Wat kost een vogel per maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:07

Ja, dit zou ongetwijfeld per dier verschillen :+ maar ik probeer het eens op een rijtje te zetten.

Even in het kort (oke, ik ben niet zo goed in iets kort houden) ; sinds een goede 2 maanden werk ik in een gigantische dierenzaak. Ik had mijzelf nooit als 'vogelmens' gezien, maar in week 2 kwam daar een knappe 2 maand oude Caique voorbij en ik was op slag verliefd.

(Wie wordt hier nou niet verliefd op?) <3
Afbeelding

Al snel zocht ik op internet naar info over Caique's, kwam snel tot de conclusie dat ze errug duur zijn (zeker voor iemand die nooit vogels gehouden heeft). Vond op marktplaats een 'koopje', maar mijn vriend moet er niks van weten. Die prijs lachte hij weg. T was niet erg serieus eigenlijk.

Inmiddels ben ik erachter dat Caique's ook een behoorlijk karaktertje hebben. Waarschijnlijk dus niet de ideale vogel om mee te starten. - Ik heb ook 2 katten, die nog geen vogel van dichtbij gezien hebben. -

Nu ben ik aan het rondkijken naar een vogeltje in een ìets lagere prijscategorie :+ Ik zoek wel iets dat ongeveer net zo groot is, gewoon een leuk diertje welke je lekker handtam kan maken etc. Daar kom ik vast wel uit, en ook mijn lieve collega's zijn bereid om mee te denken :)

Nu zou ik graag op een rijtje hebben wat de kosten voor zo'n beestje nou ongeveer zijn, per maand.
Dan heb ik het dus over voeding, speeltjes, onderhoud etc.

Ik hoop dat jullie mij daarin wat meer inzicht kunnen geven! Wellicht vergis ik mij heel erg, maar ik denk zelf dat het dier in het begin het duurste is. Daarna natuurlijk het voer en hier en daar nieuwe speeltjes. (Ligt er denk ik ook maar net aan wat voor vogel je hebt)

Ik wil me uiteraard goed gaan inlezen, maar als de kosten per maand mee vallen, hoop ik de nee van mijn vriend in een ja te kunnen veranderen. :+

Ik hoop niet dat jullie denken; goh, weer zo een die denkt dat het allemaal wel mee valt. Of weet ik het wat.. Ik probeer me oprecht te oriënteren en uit te zoeken hoe of wat. Mijn vriend sleur ik binnenkort gewoon een aantal keer mee naar de winkel om de vogels onder zijn neus te douwen :+ wellicht werkt dat! ;)

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:20

Wat leuk dat je aan het oriënteren bent.

Zelf heb ik een grijze roodstaart papegaai van nu 6 jaar.
Duur in aanschaf maar in onderhoud valt het wel mee.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Die van mij krijgt elke maand wel een nieuw speeltje voor in de kooi en krijgt als voeding nutriburd p15.
Daarnaast natuurlijk genoeg fruitjes groentjes zaadjes etc

Ik ben zelf wel echt voor een koppel.
Zelf had ik er eerst 2 maar 1 is overleden en tot op heden geen geld gehad om die te *vervangen*
Gelukkig heeft hij daar geen stress om en doet hij het onder omstandigheden goed alleen.

Kijk goed rond zelf vind ik bonteboertjes dus senegalpapegaaien ook erg leuk klein maar een karakter op zich.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:22

Kijk eens naar Pyrrhura's. Dat zijn dwergpapegaaien en net zo groot als caiques (hoe schrijf je het?).
Alleen minder vocaal aanwezig. Caiques zijn echt schreeuwers. Horendol wordt je ervan!
Pyrrhura's kun je ongeveer 15 woordjes/geluiden leren en zijn verder vooral druk met fourageren. Zijn super slim en gebruiken dat ook in hun voordeel (en soms jouw nadeel).
Ze kunnen heel makkelijk tam gemaakt worden als je er veel tijd in stopt. (doe ze onder je trui, dat werkt).
En ze zij gelukkiger in een koppeltje maar je kunt beetje starten eerst met 1 zodat je makkelijk kunt connecten.
Wij hebben een gigantisch vogelkooi, gekocht voor €150. Voer (pellets) kost 10€ per maand. Zak zonnepitjes (€5voor aantal maanden) en wat fruit. Ze eten ook graag de kroostjes van je appel/peer of wat meelwormpjes.
Ze spelen liefst met dopjes van flessen (lekker goedkoop).

