Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:09

Al tijden valt het me op dat vers vlees voeren aan de hond helemaal "hip" is.
De eerste aanraking voor mij was bij aanschaf van mijn Pyreneese Berghond. De fokker wilde namelijk wel graag dat ik hem Carnibest zou voeren en indien niet, dan toch minstens 1 keer per week een "vleesdag". Sindsdien hoor en zie ik het overal. Bij elke vraag met betrekking tot de gezondheid van de hond (op welke forum dan ook) is de eerste vraag of er toch wel vers vlees gevoerd wordt en dat dat anders gedaan moet gaan worden. Je durft als gewone droge brokgever al bijna niet meer te zeggen dat jouw honden brok krijgen, want de reacties zijn niet mis.

Ik ben toevallig tegen vers vlees voeding. Nadat ik me daar grondig over heb laten inlichten door een dierenarts die zich zeer verdiept heeft in het onderwerp voeding en werkenlijkwaar elk wetenschappelijk artikel met betrekking tot dat onderwerp leest en kent. Ik zie argumenten voorbij komen van de voorstanders die imo werkelijk nergens op slaan, zoals: in het wild eten ze ook vlees. Tja, maar laten mijn honden nou inmiddels zo verschrikkelijk ver van de wolf afstaan. Ze lijken er niet eens meer op! Er is, volgens mij, geen enkel hondenras meer dat zichzelf zou kunnen redden in de natuur.

Afijn, ik voer dus gewoon brok. RC om precies te zijn. Al jaren! En ik heb er inmiddels 2 Duitse Herders, een Duitse Dog en een Pyreneese Berghond gezond en zonder gewrichtsproblemen op groot gekregen. Duitse Herder nummer 3 is nu aan de beurt. Wat er op de zak staat dat er in zit, zit er ook in. In mijn ogen is dit een hoogwaardig voer dat aan alle gestelde eisen voldoet en er een strenge controle op na houdt.

Wat mensen hun dieren voeren, moeten ze uiteraard zelf weten. Waar het mij om gaat is dat er mensen zijn waarbij "hun manier" de enige manier is.

Zijn er meer tegenstanders van vers vlees voeding? Wat houdt jullie tegen om over te stappen? Ook de voorstanders mogen zich uiteraard melden, maar laten we het wel gezellig houden!

Wilawander

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:13

Ja hier nog iemand. Ik hoor en zie vaak dat honden tekorten krijgen door vers vlees ook mede misschien omdat er niet genoeg in verdiept word. Ik zit in het Duitse herder wereldje en zie veel gewrichtsproblemen, groeipijnen enz. Wij voeren een goede brok passend aan leeftijd, belasting en hoe ze groeien en nu mijn 7e DH en nooit geen problemen gehad op de eerste na die wat groeipijnen had maar toen hadden we ook geen goed voer. Wij geven RC en Chudleys (Dodson and Horell).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:17

Mijn hond krijgt ook brokken.
Al z'n leven lang, hij is nu 11 en kerngezond.
Ik ben geen tegenstander van vers vlees, iedereen moet zelf weten wat ie z'n hond voert.
Als zou blijken dat droogvoer super slecht/giftig voor een hond zou zijn, zou het wat anders zijn.
Maar dat is niet zo.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:18

Helaas hier een voorstander van vers vlees. Ben er toen mijn hondje een pup was via de hondenschool mee in aanraking gekomen en overtuigd. Mijn vriendin voert haar bijna even oude hond brokken (zeer goede) en ik ga daar niet tegen in ik heb respect voor haar mening maar .. het valt te wel op dat

- haar hond veel meer ruikt dan de mijne
- haar hond veel winden laat, de mijne nooit
- haar hond niet graag eet
- haar hond altijd last heeft van dunne brijïge ontlasting en veel en vaak moet poepen, mijn hondje mooie droge drollen heeft 1x per dag
- mijn hondje itt de hare nooit uit haar bek stinkt etc.

Verder is het volgens mij zo dat in klinisch onderzoek bewezen is dat er met compleet vers vlees voeding minder allergieën, oorontstekingen en verstopte anaalklieren optreden. Je moet uiteraard wel voer van goede kwaliteit geven met alle benodigde voedingsstoffen er in. Ik ben het met je eens dat er met zelf samengestelde vers vlees voeding vast vaak het een en ander mis gaat. Mocht je nog andere goede tegenargumenten hebben dan hoor ik dat graag.

