Askja schreef:'De juiste persoon'? Ik krijg hier zo mijn eigen gedachten bij.
Ja, bij zo'n opmerking krijg ik ook een donkerbruin vermoeden.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kadankovitch schreef:Askja schreef:'De juiste persoon'? Ik krijg hier zo mijn eigen gedachten bij.
Zammie schreef:Ik begreep de opmerking ook niet, maar ze heeft het uitgelegd via pb. Niets bjjzonders verder...
Petrichor schreef:Nee een dier is weer een aparte energie dus dat staat er buiten.
neetoch schreef:Kadankovitch schreef:
Ik vond dat eerlijk gezegd een beledigende opmerking....
Het kwam op mij over alsof dat die persoon waar het over ging lekker makkelijk buigbaar/vatbaar/open staat voor suggestieve zaken. Niet zo complimenteus iig.
Zammie schreef:Nou ik ben zelf behoorlijk nuchter, maar sta er wel voor open. Reden zijn personlijke ervaringen en die zijn voor jullie toch niet te verklaren, dus ik steek die moeite daar ook niet in.
PeelSlowly schreef:Probeer voor jezelf kwantificeerbaar vast te stellen wat nu je grenzen zijn.
Stel dat je last hebt van rugpijn, probeer dan eens te meten hoeveel minuten per dag je daar last van hebt, tot hoever je voorover kan buigen, hoeveel je kan tillen zonder pijn. Zodat je echt op papier hebt staan wat nu je baseline is. Dat is de nulmeting. Vervolgens ga je dat na de behandeling weer meten. En over een maand en een half jaar weer. Had het een positief effect? Hoe lang bleef dat?
Daarnaast zou een groep mensen met vergelijkbare klachten moeten zijn die dénken dat ze behandeld worden, maar die niet behandeld worden. Zij zouden diezelfde metingen moeten doen. En natuurlijk een groep mensen die ook behandeld worden. 1 ervaring zegt eigenlijk heel weinig.
Het probleem met dit soort dingen is dat mensen vaak een tijdelijke verbetering merken, ofwel door het placeboeffect, ofwel omdat klachten vaak met golven komen en gaan. En daarom zou je een goede blinde proef moeten opzetten.
Zammie schreef:Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden,
Zammie schreef:Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen.
Avalanche81 schreef:Zammie schreef:Nou ik ben zelf behoorlijk nuchter, maar sta er wel voor open. Reden zijn personlijke ervaringen en die zijn voor jullie toch niet te verklaren, dus ik steek die moeite daar ook niet in.
Maar persoonlijke ervaringen kunnen wel getoetst worden, lijkt me, anders ga je de grens van magisch denken vrij snel over. Het is niet omdat we denken, dat het een een gevolg is van het ander, dat het ook daadwerkelijk zo is.PeelSlowly schreef:Probeer voor jezelf kwantificeerbaar vast te stellen wat nu je grenzen zijn.
Stel dat je last hebt van rugpijn, probeer dan eens te meten hoeveel minuten per dag je daar last van hebt, tot hoever je voorover kan buigen, hoeveel je kan tillen zonder pijn. Zodat je echt op papier hebt staan wat nu je baseline is. Dat is de nulmeting. Vervolgens ga je dat na de behandeling weer meten. En over een maand en een half jaar weer. Had het een positief effect? Hoe lang bleef dat?
Daarnaast zou een groep mensen met vergelijkbare klachten moeten zijn die dénken dat ze behandeld worden, maar die niet behandeld worden. Zij zouden diezelfde metingen moeten doen. En natuurlijk een groep mensen die ook behandeld worden. 1 ervaring zegt eigenlijk heel weinig.
Het probleem met dit soort dingen is dat mensen vaak een tijdelijke verbetering merken, ofwel door het placeboeffect, ofwel omdat klachten vaak met golven komen en gaan. En daarom zou je een goede blinde proef moeten opzetten.
Dit lijkt me uitstekend advies. Zo worden medicijnen ook getest.Zammie schreef:Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden,
Maar dan heb je dus geen nulmeting en dus geen vergelijk.
Ik kan ook voelen dat de tijd de ene dag sneller gaat dan de andere. Maar door een meting te doen, weet ik of dat gevoel klopt. Een meting is namelijk objectief, gevoel is dat niet. En als die meting dan uitwijst dat dat niet het geval is, klopt mijn gevoel dus niet.Zammie schreef:Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen.
Dat is alleen zo als jij gedurende die tijd en de tijd dat je logischerwijs verandering verwacht in een laboratorium gaat zitten en alle externe prikkels, die invloed kunnen hebben, uitsluit, en er een controlegroep is en een nulmeting.
Als die dingen er niet zijn, kun je onmogelijk uitsluiten dat het alleen door Marleen komt.
Avalanche81 schreef:Manwaarom is een kritische blik en een advies om te testen op meetbare resultaten, iets kapot praten?
Als iets klopt, en waar is, kan het toch de toets der kritiek doorstaan? Waarom is dat iedere keer een reden voor felle reacties?
.
marleen_usar schreef:De openingspost nog maar een keer gelezen, wie kan er dieren lezen?
oomens schreef:marleen_usar schreef:De openingspost nog maar een keer gelezen, wie kan er dieren lezen?
Goed. Terug bij het onderwerp.
Wie kan dit? Aantoonbaar. En dus niet: "wie maakt zichzelf en (betalende) anderen wijs dit te kunnen?"
Ik denk dat er bar weinig zijn die daar "ja, ik" op kunnen zeggen. Maar ik word graag van het tegendeel overtuigd. Ga je gang.
Zammie schreef:Nou ik ben zelf behoorlijk nuchter, maar sta er wel voor open. Reden zijn personlijke ervaringen en die zijn voor jullie toch niet te verklaren, dus ik steek die moeite daar ook niet in.
Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden, die zijn er constant en enkele enkele uren per dag wat minder door zware pijnstilling. Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen. Ik kom niet van die pijn af, hoeveel pijnstillers en andere medicatie ik ook inneem. Loop met regelmaat in het zh voor weer onderzoeken enz. Helaas kan er nu nog niets aan gedaan worden.
essiesilly schreef:oomens schreef:Goed. Terug bij het onderwerp.
Wie kan dit? Aantoonbaar. En dus niet: "wie maakt zichzelf en (betalende) anderen wijs dit te kunnen?"
Ik denk dat er bar weinig zijn die daar "ja, ik" op kunnen zeggen. Maar ik word graag van het tegendeel overtuigd. Ga je gang.
als antwoord op je vraag wie dit kan
https://www.wendyscholten.nl/2016/05/06 ... t-paarden/