Verder kun je laten testen op vogelziektes (€180 kost dat) of geslacht €20.

Wat speeltjes gewoon tweedehands of in de uitverkoop kopen. Je kunt het zo duur maken als je wilt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:28

Pyhurras zijn echt leuk!!

Als kind ook één gehad. Samen met twee valkjes.
T beestje moest alleen wat van mij weten! Dus enorm aan mij gehecht.

Toen ik uit huis ging, kreeg ik na drie maanden n bericht.
Spontaan overleden.
(Volgens n vogelkenner, zou dit heimwee naar mij kunnen zijn geweest)

En ze maakte minder "geluid" dan de valkjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:29

Wat een leuk topic!
Zelf heb ik 24 valkparkieten en een edelpapegaai.
Ik denk dat de kosten van de valken ongeveer op 50 euro per maand liggen, terwijl de kosten voor onze edel op ongeveer 300 euro per maand ligt (dat komt vooral door veel soorten verse biologische groentes en fruit die hij dagelijks nodig heeft).

Een Caique is op zich een superleuke vogel idd! Qua speeltjes kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
Maar onthou altijd: een gelukkige vogel is een vogel die sloopt :D Dus hoe meer ze slopen, hoe beter _O- En dan is het beter dat ze hun speeltjes slopen ipv je dure kast of tafel. Want kromsnavels zetten overal hun snavel in wanneer ze de kans krijgen.

Een grote kostenpost is ook de vogelarts. Mijn valken worden sowieso 2 keer per jaar qua ontlasting op parasieten etc getest. Onze edelpapegaai ondergaat ook jaarlijks een bloedonderzoek. Dat kost dan ook weer 160 euro. En dat zijn de standaard dingen! Zodra er medisch echt iets aan de hand is, zit je al heel snel in de 3 cijfers. Een normale dierenarts kan vogels doorgaans geen echte zorg bieden, dus zorg wel dat je naar een echte vogelarts gaat!

Qua aanschaf kost een valkparkiet gemiddeld zo'n 40 euro. Onze edelpapegaai heeft 750 euro gekost.
En dan heb je de kooi nog nodig (de gemiddelde kooi die ze in een dierenwinkel verkopen is veel te klein, dus orienteer je eerst goed online!). Voor een beetje goede kooi zit je ook zo aan een paar honderd euro.

Dus tja, met 24 valken ben ik stukken goedkoper uit als met een edelpapegaai :D Maar dat is echt een keus die je maakt!
Er is in mijn ogen geen beginnersvogel. Ze hebben allemaal goede zorg nodig. Wel is het zo dat bijvoorbeeld een valkparkiet een heel gemoedelijk karakter heeft en makkelijker te verzorgen is als bijvoorbeeld een edelpapegaai. Een edelpapegaai in huis is echt alsof je fulltime een kleuter in huis hebt die routine en structuur nodig heeft, anders zetten ze alles op stelten :+

Pyrrhura's zijn idd ook heel leuk! En net als Caiques en bijna alle andere vogels een soort die je beter met z'n tweeën kunt houden. Met de edelpapegaai is dat bijvoorbeeld weer anders. Die kunnen niet zomaar met z'n tweeën in de kooi, anders is het vechten tot de dood.
Ik zou zeggen: ga eens naar Hareco in Sliedrecht. Daar kunnen ze je van allerlei informatie voorzien en kun je kennis maken met de soorten! :j Ga niet over één nacht ijs en neem de tijd. Lees je goed in en zoek een goed adres of kweker waar je je vogel vandaan haalt! Koop een vogel die op ziekten getest is of laat dit zelf doen :j Dat is het qua kosten echt waard!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:36

Leuk dat de Pyrrhura's en Boerenbontjes genoemd worden, want die staan idd ook op mijn lijstje :j
Ben ook aan het kijken op oa Hope For Wings. Zijn diertjes van verschillende leeftijden. Een jaar, 7 jaar maar ook van 40. Fijne ervan vind ik dat het karakter al bekend is :+ en bij veel vogels krijg je de kooi en toebehoren erbij. Alleen moet je maar net uitgekozen worden als nieuw baasje. Maar ook weet ik daar van te voren of het dier bijvoorbeeld katten al gewent is of niet.

