Herplaatser met verlatingsangst *Update pagina 2*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:14

_Nelleke_ schreef:
- Ze krijgt een kong met lekkers, die eet ze eerst leeg en daarna schiet ze in de paniek.

Wat doet ze als we weggaan:

- Blaffen, ze start met blaffen en komt er niet meer 'uit'. Kan gerust een half uur achter elkaar blaffen. Als wij thuis zijn blaft ze vrijwel niet (alleen naar de postbode of naar schreeuwende kinderen voor de deur)
- Heen en weer ijsberen
- Meubels slopen, dingen kapot bijten

Ik vind de combinatie wat apart. Zolang ze lekkers heeft is er geen paniek en daarna volgens jou wel. Klinkt mij eerder als protest in de oren. Ik zou kong geven, weggaan, in de buurt blijven en zodra ze haar keel open zet héél duidelijk laten weten dat we dat NIET doen!

Daarnaast, als je haar meeneemt met de auto, laat dan je andere hond eens thuis (hoeft die het niet koud te hebben).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 22:47

quintusgl schreef:
Ik heb ook een hond met verlatingsangst. Roemeentje en nu 1 jaar (heb hem als pup gekregen). Ook geoefend in de bench, los, in de gang etc etc... blaffen tot janken aan toe.
Ook ik wordt er soms moedeloos van. Ik kan geen boodschap doen als het warm is buiten en moet altijd oppas regelen als ik iets heb waar hij niet bij mee kan.
Bij de boer, waar hij ook veelkomt, hadden we hem alleen voor 2 uurtjes 2 weken geleden, kon hij blaffen zonder buren (heb een buurvrouw die na 10 minuten de woningbouw belt grrr) maar hij heeft in paniek de deur stuk gebeten, daar waar hij nog nooit iets gesloopt heeft.
maarrrrr………….. bij de dierenwinkel nu doekjes met valeriaanwortel eraan gekcoht. Dit smeer ik aan zijn bek en het doekje bind ik vast aan zijn halsband. Dan in een bench geen kussen maar mijn paardenjas en hij heeft nu 2x gewoon liggen slapen!!! (heb een camera en kan kijken en evt toespreken)


Wat handig die doekjes! Valeriaan zit volgens mij ook in diverse anti stress middelen.


Joscaa schreef:
En als je een shirt, sweater of iets van jou bij haar neerlegt ergens als je weg gaat? Doen wij bij de jonge honden altijd, die krijgen dan voor de nacht een sweater oid van een van ons erbij, zodat ze iets vertrouwds bij hebben. Dat helpt ze.

Verder is de tip van Sclimpre inderdaad een handige, en gebruik altijd hetzelfde als je weg gaat, wij zeiden altijd "We gaan even boodschappen doen" en dan weten ze dat we zo weer terug komen na een tijdje, want als we boodschappen gingen doen, waren we altijd binnen een half uurtje weer terug, nu zit het er zo in dat als ik zeg dat ik naar de pony's ga of dat ik boodschappen ga doen, ze allebei al in hun eigen kenneltje gaan liggen omdat ze weten dat ik weg ga. :j

Wel goed dat ze nu al zoveel kent wat voorheen ook voor paniek zorgde, jullie zijn op de goede weg,
met geduld kom je ver, succes! +:)+


Dankjewel voor de succeswensen. Een shirt erbij leggen is ook een goed idee. Gaan we proberen.


mysa schreef:
Geen tips, ik heb ook een herplaatser met verlatingsangst. Hij huilt en blaft en loopt continue te ijsberen. Hij sloopt niet gelukkig. Ik heb 15 jaar mijn leven om hem heen gepland en dat is, zoals jij nu ook ervaart, behoorlijk vervelend. Ik hoop heel erg dat het bij die van jullie beter zal gaan. Misschien is jullie hond nog wel voor verbetering vatbaar aangezien ze wel even in de auto wil blijven. Die van mij niet. En ook is jullie hond wel in orde als één van jullie beiden er is. Dat is met die van ons ook niet zo. Ik moet er zelf zijn. Dus ik hoop dat het bij jullie goed gaat komen. (onze jongeman heeft deze week zijn zestiende verjaardag gevierd).


Jeetje wat heftig zeg! Ik heb nog wel de goede hoop dat dit gewoon goed gaat komen. Wel diep respect dat je dit over hebt voor je hond.

GDG schreef:
_Nelleke_ schreef:
- Ze krijgt een kong met lekkers, die eet ze eerst leeg en daarna schiet ze in de paniek.

