Ik moet even m'n frustratie kwijt over mensen die hun hond gewoon te pas en te onpas los laten lopen.... wordt er echt heel verdrietig van, want ik kan met m'n hond amper een kant op zonder dat hij er weer een slechte ervaring bij heeft en ik zit echt met m'n handen in het haar hoe dit op te lossen.
Even bij het begin. Mijn hond is enorm reactief. Dit is gekomen door onze vorige hond. Zij blafte ook enorm naar andere honden en toen we Ted (de hond waar het nu on gaat) als pup kregen en hem eens samen uitlieten met onze andere hondje moest er uiteraard precies op dat moment een andere hond lopen. Ted was toen een week of 8,9 en vanaf die tijd is het mis. Wij hadden destijds 4 honden die allemaal zo reageerden en namen de honden dan ook nooit ergens mee naartoe om deze reden. Als ze thuis waren hadden ze immers elkaar en raakten ze niet in de stress. Ze gingen alle 4 3x per dag een poep en plas rondje maken en verder liepen ze vrij in huis/tuin. Nu ruim 8 jaar later hebben we alleen Ted nog. Ted geniet van de aandacht die hij krijgt nu hij alleen is en ik vindt het leuk om met hem op pad te gaan, alleen ja... die verrekte honden.... drama als we er 1 tegenkomen... ik baal er zo van... maargoed, ik ben gaan trainen en het is nu zover dat er aan de andere kant van de weg een hond kan lopen zonder dat Ted compleet uit z'n plaat gaat. Al naait hij zichzelf nog steeds erg op door te piepen en toch wel proberen te blaffen, maar doordat ik hem afleid met snoepjes en de clicker gaat dat steeds beter. Voorheen ging hij al tekeer zodra een hond maar in z'n vizier kwam, hoe groot de afstand ook was, een hond zien was al reden om tekeer te gaan.
Goed, enorme winst behaald dus. Nu hou ik er enorm van om lekker in het bos te lopen. Ted vind dit ook echt heerlijk, al die lekker geuren en dat zand enzo. Je siet hem dan genieten. Inmiddels ging het zo goed met andere honden dat ik dacht, ok ik zoek een bos op waar aanlijnplicht geldt. Ik vond een stukje waar ook paarden en koeien los liepen en ging er vanuit dat mensen (vanwege het loslopende vee) hun hond daadwerkelijk aan de riem zouden hebben óf hun hond goed onder appèl zouden hebben. Het was heerlijk! We zijn geen 1 hond tegen gekomen!
De volgende dag (gisteren) dacht ik ok, ik zoek een ander stuk op. Niet vlakbij een woonwijk en ook een stuk waar aanlijnplicht geldt. Ik ben daar om 18.30 uur naartoe gegaan (met het idee de meeste mensen zullen overdag in de auto stappen om naar het bos te gaan). We waren lekker aan het wandelen en genieten totdat er een boerderij hond (een lieve dat wel) naar ons toe kwam. Hij bleef op afstand van een meter of 3, maar voor Ted te dichtbij. Uiteraard niemand in de buurt om de hond terug te roepen en Ted ging als een malle tekeer. Ik trok Ted met me mee want die was niet meer te bereiken en die hond liep dus op 3 mtr ertussen met ons mee, wat het et niet beter op maakte voor Ted. Uiteindelijk werd de boer wakker van Ted z'n geblaf en werd de hond terug gefloten. Inmiddels stond ik te shaken op m'n benen, want ik zie dan het scenario dat die hond Ted aanvliegt vanwege Ted z'n gedrag al helemaal gebeuren en dan is er verder niemand in de buurt brrrr eng.... maar ik heb tegen de andere hond niks gezegd en tegen Ted gezegd, Ted kom! En hem mee getrokken bij de andere hond vandaan. Nou bijgekomen van dat avontuur lekker aan het genieten Inmiddels weer zie ik op afstand een jongen met een Jack Russel lopen (uiteraard los) maar die ging de andere kant op en was nog heel ver bij ons vandaan dus niks aan het handje. Ted vond dat ook wel prima en keek niet op of om. Even later komen we bij een kruising. Wij lopen rechtdoor en ik zie de jongen met z'n JR van links komen. Wij staken de kruising over en de jongen was op zo'n 15 mtr links van ons. Ik ging er vanuit dat de jongen zag dat Ted aan de riem zat en z'n hond ook aan zou lijnen (aangezien het honden aan de lijn gebied is) Ted loopt braaf verder, super trots op hem! En wat denk je, paar meter verder komt de JR op Ted afvliegen

Wij willen zo graag rustig in het bos wandelen, maar helaas is het blijkbaar moeilijk om je hond aan te lijnen in gebied waar aanlijnplicht geldt... Ga dan ajb naar een losloopgebied als je de hond los wilt laten lopen.
Iemand nog tips wat ik kan doen om dit soort situaties in goede banen te leiden? Of zeggen jullie blijf maar thuis? Ik wil zo graag dat mijn hond een leuker leven heeft dan dst hij gehad heeft, maar als dat elke wandeling stress betekend weet ik niet waar ik goed aan doe. Vind dit heel lastig om mee om te gaan. Mocht je het gelezen hebben; bedankt !
Als jullie het leuk vinden, hij is te volgen op insta: hetlevenvanted