Speeltjes etc kan je idd zo duur maken als je zelf wilt! Maar de juiste voeding is natuurlijk wel belangrijk. Van Nutribird verkopen wij vrij kleine zakjes grloof ik, a 10-15,- per zak.

Als je het simpel houd, ben je eigenlijk nog geen €50,- per maand kwijt..? (Ik ben niet van simpel hoor, mijn dieren krijgen het beste dat ik kan :+ En ik werk in een dierenzaak dus ook voor de katten gaat er wekelijks wat mee naar huis!)

@Cayenne Edelpapegaai is voor mij echt te groot haha. Hebben we op de zaak ook maar ik ben bang dat hij bijt :+ doet ie in principe niet, maar dat vind ik spannend. De kaketoe gaat nog zegmaar :+ maargoed, 'ik kom net kijken'. :=

Maar jeetje, 24 valkjes! Dat is een hoop! Daar lees ik ook wisselende dingen over trouwens. Van grote herrieschoppers tot juist rustige lieve vogels.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 03-09-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:37

Vrienden van mij hadden Bourke parkieten. Mooi roze van kleur en hun geluid is voornamelijk gezellig gepruttel in plaats van dat typische gekrijs. Dat vond ik wel wat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:40

Adopteren zou ik zeker overwegen! Dan heb je een vogel waarvan je al iets meer weet en het karakter zich al meer ontwikkeld heeft :j
Edels bijten juist zelden :P Het zijn over het algemeen heel vriendelijke vogels (met name de mannen dan, de dames zijn wat pinniger) die je vinger liever weg duwen als dat ze hun snavel erin zetten.
Ik vertrouw de snavel van onze edel 100 keer meer als die van mijn valkparkieten _O- Hij heeft een bijtrem en zij willen hun kracht nog weleens uitproberen. En ook een valkparkiet kan hard bijten :P (Ook al doen ze dat eigenlijk alleen maar wanneer ze in paniek zijn, hoor). Maar ik zou als ik jou was ook niet met een edelpapegaai beginnen.

Gaat een vogel wel samen met je katten? Ook iets om over na te denken natuurlijk :P Een kat die steeds naar de kooi zit te staren omdat ie een lekker hapje ziet, is voor een vogel ook stress. Het blijven natuurlijk prooidieren en ze herkennen dondersgoed dat er een roofdier voorbij loopt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-09-20 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:43

Ik heb m'n schoonzusje even getipt, zij heeft er 2. Zal zo wel reageren. Ik hou zelf niet van vogels maar moet zeggen, die van haar zijn echt cute :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:49

Cayenne schreef:
Adopteren zou ik zeker overwegen! Dan heb je een vogel waarvan je al iets meer weet en het karakter zich al meer ontwikkeld heeft :j
Edels bijten juist zelden :P Het zijn over het algemeen heel vriendelijke vogels (met name de mannen dan, de dames zijn wat pinniger) die je vinger liever weg duwen als dat ze hun snavel erin zetten.
Ik vertrouw de snavel van onze edel 100 keer meer als die van mijn valkparkieten _O- Maar ik zou als ik jou was ook niet met een edelpapegaai beginnen.

Gaat een vogel wel samen met je katten? Ook iets om over na te denken natuurlijk :P Een kat die steeds naar de kooi zit te staren omdat ie een lekker hapje ziet, is voor een vogel ook stress. Het blijven natuurlijk prooidieren en ze herkennen dondersgoed dat er een roofdier voorbij loopt.


