Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 09:22

Vorig jaar net een aantal dagen voor Nieuwjaar hebben wij onze hond uit het asiel gehaald!
De eerste dagen waren meteen 1 groot feest want Mevrouw is doodsbang voor vuurwerk en andere harde knallen (onweer bijv.)
Het arme dier heeft doodsangsten uitgestaan en dat wil ik dit jaar proberen te voorkomen.

Met de wisseling zelf zorg ik dat de rolluiken dicht zijn, de lichten aan en de tv luid. Maar wat kan ik de dagen/uren ervoor gaan gebruiken???
Er zijn zoveel middeltjes op de markt, maar ik vraag me af wat nu echt helpt?
Ik kan niet gaan proberen/testen dus ik moet maar meteen proberen goed te gokken ;)
Hebben jullie spul van de DA of van de dierenwinkel?
Liggen ze bij jullie echt plat of gewoon wat suffer?
Gebruik je iets op natuurlijker basis of gewoon chemische ''rotzooi''???

Ben benieuwd!
(Bij Dursydog staat bijvoorbeeld een heel pakket van 50,-... )

Issy

Re: Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:30

Ik heb goede ervaring met de pillen vetranquil en calmivet verkrijgbaar bij de dierenarts. Calmivet is een lichter middel dan vetranquil. Bij calmivet wordt de hond verdoofd, en daardoor rustiger, bij vetranquil is een hond van 20 kg, de hele avond in een diepe slaap (bijna een narcosemiddel). Je moet goed weten of je hond een gezond hart heeft en het exacte aantal kilo's want een overdosering heeft ernstige gevolgen. Laat je hond beoordelelen door de DA en vraag hem/haar advies welk middel het beste is voor jouw hond. Overigens zijn beiden middelen wel op oud en nieuw zelf te geven, maar niet al de dagen ervoor, er moet 24 uur tussen zitten.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:03

Ik denk dat ik meer iets zoek voor meerdere dagen.... Aangezien ze een paar dagen voor oud en nieuw al beginnen te knallen, hier! En dan springt ze bij ieder knalletje een meter hoog, staart tussen de benen en rillen... arm dier...

Verder heb ik ook een topic gevonden hier op Bokt dat het niet goed zou zijn om ze te verdoven?? Ze krijgen dan wel alles mee, dus hebben ook gewoon angst, maar kunnen zelf niet echt bewegen. Dat is ook sneu, ziet het voor het oog eruit dat de hond kalm is en half slaapt en het arme diertje stikt van de angst.... :(

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:33

Jenny21 schreef:
Ik denk dat ik meer iets zoek voor meerdere dagen.... Aangezien ze een paar dagen voor oud en nieuw al beginnen te knallen, hier! En dan springt ze bij ieder knalletje een meter hoog, staart tussen de benen en rillen... arm dier...

Verder heb ik ook een topic gevonden hier op Bokt dat het niet goed zou zijn om ze te verdoven?? Ze krijgen dan wel alles mee, dus hebben ook gewoon angst, maar kunnen zelf niet echt bewegen. Dat is ook sneu, ziet het voor het oog eruit dat de hond kalm is en half slaapt en het arme diertje stikt van de angst.... :(

dit heb ik ooit gezegd op bokt... Dit kwam van mijn DA af, en als ik dan indd keek hoe mijn katten waren klopte dat aardig.
Ik geef ze niets meer :n
Ze kunnen de zolder op, ik zet de muziek harder en doe de gordijnen dicht. Ja ze zijn wat bang, maar daar leren ze ook weer van. Dat het geluid niet gevaarlijk is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:38

Vrienden van ons gaven hun hond een half borrelglaasje advocaat............................. Heeft volgens zeggen heel goed geholpen!?!

Zelf zijn we (nu al) begonnen met druppels van bloesem (via iemand van Bokt!!) voor onze Taro.
Kan dus nog niet zeggen of het helpt :P
Ik hoop het zo, want het was vorig jaar echt super zielig hoe bang hij was!!!

Je hebt ook een cd met vuurwerk geluiden, zodat je ze langzaam kunt laten wennen. Kennissen van ons hebben dit geprobeerd en dit gaf absoluut geen resultaat!

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:39

Je bent nu nog redelijk op tijd waarom probeer je hem of haar nu al niet te laten wennen aan het geluid met behulp van vuurwerk geluiden op cd ?
Als je de negatieve associatie met de geluiden kunt veranderen in een neutrale zou je in ieder geval minder sedatie nodig hebben

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:44

Een vuurwerk CD werkt bij mijn hond niet, te digitaal geluid geen lichtflitsen en geen kruitdampen. Want vaak is het die combinatie die een hond ermee associeert.
Doordat het mogelijk is dat je hond verdoofd is maar nog steeds alles mee krijgt, heeft mijn voorkeur Vetranquil, die van mij slaapt gewoon door alles heen dan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:50

Ik heb het topic geplaats met de 'geen Vetranquil'. Meerdere DA's waren het er over eens dat het middel niet de juiste effecten had op dieren.

Nu heb ik vorig jaar Diazepam gebruikt, maar dat vond ik dus helemaal niets. Het werkte voor geen meter, hond was danig in paniek. Nog nooit zo heftig geweest.

Terwijl ik het jaar daarvoor met Vetranquil veel minder het idee had dat ze er last van had ONDANKS wat ze er over zeggen. Ik baseer dit op haar gedragingen na oud en nieuw. 2 jaar geleden was ze veel sneller de oude en voelde ze zich op 2 jan weer helemaal prima. Vorig jaar is ze nog langer angstig en uit haar doen geweest.

Mijn DA zei zelf: Als ik jou was zou ik toch weer Vetranquil pakken voor dit jaar.

