Kat miauwt 's nachts heel veel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Kat miauwt 's nachts heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:19

Ik kon me een topic herinneren over een flink 'pratende' kat maar kan hem helaas niet vinden. Enige topic dat ik kan vinden is over een dementerende kat die 's nachts veel miauwt en dat is bij ons niet het geval.

Wij hebben sinds een ruim half jaar 2 geweldige katten. Het zijn 2 broertjes uit hetzelfde nest, en al sinds dat ze 8 weken zijn bij ons. (Boerderij katjes dus hoogstwaarschijnlijk een oepsnestje)

Al snel merkten wij dat Jessie een flinke prater was. Miauwde hij, en zeiden wij wat, dan gaf hij weer antwoord. Hartstikke leuk allemaal natuurlijk, maar sinds een aantal weken krijgt hij ook 's nachts flinke praatbuien. Het gaat dan van een simpele prrr tot een hele zielige miauw tot echt luid miauwen. In het begin hielp het als we hem bij zijn broer in de krabpaal neerlegden. Wij dachten dat hij zijn broer kwijt was. Maar sinds een week of 2 werkt dit niet meer.

Duurt het een 15 min, half uurtje is dit nog te overzien 's nachts. Maar Jessie houd dit rustig 3 uur lang vol. Vannacht begon hij om 03.10 uur en stopte pas rond 06.30 uur. Geen aandacht aan schenken werkt dan ook niet.

Overdag kan hij er ook wat van, maar vooral 's nachts is het heel erg en het begint ons nu een beetje op te breken want het houd ons dus ook echt wakker.

Weet iemand wat we hieraan kunnen doen..? Ik dacht voorheen gelezen te hebben dat faliway ook helpt bij overmatig miauwen, maar nu ik deze opzoek staat dit er niet bij.

Onze katten hebben genoeg eigen plekjes om lekker te liggen 's nachts, of zelfs te spelen. Kunnen uiteraard gewoon bij hun brokken en drinken. We merken dat ze vooral ons opzoeken en ze kunnen dan ook bij ons op de slaapkamer in de krabpaal of in een mandje aan de kachel. Hier maken ze begin van het slapen gaan en 's ochtends ook goed gebruik van en liggen heerlijk te tukken. Van jessie snap ik dat wel als je de halve nacht aan het rondstruinen bent en aan het kletsen :+

Maargoed, wij weten dus niet meer zo goed wat we hiermee aanmoeten en ik hoop op tips voor een goede nachtrust! :j zowel voor ons als voor mijn katten.

Esther_

Re: Kat miauwt 's nachts heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:26

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:27

Veel katten zijn s'nachts erg actief, waarschijnlijk verveeld hij zich.
Was vroeger ook met mijn oude kat toen ik op een flat woonde.
Maar toen ik verhuisd was ging het over, hij kon toen naar buiten als hij wilde.
Mijn kat nu is altijd de hele nacht op pad en overdag ligt hij heerlijk te slapen.
Maar ik denk dat jouwe niet buiten komen?
Feliway kun je wel proberen, kan zijn dat hij daar rustiger van wordt.
Sterkte, niet zo fijn als je je nachtrust mist..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:28

Is hij gecastreerd?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:37

Hoeveel speel je met ze? Ik zou voor je naar bed gaan in ieder geval minstens een kwartier met hem spelen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:39

Dat terugpraten was voorheen misschien niet zo slim geweest :+ maargoed, het zijn onze eerste eigen beestjes..

Onze katten komen idd niet buiten. Wel hebben ze voldoende speeltjes en plekjes om zich uit te leven. 'S nachts komen ze alleen niet in de woonkamer. Deze is net zo groot als onze eetkamer waar ze wel heen kunnen, en dan de gang welke misschien net iets kleiner is, de logeerkamer, keuken en slaapkamer. In onze slaapkamer nog een grote krabpaal met groot kussen staan, in de gang een kleine krabpaal, en in de eetkamer een mooie krabton. Verder liggen overal wel speeltjes en dergelijke en we horen ze 's nachts ook wel eens spelen.

Onze katten zijn beiden gecastreerd.

GDG, uiteraard is er een favoriet speeltje waar uitgebreid mee gespeeld word voor het slapen gaan. Zo'n veertje aan een touwtje is favoriet hier en kunnen we ze makkelijk een half uur mee vermaken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:42

Uit ervaring weet ik dat ze in het begin niet stoppen. Maar echt negeren, als hij doorheeft dat het niet werkt, stop hij wel. Na een tijdje. Dat soms een lang tijdje kan zijn :') de onze is ook praatziek haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:45

The_Cat schreef:
Uit ervaring weet ik dat ze in het begin niet stoppen. Maar echt negeren, als hij doorheeft dat het niet werkt, stop hij wel. Na een tijdje. Dat soms een lang tijdje kan zijn :') de onze is ook praatziek haha

Een heel lang tijdje :')

En wie ligt er vervolgens prinsheerlijk te slapen? _O-

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:42

Of beledigd kan kijken als ik hem vervolgens durf wakker maken als ik om 5.30 opsta :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:10

Afleiding zoeken voor hem, lekkere geurtjes al geprobeerd? Matatabi stokjes, kattenkruid in speelgoed, valeriaandruppels op speelgoed. Door dit alleen te geven als jullie gaan slapen kan dat misschien helpen. Zou vooral voor veel afwisselen zorgen. Spelletjes waar ze voer uit moeten vissen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:32

Ik zal het omdraaien, in plaats van de katten in de gang en slaapkamer de katten in de woonkamer opsluiten snachts. Mijn kat weet dat ze snachts in de woonkamer moet en gaat dan net als ik slapen. Sochtends mag ze wel weer op de slaapkamer en komt dan even gezellig op bed. Zo heb je geen last van gemauw snachts en een gestoorde slaap.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:54