Ik denk dat als er bij ons bijvoorbeeld een vogel met het karakter van de caique op mijn werk zou zijn... Dan houden mijn katten het snel voor gezien :+ het zijn watjes. De kooi zou iig zeker op een plek komen waar ik de deur dicht kan trekken als we niet thuis zijn zodat de katten er niet bij kunnen. Das idd iets dat ik eng vind, maar ik denk dat -zeker als we er een zouden adopteren die honden/katten kent- mijn katten meer onder de indruk zijn dan andersom :=

Over het bijten, we hebben op de zaak ook een soldaten ara. Als we sluiten moet hij terug in zijn verblijf = niet leuk! Ik heb hem in een stok van 4 cm dik zien bijten en hoorde het hout knarsen :+ nu is de edel een slagje kleiner, maar ik blijf, nog even in elk geval, op mijn hoede :=

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:57

De kosten verschilt enorm per vogel. Daarmee bedoel ik niet alleen ras, maar ook karakter, sex, leeftijd, tijd van het jaar, energiehuishouding. Heb zelf een micro-opvang voor vogels. Heb 2 bonte boeren, een meyer papegaai, 2 kakariki's, 2 halsbandparkieten, en een Congo grijsroodstaart.

Zowel de meyer als de Congo grijsroodstaart hebben een hele slechte periode achter de rug. Wat zich uit in plukken. Voor hun heb ik weer speciaal voer, zowel vers als pellets, om ze weer goed op de been te krijgen. Het grootste probleem voor hun is geweest dat de vorige eigenaren niet wisten wat ze in huis haalde. De meyer kreeg zijn leven lang verkeerd voer, had bloedarmoede toen ik hem kreeg. Wat zich uiten in zwakte van de pootjes (wankel op stok) zelfmutilatie (Plukken, maar dan een graadje zwaarder.. hij trok ook zijn slagpennen, en staartveren uit) en lusteloosheid. Dit is nu over, maar heeft een hoop tijd en geld gekost.

Je grootste kostenpost is toch de bezigheids-therapie voor je vogel. Denk aan speeltjes, zowel sloop als foegeer speelgoed. Sommige kun je zelf maken, anderen zijn goedkoper als je die gewoon koopt. GOED! voer, waarbij de nadruk op GOED! toch echt niet onderschat moet worden. Er zit verschil tussen zadenmix en compleetvoer (zadenmix), ook in kwaliteit pelletvoeding. Bij vele moet je echt bijvoeren, en daarbij rekening houden wat je geeft, en wat dit doet voor je vogel. Dat veel vogels niet de leeftijd halen die ze behoren te halen is 99% van de tijd terug te halen op slecht verzorging, denk voer, denk afleiding kwa speelgoed.

Ga eerst kijken wat jij kan bieden aan de vogel kwa tijd, ruimte, voeding, evt speelgoed. Wat kun jij zijn leven lang maandelijks betalen, en daarbij sparen. Kijk dan naar wat je wil, bv rustig, druk, luid, stil, kan praten of juist niet, truukjes leren, heel tam, niet zo tam, groot, klein, bijt, bijt niet, heel vriendelijk, of mag wel wat pit hebben. Dan krijg je een lijstje met rassen, en dan kijk je naar wat je leuk vind.

Edit, het eerste wat je trouwens moet weggooien bij een nieuwe kooi... de zitstokken. Het is belangrijk om stokken van verschillende afmetingen te hebben, liefst nog met bochtjes en bobbels. Denk bv aan een tak van een wilg. De pootjes van Kira mijn Congo Grijsstaart zijn niet goed, doordat ze altijd dezelfde afmeting stok heeft gehad.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:03

Sinds week of zes oppasser van een valk en een pyrrhura.
Als baasje ze definitief niet meer zou kunnen huisvesten, vind ik dat geen probleem.

Geen ervaring met vogels.
Las altijd wel mee in de topics van vogelliefhebbers gewoon omdat ik het interessant vind.

De valk was matig tam. Het enige wat ze kende was opstappen bij haar baasje.
Maar binnen een week had ik haar kooi ook al open staan.
De pyrrhura is mijn kameraad(in).

Vogels waren chagrijnig toen ik na hun eerste week weekend wegging.
Ze staan bij mijn moeder in huis en zijn nooit langer dan 4 uur alleen. En overdag vliegen ze meestal los in de woonkamer.

Ik vind de kooi inrichting wel prijzig. Een goede zitstok € 8-12.
Zijn wel eenmalige uitgaves.
Ik voer ze de elite/premium van Versele Laga, ieder hun eigen variant.

Als bodembedekking heb ik nu hennepvezelmatjes in de kooi liggen.
Bak van de kooi van de pyrr bekleedt met kranten.

