Mijn kat spaart vogels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Mijn kat spaart vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 11:33

Hoi allemaal!

Mijn kat Mario heeft een leuke hobby, hij spaart namelijk vogels. Mario is een gecastreerd katertje van een jaar oud. Gemiddeld 3 á 4 keer in de week komt meneer thuis met een vogel, die of al dood is, maar vaker nog bijna dood. Waarna ik dan z'n nekje moet breken om verder lijden te voorkomen. Hij spaart allerlei soorten, mussen, koolmezen, spreeuwen, merels en van de week zelfs een duif, die hij in het trappenhuis aan flarden heeft gescheurd. Het zijn geen cadeautjes voor mij, want zodra ik naar hem toe loop als hij een vogel heeft, begint hij hard te grommen en rent hij vaak weg. Verder is het een hartstikke lief beest en heel sociaal, maar dit vind ik toch even wat minder. We hebben vorige week een halsband met belletje aangeschaft, dit werkte tot nu toe aardig, maar vannacht had hij weer twee vogels.

We zijn een beetje ten einde raad, ik snap dat een kat af en toe iets meeneemt, maar dit gaat toch wel heel ver... -O-
Binnenhouden is met deze kat echt geen optie, dan wordt hij dood ongelukkig.

Weet iemand wat we hier aan kunnen doen?

Primavera

Re: Mijn kat spaart vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:36

Die van ons vangt er ook altijd een hoop. Ik laat hem gewoon. Het is de natuur en hij geniet van zijn zelf gevangen maaltijd.

De enige optie is inderdaad binnen houden, maar je geeft zelf al aan dat dat geen optie is.

Ik heb dus verder als; laat hem, ook geen tips voor je :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:47

Bij de dierenarts zag ik een soort halsbandje met felle kleuren, speciaal ontworpen om vogels veilig te houden. Stond bij dat het bewezen was dat katten 80% (of zoiets) minder vogels vangen.
Misschien is dat iets?

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:47

Irritant is dat he! Het liefste ook als je net in je bed ligt, ik ken het van onze katten. Die nemen trouwens meestal kikkers mee, ook geen pretje. Ze eten er niks van maar vinden het een leuk spelletje om ze uit elkaar te halen. :j Geen idee wat je eraan kan doen, ik vrees dat er geen oplossing is. -O-

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 11:49

Century schreef:
Bij de dierenarts zag ik een soort halsbandje met felle kleuren, speciaal ontworpen om vogels veilig te houden. Stond bij dat het bewezen was dat katten 80% (of zoiets) minder vogels vangen.
Misschien is dat iets?

Dat is misschien nog wel een optie. Voor nu heb ik een extra gevoelig belletje aan het bandje vastgemaakt, de oude hoorde je niet met elke beweging. We hebben hem maar omgedoopt tot Rudolph :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:49

Vaak wisselen van belletje, ze weten op een bepaald moment namelijk hoe ze het geluid kunnen vermijden

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:50

Doet hij het vooral 's avonds? Het kan een optie zijn om hem binnen te houden op momenten dat vogels extra actief zijn (ochtend, schemer, bv) Halsband met belletje doe je al..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 11:53

Nee, ook overdag. Maakt eigenlijk niet veel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:57

Die van mij sparen muizen. En laten ze ontsnappen in huis. Ook heel fijn!
Hier geen tips!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:02

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:07

Komt je kat alleen in de tuin? Dan is het misschien een idee om een net over je tuin te spannen of iets dergelijks, zodat er überhaupt geen vogels je tuin in kunnen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:08

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:13

Tja, mooi is anders, maar als je wil dat er minder vogels gevangen worden moet je toch iets :P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:16

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:18

Ik wilde ook net die Birdbesafe aanraden. Ik zag ze gisteren voorbij komen op facebook. Met een belletje en zo'n kraagje moeten de vogels haast wel veilig zijn lijkt me.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 12:20

Oh jeetje, arme kat, haha! _O-

Hij komt helaas niet alleen in de tuin, dus een net is ook geen optie.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:21

Gulpje ik ga stuk, voorjaarstenue :')

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:23

Dit is dan ook het moment dat jonge vogels het nest verlaten. Deze moeten het vliegen nog onder de knie krijgen dus zijn een makkelijke prooi natuurlijk! Kun je m niet n week of twee even binnenhouden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:38

VivaLaVida schreef:
Die van mij sparen muizen. En laten ze ontsnappen in huis. Ook heel fijn!
Hier geen tips!