Wat doet ze als we weggaan:

- Blaffen, ze start met blaffen en komt er niet meer 'uit'. Kan gerust een half uur achter elkaar blaffen. Als wij thuis zijn blaft ze vrijwel niet (alleen naar de postbode of naar schreeuwende kinderen voor de deur)
- Heen en weer ijsberen
- Meubels slopen, dingen kapot bijten

Ik vind de combinatie wat apart. Zolang ze lekkers heeft is er geen paniek en daarna volgens jou wel. Klinkt mij eerder als protest in de oren. Ik zou kong geven, weggaan, in de buurt blijven en zodra ze haar keel open zet héél duidelijk laten weten dat we dat NIET doen!

Daarnaast, als je haar meeneemt met de auto, laat dan je andere hond eens thuis (hoeft die het niet koud te hebben).


Ik heb meer het idee dat ze eerst zo druk is met de Kong dat ze niet door heeft dat ik weg ben. Ze is gelukkig heel erg gefixeerd op eten wat handig is met training.

Dat laatste is een goed idee, dacht er vandaag inderdaad ook aan.

Bedankt allemaal voor alle ideeen en tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:12

Respect TS dat je het volhoudt.
Moet niet makkelijk zijn om een hond in huis te hebben die bijna zo veeleisend is als een kleuter..

Ik zou (nog) niet focussen op het alleen achter kunnen laten.

Bench zou ik ook laten voor wat het is.

Waar je vooral aan moet werken is haar proberen mentaal stabiel te krijgen, haar trauma's overwinnen.

Dat doe je door haar veel beweging en training te geven, haar vertrouwen als baasje te winnen, en haar gewoon veel tijd te gunnen en vooral: haar eigen tempo te volgen.

Zoals iemand hier al zei: in het begin volgen zulke honden (uit verlatingsangst) je als stalkers door het huis, maar na een tijd nemen ze de moeite niet meer. Dat groeit heus wel.

Geef haar een duidelijke structuur, met duidelijke regels en afspraken, een goed actief leven, en dan komt het uiteindelijk wel goed.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:24

Als tussenstap een oppas regelen?
Het zou mooi zijn als dat iemand is die vaker bij jullie over de vloer komt.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:49

Ik heb ook een herplaatser gehad met verlatingsangst.
Toen 2,5 jaar en ik was de zesde eigenaar.
De verlatingsangst is helaas nooit helemaal weg gegaan.
Zelfs met medicatie nog geprobeerd om in mini stapjes het op te bouwe .
Ook dit had niet het gewenste resultaat.
Deze hond heeft dan ook jarenlang als een schaduw naast mij geleefd.
Een heerlijke hond die ik graag nog vele jaren als schaduw bij mij had gedragen.

Nu is jou hond een stuk jonger. Ik denk dat je met veel liefde en geduld nog veel kunt bereiken.
Ik zou proberen af en toe eventjes te gaan tuinieren en de hond binnen laten. Zodat die leert dat het niet direct spannend is als jij via de voordeur weggaat.
En als het mogelijk is om een ruimte af te zetten waar de hond niet kan slopen, geeft dat soms ook meer rust in de kop van de hond.
Merk je dat die wel frustratie kwijt moet, leg dan wat oude tijdschriften neer.
Versnipperen vinden ze vaak geweldig en zo kunnen ze onschuldig toch de zinnen verzetten.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:53

Je zegt dat wanneer je weg gaat en ze haar Kong heeft, ze in 1e instantie stil is omdat ze niet doorheeft dat je weg bent.
Kan je daar niks mee? De Kong vullen met lekkers maar niet haar favoriete voer, erg duidelijk weg gaan maar terug komen vóór haar Kong op is en haar belonen met iets wat ze nóg lekkerder vindt. En dit dan herhalen tot je -hopelijk- een mini pauze kan inlassen tussen het weg gaan en terug komen en haar het erg lekkers aanbieden.

Laurier

Berichten: 313
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:07

Misschien detectie proberen? Krijgen ze veel zelfvertrouwen van en hiermee heb je een andere vorm van bezig zijn te pakken; hersenwerk. Tevens leren ze meer op zichzelf te zijn en wordt hun natuurlijke gedrag gestimuleerd. Ik merk en hoor bij veel honden positieve resultaten in hun gedrag, of het ook echt zou kunnen helpen tegen verlatingsangst zou je eens kunnen informeren .

