor stress. En stress ga je ook merken in haar lijf. Dat met de verbouwing er bij zou ik je adviseren een dierfysio in de buurt te zoeken.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 21:39

kiwiwitje schreef:
Ik zou, zodra je kan, haar ook eens lichamelijk laten checken. Slechte heupen geven “pijn” wat je in t hele lichaam gaat merken en slecht zicht erbij is genoeg reden voor stress. En stress ga je ook merken in haar lijf. Dat met de verbouwing er bij zou ik je adviseren een dierfysio in de buurt te zoeken.


Ze is al uitgebreid gecheckt en leeft eigenlijk al 2 jaar in reservetijd. De dierenarts is verbaasd dat ze überhaupt nog kan lopen, gezien de staat van de heupjes. Ze krijgt speciaal voer, de maximale dosering ontstekingsremmer en pijnstillers en als extra nog Tramadol. Die laatste geven we zo weinig mogelijk, omdat ze er een soort van gaat hallucineren.
De fysio kan niet zoveel doen, omdat de heupen al zo goed als kapot zijn. Dus wat medicatie en diagnose betreft is alles bekend.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:26

Wat sneu dat ze zo uit haar doen is. :(:)

Voorlopig zou ik haar niet op het balkon laten, aangenomen dat ze de buurthonden daar beter hoort dan binnen. In de tussentijd zou je het balkon (tijdelijk) kunnen afplakken, zodat ze visueel in ieder geval minder prikkels te verwerken krijgt.

De radio zo aanzetten dat die het geluid overstemt zou je ook kunnen proberen.

Onze hond uit het asiel reageert verder goed op de Relaxopet i.c.m. prikkels van buitenaf (blaffende buurhonden). Die zou je ook nog kunnen overwegen...

Heb je trouwens een kamertje (liefst midden in de woning i.v.m. geluid van buitenaf) waar ze zich kan terugtrekken? Misschien kun je een veilig plekje voor haar maken met een kussen en een deken en haar leren dat ze daar altijd naartoe kan als ze onrustig/gespannen is.

En verder zoveel mogelijk stress voorkomen, dus buiten andere honden (en de schrikmomenten) misschien maar even vermijden.

En als je hiermee gaat oefenen: de lekkerste beloning binnen handbereik leggen en die geven zodra ze iets hoort, maar (nog) niet reageert. Eventueel gekoppeld aan een woord of clicker als ze die al kent. Hier doen we het zo: *blaffende buurhond* - YES! - beloning.
In het begin moet je die momentjes echt zoeken/creëren en de rest laten gaan, zeker niet actief gaan corrigeren. Maar met een beloning die écht de moeite waard is, leren ze heel snel om naar je toe te komen voor de beloning in plaats van te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:58

Misschien op haar ooghoogte tijdelijk het glazen balkon afplakken met van dat transparante plakplastic?

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 06:28

Mona81 schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zou, zodra je kan, haar ook eens lichamelijk laten checken. Slechte heupen geven “pijn” wat je in t hele lichaam gaat merken en slecht zicht erbij is genoeg reden voor stress. En stress ga je ook merken in haar lijf. Dat met de verbouwing er bij zou ik je adviseren een dierfysio in de buurt te zoeken.


Ze is al uitgebreid gecheckt en leeft eigenlijk al 2 jaar in reservetijd. De dierenarts is verbaasd dat ze überhaupt nog kan lopen, gezien de staat van de heupjes. Ze krijgt speciaal voer, de maximale dosering ontstekingsremmer en pijnstillers en als extra nog Tramadol. Die laatste geven we zo weinig mogelijk, omdat ze er een soort van gaat hallucineren.
De fysio kan niet zoveel doen, omdat de heupen al zo goed als kapot zijn. Dus wat medicatie en diagnose betreft is alles bekend.

Ontstekingsremmers en pijnstillers halen niet alles weg. Fysio kan zeker nog meer doen qua pijnverlichting :) maar persoonlijk, in zo’n staat denk ik dat ik er voor zou kiezen haar te laten gaan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Tips gezocht voor onzekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 10:57

Het balkon voorlopig afplakken of haar er even niet oplaten is een goed idee inderdaad.
Op zich kan ze in huis goed ontspannen, als we bij haar in de buurt zijn. Ik zoek een rustige ruimte op tijdens het klussen en daar ligt zij dan ook. Dan kan ze lekker rustig slapen. Hoewel ze fel reageert als je haar aanraakt in haar slaap, kiest ze juist altijd een plek waar de kans het grootst is dat je op haar gaat staan >;)

@Kiwiwitje, dat zou je inderdaad denken, als je het zo leest. Maar het beeld dat ze laat zien, qua lopen en humeur, komt niet overeen met wat de röntgenfoto's laten zien.
Ze is nog steeds speels en vrolijk en loopt best wel goed. Ze is wat stijf met lopen,maar dat was het dan ook. Terwijl de foto's laten zien dat er al zoveel botwoekering is, dat de heupkoppen niet meer in de kommen zitten. Soms heeft ze s nachts meer pijn, dan heeft ze ook kracht verlies en dan krijgt ze Tramadol. Maar dat is momenteel maar 2x per maand ofzo. We zijn dus blij dat het nog zo goed gaat met haar en de tijd die we nog met haar hebben.
Voordat we zijn gestart met de ontstekingsremmers en het voer, was ze overigens wel zo slecht dat we het niet oké vonden. Maar de medicijnen en Mobility van Royal Canin hebben echt heel voor haar gedaan.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:02

Dat maakt inderdaad een groot verschil. Voor de heupen is het het aller belangrijkst dat ze goede stevige spieren houd. Dat voorkomt t grootste deel van de pijn. Dat is ook waarom ik hoe dan ook fysio blijf adviseren. :)
je geeft duidelijk aan dat er wel pijn/ongemak is. En dat geeft effecten op de rest van t lichaam. helaas.