Dat doen ze bij mij in de wintermaanden. Dat jagen ze liever indoor! :')
Nu komen ze ook steeds met (jonge) vogels thuis. Niet leuk natuurlijk, maar dat zit er nou eenmaal in.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:40

die kraag klinkt goed, maar is ie ook veilig voor de kat, alsin, kan de halsband losbreken, en waar is ie te koop?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:40

:D Wordt je blij gemaakt met een dood vogeltje :Y)

Niet leuk, maar wat je eraan kan doen weet ik zo ook niet ;)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:41

Flups schreef:
Die van ons vangt er ook altijd een hoop. Ik laat hem gewoon. Het is de natuur en hij geniet van zijn zelf gevangen maaltijd.

De enige optie is inderdaad binnen houden, maar je geeft zelf al aan dat dat geen optie is.

Voor iedereen die zegt "het is de natuur" dat is natuurlijk niet zo :).

Katten zijn, zeker in deze belachelijke hoeveelheid, door ons "uitgezet" als huisdier hier in Nederland. Je kan daarom niet spreken van een natuurlijke situatie want dit hoort natuurlijk gezien dus zeker niet. Voeg daaraan toe dat de katten die buitenlopen al voldoende gevoerd zijn, door ons, en dus gewoon buiten lopen te "moorden" en zo een enorme onbalans veroorzaken.

Ts, echt top dat je hier bewust mee om gaat. Ik heb ook al verschillende positieve verhalen gehoord over de birdbesafe. Klinkt echt top!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:42

Jade schreef:
die kraag klinkt goed, maar is ie ook veilig voor de kat, alsin, kan de halsband losbreken, en waar is ie te koop?

Mijn dierenarts had hem, was een tientje geloof ik.
Officiële site (Engels): http://www.birdsbesafe.com/
Daar staat dat het een 'break-away collar' is. Dus dat hij kan breken.
Laatst bijgewerkt door Century op 08-06-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:47

lisem94 schreef:
Flups schreef:

Voor iedereen die zegt "het is de natuur" dat is natuurlijk niet zo :).

Katten zijn, zeker in deze belachelijke hoeveelheid, door ons "uitgezet" als huisdier hier in Nederland. Je kan daarom niet spreken van een natuurlijke situatie want dit hoort natuurlijk gezien dus zeker niet. Voeg daaraan toe dat de katten die buitenlopen al voldoende gevoerd zijn, door ons, en dus gewoon buiten lopen te "moorden" en zo een enorme onbalans veroorzaken.

Ts, echt top dat je hier bewust mee om gaat. Ik heb ook al verschillende positieve verhalen gehoord over de birdbesafe. Klinkt echt top!

Hier ben ik het echt hartgrondig mee eens.

TS: ga je nu zo'n kraag aanschaffen?
En zo ja: mogen we dan alsje alsje alsjeBLIEFT een foto? O:)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:50

Maanlicht schreef:
Century schreef:
Misschien is dat iets?

Dat is misschien nog wel een optie. Voor nu heb ik een extra gevoelig belletje aan het bandje vastgemaakt, de oude hoorde je niet met elke beweging. We hebben hem maar omgedoopt tot Rudolph :+

Mijn ervaring met belletjes is dat het niets oplost. Ik heb zelfs eens 2 belletjes aan elkaar gehangen. Toen de katten ouder werden werd het wel vanzelf minder.
Ik hou nu mijn katten gewoon binnen, of aa neen tuigje onder toezicht naar buiten. Dat heb ik vanaf kitten af gedaan met deze, maar dat is voor een kat die gewend is naar buiten te mogen natuurlijk niet leuk.
Dat birdsafe ding is echt ge-wel-dig! Hoop wel dat je een kat hebt die dat soort dingen niet uit gaat wurmen. Heb een kat gehad die nooit langer dan een week een halsbandje om had :')