Medium/dierenfluisteraar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:59

Askja schreef:
:? 'De juiste persoon'? Ik krijg hier zo mijn eigen gedachten bij.

Ja, bij zo'n opmerking krijg ik ook een donkerbruin vermoeden.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:03

Kadankovitch schreef:
Askja schreef:
:? 'De juiste persoon'? Ik krijg hier zo mijn eigen gedachten bij.

Ik vond dat eerlijk gezegd een beledigende opmerking....

Het kwam op mij over alsof dat die persoon waar het over ging lekker makkelijk buigbaar/vatbaar/open staat voor suggestieve zaken. Niet zo complimenteus iig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:05

Ik begreep de opmerking ook niet, maar ze heeft het uitgelegd via pb. Niets bjjzonders verder...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:07

Zammie schreef:
Ik begreep de opmerking ook niet, maar ze heeft het uitgelegd via pb. Niets bjjzonders verder...

Petrichor schreef:
Nee een dier is weer een aparte energie dus dat staat er buiten.

Als het paard een aparte energie heeft,...."dus dat staat er buiten". Wat maakt dat die andere persoon uit en of die wel of niet ergens voor open staat. Dit gaat lijken op twaalf-dimensionaal schaak.
Persoonlijk komen deze theorieën sterk overeen met de ontwikkeling van een religie. Altijd kwam er gedurende de ontwikkelingsgeschiedenis van zo'n bijgeloof weer een verhaaltje erbij om de tekortkomingen van de eerdere 'sprookjes' te dekken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:08

neetoch schreef:
Kadankovitch schreef:

Ik vond dat eerlijk gezegd een beledigende opmerking....

Het kwam op mij over alsof dat die persoon waar het over ging lekker makkelijk buigbaar/vatbaar/open staat voor suggestieve zaken. Niet zo complimenteus iig.

Dan zijn wij het toch eens?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:17

Nou ik ben zelf behoorlijk nuchter, maar sta er wel voor open. Reden zijn personlijke ervaringen en die zijn voor jullie toch niet te verklaren, dus ik steek die moeite daar ook niet in.
Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden, die zijn er constant en enkele enkele uren per dag wat minder door zware pijnstilling. Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen. Ik kom niet van die pijn af, hoeveel pijnstillers en andere medicatie ik ook inneem. Loop met regelmaat in het zh voor weer onderzoeken enz. Helaas kan er nu nog niets aan gedaan worden.

Kadankovitch

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:34

Het is mijn vaste overtuiging, en waarschijnlijk van alle mensen die de wetenschap aanhangen, dat wij niet alles weten, tout court. Zelfs dat wat we nu menen te weten, wordt door dagelijks nieuw onderzoek herzien. Maar toch komt dit proces het dichts bij enige zekerheid over wat we moeten doen [in elk opzicht].
Ik wil best aannemen dat er zaken zijn die wij nu nog niet kunnen verklaren, maar die wel functioneren. Het grote gevaar daarvan is maar al te vaak dat we niet weten hoe het werkt of hoe we het moeten interpreteren. Zo ben ik ook eens door mijn ouders naar een vermaarde reguliere arts gesleept die ook een leerstoel bezette aan de Vrije Universiteit van A'dam als buitengewoon Hoogleraar Homeopathie. Resultaat: talloze bot-woekeringen in mijn handen, zes operaties om het zo goed als mogelijk te herstellen, en sindsdien motorische storingen in mijn handen en voortdurend pijn. Die man was zeer integer, hij bood onmiddellijk aan dat via zijn verzekering te regelen.
De moraal van dit verhaal? Knoei niet met die hokus pokus !!!. Men handelt erna, met het idee: 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat klopt vaak niet. Het hoeft nog niet zo slecht af te lopen als met mijn handen, maar maar besteedt geld en tijd om krampachtig een alternatieve oplossing te vinden. Terwijl diezelfde inspanning in de conventionele richting meer kans op succes heeft.

En dan nog een belangrijk punt waarbij we terug zijn bij het begin van mijn verhaal: wij weten niet alles!!!! Dus niet alles is op dit moment te remediëren, te genezen, te herstellen. Soms zou men mens en dier een plezier doen de feiten zoals ze zijn te accepteren en de patiënt 'rust'te gunnen, in plaats ze de ene na andere zinloze behandeling te laten ondergaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:35

Zammie schreef:
Nou ik ben zelf behoorlijk nuchter, maar sta er wel voor open. Reden zijn personlijke ervaringen en die zijn voor jullie toch niet te verklaren, dus ik steek die moeite daar ook niet in.