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 12:10

UPDATE:

We zijn inmiddels een paar maanden verder en helaas zijn we nog steeds niet vooruit met onze hond.

Wel hebben we in samenwerking met meerdere therapeuten kunnen concluderen dat ze GEEN last heeft van verlatingsangst maar dat ze slecht externe prikkels kan verwerken. Daarom zijn we door zowel onze eigen dierenarts als de gedragstherapeut naar Wagenrenk doorgestuurd. Hier zijn we nu ongeveer 2 maanden aan het experimenteren met kalmerende medicatie maar tot op heden geen effect. Ze raakt er juist van overprikkeld in plaats van dat het haar rustig maakt. We mogen niet zomaar stoppen met de huidige medicatie dus dat doen we voorlopig nog even niet, volgende week moeten we weer met haar daarheen.

We zijn inmiddels wel op het punt aangekomen dat de opties een beetje op aan het raken zijn en wij raken zelf ook een beetje op. Ons leven draait nu al driekwart jaar alleen maar om de hond. We kunnen helemaal niks behalve met haar beneden zitten. We kunnen de deur al driekwart jaar niet uit, zelfs niet voor een simpele boodschap (hulde aan de appie bezorgservice). Ook 'snachts moeten we er meerdere malen uit om de hond te kalmeren en weer terug naar haar plaats te brengen.

Wagenrenk is wel nog steeds positief en zegt dat er uiteindelijk wel een oplossing gaat komen maar daar betalen we rond de 300-500 euro per consult dus daar kunnen we ook niet oneindig naartoe gaan. Mijn vertrouwen in Wagenrenk is inmiddels ook gezakt naar het nulpunt en zeker in combi met de torenhoge rekeningen die we daar betalen heb ik het idee dat zij ons gewoon aan het lijntje houden.

We zitten nog steeds giga met onze handen in het haar en hebben in onze ogen nog 2 opties:

- De alom gevreesde blafband
- Inslapen

Waarom ik denk dat een blafband zou kunnen helpen:

Ik heb het idee dat ze reageert op een prikkel (bijvoorbeeld schreeuwende kinderen buiten), daardoor gaat ze blaffen, door dat blaffen schiet ze in de adrenaline en gaat ze al blaffend met de nekharen omhoog door de kamer ijsberen. Hier blijft ze in totdat ik (of mijn man) haar eruit haal. Als ik haar er niet uithaal blijft ze in een soort adrenalinekick zitten met grote pupillen, nekharen omhoog en blijft ze heen en weer rennen en gaat ze uiteindelijk over in het gefrustreerd spullen slopen. Ook als de prikkel waar ze in eerste instantie op reageerde allang weg is.

Ik heb zelf het gevoel dat het inmiddels een patroon is geworden. Als ik het voor ben en haar terug naar haar plaats stuur, is er niks aan de hand en gaat ze gewoon slapen. Ik hoop met heel mijn hart dat bijvoorbeeld een blafband voorkomt dat ze in het patroon raakt.

Als je me dit een half jaar geleden had aangeraden was ik hier fel tegenin gegaan maar we weten het gewoon echt niet meer, onze eigen DA en gedragstherapeut weten het ook niet meer. Wagenrenk, de DA en de gedragstherapeut staan hier overigens totaal niet achter, dit is ook de reden waarom we dit nog niet hebben geprobeerd. Zij zitten echter niet 24/7 met een hond die geen geluiden van buitenaf kan verwerken in huis en ik zou het een ander ook nooit aanraden maar ik heb gewoon geen nieuwe ideeën meer die we nog kunnen proberen.

Clickeren, voertjes, Kong, botjes, positieve stimulatie, afleiden, etc etc etc hebben we allemaal al geprobeerd. Echter, als ze in zo'n 'aanval' zit is ze niet ontvankelijk voor enige vorm van afleiding. We hebben nu op advies van Wagenrenk alle prikkels waar ze op kan reageren weggehaalt, zo hebben we een externe brievenbus gekocht zodat de postbode niet meer post door de brievenbus van de deur kan schuiven. We hebben aan de voorzijde van het huis continu de gordijnen en ventilatie dicht. We hebben haar bench op de bank staan in een hoekje waar ze het rustigste is. Helaas kan ik niet voorkomen dat er auto's door de straat rijden of kinderen in hun tuin spelen.

