Stuiter stuiter! Een bordercollie!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Stuiter stuiter! Een bordercollie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:06

Vroeger ben ik grootgebracht met bordercollies. Wij hebben thuis een bordercollie gehad ( die is 15 jaar geworden overigens ) en een oom van me had er 2 op de kinderboerderij. Verder liepen er in de buurt waar ik woonde ook een aantal van deze prachtige honden!

Eigenlijk vanaf ik kan herinneren wil ik zelf ook een bodercollie. Ik heb zelf verschillende honden gehad, zoals een kruising mechelaar en een volle mechelaar. ( wegens een toen relatie breuk zijn deze naar een boerderij gegaan waar ik ze nog bezocht heb ).

Nu ben ik inmiddels ruim 2,5 jaar in het bezit van een prachtige boerenfox teefje!

Maarja, de bordercollie. Het is altijd blijven kriebelen. Als ik ze zie lopen rijd ik nog net niet tegen een paal aan omdat ik ze zo bekijk en fantaseer...wat als ....

Hoe ik ook wist, er zal er geen 1 komen bleef ik toch stiekem nestjes kijken. Inmiddels was ik verliefd geworden op de kleur blue merle. Ik had al een nestje op het oog en ik heb de stoute schoenen aangedaan en mijn vriend de advertentie laten zien.
Een prachtig nest met 2 dames en 4 heren. ( Ik heb gebeld voor info ). De 2 dames blijken ook nog eens blue merle te zijn!! Ze zijn ruim 2 weken oud en a.s zondag gaan we een kijkje nemen!

Ik heb hier zo'n zin in! Misschien als er een mooie gezonde teef bij zit gaat mijn *wens* da toch in vervulling!! Mijn eigen border dame!

Ik stuiter en stuiter van blijdschap en nieuwsgierigheid.

Natuurlijk ga ik letten op hoe de moeder eruit ziet. En of de honden op het 1e gezicht gezond zijn. Ook de omgeving enzo bekijk ik. Vertrouw ik het niet, komt er uit zo'n bepaald nest geen pup en kijken we verder. Maar toch ga je hopen dat die ene er bij zit <3

Voor er commentaar komt. Ik heb dus ervaring met borders. Ik weet dat ze uitdaging nodig hebben en een uithoudingsvermogen die eindeloos is. Ik heb me altijd in dit ras verdiept en dus genoeg over kunnen nadenken of dit iets voor mij is. Het zal dus geen impulsief aankopen zijn!

Duimen jullie mee voor mij voor a.s zondag?

Ariannee

Re: Stuiter stuiter! Een bordercollie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:09

Wat leuk! Ik duim zeker voor je mee, zijn prachtige honden :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:18

Onze Border Collie teef is nu 15 en ik vind het juist wel hele fijne en makkelijke honden. Onze kleine hondje is overleden en we hebben nu weer een kleine kruising pup erbij, die ook erg leuk is. Maar ik denk stiekem wel dat er weer een Border Collie of eventueel een Aussie komt als onze BC er straks niet meer is.
Je kan ze alles leren als je wil. Hou er alleen rekening mee dat ze de negatieve dingen ook leren, dus probeer dat te voorkomen.
Heel veel succes en plaats maar een foto

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:30

Bedankt voor de reacties.

Ja ik weet het superpony :P als ze niet genoeg uitdaging krijgen willen ze die zelf nog wel eens gaan zoeken :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:32

Wij hebben een halve BC, en die huppelt de hele dag lekker buiten rond.

Heerlijk vindt hij het, ben hem ook geregeld in de wei kwijt om konijntjes te vangen (poging tot, jachtinstinct heeft ie niet :') )en hij kan heerlijk rondrennen.
Met buitenrijden gaat hij geregeld mee en fietsen doen we ook veel.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:40

Fietsen wil ik als hij oud genoeg is ook gaan doen :) En natuurlijk kan ze ook lekker gaan ravotten met mijn boerenfox!
Komt helemaal goed...parken in de buurt, bos in de buurt, akkervelden in de buurt waar je op mag :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:55

Ja, snap dat je daar al van op d hoogte bent hoor. Ik doelde ook meer op ongewenst gedrag. Toen onze BC pup was lieten buren haar opspringen en wilde hondenkoekjes geven bijv. Toen ze pup af was, vonden ze dat minder leuk, maar een BC weet precies hoe en wat. Ik heb daarom ook niet veel toegestaan.
Maar zelfs nu. Toen ze vorig jaar min of meer werd opgegeven, werden wij wat overdreven makkelijk. Nooit eerder had ze gebedeld en nu bedeld ze een beetje aan tafel. Wel op een nette manier en we weten goed dat het onze eigen schuld is, maar ja........wij zijn ook maar mensen. Ze weet ook precies wie haar een handje helpt met de auto in gaan of bij wie ze het echt zelf moet doen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:59

Is het een echt fokker en zijn beide ouderdieren getest op heupen ogen ellebogen epilepsie etc. Goed navragen hoor. Een hondje met epilepsie is niet fijn en het komt bij borders veel voor.

verder zijn borders super heb een border en een aus. Ga je ook nog een sport met haar doen zoals behendigheid flyball of treibbal. Want een border moet je ook geestelijk bezighouden en bovendien zijn het superhonden om mee te werken.

veel plezier en vraag goed door. En anders zijn er genoeg fokkers die mooie merles fokken

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 18:21

superpony schreef:
Ja, snap dat je daar al van op d hoogte bent hoor. Ik doelde ook meer op ongewenst gedrag. Toen onze BC pup was lieten buren haar opspringen en wilde hondenkoekjes geven bijv. Toen ze pup af was, vonden ze dat minder leuk, maar een BC weet precies hoe en wat. Ik heb daarom ook niet veel toegestaan.
Maar zelfs nu. Toen ze vorig jaar min of meer werd opgegeven, werden wij wat overdreven makkelijk. Nooit eerder had ze gebedeld en nu bedeld ze een beetje aan tafel. Wel op een nette manier en we weten goed dat het onze eigen schuld is, maar ja........wij zijn ook maar mensen. Ze weet ook precies wie haar een handje helpt met de auto in gaan of bij wie ze het echt zelf moet doen.