Verder houd ik voor mezelf ook van vers zo min mogelijk bewerkt voedsel zonder kunstmatige toevoegingen, waarom zou dat voor mijn hond dan anders zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:22

Blue-sky
mijn hond heeft niet de 'bijwerkingen' zoals de hond van jouw vriendin.
Dus het kan aan de hond liggen, of de hond krijgt slechte kwaliteit brokken?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:23

Al die problemen hebben mijn honden geen last van. Een goed voer kan nog zo goed zijn maar als het niet bij de hond past dan is het ook geen goed voer. Wij voeren brok en onze honden hoeven ook maar 1 x per dag en hebben goede ontlasting. Ook op 1 na goede eters. Waarvan twee die voor vers (heb het eens gehaald) de neus ophalen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:27

mijn honden krijgen het eten daar waar ze het fantastisch op doen en dat is vers vlees want brok gaan ze kotsen, jeuk, diaree, slechte vacht, enz. teveel dierenarts ellende gehad in de jaren dat ik brok voerde. Nu is dat gelukkig allemaal achterwege. Hun blij en ik blij!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:30

In het "wild" eten ze niet alleen het vlees, maar zeker ook (al dan niet eerst) de ingewanden. Dat is wat veel mensen die vers vlees voeren niet doen. Die geven alleen vlees en vergeten de ingewanden als pens lever hart long enzo. Mijn jongste hond doet het beter op vers voer dan op brok, mijn oude vreet alles.
Ik ben geen tegenstander, zie wel veel mensen die gewoon niet weten wat ze voeren en hoeveel ze moeten voeren waardoor te korten ontstaan. En ja, het is een hype op dit moment.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:32

Hier ook een absolute voorstander van vers... Een kopie van een reactie van mij in een ander topic:

"Kwaliteitsbrokken? Kijkend naar de samenstelling van de Orijen brok, die door veel bokkers wordt aanbevolen: 80% vers kippenvlees, 20% groente en vers fruit, zonder graan. De moeite waard om over na te denken: Hoe wordt ervoor gezorgd dat dit verse kippenvlees maandenlang vers blijft..?

Wat voer je met barf? 80 tot 85 procent rauw, echt vers vlees (bot/vlees/orgaan) van minimaal 5 verschillende diersoorten (bijvoorbeeld: rund, kip, eend, kwartel, fazant, hert, paard, parelhoen, zebra, zalm, konijn...), aangevuld met groente en/of fruit.

Ben ik heel gek als ik denk dat je met barfen een gevarieerder menu samen kunt stellen dan met brok? Een menu dat beter tegemoetkomt aan de behoeftes van de hond? Wat zit er volgens jou in brok dat niet in barf zit?"

Ik durf te zeggen dat met brok geprobeerd wordt de samenstelling van een goede rauwe maaltijd te benaderen. Het is toch niet voor niets zo dat er vaak op zakken vermeld staat dat er 'vers vlees' en 'groentes' in verwerkt zitten? Helaas moet er met het vlees dat in brokken verwerkt wordt, iets gedaan worden om het langer houdbaar te maken. Daarnaast moeten er kleurstoffen aan toegevoegd worden om het er enigszins smakelijk uit te laten zien.

Dus, vraag ik me dan af, hoe kan het dat mensen voor brok zijn en tegen vers, als brok een benadering van vers vlees zou moeten zijn?