Als iemand nog buiten de boekjes iets interessants kan bedenken dan staan we daar absoluut voor open. We zijn super gek op haar, ze is mega lief met onze andere hond, ze is knuffelig, luistert verder feilloos naar commando's (totdat ze in een soort blaf/angst/adrenalineaanval zit, dan hoort ze niks meer). Ze kan goed met de kat, is een super energieke speelse vrolijke hond. Hoe angstig ze ook is, ze vertoont nooit enige vorm van agressie. Ze kan goed mee in de auto en naar het bos/veld. Hier kan ze ook loslopen en luistert ze prima. Harde geluiden zijn hier voor haar geen probleem (bijvoorbeeld een onverwachte knal). Ze kan hier alleen nog angstig reageren op dingen op wielen (fietsen, kinderwagens, stepjes etc). We willen haar niet inslapen maar herplaatsen willen we haar niet aandoen omdat we niet zien hoe dit bij een ander persoon ineens wel veel beter zou gaan en we bang zijn dat ze dan van baasje tot baasje weer in het asiel beland.

Medicatie die we al hebben geprobeerd:
- Gabapentine (--> geen effect)
- Pexion (--> raakt ze juist van overprikkeld, in zeer lage dosering geen effect, hogere dosering lijkt ze wel alsof we haar speed hebben gegeven)
- Escitalopram (--> Zijn we nu 3 weken aan het geven, tot op heden geen effect, ze lijkt onrustiger te worden dan zonder medicatie)

Supplementen die we hebben geprobeerd:
- Phytonics Strezz
- Primevall stressless
- Puur Rust
- Bach rescue
- Zylkene (geven we nog steeds, we hebben het gevoel dat dit haar soms helpt)
- Visolie (geven we nog steeds)
- Magnesium

Verder hebben we geprobeerd:
- Relaxodog geluidsgolven (helpt niet, behalve dat de baasjes er knettergek van werden)
- Adaptil halsband
- Adaptil adapter
- Afleiden met lekkers (ze neemt geen lekkers meer aan)
- Kong gevuld met lekkers, die eet ze wel op en lijkt daardoor iets minder gefocussed op buiten maar ze wind zichzelf ook heel erg op met het leegeten van de kong dus daarna is ze juist gevoeliger voor prikkels.

Wat ik nu doe: zodra ze de eerste tekenen vertoont van het reageren op iets van buiten (beetje mopperen, zachtjes blaffen), loop ik naar haar toe en neem ik haar mee naar haar bench en zeg ik 'klaar' (onze andere hond kende dit commando al en dat heeft ze overgenomen). Dan gaat ze weer liggen en is er niks aan de hand en loop ik weer weg. Dit gebeurt meerdere malen per dag/nacht. Soms ben ik er niet altijd bij (naar het toilet/boven oid) en zit ze al in haar blafmodus met de haren rechtop. Dan loop ik ook naar haar toe, geef haar op neutrale manier een aai (dus niet koetjiekoetjiezielig), door de aanraking reageert ze weer op mij (is nog niet ontvankelijk voor snoep), maar dan kan ik haar weer naar de bench sturen en zeg ik 'klaar'. Dan gaat ze weer liggen, daarna is ze wel nog een minuut of 5/10 erg alert en kan je niet zomaar weer weglopen want dan schiet ze er zo weer in.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:49

Ongelooflijk moeilijk zeg! Knap wat jullie al gedaan hebben. Heb geen tips maar snap je wanhoop volkomen.

Zou persoonlijk medicatie af bouwen. Daarnaast van merk puur de tranquil/rust in gaan zetten in combinatie met de nervo.

Dat gaat niets oplossen maar is wel natuurlijk product ter ondersteuning van de hond.

Heb het nog NOOIT aangeraden maar zou idd blafband in jullie specifieke situatie wel aan durven ivm de andere optie mijns inziens idd nog euthanasie is. Misschien is helaas euthanasie idd de enigste optie die haar rust geeft maar het feit hoe makkelijk ze uit haar "gedoe" te halen is door jou EN het feit dat het geen angst is zou ik voor euthanasie absoluut de blafband proberen. Wel met jullie in huis aanwezig en daarna iig met camera toezicht voor de nep weg gaan en kijken wat ze doet. Daar zou ik wel zeker 2 weken mee wachten na om doen van de band.

Al blijft het een ding of de hond met band zich wel zo prettig voelt dat het voor de hond van waarde is om te blijven leven. Helaas niet elke hond is te helpen....

Maar gezien wat jullie al allemaal gedaan hebben vermoed ik wel dat jullie bekwaam zijn en reëel na kunnen denken.

