Ik heb een dwerg konijntje twee jaar geleden bij de fokker gehaald.
Juist bij een erkende fokker zodat er zo min mogelijk genetische foutjes in zitten. Echter was na een poosje te zien dat de tanden scheef groeide. Ik had twee optie; 1. Elke 6 weken bij slijpen of 2. Voortanden eruit.
Uiteraard eerst optie 1 geprobeerd. Maar na enkele weken waren de tanden al weer scheef. Alle risico’s van optie 2 door gesproken. Maar de DA zei buiten dat we de groentes in reepjes moeten snijden kan het konijntje alles zelf.
Dat dus gedaan en toen begon de ellende.
Konijntje kan dus haar eigen vacht niet schoon en bij houden. Dus heeft hele verviltingen bij haar billen, tussen de achterpoten, bij de plassert/poepert, buik en boven de staart. Geen probleem dat kammen we regelmatig. Maar na enkele dagen niet kammen is het alweer een vervilte bende.
Haar krop vervilt en smet onder haar kin. Dat is iets lastiger bij te houden omdat ze zo iniemini is.
En dan de grootste ellende.. die poepkont. Met enige regelmaat heeft ze diarree. Dat koekt helemaal aan en is geen pretje om schoon te maken. Andere momenten gaat het weken goed en heeft ze geen plak kont. Dus waar het aan ligt?
Groente geven we al niet meer omdat het daar erger van werd.
We zijn inmiddels over gestapt naar ander hooi en voer. Ook dat lijkt niet te helpen.
Ze krijgt nu Timothy hooi onbeperkt en elke avond een bakje selectieve grain free brokjes.
Bij plakkerige poep krijgt ze geweekt hooi water.
Het hok maak ik om de dag schoon. De ren heb ik van het gras af gehaald omdat het gras te nat was en daar wellicht de plakpoep vandaan kan komen.
Ik heb haar vandaag gewassen omdat de poep weer helemaal vast geplakt zat.
Maarja voor hoe lang blijft ze schoon he en ik houd mijn hart vast voor de zomer met alle vliegen.
Ik dacht ik gooi het eens op bokt. Wellicht dat iemand een super tip heeft!
Dus denk alsjeblieft mee