Duo zit veel op deurtje van de kooi van de valk, dus daar ligt een krant onder.
Er worden vooral veel schoonmaakdoekjes gebruikt om vlekjes uit bankstel te halen.

Van de week met de pyrr naar dierenarts geweest; € 8,- voor ontlasting onderzoek op parasieten en € 22,50 voor oogzalf en antiobiotica.
Dierenarts heeft overleg gehad met een echte vogelpraktijk. En in overleg met hun medicatie voorgeschreven.
Omdat mijn keukenweegschaal defect is, uiteindelijk met de pyrr naar de dierenarts gegaan.
Hij/zij zit heel vaak bij me, en wat blijkt, autorijden is leuk.
Transportkooi heb ik niet. En om beestje in een tas te doen, leek me nog veel stressvoller.
Dus eerst stukje thuis gereden om reactie van de vogel te peilen.

Valk komt inmiddels ook zo bij me gevlogen, zij heeft wel voorkeur voor mijn moeder.
Maar die mag/wil alleen maar in de woonkamer rond scharrelen. Woning van moeder is gelukkig zo ingericht dat vogels normaliter niet per ongeluk naar buiten kunnen vliegen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:08

Ik heb zelf totaal geen verstand van vogels en bijbehorende kosten, maar vrienden van me hebben een Caique en wat een geweldig beest is dat.
Hij maakt inderdaad behoorlijk lawaai, maar is erg vriendelijk en ontzettende pretletter.
Overdag is hij los en komt dan altijd vanalles brengen (en slopen) :')

Vroeger zelf een grasparkietje gehad, 30 jaar geleden.
Deze was ook super tam maar ook erg lawaaiig.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:42

Heel eerlijk zou ik enkel beginnen aan hele jonge vogels om te adopteren of herplaatsen.
Wij hebben 5 maanden oude pyrrhuras overgenomen en het was al een heel gedoe om alle irritante eigenschappen die ze bij de vorige eigenaren hebben geleerd eruit te krijgen. Dat duurt een paar maanden.
Laat staan bij oudere vogels die al helemaal hun eigen manier hebben gevormd. Dan moet je je structuur enzo aanpassen aan je vogel en ik ben meer van:dieren draaien mee in ons ritme.. Zonder echte routines aangezien onze dagen echt fluctueren.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:36

En is een kakariki niet wat? Vriendin van mij had er 2. Super gezellige vogeltjes die ook redelijk makkelijk tam te maken zijn :)

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:36

Kakrikis zijn hillarisch! heb er zelf ook 2, en die zetten de boel het meest op stelten met zijn 2e. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik ze weer moet 'straffen' voor het slopen van mijn planten. Mooie vogeltjes, niet al te groot. Goed tam te krijgen, en ze maken absoluut geen herrie. Erg ondergewaardeerd vogeltje, absoluut de moeite waard, en erg leuk voor een beginner.

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:55

Ik heb al 20 jaar grasparkieten. Op dit moment een engelse grasparkiet die kan praten. In het verleden heb ik ook 2,3 of 4 vogels tegelijk gehad.

Grootste en duurste aanschaf was hier de kooi maar die gaat wel al 15 jaar mee. Verder koop ik af en toe (gaat echt mega lang mee) een 13 kg zak corbo als kooi vulling. Dat kost max 20 euro. Dan een kleine zak voer waar ik meestal een maand of 2 -3 mee doe. En die vul ik aan met ruivoer, eivoer, vitamine poeder, fruitvoer . Dat zijn de kosten niet echt. Een zak trosgierst gaat ook zo lang mee dat ik ze vaak halverwege besluit op te voeren aan de buitenvogels. Dit omdat je trosgierst ook niet elke week wilt geven. Speeltjes kopen vind ik geloof ik leuker dan mijn vogel, die vind het meerendeel maar niets. Hij is wel gek op kattenbelletjes daar slingeren er hier dus een stuk of 40 van door de kamer. Meeste kosten daaraan zijn echter de vele potten secondelijm omdat die balletjes nogal eens sneuvelen en vogelbeest dan in paniek is en rouwt om zijn 'bella'.
Laatst wel naar de vogelarts geweest: consult van 15 minuten, klein onderzoekje (ff luisteren, iets opzoeken) en ik ging met wat antibiotica weer weg voor 80 euro. Kortom vogelartsen: moeilijk te vinden en reteduur maar ja het hoort er wel bij.