Succes verder en sterkte met beslissingen nemen. Ik hoop van harte nooit in jullie situatie terecht te komen met een hond.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:01

Wat een toestand zeg.Euthanasie voor een gezonde hond vind ik niets. Ik zou inderdaad anti-blafband proberen. En zware kalmeringsmiddelen,maar dat heb je al begrijp ik. Als er eccht geen verbetering is zou ik herplaatsen, ergens heen waar het niet hinderlijk is als ze steeds blaft.Maar dat zou jammer zijn omdat de hond het voor de rest wel goed doet bij jullie.Misschien heeft de hond een geestelijke stoornis.Mensen kunnen dat hebben,waarom honden dan niet.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:08

In dit geval denk ik dat evt. euthanasie wel zeker een optie is. Dit is imo geen leven voor een dier. Zo gestresst, de hele tijd door.. Het blaffen is enkel een symptoom. Als ze dat mag doen, wordt ze volgens mij niet veel rustiger, of wel TS?
Dus op een boerderij/wherever lijkt me ook niet ideaal. En een prikkelvrije omgeving is eigenlijk niet te realiseren. Heel veel respect voor hoever jij al gegaan bent TS! Ik snap ook helemaal dat je geen vertrowuen meer hebt in die therapeuten.. Het is altijd makkelijker praten van een afstand!
Ik hoop dat de blafband als oplossing toch helpt, want zo lijkt het me geen leven.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:12

Pfff wat een gedoe zeg en wat hebben jullie veel opties geprobeerd. Ik ben totaal geen fan van dr blafband, maar kan wel begrijpen dat je uiteindelijk met je handen in het haar zit en ook niet meer weet wat je moet doen. Ik snap ook dat jullie over inslapen denken, want jullie kunnen niks meer doen máár ook voor de hond is het verschrikkelijk steeds in die "adrealinekick" te zitten. Ik weet niet of de blafband zou werken of het juist sterker zal maken, maar je kunt het proberen met het juiste toezicht, als het de laatste optie is ( en ik begrijp dat de opties op raken...).
In een bench doen met een doek eroverheen werkte ook niet toch? (Zoveel gelezen maar niet alles onthouden :o )

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 13:17

Bedankt voor de bemoedigende woorden.

Euthanasie voor een gezonde hond vind ik ook niks en even voor de duidelijkheid, dat ligt echt nog niet binnen de korte termijn binnen de opties. Fysiek is ze gezond maar mentaal dus (nog?) niet.

Herplaatsen ben ik niet voor. Het is niet dat ze niet mag blaffen, het is dat als ze begint met blaffen er daarna een soort adrenaline/angst/stressaanval volgt die niet meer stopt totdat je haar eruit haalt. Ergens anders zal ze daar niet ineens mee stoppen. Dus als we haar herplaatsen zal dat alleen ons helpen, niet haar. En uiteindelijk wil ik wat het beste is voor haar.

De medicatie zou pas goed z'n werk gaan doen na 3 tot 4 weken dus dat willen we nog wel een serieuze kans geven voordat we dit gaan afbouwen. We hebben het hier over serieuze medicatie die ook niet zomaar zonder dierenartsvoorschrift afgebouwd mag worden. We willen elke strohalm die een kans zou hebben op verbetering aanpakken. Ik ben alleen wel bang en wanhopig dat dit niks gaat doen en dan blijven er gewoon niet veel opties over.

Ze is claustrofobisch dus opsluiten in de bench gaat niet dan gaat ze compleet door het lint. We hebben wekenlang met haar benchtraining gedaan, ernaast gezeten, voer gegeven in de bench, deurtje op een kier, zelf laten kiezen etc etc etc maar dat hebben we opgegeven. De bench staat nu aan 2 kanten open en dan gaat ze er wel in liggen. Zodra 1 kant dicht gaat wil ze er al niet meer in.

Lovebodin, ze wordt inderdaad niet rustiger als ze wel mag doorblaffen, ze raakt daardoor juist nog meer in de stress.

Dierenfan, we hebben 2 potjes Puur rust opgemaakt maar we zagen hier geen verschil. Dit in combi met magnesium. Hier zijn we toen mee gestopt omdat we wat anders wilde proberen.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:21

Ik mis cbd olie in jouw rijtje met suplementen.
Misschien dat je je daar eens in kan verdiepen.
Succes, het lijkt me een beste opgave.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:26

Onze vroegere achterburen hadden enkele kleine hondjes die ze in de tuin lieten als ze weg waren. Een daarvan ging dan ook volledig hysterisch uren aan een stuk doorblaffen,op het laatst werd hij helemaal schor,totdat die mensen terugwaren. Als ze met dat hondje wandelde (aan de riem),dan blafte hij ook alles en iedereen aan. Deze mensen zijn tenslotte met hun dieren naar een grote vrijstaande woning verhuisd.Speciaal voor de dieren. Maar helaas kan niet iedereen dat!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:44

Ik ben ook niet voor inslapen van gezonde dieren, maar deze is volgens mij niet gezond.