Overigens, als je rauw vlees voert, komt het nogal nauw met de samenstelling. Het is niet een kwestie van een homp vlees in de bak gooien, er komt veel meer bij kijken. Verdiep je je hier niet voldoende in, dan kan het voeren van vlees net zo goed nare gevolgen hebben!
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 22-05-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:32

ik ben groot voorstander voor vers voeren..

een hond is voor mij een carnivoor,en die eten vlees,geen brokken vol met bietenpulp en granen en een vleugje vleesmeel,welke dan ook nog eens volgestopt moeten worden met tig bij ingredienten om je beest er behoorlijk uit te laten zien.

voer als RC welke bewust ook nog eens een kankerverwekkende stof BHA ingestopt wordt,zou al helemaal niet vrijwillig gevoerd worden hier,áls ik al brok zou gaan voeren dan een brok met zo hoog mogelijk vleespercentage ( bv orijen) ,maar niets kan op tegen echt vers vlees,dus zal ik nooit brok gaan voeren.

overigens voer ik nu zo'n 30 jaar vers en nog nooit een hond met tekorten gehad ,en zeker niet met groeiproblemen,juíst met vers groeien honden veel gelijkmatiger op als met brok.

zou het persoonlijk erg zonde voor mijn geld vinden iets te voeren waarvan 80% wordt uitgescheten eerlijk gezegd.

:=

maar ja,iedereen voert zijn beest maar wat ze willen,zolang mijn honden maar geen brokken hoeven te eten vind ik het allang best :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:37

Hier geen voor- of tegenstander, maar wel een moeilijke kat qua voeding. Ze heeft IBD en staat dus op brokken van RC, maar als extraatje (3x per dag) krijgt een hapje uit een RC zakje. Nu wilde ik proberen of ze het misschien lekkerder vind om af en toe vers vlees te krijgen. Nu eet ze, als wij biefstuk of gehakt eten, altijd een beetje en dus zou je zeggen dat ze vers vlees uit blik ook zou lusten. Nu hadden wij van de week een blikje gekocht waar alleen vis in zat, mevr. trok der neus op en liep weg. Zet ik het RC zakje neer eet ze het op.

Maar TS je hebt wel gelijk, het is hip in de dierenwereld om vers vlees te voeren. Maar voor de één werkt dit, voor de ander weer wat anders. Mijn laatste hond ik 18,5 jaar geworden op enkel Pedigree, zonder problemen met der gezondheid. Eten wil niet altijd alles zeggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:38

aikon schreef:
In het "wild" eten ze niet alleen het vlees, maar zeker ook (al dan niet eerst) de ingewanden. Dat is wat veel mensen die vers vlees voeren niet doen. Die geven alleen vlees en vergeten de ingewanden als pens lever hart long enzo. Mijn jongste hond doet het beter op vers voer dan op brok, mijn oude vreet alles.
Ik ben geen tegenstander, zie wel veel mensen die gewoon niet weten wat ze voeren en hoeveel ze moeten voeren waardoor te korten ontstaan. En ja, het is een hype op dit moment.

een hond eet vooral niet alleen ingewanden,bv een natuurlijk dier wat een hond zou eten is een konijn,dat wordt met huid en haar naar binnen gewerkt,samenstelling van konijn: 70% spiervlees,15% orgaan,15% bot

percentages kvv /vers voeren zijn meestal dus 70/15/15 of barf percentages De BARF-percentages :
50% vleesbot (dat is dus 25% kaal bot)
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% bijproducten

orgaan percentage is dus heel laag,en helemaal niet goed juist deze in hoge mate te voeren..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:42

Tsja.. Brokken die gemaakt worden van afvlproducten van bv een mars.. tsja...
Verkoopt jou dierenarts toevallig RC? ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:48

Ik ben geen tegenstander van vlees, maar ik voer wel al jaren brok.
Dit puur omdat mijn hond het er onwijs goed op doet, ze is superfit, glanst, perfect op gewicht en ze stinkt absoluut niet. Om deze redenen (en om financiele redenen, eerlijk is eerlijk) blijf ik voeren wat ik voer en zal ik niet overstappen op vlees.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:50

Mijn dierenarts verkoopt geen RC, wel Hills, ProPlan en nog zo'n merk. Ik ben zelf gaan onderzoeken wat het beste was voor een kat met IBD, heb ook gekeken naar vers vlees. Maar mijn kat vertikt gewoon om het te eten, ze presteerde het zelfs (voordat ik op deze brokken ben overgestapt) om een paar dagen niet te eten. Had vers vlees neergezet, eerst gemengd met de brokken en ze at de brokken eruit. Toen zonder brokken en ze at gewoon een paar dagen niet. Pas toen ik de brokken neerzette at ze weer.