Maar persoonlijke ervaringen kunnen wel getoetst worden, lijkt me, anders ga je de grens van magisch denken vrij snel over. Het is niet omdat we denken, dat het een een gevolg is van het ander, dat het ook daadwerkelijk zo is.

PeelSlowly schreef:
Probeer voor jezelf kwantificeerbaar vast te stellen wat nu je grenzen zijn.
Stel dat je last hebt van rugpijn, probeer dan eens te meten hoeveel minuten per dag je daar last van hebt, tot hoever je voorover kan buigen, hoeveel je kan tillen zonder pijn. Zodat je echt op papier hebt staan wat nu je baseline is. Dat is de nulmeting. Vervolgens ga je dat na de behandeling weer meten. En over een maand en een half jaar weer. Had het een positief effect? Hoe lang bleef dat?

Daarnaast zou een groep mensen met vergelijkbare klachten moeten zijn die dénken dat ze behandeld worden, maar die niet behandeld worden. Zij zouden diezelfde metingen moeten doen. En natuurlijk een groep mensen die ook behandeld worden. 1 ervaring zegt eigenlijk heel weinig.

Het probleem met dit soort dingen is dat mensen vaak een tijdelijke verbetering merken, ofwel door het placeboeffect, ofwel omdat klachten vaak met golven komen en gaan. En daarom zou je een goede blinde proef moeten opzetten.

Dit lijkt me uitstekend advies. Zo worden medicijnen ook getest.

Zammie schreef:
Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden,

Maar dan heb je dus geen nulmeting en dus geen vergelijk.
Ik kan ook voelen dat de tijd de ene dag sneller gaat dan de andere. Maar door een meting te doen, weet ik of dat gevoel klopt. Een meting is namelijk objectief, gevoel is dat niet. En als die meting dan uitwijst dat dat niet het geval is, klopt mijn gevoel dus niet.

Zammie schreef:
Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen.

Dat is alleen zo als jij gedurende die tijd en de tijd dat je logischerwijs verandering verwacht in een laboratorium gaat zitten en alle externe prikkels, die invloed kunnen hebben, uitsluit, en er een controlegroep is en een nulmeting.
Als die dingen er niet zijn, kun je onmogelijk uitsluiten dat het alleen door Marleen komt.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:55

Avalanche81 schreef:
Zammie schreef:

Maar persoonlijke ervaringen kunnen wel getoetst worden, lijkt me, anders ga je de grens van magisch denken vrij snel over. Het is niet omdat we denken, dat het een een gevolg is van het ander, dat het ook daadwerkelijk zo is.

PeelSlowly schreef:
Probeer voor jezelf kwantificeerbaar vast te stellen wat nu je grenzen zijn.
Stel dat je last hebt van rugpijn, probeer dan eens te meten hoeveel minuten per dag je daar last van hebt, tot hoever je voorover kan buigen, hoeveel je kan tillen zonder pijn. Zodat je echt op papier hebt staan wat nu je baseline is. Dat is de nulmeting. Vervolgens ga je dat na de behandeling weer meten. En over een maand en een half jaar weer. Had het een positief effect? Hoe lang bleef dat?

Daarnaast zou een groep mensen met vergelijkbare klachten moeten zijn die dénken dat ze behandeld worden, maar die niet behandeld worden. Zij zouden diezelfde metingen moeten doen. En natuurlijk een groep mensen die ook behandeld worden. 1 ervaring zegt eigenlijk heel weinig.

Het probleem met dit soort dingen is dat mensen vaak een tijdelijke verbetering merken, ofwel door het placeboeffect, ofwel omdat klachten vaak met golven komen en gaan. En daarom zou je een goede blinde proef moeten opzetten.

Dit lijkt me uitstekend advies. Zo worden medicijnen ook getest.

Zammie schreef:
Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden,

Maar dan heb je dus geen nulmeting en dus geen vergelijk.
Ik kan ook voelen dat de tijd de ene dag sneller gaat dan de andere. Maar door een meting te doen, weet ik of dat gevoel klopt. Een meting is namelijk objectief, gevoel is dat niet. En als die meting dan uitwijst dat dat niet het geval is, klopt mijn gevoel dus niet.