Is ook zo :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 18:23

callum schreef:
Is het een echt fokker en zijn beide ouderdieren getest op heupen ogen ellebogen epilepsie etc. Goed navragen hoor. Een hondje met epilepsie is niet fijn en het komt bij borders veel voor.

verder zijn borders super heb een border en een aus. Ga je ook nog een sport met haar doen zoals behendigheid flyball of treibbal. Want een border moet je ook geestelijk bezighouden en bovendien zijn het superhonden om mee te werken.

veel plezier en vraag goed door. En anders zijn er genoeg fokkers die mooie merles fokken

Ik ga zeker doorvragen ;) is niet de 1e pup die ik aanschaf. :P
En ik ga haar zeker geestelijk ook bezig houden, maar ik ga nog ff kijken hoe..heb nog alle tijd :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:00

Is ook zo. En het uitzoeken is ook superleuk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:09

ja zeker weten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:19

Zeker doen TS! :)

Ik heb zelf een BC-teef, en een halve BC-reu. Ik vind dat het qua energie allemaal echt goed meevalt. Wat ik doe is elke ochtend 15 à 20 min. wandelen en een beetje met het balletje gooien, en 's avonds ongeveer een uur (waarin ik ook veel apporteer). En 1 of 2 x per week gehoorzaamheidstraining.

Al die horrorverhalen van 3 uur het bos in, en daarna nog een uur met de bal moeten gooien omdat hondlief nog niet moe is, vind ik persoonlijk onzin. Genoeg is genoeg, en als jij dat zo laat merken wordt je hond vanzelf rustig.

Je moet gewoon normaal doen tegen je hond, en dus absolute leiding nemen. In huis moeten ze rustig zijn, klaar. En al dat neurotisch gedrag moet je onmiddellijk de kiem in smoren. Recent begon mijn hond plots op de stofzuiger te fixeren en te drijven, ik heb haar één opmerking gegeven en het was klaar :)

Wat epilepsie betreft, ik weet niet of je dat op voorhand wel kan weten? In elk geval, mijn teef heeft het wel dus ik moet goed opletten dat ze niet overprikkeld raakt, maar ook dat is eigenlijk niet zo'n probleem :)

Ik vind ze heerlijk! Zo intelligent, ze begrijpen alles en werken echt goed mee!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:32

ik duim zeker met je mee, op 1 voorwaarde: foto's!!!!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:35

Epilepsie hoort op getest te worden bij de ouderhonden. Elke verantwoorde fokker doet dat. Wel heel erg balen van je hondje

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:44

Epilepsie is niet eenvoudig op te testen, zoals op heupen, ellebogen en ogen helaas. Epilepsie kan veel verschillende oorzaken hebben dat maakt het lastig om een gen aan te wijzen die de boosdoener is.

Echt serieuze fokkers pluizen de bloedlijnen uit om er zo redelijk zeker van te zijn dat epilepsie daarin niet voorkomt. Ze zijn daarbij wel afhankelijk van de eerlijkheid van de fokkers en eigenaren van de voorouders.

Vraag de fokker naar de testresultaten op papier als ze beweren dat de ouders getest zijn.
Er zijn er zelfs bij die zeggen dat de ouders getest zijn, zonder daarbij de uitslag te vermelden, als de test uitslag niet oké is.
Gelogen hebben ze dan niet....

Pups van stamboomouders die zonder stamboom worden aangeboden zijn daarom te wantrouwen, goed doorvragen.
Google is je beste vriend, naam en adres googlen, in combinatie met trefwoorden kan je veel info over de fokker geven.

Verder vooral lekker genieten van de pups die je te zien krijgt en als je er eentje kiest, van de voorpret en het voorbereiden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:47

Ik vind het geweldige honden! Buurman gebruikt ze voor het schapen drijven en man, wat een gaaf gezicht :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:47

Bedankt voor de reacties allemaal :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:27

Wat leuk voor je! Is blue merle een erkende kleur in nl?
Ik zou niet zozeer 'letten' op de gezondheid van de ouders, maar vragen naar onderzoeken en de resultaten. ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:28

Blue merle is een erkende kleur

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:03

Jup erkende kleur idd :j

Ik vind ze erg mooi! Alleen zie je wat minder. En heb al gelezen dat ze soms voor de australian sheperd worden aangezien :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:43

Ja dat zal natuurlijk best, want die zie je veel meer in die kleur.
Vind het idd ook een erg mooie kleur!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:37

Ja klopt!!

Ja ik ook! Ben zo benieuwd morgen!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:15

Bij wat voor fokker ga je kijken?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:55

Volgens mij geen bekende fokker. Voor zover ik weet zit er ook geen stamboom bij.

Maar ik heb me goed laten inlezen en adviseren waar ik op moet letten en moet vragen.
Ik hoef ook niet perse een stamboom hond!

nu krijg ik waarschijnlijk veel negatieve reacties, maar ik heb geen fokplannen etc. De teef zal dan ook gesteriliseerd worden wanneer dit kan!.

Wij zoeken een maatje voor onze boerenfox. Ik werk niet en ben alleen buiten de deur als ik bij mijn paard of vrienden ben. Ik wil dus vooral de hond leuke dingen leren en veel spelletjes gaan doen. En tevens wat in begin post staat hebben we genoeg velden etc hier om de hond actief te houden.