Lichamelijk misschien wel maar geestelijk?

Je zou misschien kunnen kijken of ze ergens rustig op het platteland op een boerderij kan wonen waar ze niet alleen hoeft te zijn....

Maar als ik alle probeersels hierboven lees kun je niet zeggen dat je je best niet hebt gedaan voor het arme beestje...
:(:)

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:51

CharmingS schreef:
_Nelleke_ schreef:
- Als de hond overstuur is dan negeer ik dit gedrag niet maar ik steun de hond. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt.


Klinkt allemaal goed, alleen ik zou dit niet doen. Met steunen bevestig je het gedrag, en natuurlijk is het ontzettend vervelend om je hond zo overstuur te zien, maar het lost het probleem niet op, in ieder geval niet op lang termijn.
Beloon je hond juist als ze weer kalm is. Ik negeer mijn honden altijd zodra ik thuis kom, omdat ze anders heel mijn huis slopen uit enthousiasme. Zodra ze rustig zijn en gaan liggen beloon ik ze, hierdoor zijn ze nu een stuk rustiger als er iemand binnen komt of als ik zelf thuis kom.

Mijn mechel pup van 8 maanden heeft vanaf het begin in de bench gezeten als ik niet thuis ben, zelfs als ik boven mijn was ging doen omdat ik hem niet vertrouw met kabels en mijn meubels. Nu ben ik hem rustig aan aan het leren dat hij in de keuken mag liggen en daar kan hij verder niets slopen, mijn pup gaat ook zenuwachtig op en neer lopen als ik weg ben, heb ook een camera waar ik hem mee in de gaten kan houden. En ik kom pas weer terug als hij rustig is gaan liggen, ook dan wil hij enthousiast worden als ik weer binnen kom, dus dan weer negeren en goed belonen als hij weer rustig word. Het is best veel werk. Maar daarom zeggen ze goed werk heeft tijd nodig. Doe hier liever wat langer over dat hij het ook begrijpt, daar heb ik in de toekomst alleen maar profijt van.

Ik zou de hond sowieso niet te veel gaan vertroetelen als ze dat gedrag laat zien. Hoe zielig het er ook uit ziet.

Neem aan dat de hond uiteindelijk weer een nieuwe eigenaar gaat krijgen? Dat word dan ook weer lastig voor de hond, als je dit uiteindelijk krijgt opgelost en het beestje dan weer naar iemand anders moet waar misschien het hele proces weer opnieuw begint?

Is het niet een idee om de hond bij iemand te plaatsen die de hele dag tijd heeft voor de hond? Een ouder iemand oid?


Hier ben ik het helemaal mee eens.

*onderstaande is vast niet leuk om te lezen maar wel mijn mening* :)

En na jou laatste update, denk ik dat jou hond echt kaders nodig heeft. gaat hij de grens over dan geef je hem maar wel een correctie. en wees duidelijk.

Blafband vind ik echt een laatste redmiddel, ik zou eerst eens gaan verdiepen in wat jou hond nodig heeft en niet wat jij denkt wat hij nodig heeft, snap je hem nog? :o

een hond is niet claustrofobisch... en heeft geen verlatingsangst, het is alleen maar hoe jij als eigenaar ermee omgaat. Hond is een hond en heeft geen menselijke trekjes. Blijf daar alsjeblieft uit.

Nogmaals vermenselijk je hond niet.
Veel mensen vinden hun herplaatser zielig en omdat hij blijkbaar eerst niet goed verzorgd is en nu wordt hij doodgegooid met aandacht en moet hij ineens van alles. Maar omdat de meeste honden daar niet meteen goed op reageren wordt er meteen gezegd, hij kan dit niet, hij kan dat niet.. dus we knuffelen hem maar extra (vooral op de momenten dat het eigenlijk niet zo moeten) Steunen noem je dat dan in een mooi woord.. Nee, ook je hond moet leren op eigen pootjes te kunnen staan en dat leert hij niet als jij hem blijft steunen en hem niet corrigeert en grenzen aangeeft.