Mijn kat deed dat toen hij achteraf gezien schildklierproblemen bleek te hebben. Maar dat zijn meestal wat oudere katten. Hij was ook overactief en afgevallen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:18

Ik zou ze ook in de woonkamer doen en vooral de gang en jullie slaapkamer dicht!
Ga daar maar mauwen!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:22

Ohhh wat lastig.. Die van ons zijn ook praters, maar houden over het algemeen 's nachts aardig hun mond dicht. :=

Ik denk dat je het inderdaad gewoon moet gaan negeren, zodat hij weet dat er geen reactie meer op komt. Maar dat zal wel een aantal nachten een paar uur wakker liggen worden. :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:27

Kaitlyn schreef:
Ohhh wat lastig.. Die van ons zijn ook praters, maar houden over het algemeen 's nachts aardig hun mond dicht. :=

Ik denk dat je het inderdaad gewoon moet gaan negeren, zodat hij weet dat er geen reactie meer op komt. Maar dat zal wel een aantal nachten een paar uur wakker liggen worden. :=

Dat denk ik ook... sterkte, TS. :(:)

Hier een poes die me eewig dankbaar is dat we haar uit het asiel hebben gehaald, wat zich uitte in bij nacht en ontij onder luid gespin kopjes geven en massages. :')
We hebben dat tot acceptabele tijden weten terug te draaien door poes domweg te negeren en ons slapend te houden. :D

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:29

Ehm waarom is de woonkamer dicht? Ik zou het dus ook juist omdraaien, katten in de woonkamer en verder alles dicht. Hoor je het sowieso minder. Die van mij miauwt alleen als ik in de buurt ben, laatst moest ik 's nachts doorwerken in de woonkamer en toen heeft hij ook urenlang zitten miauwen (ondanks negeren). Die van mij zouden ook miauwen als ik ze 's nachts buiten de woonkamer zou houden.

Ik doe ook als ik weg ga ze in de woonkamer en de deur dicht.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:00

Oei ik ben bang dat je dit echt zelf hebt veroorzaakt. Door terug te praten als hij miauwt en uit bed te gaan wanneer hij dat doet beloon je zijn gedrag (lawaai maken = aandacht). Ik heb ook zo'n kletsert en het enige wat bij hem helpt is heel consequent negeren.
De hele nacht opsluiten in je woonkamer zou ik niet doen als het binnenkatten zijn, die van mij is ook een binnenkat en racet juist 's nachts het hele huis door. Ik zou bang zijn dat hij zijn energie niet echt kwijt kan als ik 'm 's nachts in een kleinere ruimte zet..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:03

Precies de reden waarom onze prater 's nachts alleen in de woonkamer mag.
Onze katten mogen sowieso niet vaak naar boven. Af en toe als ik aan het luchten ben mogen ze door het hele huis maar dan vind ik ze terug in het handdoekrekje op de overloop, liggen ze lekker te pitten :Y)

Katten op de slaapkamer vind ik sowieso smerig, vooral na een artikel dat ik gelezen heb over iemand waarvan de katten bij haar in bed sliepen en er vervolgens een haarbal uit haar flamoes werd verwijderd bij de gyneacoloog. :')
Not for me..

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:05

Slaapkamerdeur dicht, oordoppen in en lekker laten mauwen. Houdt vanzelf een keer op als hij merkt dat het niets uithaald.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:12

[quote="nontie]

Katten op de slaapkamer vind ik sowieso smerig, vooral na een artikel dat ik gelezen heb over iemand waarvan de katten bij haar in bed sliepen en er vervolgens een haarbal uit haar flamoes werd verwijderd bij de gyneacoloog. :')
Not for me..[/quote]
:wow: oke dat is echt nasty

Verder was hier ook negeren de bestie optie! Duurde 'even' heb je ook wat. Succes en koop je oordopjes :D

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:15

nontie schreef:
Onze katten mogen sowieso niet vaak naar boven. Af en toe als ik aan het luchten ben mogen ze door het hele huis maar dan vind ik ze terug in het handdoekrekje op de overloop, liggen ze lekker te pitten :Y)

Not for me..

Dat laatste is echt een onzinverhaal... dat geloof je toch zeker zelf niet? En anders doet deze mevrouw hele rare dingen...

TS, de Feliway zou je wel kunnen proberen denk ik. Het maakt dat de katten zich prettig of meer ontspannen voelen en op die manier wordt het miauwen wellicht ook minder. En verder zou ik oordopjes aanschaffen en een weekje volhouden, zeker niet reageren. Katten zijn doorzetters wat dit soort dingen betreft

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:21

Mona81 schreef:
nontie schreef:

Not for me..

Dat laatste is echt een onzinverhaal... dat geloof je toch zeker zelf niet? En anders doet deze mevrouw hele rare dingen...

TS, de Feliway zou je wel kunnen proberen denk ik. Het maakt dat de katten zich prettig of meer ontspannen voelen en op die manier wordt het miauwen wellicht ook minder. En verder zou ik oordopjes aanschaffen en een weekje volhouden, zeker niet reageren. Katten zijn doorzetters wat dit soort dingen betreft

Of het nou waar is of niet, het idee is smerig genoeg om je katten uit de slaapkamer te houden :+
En een ex-collega werd eens wakker met een pluk haar in haar mond van de kat.. Dus ik zeg niet dat het niet kan :Y)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:32

Of een mondkapje en een onderbroek aan :))

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:33

Mona81 schreef:
Of een mondkapje en een onderbroek aan :))

Kat gewoon in de woonkamer laten is makkelijker _O-

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:34

Oké, dan zijn we eruit. Woonkamer en oorpluggen +:)+