Ik zou ook graag een enkel en/of combinatie willen maken met vers vlees, maar ze vertikt dan gewoon te eten. En mijn vorige kat is ook 21 jaar geworden met Gourmet brokken, hond 21 jaar met Pedigree en nooit problemen mee gehad. Deze kat is nu 11 jaar en op de IBD na is er niets aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Douraque op 22-05-12 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:52

Zoals ik al gezegd heb: een ieder moet lekker voeren wat hij/zij voeren wilt. Ik ben niet van plan iemand van mijn mening te overtuigen.

Het valt mij gewoon op dat indien iemand anders voert, dat enorm afgekraakt moet worden. Als mijn honden het niet goed zouden doen op RC zou ik ook op zoek gaan naar iets anders. Wel denk ik dat er genoeg mensen zijn die de hype maar gewoon volgen.

Ik vraag me bij vers vlees altijd af hoe vers dat vlees nu eigenlijk is? En van wat voor soort vlees? Ok, een kip, maar is dat een biologisch kippetje of eentje uit de industrie die niet meer op zijn pootjes kan staan door een een mega gebrek aan calcium? Daarnaast signaleren dierenartsen een toename van het aantal maag- en darmperforaties sinds vers vlees is toegenomen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:56

vers vlees is net zo vers als jou eigen vlees wat je bij de slager koopt??

vers vlees is vers vlees..hoe vers zijn brokken dan die vol zitten met stoffen om die dingen houdbaar te houden (maanden lang)

soort vlees van wat voor dier staat erop en kan je bestellen,zowel biologisch als gewoon ,wat je maar wil,voor ieders keuze is er wel wat te koop...

en hype,zo wil ik het niet noemen,bewustwording bij mensen wel..

zou jij je hondenbrok bv in je paardenvoerbak gooien??? nee zeker,maar met 80% bietenpulp en graan is het meer geschikt voor een paard als voor een hond,maar het geven daarvan aan een hond welke een carnivoor( vleeseter) is ,vind men wel normaal en goed...

ik zou het zelf niet willen voeren... :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-05-12 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:59

Mijn vlees voor de hond loopt 's morgens nog in de wei en 's avonds ligt het in de voerbak van m,n honden. Zo vers is het dus :D

Mijn katten krijgen echter gewoon brokjes, van smolke welteverstaan.. Die doen het daar weer beter op.
Iedereen moet voeren wat hij/zij het beste vind. Of dat nou brokken van RC zijn of brokken van de Lidl of vers vlees.

Dus ik ben niet voor of tegen vers mag dat ook?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:02

Ik heb toevallig vorige week zo'n Carnibest worst in de dierenwinkel gekregen. Ik geef mijn hond van 15 sinds een jaartje op aanraden van DA vers vlees (maar meneer lust de standaardmerken niet, dus dat werd gehakt. Ik weet net...) met groenten, extra calcium en omega-olie. De laatste tijd wilde mijn hond niet meer eten... dus maar een blikje Pedigree gehaald. Hap, slik, weg! Volgens DA was blikvoer nog altijd beter dan brok (voor mijn hond dan he. Mij maakt het niet uit wat iedereen voert, als het beest het er maar goed op doet). En toen kreeg ik dus Carnibest... Hij vindt het erg lekker en zijn ontlasting is goed (hij heeft chronische diarree al zolang hij leeft. Is over gegaan met vers vlees en groenten). In Carnibest zitten geen gluten, dus het gaat heel goed.

Poeslief ook maar eens wat voorgezet. Hij is een zeikerd (alleen Hills en Kittekat), maar vindt het ook erg lekker. Ik bouw nu de brokjes af en dan krijgt hij net als de hond 2 keer p/d een hap Carnibest. Ik ben benieuwd wat het met hem doet. Hij zit onder de teken (als ie geen bandje om heeft) en ik vind 'em wat smoezelig. Terwijl hij toch pas anderhalf is...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:07

Ik ben 'neutraal' kwa mening over wat men hun hond voert.

Zelf voer ik al jaren RC, ze worden er hier stokoud mee zonder klachten :)
Mijn Jacks hebben een keer supermarkt brok gekregen voor 'nood'
Nou ze stonken er meteen van, moesten veel vaker uit...bah!