Dieren worden tegenwoordig met van alles vol gestopt, stressmiddeltjes, angstmiddeltjes, blafmiddeltjes. 9 van de 10 keer werkt het niet eens. Ik kan er erg slecht tegen het lijkt wel een mode trend! :(

(weet niet of je een paardeneigenaar bent?) maar als je paard ergens bang voor is, dan blijf je er toch ook niet te lang bij stilstaan? je laat je paard een keer kijken en dan moet het over zijn. geen gemiep wat daar heb je alleen maar last van.. en je paard ook.
Dit werkt ook zo bij honden.

Ik wil je echt wel van meer tips voorzien wat je eventueel kan doen, als je daar voor openstaat mag je altijd een pb sturen :)
Laatst bijgewerkt door Loody op 08-04-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:54

Ohja, claustrofobisch, nu je het zegt weet ik weer dat dat het probleem was idd, sorry!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:59

Dat is toch bij zowel 1 van mijn paarden en mijn hond echt anders Loody.

En ik ben zelf echt niet van het kinderachtige en de koetsjie koetsjie.

Mijn paard kon echt volledig over de zeik gaan en ziet mij niet meer staan op dat moment. Door ontspannings oefeningen is dat voor een groot deel over. Maar op zo'n moment is ze echt niet voor rede vatbaar.

Mijn hond kan ook gewoon niet alleen thuis zijn. Gelukkig wel in de auto, dus dat is voor ons een prima oplossing.

Je hebt gelijk, het is een hond en geen mens. Maar het is wel een roedel dier en geen solitair dier.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:02

@ClauH Het is maar een voorbeeld he? ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel toch :)

Dat een hond niet alleen thuis kan blijven, kan ik mij nog iets bij voorstellen hoor.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:11

Ik ben toch ook voor CharmingS haar advies.. ouderwets, leuk.. maar ik zou het persoonlijk liever proberen dan een blafband..of euthanasie. En dat zal dan nog een pittige kluif zijn omdat de hond dit inmiddels al zolang doet.

Ik zou toch ook gewoon weggaan.. steeds iets verlengen, want door niet te gaan zal hij het zeker niet leren.

En ClauH, de hond is niet alleen, hij is met de andere hond.

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:14

Wij hebben thuis ook een herplaatser met een soortgelijk probleem. Onze hond doet schaduwjagen/ lichtjes jagen en slaat snel aan op geluid. Als je erbij bent kan je hem er makkelijk uit halen maar als je weg bent blaft hij net als jouw hond aan een stuk door en vreselijk ijsberen. Die van ons liep letterlijk tegen de muren op. Gelukkig liet hij de meubels wel heel, maar het is verschrikkelijk om te zien. Ook hier is hij samen met een andere stabiele hond, die er gewoon tussen blijft liggen slapen.

Wij hebben een kamer voor hem gemaakt vrij van prikkels. Suncreens altijd dicht daar en hij kan kiezen tussen bench, tegelvloer of groot daybed met lekkere kussens. Op dagen zoals dit weekend is hij vaak snel overprikkeld omdat er veel schaduwtjes zijn. Hij gaat dus bij ons, ook als we er zijn, af en toe in zijn kamer om tot rust te komen en te slapen.

Ik heb inmiddels het weggaan gekoppeld aan de commando. Zodat hij weet waar hij aan toe is. Ik heb geen idee of dat werkt voor iedere hond. Maar deze hond is gefokt op werken en alert zijn. Dus het werkt beter als ik hem aangeef wat ik van hem verlang, dan wanneer het een groot raadsel is voor hem wat er gaat gebeuren. Nu heb ik filmpjes van een heerlijk slapende hond en kan hij inmiddels 5 uur alleen zijn als het moet. Maar alleen in zijn "eigen"kamer. Hij gaat daar s avonds vaak ook zelfstandig liggen slapen. Dan staat de deur gewoon open.

Ik heb geen idee of iets dergelijks voor jullie een mogelijkheid is. De gedragstherapeut gaf bij ons ook aan dat het soms werkt om een deel van het huis af te zetten. Zodat je de prikkels kan reduceren tot een minimum en op die manier een veilige plaats creëren.

