Wat is een fijne drinkfontein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat is een fijne drinkfontein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 09:50

Voor mijn twee katten ben ik op zoek naar een drinkfontein. Omdat er zo veel verschillende worden aangeboden wil ik eerst eens op bokt informeren welke fijn zijn? Wat vind je prettig aan de drinkfontein die je hebt, en waren je katten er meteen aan gewend?

Mijn kater heeft met zijn normale drinkbakje het systeem dat hij over het bakje leunt naar de rand die het verste bij hem weg is, en daar met zijn tong water tegenaan klotst om te drinken. Het resultaat is dat het meeste water in de omgeving terecht komt. Hij heeft het altijd zo gedaan. Deze zomer wordt hij 16, ik denk niet dat zijn drinkgedrag nog gaat veranderen. Ik zoek een fontein waar mijn kattenkerel fijn en liefst knoeiloos uit kan drinken.

ontherun

Re: Wat is een fijne drinkfontein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:02

Dat zijn herkenbare drinkgewoonten, eentje van ons drinkt net zo als ze een glas water krijgt. Wij hebben nu een catit fontein geloof ik, die met die bloem erop. Ik vind het de lelijkste, maar echt, de beste in gebruik. Er wordt niet meer geknoeid, ze drinken er beide direct uit en hij is super makkelijk in gebruik.
Hiervoor eentje van keramiek gehad, heel mooi ding, hartstikke duur en wordt dus hartstikke glad. Gleed zo uit mijn vingers met schoonmaken. Ook lastig om het water stromend te krijgen.
Een witte gehad, waar het water bij naar beneden glijdt als het ware, komt van de hornbach. Rot ding was dat, ik het water stromend te krijgen was altijd een gedoe en schoonmaken ook.
Deze zet je in elkaar en hoppa, het ding werkt. Om te vullen zet ik hem gewoon onder de kraan en klaar. Schoonmaken is even afspoelen, eventueel nieuwe filter erin leggen en klaar. Ideaal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:10

Wij hebben de Catmate, afhankelijk van uit welk van de drie 'bakjes' je kat zal willen drinken kan dat meer of minder geknoei opleveren. Ik ben onwijs tevreden over de drinkbak, zelfs onze meest angstige kat besloot al op dag 1 dat het ding goedgekeurd was. De ene kat drinkt graag uit het bovenste bakje (waar het water uit komt), de andere liefst uit het 'stilstaande' water in de onderkant.

Wat betreft het knoeien: helpt het als je een grote platte bak (bijv dienblad) met een handdoek erin neemt en daar de waterbak in zet? Dat hadden wij vroeger toen een van de katten nog graag speelde met het water. Ziet er niet heel fraai uit maar wel effectief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:26

Dank jullie wel voor de tips :) Die met zo'n bloem is inderdaad niet mooi maar als dat goed bevalt dan neem ik die mee op het lijstje :)

Yessy er ligt inderdaad een plastic ding (deksel van een krat) onder de drinkbakjes. In het begin had ik er een placemat onder. Maar daar wist hij water onder te krijgen. In het deksel wat ik nu gebruik zitten ribbels. Daardoor kan mijn andere kat, die een stuk kleiner is en dichter bij de bakjes zit (ze moet 2 stapjes op het deksel zetten om te drinken), haar voetjes droog houden wanneer ze drinkt.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:34

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:37

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:38

Ik heb ook die keramische fontein en ik ben er ontzettend blij mee! De motor is echt superstil, heel belangrijk voor mij, want ik werd gek van die met de bloem. Heb er ook een bewegingssensor bij, dus hij gaat alleen aan als er iemand langsloopt of de katten er gaan drinken. Echt ideaal.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:54

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:18

Ik heb de "Kitty Spring" voor mijn 2 katten. Voorheen CatMate en Ferplast Drinkfontein Vega gehad. Bij grondig schoonmaken verweert het kunststof (of die kattentongen maken het ruw?) en ik vond het motorgeluid op den duur erg irritant. En elke keer weer die filters vervangen die ook steeds prijziger worden.

Kitty Spring heeft geen motor, kleinere inhoud, maar dan blijft het water ook 'vers'. Glazen schaaltje, handig schoon te maken. Heb hem destijds bij Kickstarter gekocht, maar zie hem hier te koop:
https://www.cheerble.com/en-eu/products ... 1186518212
Katten drinken er prima van, 1 was ook echt een 'fonteindrinker' maar doet het prima en staat nu ook niet meer IN de schaal.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:30

meganvr schreef:
Ik heb er 1 van Miaustore, bevalt heel goed!
Je hebt een standaard versie die €66 is en een mini versie die €39 is.

https://miaustore.com/nl?ref=701&gclid= ... gKuefD_BwE

Ik heb die van Miaustore weer buiten gegooid nadat het motortje op 1j tijd 4x stuk gegaan was.
Nu ook zo 1 van catmate maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden van, dat plastiek is echt inderdaad niet netjes te houden ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:36

Ik lees mee. Wij hadden de Catmate voor 2 katten en 2 kleine honden. Werkte goed, maar vond hem niet fijn schoonmaken.

Na verhuizen was hij stuk en zoek wel iets, maar nu Border Collie erbij, dus gebruik ligt hoger.