Maar iets anders: je hebt 2 katten en je wilt een tamme vogel... heb je al bedacht hoe je dat gaat doen? katten blijven in mijn ervaring toch erg alert op gefladder en gepiep. (honden reageren over het algemeen ook erg fel) en vogels zijn een beetje dom in dat gebied maar vinden het super grappig om die katten en honden te provoceren.. dat gaat natuurlijk een keer mis en dan is de vogel vaak wel flink de sjaak.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:13

Kakariki s zijn erg leuk!
En niet zo duur in onderhoud. Wij hebben er 2 in een grote buiten volière samen met wat grasparkieten.
Beide zijn ze super tam!

Wat ik me wel afvraag hoe wil je dat doen met je katten ?
Ben je niet bang dat ze je vogel zouden willen pakken

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:31

Ik wilde net zeggen: is er niemand die de combi at en vogels niet zo slim vindt?
Hier zou de vogel binnen een dag kfc zijn.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:40

Ik heb hier 2 katten en 1 hond in huis.
Mijn papegaai is echt wel de baas over hun.
Oudste kat was er het eerst toen de papegaai toen de tweede kat en later de hond.
Kwestie van gewenning en de hond voornamelijk goed socialiseren en corrigeren.
Hier kan de papegaai gerust over de grond lopen langs de hond.

Ik laat hem nooit onbewaakt bij ze achter maar er is in de 6 jaar nooit wat gebeurt.
Nu is de grijze roodstaart ook wat groter natuurlijk

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:48

Nabster schreef:
Hier zou de vogel binnen een dag kfc zijn.


_O-

Hier net zo :Y)

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 01:14

Ik heb 2 grasparkietjes. Wel wat kleiner als de vogel die je noemt maar kunnen wel ook ontzettend tam worden. Goede kooi kan je tweedehands op marktplaats vaak wel vinden (€100/€150).

Verdere kosten zijn laag. Eens in de zoveel tijd zak beukensnippers van een paar euro, waar je echt best lang mee doet. Qua voer geef ik Xtravital, is 8 euro voor een groot pak, doen we ook vrij lang mee. Fruit en groente krijgen ze wat we zelf over hebben. En eens in de zoveel tijd wat nieuwe speeltjes, maar het meest blij maak ik ze toch altijd met wat verse wilgentakjes die ik van stal meeneem :')

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:12

Ik heb 2 tamme Pyrrhura's, gekocht toen ze 4 jaar oud waren. En inderdaad zoals eerder genoemd, dan neem je alle irritante eigenschappen ook mee.
1 van de 2 is bijvoorbeeld heel wisselend qua stemming, die kan je af en toe echt aanvallen zonder reden. Het zijn grappige vogels, kunnen alleen wel echt hard schreeuwen.

Qua kosten valt het mee! Bij mij krijgen ze valkparkieten voer van Teurlings, en op de bodem beukensnippers. En wat speelgoed dan.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat kost een vogel per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:34

Bij m'n ouders met drie katten, twee kanaries en wat vinkjes, totaal geen last.
In heb begin was t ff opletten. Maar de eksters buiten zijn vele malen interessanter.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 19:36

bcd94 schreef:
Kakariki s zijn erg leuk!
En niet zo duur in onderhoud. Wij hebben er 2 in een grote buiten volière samen met wat grasparkieten.
Beide zijn ze super tam!

Wat ik me wel afvraag hoe wil je dat doen met je katten ?
Ben je niet bang dat ze je vogel zouden willen pakken


Valt wel mee eigenlijk. Mijn katten zijn enorme watjes, komen niet buiten dus zijn vogels ook niet gewent. Ik snap uiteraard dat er een stukje instinct gaaf zijn hoor, maar ik denk dat mijn katten veel respect zullen hebben voor zo'n diertje. Uiteraard zal ik ze nooit zonder toezicht bij elkaar laten!

Ik ben erg dankbaar voor alle tips! Ook betreft leuke vogels! Ik ga van de week lekker zitten om te gaan lezen wat me wel en niet aanspreekt. :j Die van dat lijstje vond ik ook goed! Rustig/ druk, tam/niet tam etc.