Ik ben er zelf nog niet uit, wil alleen het beste. Dus wil ik nog meer onderzoek doen de komende maanden wat de mogelijkheden allemaal zijn. Bach Bloesem werkt niet voor haar extreme angst.

Het allerliefste zou ik haar gewoon naar iemand met een boerderij brengen die in een natuurgebied met nauwelijks vuurwerk zit. Niet naar een kennel want daar heeft ze een grondige hekel aan, maar gewoon bij iemand binnen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:51

Wij geven onze hondjes altijd een halve Seresta. Ze slapen dan gewoon de hele nacht door. Maar voor een langere tijd lijkt me dat niet zo handig...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:22

Onze vorige hond kreeg iets valiumachtigs van de DA. begin je paar dagen van te voren mee en worden ze wat ontspannen van. Werkte erg goed! Was deels natuurlijke basis geloof ik.

Spul uit de dierenwinkel zou ik niet proberen. Deden we zelf ook en de DA heeft ons er toch voor uitgefoeterd...enorm slecht voor lever en nieren!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:31

Valium = Diazepam (kreeg ze de vorige keer) Werkte niet zo goed
Seresta = Oxazepam = vergelijkbare werking al heeft dit nog een meer kalmerend effect

Misschien moet ik nog eerder beginnen met de Diazepam (Valium) en dan nog een hogere dosis dan 2x 15 mg pd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:37

Je kunt m ook naar een dierenpension brengen, deze liggen vaak afgelegen en daar merken ze dus niks van het vuurwerk.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 17:50

moonsparkle schreef:
Je kunt m ook naar een dierenpension brengen, deze liggen vaak afgelegen en daar merken ze dus niks van het vuurwerk.

Het is een ex-asiel hondje met nog steeds een kleine dosis angst... Dierenpension is dus echt geen oplossing...

Ik denk dat ik de DA maar eens om raad ga vragen!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:58

ik vind alleen tabletten geven een ramp, bestaat er niks vloeibaars :P of eetbaars

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:05

Ik zou zeggen....volg zelf een cursus over vuurwerkangst bij honden. Daar krijg je zo verschrikkelijk veel bruikbare tips.
Mijn hond is ook doodsbenauwd voor vuurwerk. Heb eenmaal een zwaar medicijn van de da gekregen en vond het 3x niets. Hond lag voor dood op het kleed. Vorig jaar ben ik naar een cursus (1 avond) gegaan en heb daar de cd aangeschaft daarnaast rescue druppels in het water en nog een homeopatisch middel. Daarmee ben ik aan de slag gegaan.
Ik was verbaasd over het resultaat. De hond was relaxter dan ze in jaren was geweest.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:17

voordat je begint aan al die pillen.. waarvan een groot deel indd de spieren uitschakeld maar het geestelijke gedeelte werkt nog 100% hoor...

koop een cd met vuurwerk geluiden en ga trainen met je hond... zet hem eerst heel zacht en bouw dit langzaam op..
koop de D.A.P verdamper met pheromonen zodat de hond zich meer op zn gemakt voelt..

maar begin niet gelijk aan pillen... probeer het eerst te trainen..

pillen is de makkelijkste weg maar het slopends voor je hond..

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:18

Weet je waar zo'n verdamper te verkrijgen is???
Heeft er hier iemand ervaring met de natuurlijke middelen???

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:24

Don_Zhivago schreef:
voordat je begint aan al die pillen.. waarvan een groot deel indd de spieren uitschakeld maar het geestelijke gedeelte werkt nog 100% hoor...

koop een cd met vuurwerk geluiden en ga trainen met je hond... zet hem eerst heel zacht en bouw dit langzaam op..
koop de D.A.P verdamper met pheromonen zodat de hond zich meer op zn gemakt voelt..

De CD werkt bij mijn hond echt niet, geen enkele reactie erop al staat ie op zijn hardst. De verdamper heb ik geprobeerd, ook geen enkele effect.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:45

Issy schreef:
Don_Zhivago schreef:

De CD werkt bij mijn hond echt niet, geen enkele reactie erop al staat ie op zijn hardst. De verdamper heb ik geprobeerd, ook geen enkele effect.

dat was bij jou hond zo.. misschien bij de hond van de TS helpt het uitstekend..

ik vind dat de TS het uit moet proberen voordat ze met zware kalmerende pillen grijpt...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:46

Jenny21 schreef:
Weet je waar zo'n verdamper te verkrijgen is???
Heeft er hier iemand ervaring met de natuurlijke middelen???

de verdamper kan je halen bij de dierenkliniek...

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:51

Wij hebben al van alles geprobeert.. Het beste werkte de vleesjes op tafel, de hond had geen aandacht meer voor andere dingen. Maar was ook niet ideaal, lastig..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:00

ik heb in mijn praktijk goeie ervaringen met een combinatie van middelen en training.

je kan een natuurgeneeskundige in je buurt opzoeken of een holistische dierenarts

Met "chemische" medicijnen heb ik helaas negatieve ervaringen

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:36

Mijn katten en hond krijgen rond de jaarwisseling Rescue van Bach Bloesem.. werkt voor hen altijd goed en heb stukken minder gestresste katten en hond..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:37

het dier in een kleine donkere ruimte zetten vb in het wc ofzo dan voelen ze zich veel veiliger

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:48

Ik heb ook een hond die erg angstig is ik heb verschillende middelen geprobeerd en ben ook bij gedrags deskundige in utrecht geweest maar niks hielp tot ik via via een combi van homeopatishe middlen heb gekregen en dit werk echt super
- borax: 5dr per dag 3x daags

- passiflora: 5dr per dag 3x daags

- aconitum: 2 korrel om de 10 dagen

- rustcompositum: (merk groene os) wat op het potje staat

je moet wel op tijd beginnen dus tussen half nov en 1 dec