De katten spelen er beiden mee en willen het liefst uit de kraan of wasbak drinken en dat wil ik niet. De ene kat heeft echt voorkeur om uit de stroming te drinken. Hij gaat er bijv onder zitten als ik planten water geef.

Zat te denken aan een decoratieve indoor waterval bak achtig iets.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:41

Hier ook een catmate en heel tevreden mee erg stil en ze drinken er graag uit. had eerst die met een bloem maar daar trok de poes constant de bovenkant eraf dus dat was een compleet waterballet :+
Hier geen problemen met schoonhouden. Gaat elke week mee in de vaatwasser en ziet er vrijwel als nieuw uit. Vond het ook fijn dat bij deze mocht de stroom uitvallen ze nog steeds bij het water kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 11:54

O nee, een bloem die makkelijk sloopbaar is moet ik niet hebben. Mijn poetie drinkt graag uit de gootsteenkraan en vangt dan het water met haar pootjes (en vaak ook met haar neus of met een ander lichaamsdeel waarmee ze onder de kraan door besluit te wandelen). Zeker weten dat die bloem geen makkelijk leven beschoren gaat zijn bij haar als hij makkelijk kapot gaat.

@Rongyos hoe werkt dat ding precies? Hoe is het water dan vers en in beweging als er geen motortje in zit?
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-04-22 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:54

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 12:00

Iek, dat ding geeft licht? :wow:

Ik merk dat ik vooral benieuwd ben naar de Kitty Spring van Rongyos. Door de lage drinkhoogte (lijkt mij natuurlijk voor een kat om zo laag mogelijk bij de grond te drinken) en door de afwezigheid van een zoemend motortje. Ik ben nu benieuwd naar hoe het water dan in beweging komt. Is het zeg maar dat er altijd een laagje water in het bakje staat en dat dat dan wordt bijgevuld als het peil daalt? Dat is voor mij namelijk geen vers water. Dan moeten ze eerst oud water drinken zeg maar.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:03

Houd ook rekening met de prijs van de losse filters die je er in moet doen.

Heb zelf een Ferplast Vega drinkfontein. Kost 35 euro, maar de filters 5 euro per stuk.. :')

Heb er nu geen filter inzitten, maar vervang het water gewoon regelmatig.
Hoe doen anderen dat? Kopen jullie regelmatig een nieuwe filter?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:04

Ik heb die van de action ook, destijds bij de Kruidvat gekocht voor een 10tje

Het water stroomt niet een boogje wat fijn is want anders zit hier alles onder het water. Hij is ook stevig dus ze gooien hem niet om.

Het enige probleem is dat de filters niet zo makkelijk te bestellen zijn. Ik heb er nu geen filter in en het gaat ook prima zonder

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:06

Ik heb trouwens serieus met mijn man besproken om een vlotter bak te installeren. Maar dan mis ik een fonteintje en ben bang als ik een pompje erin hang de vlotter daarop reageert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 12:06

Amber_anne schreef:
Ik heb die van de action ook, destijds bij de Kruidvat gekocht voor een 10tje

Het water stroomt niet een boogje wat fijn is want anders zit hier alles onder het water. Hij is ook stevig dus ze gooien hem niet om.

Het enige probleem is dat de filters niet zo makkelijk te bestellen zijn. Ik heb er nu geen filter in en het gaat ook prima zonder

Zou er niet een filter van een ander merk in kunnen? Of een generiek (merkloos) filter?

Inderdaad wel een interessante vraag over vervangingsfrequentie, verkrijgbaarheid en aanschafprijs van filters.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:07

Zebraatje schreef:
Houd ook rekening met de prijs van de losse filters die je er in moet doen.

Heb zelf een Ferplast Vega drinkfontein. Kost 35 euro, maar de filters 5 euro per stuk.. :')

Heb er nu geen filter inzitten, maar vervang het water gewoon regelmatig.
Hoe doen anderen dat? Kopen jullie regelmatig een nieuwe filter?

Ik doe om de maand een nieuwe filter in de catmate. Volgens mij moet het veel vaker maar de katten doen het er al jaren prima op. Hij gaat tussendoor wel af en toe in de vaatwasser (tip: doe dat niet tegelijk met de pan rode pastasaus want dan heb je een roze catmate).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:08

Ik vervang het filter eerlijk gezegd bijna nooit :+ de CatMate wordt hier wel snel vies omdat wij erg hard water hebben.

De fontein met bloem heb ik ook gehad, die raakte verstopt door de kalkaanslag en als er niet genoeg water in zat hoorde je de motor heel hard.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet naar gekeken heb. Het zou wel moeten kunnen als je hem even groot kan maken.

Het enige verschil dat ik merk zonder filter is dat er soms kleine dode vliegjes in de waterbak zitten die zijn meegespoeld. Maar anders zitten die op het filter waar het water steeds langs gaat dus weet niet of het veel uit maakt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:31

Hier zowel catmate als dogmate. Ideaal.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:17

Koper schreef:
Iek, dat ding geeft licht? :wow:

Ja, haha, en als het waterpeil te laag wordt dan wordt ie zelfs rood 8)7

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:51

Ik heb de Catit pixie drinkfontein.
Ik heb er al meerdere gehad de catmate vond ik toch veel geluid maken, die van miaustore enorm lastig schoonmaken.

Ben over deze enorm tevreden! Echt super stil geeft licht, en rood licht als je hem moet vullen.

Mijn katten drinken hier heel goed uit!