Ik kan me wel voorstellen dat ieder zoekt naar wat voor zijn/haar hond werkt.
De hond van mijn tante had een slecht darm stelsel, die voerde uiteindelijk lam en rijst brok terwijl ze bij de vorige honden al jaren vlees voerde.
Zo ken ik ook mensen die vlees voeren omdat brok weer niet gaat.

Voor iedere hond werkt weer iets anders.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:13

Jou hond lijkt inderdaad misschien qua uiterlijk niet op dat van een wolf.
Echter het maag/darmkanaal is nog steeds dat van een wolf, gericht op vlees eten en niet op brokken waar veel granen in zitten.

Zeker dan nog RC wat ik echt geen goede brok vind, er zijn zeker tegenwoordig veel betere soorten brok.

Ik ben geen voor of tegenstander. Hier krijgen ze namelijk beide. 3x per dag vers vlees en onbeperkt brokken.

Mijn kittens speen ik af op carnibest, vlees. Nooit diarree. Mijn hond kreeg ik toen zij al zwaar aan de diarree was, volgens dierenarts moest ik brok op brok proberen. Toen dus de tip gekregen vers vlees en dit een aantal maanden gevoerd, diarree compleet over en nu kan ze ook wat brokken verdragen. ( geen RC )

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:26

Estera schreef:
Daarnaast signaleren dierenartsen een toename van het aantal maag- en darmperforaties sinds vers vlees is toegenomen.

Het is onzin als gezegt word dat het door vers voeren komt. Een hond die vers vlees eet heeft een andere zuurgraad in de maag en kan botten(behalve dragende botten) gewoon verteren, je moet een alleen-brok-etende hond niet ineens lamsribben geven .

Bot dat VERHIT is geweest kan splinteren, dan is er wel kans op maag-darmperforaties maar versvoeders geven het VERS en niet verhit. Maargoed, waarom zou je verhitte dingen geven :+ :Y) Mensen geven vaak van die gerookte botten uit de dierenwinkel, geven botjes van afgekloven kippenpoten om op te knabbelen etc. Dat is slecht en kan je hond van binnen beschadigen maar gewone rauwe voeding niet.

Een hond alleen kipfiletjes of alleen gehakt voeren bouwd een hond inderdaad tekorten op, maar dat heeft niets te maken met kvv,barf of nrv. Kvv is sowieso al compleet, en barf en nrv moet je zelf samenstellen en wanneer je de barfpersentages aanhoud en 4 diersoorten in de week afwisselt krijgt een hond geen tekorten

Ikzelf voer kvv omdat mijn hond een granenallergie heeft. De andere 2 krijgen kvv omdat ik zie hoe mijn andere hond ervan opknapte.
Ik heb niets tegen een goede brok zoals Acana,taste of the wild, orijen etc. maar voer het zelf niet. Op vakantie voer ik geen kvv, dan voer ik Rense gestoomd vlees omdat er niet overal een grote vriezer is.

Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.
Laatst bijgewerkt door Axel_Clauw op 22-05-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:26

Onze katten krijgen zowel brok als Smuldier.
Smuldier per week: 1x vlees, 1x vleescompleet, 1x kip, 1x hart. Twee keer per dag een klein bakje, met vlees ter grootte van een muis.
'S avonds nog wat brokjes ( Iams kittenbrok).
Als ik vlees bereid, krijgen ze vaak restjes rauw vlees (stukjes pees enzo).
Maw: ik pak van alles wat, zodat de kans op tekorten zo klein mogelijk is. Inmiddels zijn ze bijna 8 maand oud en rond de 4 kg zwaar. Mooie vacht, niet te dik of te dun, vrolijk, goed gebit. De katjes zijn tevreden en dus ik ook :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:59

We hadden een nieuwe DA, en het eerste wat hij zei over mijn hond: die krijgt zeker vers vlees? Wij waren heel verbaasd, maar hij zag het meteen aan de vacht van de hond. mijn hond heeft ook op brokken gestaan (DH op RC)maar enkelt diarree, en wel 2-3 keer per dag poepen, en blegh hij stonk echt!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:59

Axel_Clauw schreef:
Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.

Je bent de tweede die zegt dat RC kankerverwekkende stoffen bevat. Ben ik toch wel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt?