Gisteravond liepen mijn vriend en ik rond 11 terug naar huis, waar vlak bij huis mijn vriend halverwege een vreeeeeemde drol spot.
De drol blijkt dan ook geen drol, maar een grote salamander!
Wij helemaal verbaasd, maarja, misschien dat die dieren net uit hun winterslaap komen en nu aan de wandel zijn, net als padden.
Wel een beetje vreemd, zo 300-400 meter van het dichtstbijzijnde watertje.
Braaf meneer salamander opgeschept en meegenomen naar het watertje, aangezien hij midden op de weg lag.
Even een foto gemaakt bij het licht van een lantaarnpaal, en vervolgens meneer vlakbij aan de waterkant gezet.

Hup, naar huis en de schoenen uit. Maar het zat mij toch niet helemaal lekker.. ik ken salamanders en iets klopte niet.
Ik checkte voor de zekerheid even de lijst van inheemse salamandersoorten.
Oeps!

Snel teruggefietst en een redelijk verkleumde salamander uit het water gevist

Gisteravond provisorisch in een kleine faunabox gezet met een laag water en wat waterpest, en een opstekop kommetje zodat hij op het land kan zitten.
Vanmiddag even de deuren langsgeweest waar hij voor lag, maar niemand kent hem of weet van mensen die amfibieën houden.

Hij is nu overgeplaatst naar mijn noodaquarium

Echter... Waar plaats je zo'n dier? Hij is niet vermist via amivedi, er is geen recent forum of een facebookpagina voor amfibieën of salamanders... Ik had gehoopt een liefhebber te kunnen vinden met ervaring, wat ik hem wel gun na zijn grote avontuur..
Iemand nog ideeën om zijn leven een happily ever after eind te geven?