Zammie schreef:
Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen.

Dat is alleen zo als jij gedurende die tijd en de tijd dat je logischerwijs verandering verwacht in een laboratorium gaat zitten en alle externe prikkels, die invloed kunnen hebben, uitsluit, en er een controlegroep is en een nulmeting.
Als die dingen er niet zijn, kun je onmogelijk uitsluiten dat het alleen door Marleen komt.

Zo kort door de bocht is het ook niet Avalanche81;

Iemand die ziek is heeft heel goed door wat er aan de hand is en hoe en wat het zit met pijn. Sterker nog; de zieke weet zelf vaak eerder wat er aan de hand is precies, dan dat de wijsgeren artsen kunnen vinden of ontdekken, juist omdat je je eigen lichaam als beste kent.

Ik ga Zammie haar bevindingen dan ook voor waar aannemen. En ik zou het waarderen als jullie nu niet van te voren alles al kapot of slecht zouden proberen te praten, omdat het niet exact zo gaat als dat jullie willen. We zitten hier op bokt tenslotte en niet in een labo waar je je kunt uitleven op een paar testratten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:11

Man :roll: waarom is een kritische blik en een advies om te testen op meetbare resultaten, iets kapot praten?
Als iets klopt, en waar is, kan het toch de toets der kritiek doorstaan? Waarom is dat iedere keer een reden voor felle reacties?

Ik wijs niets af. Ik geloof ook niet dingen klakkeloos, zonder enige vorm van bewijs. Een wetenschappelijke benadering is juist heel openminded. Als er sluitend bewijs is, dat aangeeft dat wat we hiervoor dachten niet klopt, dan accepteer ik die nieuwe info.

Vandaar ook mijn vraag om te testen, om andere factoren uit te sluiten en een nulmeting te doen. Omdat we dan idd door andere zaken uit te sluiten, kunnen aantonen dat Marleen idd op afstand mensen kan helpen. Als dat zonneklaar aangetoond kan worden, ben ik de eerste om mijn mening bij te stellen.
Overigens doe ik dat regelmatig, als blijkt dat ik het mis heb, stel ik mijn mening bij. Daar zijn genoeg voorbeelden van op Bokt te vinden, en ik heb er geen enkel probleem mee om mijn fouten toe te geven.

Hoe dan ook word ik er beter van, want ofwel ik leer bij, ofwel ik wordt gesterkt in mijn overtuiging. Hoe dan ook kom ik dichter bij de waarheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:38

Avalanche81 schreef:
Man :roll: waarom is een kritische blik en een advies om te testen op meetbare resultaten, iets kapot praten?
Als iets klopt, en waar is, kan het toch de toets der kritiek doorstaan? Waarom is dat iedere keer een reden voor felle reacties?

.

De reden daarvoor is overduidelijk. Juist omdat het de toets der kritiek niet kan doorstaan.
Daarom wordt op iedere kritiek, hoe beleefd en onderbouwd gebracht gereageerd alsof het een grove persoonlijke belediging betreft. (Laat stáán als je het waagt een grapje te maken...)
En dat alleen spreekt imo boekdelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:39

Wat e.e.a. extra lastig objectief verifieerbaar maakt, in de zin van: is het ècht de reading/healing die voor evt. verlichting van de klachten heeft geleid, is dat 'ervoor openstaan' een placebo-effect in de hand werkt.

Een placebo-effect alleen vind ik persoonlijk veel te weinig om betaling voor readings/healings te rechtvaardigen.
Dan kan ik bij wijze van ook kraanwater in een flesje gaan verkopen als wondermiddel tegen allerlei klachten - als mijn verhaal maar goed genoeg is en ik het overtuigend genoeg breng, zal het ongetwijfeld een aantal afnemers helpen. Maar dat is psychologie en bedrog, en geen magie.

Maar daar zullen degenen die behandeld zijn en verlichting ervaren of resultaat zien bij hun paard bijna vanzelfsprekend anders over denken, want die ervaren het niet als placebo-effect, dat is namelijk de kern van dit fenomeen: dat je zelf, bewust of onbewust(!!), gelooft dat een behandeling gaat werken. En achteraf toegeven dat je wellicht eerder bent geholpen door je eigen wishful thinking dan door bovennatuurlijke krachten, dat doen mensen uit trots toch niet zo snel.