Maar het is ontzettend lastig en ik had ook niet geweten wat ik ermee aan had gemoeten als dit niet had gewerkt.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:16

Het klinkt misschien heel raar wat ik nu voor ga stellen, maar het schoot me even te binnen toen je zei dat ze het commando 'klaar' overgenomen had van de andere hond(en).
Ik neem aan dat je honden 's avonds samen beneden slapen? Ik weet ook niet hoe trainbaar je andere honden zijn, maar zou het geen idee kunnen zijn dat je hun aanleert om je hond naar haar plaats te 'drijven'/trekken als ze zo in de overdrive gaat?
Bij blinde honden heb ik het namelijk wel al eens gezien, dat ze dan een hond inschakelen (waar de blinde hond soms al een band mee had) die de blinde hond kan begeleiden. Onder andere door bijvoorbeeld een kort touw aan de halsband/het tuig van de blinde hond te hangen zodat de zichthond de blinde hond kan verplaatsen. (Ik heb ook wel al eens gezien dat mensen de blinde hond en de zichthond aan elkaar vastmaken met een leiband, maar dat lijkt me niet erg handig)

Zolang dit natuurlijk niet ten koste gaat van het slaapritme en goede gedrag van je andere honden... Ik kan me namelijk wel voorstellen dat dit misschien geen makkelijke of realistische oplossing is. Uiteindelijk moet je hond het ook accepteren dat ze door een andere hond op haar plaats gezet wordt. Maar ik weet dat het bij puppy's bijvoorbeeld erg handig kan zijn. Zo blafte de Mechelaar pup van een vriendin ook eerst regelmatig in de auto, maar eens de pup naast een oudere hond gezet werd -en dan niet eens in het zicht van elkaar, ze zaten beide apart (!) in een afgesloten bench in de koffer- was een correctie (grom) van de oudere hond al genoeg om haar te doen stoppen.

Je zei wel nog dat ze in het begin wel gewoon door kon slapen beneden? Zijn er dingen veranderd waardoor dat nu niet meer lukt?
Zou het misschien geen optie zijn om haar overdag of 's nachts boven te laten in een kamer waar minder prikkels zijn?
Of in de living eventueel haar ruimte en zicht beperken door van die hekjes te zetten (met eventueel dekens over)?
Misschien kan je haar ook aanleren dat ze in plaats van te blaffen bij een prikkel, een speeltje naar jullie toe moet komen brengen? (Al leer je dit ook niet op 1 2 3 natuurlijk)

Persoonlijk ben ik geen fan van de stroomband (zeker niet in deze situatie). Een e-collar op een trilstand zou in deze context misschien nog wel vriendelijker zijn. Ik vraag me vooral af of stroom haar niet net meer zal prikkelen, net als een trilling. En ook hoe je de stroom wilt 'afstellen' als je er zelf niet bij bent? Aangezien ze stroom krijgen als ze blaffen. Ik begrijp dat je de hond uit haar 'trance' wilt halen, maar als ze niet meer mag blaffen ga je volgens mij een hond krijgen die helemaal in zichzelf gaat keren... Ik vind het nogal oneerlijk tegenover de hond, ze heeft moeite met prikkels verwerken en dan zou ze daarvoor nog een schok krijgen.. Al snap ik dat dit gedrag erg vermoeiend is voor jullie natuurlijk, dus ik hoop dat jullie snel iets vinden wat werkt...

Je zegt ook dat ze angstig reageert op dingen met wieltjes en kinderen. Reageert ze hier als ze buiten aan de leiband loopt anders op dan binnen? Is het geen idee om haar stapsgewijs aan te leren (eventueel met klikker) dat het niet eng is (hoeveel ruimte tussen het ding met wieltjes en de hond heb je nodig voordat ze in paniek schiet)? Hebben jullie zelf dingen met wielen of vriendelijke mensen in de buurt die jullie eventueel kunnen helpen?

Is ze trouwens wel al eens bij andere mensen blijven logeren, of bij andere mensen binnen geweest? Hoe is haar gedrag daar? Je denkt zelf dat haar gedrag bij andere mensen niet anders zal zijn, maar om eerlijk te zijn zou je daar misschien toch nog we heel erg van kunnen schrikken...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:20

Loody ik snap je, dat van mij was ook als voorbeeld bedoeld :o

Citaat:
Je denkt zelf dat haar gedrag bij andere mensen niet anders zal zijn, maar om eerlijk te zijn zou je daar misschien toch nog we heel erg van kunnen schrikken...


Dit vind ik toch ook wel een goeie....

En dan eigenlijk iemand die niet weet wat er aan de hand is misschien....

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:23

Misschien dat Anniek winters julile kan helpen hiermee?

misschien in combi met een roedelopname?