En zo blijven we in dit kringetje ronddraaien.
Want nulmetingen of niet, hoe filter je het placebo-effect uit? Lijkt me praktisch onmogelijk.

Niettemin ben ik nieuwsgierig naar een behandeling door Marleen (of iemand anders die zegt over de hier besproken gaven te beschikken) van een van de sceptici hier, of van hun paarden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:38

Even 1 ding over mijn pijn. Die is niet te meten. Kan er hooguit een cijfer aan geven. De enkele keer dat het merkbaar te meten is, is als ik zoveel pijn heb, omdat ik geen medicatie heb kunnen innemen. Dan schiet mijn bloeddruk gevaarlijk omhoog! Verder is mijn pijn helaas niet te meten.
Placebo effect ben ik niet bang voor.
Maar laten we eerlijk zijn, de sceptische mensen zullen nooit aannemen dat iemand op deze manier geholpen kan worden. Hoeft ook niet! Maar heb wel het fatsoen om normaal te reageren. Stel dat ik wel een verschil voel, dan hoef ik niet te worden neergezet als 1 of andere gek en dat ze me over een maand wel weer zullen horen en dat "ze" me hebben bepraat en weet ik allemaal enz. enz. Ik voel nou eenmaal wat ik voel en dat is niet te testen..
Ik zal dan proberen om alle vragen te beantwoorden. Mocht er geen verschil zijn, dan zal ik dat natuurlijk ook zeggen. Maar ik pas ervoor om voor van alles uitgemaakt te worden! Sommigen kunnen echt op het randje gaan zitten wat dat betreft. Sterker nog, ik denk dat er zelfs mensen toe in staat zijn om al mijn berichten op bokt na te pluizen om te kijken of ik tot 1 of andere "alternatievengroep" behoor.. ;) Maar dat zal straks wel uitkomen, als er iemand begint over een post van mij uit het verleden..
Degene die het wel aan mij zal kunnen zien is mijn man. Die ziet me dagelijks met de op en af pijn en die zal het dan zeker aan me kunnen zien. Maar laten we niet op de dingen vooruit lopen. Ik zal zien of Marleen iets voor me kan betekenen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:59

Zammie, maar als jij niet de oorzaak van je pijn weet, is het toch voor ons ook lastig om te weten of je werkelijk pijn hebt en hoeveel. Niet heel rot bedoeld, maar je kan een ander zijn pijn niet voelen of meten, dus moeten we dat maar geloven.
Bij bepaalde ziekte's en blessures bijv weten we ongeveer dat het pijn doet en in welke mate. Maar hoe iemand pijn ervaart is weer persoonlijk.

Ik heb zelf bechterew en heb wel pijn, maar heb goede medicatie ( wel veel bijwerkingen ) en kan pijn door training zelf goed een plekje geven en daardoor functioneren.

Pijn is een ervaring en je kan er ook zelf mee aan de slag. Het feit dat iemand anders voor jou aan de slag gaat, kan ook betekenen dat je zelf ook aan de slag gaat ermee. Niet alles geheel bewust.

Pijn is echt een vreemde emotie. Als je nooit pijn hebt gehad is je teen stoten afschuwelijk. Maar als je continu pijn ervaart en pijn erger wordt, is de pijn die je daarvoor had minder.
En ik denk zelf tot een grens. Toen ik na een mislukte operatie met veel pijn wakker werd en 3 dagen in ziekenhuis echt gek werd van de pijn, nam mijn lijf het over. Klappertanden, koorts, tranen etc. Dat was niet te onderdrukken. Pas na die 3 dagen kreeg ik zelf weer controle.
En na meerdere operaties was dat voor mij ook een nieuwe ervaring.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:01

Och jeetje mensen, mijn opmerking was totaal niet beledigend bedoeld! :7

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:15

Superpony, waar heb je mij horen zeggen dat ik niet weet waar de pijn vandaan komt? Heb ik nml niet gezegd! Ik weet precies wat er aan de hand is...
Brechterew is ook bij mij gezegd, totdat ze erachter kwamen wat het wel is. Ik heb in het onderste gedeelte van de ruggenmerg, op niveau l1, l2 een cyste in het ruggenmerg zitten. Precies op de plek waar een operatie veel, teveel risico heeft. Is op de overgang naar de paardenstaart. Daar moet je niet willen snijden, ondanks dat de chirurg het wel een interessante case vond en me toch wilde opereren. Waarbij ik geen verbetering zal hebben, want de cyste loopt nml weer vol. Grote risicovolle operatie met geen kans op herstel danwel vermindering van pijn..
Ik ben er destijds van geschrokken hoe snel deze chirurg over wilde gaan naar opereren en ben blij dat ik zelf al voorwerk had gedaan en goed overlegd had mijn mijn neuroloog.
Dat onderste gedeelte van de rug heeft al meerdere klappen gehad. Hernia's en bulging disc's. Alle wervels staan daar schots en scheef en zit vol met onstekingen. Ook SI gewricht en bekken doen daaraan mee. Daarnaast heb ik in beide knieen artrose en af en toe artritisaanval.
Slik het nodige aan medicatie en heb door de jaren heen verschillende therapien gehad. Heb altijd alles gedaan om in ieder geval niet slechter te worden. Helaas heb ik dit niet zelf in handen. Trainen heb ik tot dit voorjaar ook altijd gedaan. Fitness onder fysiotherapeut. Dus zeg nou asjeblieft niet dat ik niet weet waar de pijn vandaan komt of weet wat voor pijn het is. De rugpijn is zenuwpijn.. een ergere pijn is er volgens mij niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:49

De openingspost nog maar een keer gelezen, wie kan er dieren lezen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:56

marleen_usar schreef:

Goed. Terug bij het onderwerp.
Wie kan dit? Aantoonbaar. En dus niet: "wie maakt zichzelf en (betalende) anderen wijs dit te kunnen?"
Ik denk dat er bar weinig zijn die daar "ja, ik" op kunnen zeggen. Maar ik word graag van het tegendeel overtuigd. Ga je gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:33

Moderatoropmerking:
Beste iedereen die hier meepraat, wij hebben kort contact gehad met de TopicStarter van dit topic en zij gaf aan niets meer met het topic te doen. Nu is dit op zich een interessant onderwerp om over te discussiëren, zolang het wel netjes en fatsoenlijk blijft. Elkaar proberen uit te lokken, denigrerend te spreken over elkaar etc. is onnodig en willen wij ook liever niet zien. Ook het vragen naar readings of het aanbieden van in dit topic is niet de bedoeling, dat soort zaken kun je aanbieden op de Bokt Markt. Je ervaringen of mening erover mag je uiteraard hier wel delen.

Wij hopen dat dit topic een fijn discussie topic blijft, waar iedereen vrij is om zijn/haar mening te geven.
Alvast bedankt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:11

+:)+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:54

oomens schreef:
marleen_usar schreef:

Wie kan dit? Aantoonbaar. En dus niet: "wie maakt zichzelf en (betalende) anderen wijs dit te kunnen?"
Ik denk dat er bar weinig zijn die daar "ja, ik" op kunnen zeggen. Maar ik word graag van het tegendeel overtuigd. Ga je gang.

als antwoord op je vraag wie dit kan
https://www.wendyscholten.nl/2016/05/06 ... t-paarden/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:11

Zammie schreef:
Wat ik wel weet en voel is hoeveel pijn mijn lichaam heeft. Daar hoef ik geen notities van bij te houden, die zijn er constant en enkele enkele uren per dag wat minder door zware pijnstilling. Dat is waar Marleen mee bezig gaat en ik geloof niet in sprookjes, dus als er vermindering van pijn is, dan kan dat alleen door haar komen. Ik kom niet van die pijn af, hoeveel pijnstillers en andere medicatie ik ook inneem. Loop met regelmaat in het zh voor weer onderzoeken enz. Helaas kan er nu nog niets aan gedaan worden.

Ik ben benieuwd Zammie, is er al iets veranderd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:35

Ik heb nog niks gedaan, ik spreek een tijd af en dan ga ik aan het werk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:37

ah ok. ik dacht dat het gisteren zou gebeuren :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:28

essiesilly schreef:
oomens schreef:

als antwoord op je vraag wie dit kan
https://www.wendyscholten.nl/2016/05/06 ... t-paarden/

Ik lees hier alleen maar iemand die geïnterviewd wordt over datgene wat ze zelf zegt/denkt te kunnen en iemand die daar zijn eigen subjectieve ervaring als losstaande anekdote bij vertelt. Misschien heb ik je link niet goed gelezen, maar waar staat precies aangetoond dat ze ook daadwerkelijk de gave bezit die ze pretendeert te bezitten?