Houd jij een plaspoesje? Poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Houd je de plaspoes?

Ik denk er niet bij na en houd haar
141 (53%)
Gatver, ik probeer haar (netjes!) te herplaatsen, misschien is ze ergens anders anders gelukkiger
39 (14%)
Hmm lastig, ik stel de beslissing uit, misschien nog eens naar de dierenarts?
84 (31%)

Totaal aantal stemmen: 264

troi

Houd jij een plaspoesje? Poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:08

Stel:
Jij hebt een lief poesje, schattig ding! Maar soms, plast ze in huis. Omdat het buiten regent of koud is. Dat blieft ze niet. Ook een kattenbak (of twee) blieft ze niet. Dierenarts is uiteraard geraadpleegt en kan niks vinden.

Het gebeurt niet dagelijks, ook niet wekelijks. Maar wel regelmatig.

Gewoon een diertje met een eigen wil.

Wel enorm goor natuurlijk!

Zou je dat katje herplaatsen? Of niet verder bij nadenken en houden?

Elisa2

Re: Houd jij een plaspoesje? Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:13

Ik zou er denk ik een kattengedrag deskundige bij halen en het haar toch proberen af te leren, als het echt 100% niets medisch is. Kan ook een vorm van stress zijn.

Herplaatsen lijkt me lastig..wie zit er nu te wachten op zo'n dier? en ik zou een dier niet weg kunnen doen als ik niet zeker ben dat hij/ zij goed terecht komt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:15

Hier al jaren een kat die regelmatig in huis plast.
Herplaats dame die weg moest bij eerste adres wegens zwangerschap van het bazinnetje. Ging super bij ons tot ik zwanger werd. 3x per dag gedweild totdat mijn zoontje 3 maanden was. Voor onze vakantie ging poes bij mijn moeder logeren en daar plaste ze niet. Tenzij veel bezoek etc. De oplossing daar was met verjaardagen/kerst etc poes opsluiten in de badkamer voor zolang er bezoek was.
Na het overlijden van mijn stiefvader veranderde er veel en poes woont terug bij ons. Beestje is ondertussen 15 ofzo. Mijn zoon bijna 13....
Poes plast nog steeds in huis bij erg nat weer of als er onrust is onder de andere katten. Gelukkig heeft ze vaste plekken op tegelvloer dus is het zo gedweild.
Zolang ze naar buiten kan, gaat het eigenlijk goed. Helaas vindt ze zelf nat weer geen buiten weer....
Voor de rest is het echt een lieverd, navraag bij het Noorse boskat stamboek leerde ons dat stress-plassen in haar lijn meer voor komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:16

Ik heb een grasdoos voor de hond en de kat gaat er ook op.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:17

Ik heb dit gehad met een hondje. Klein wollig ding, super lief en luisterde super maar plaste wel met enige regelmaat in huis. Nadat hij op mijn matras had geplast was ik het wel zat. Hij deed het vooral als ik niet thuis was en mijn vriend wel.
Na overleg toch het hondje herplaatst en die mensen hebben en nooit weer last van gehad. Hij had op een of andere manier iets tegen mijn vriend en zag mij als zijn bezit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:54

Elisa2 schreef:
Ik zou er denk ik een kattengedrag deskundige bij halen en het haar toch proberen af te leren, als het echt 100% niets medisch is. Kan ook een vorm van stress zijn.

Maar hoe leer je het af als je het niet ziet aankomen en het ong 1x per maand gebeurt? Dan ben je altijd te laat en ligt het plasje er al. Stress lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij ze regen en kou stressvol vind, en daar heb ik geen oplossing voor helaas :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:13

Ik heb 3 katten, waarvan 1 voor de een of andere reden soms op de sofa plast. Gelukkig nepleer en altijd dekens erop, dus deken in de was en productje voor de sofa zelf schoon te maken.
Als er geen dekens liggen doet ze het minder (maar soms vergeten we het om de deken weg te halen.).
2 van de drie zijn langharig, dus die hebben soms wel eens een drolletje die in het haar blijft plakken. Die drolletjes vind ik soms her en der door het huis (of erger, maken ze race strepen over mijn vloer ... -O- )
En blijkbaar kotst een kat gemiddeld eens om de drie dagen (haarballen enzo), dus ik mag dagelijks wel ergens kots/haarballen opruimen. (en een ervan heeft er een handje van mee om ergens op te gaan zitten, en dan langs de zijkant naar beneden te spugen ...)

Zou ik willen dat ze wat properder zijn? zéker! Zou ik ze daarom herplaatsen. Nee, zeker niet.

Moest het om een kat gaan die ook buitenkomt die dagelijks of altijd in huis begint te plassen, dan zou ik eerder kijken om die niet meer door het ganse huis te laten gaan.
Bij binnenkatten medisch deel uitsluiten, en desnoods ook een deel van het huis afsluiten ervoor.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:33

Houden... Ik heb gisteren nog mijn beddengoed in de was moeten steken omdat een kat erop geplast had. Dat gebeurd niet vaak, maar zo heel af en toe eens.. Eergisteren nog weer nieuwe kattenbak erbij voor op zolder, want daar mocht ik laatst poep ruimen omdat de kat dan te lui is om beneden de bak op te zoeken. Oplossing is om dingen voor ze af te sluiten, maar met drie katten en drie honden in huis vind ik het sneu ze de plekken te ontnemen. Zolder is het katten domein, waar ze zonder honden lekker kunnen liggen in soort tweede woonkamer.

en 1 van mijn chihuahuas is 'winter onzindelijk'. Die wil niet naar buiten in de sneeuw en kou en plast dan in haar mandje of het kleed. Goed opletten, zeker als ze op de bank zit, en als we weg gaan in de bench met puppy pads. Voor de zekerheid vorig winter urine onderzoek gedaan en echo van de blaas, maar niks gevonden.

Gedoe soms, en een schoonmaak. Zit soms op ze te vloeken en heb al een tapijt en wat andere dingen weg mogen gooien.

Maarja, ze blijven en we accepteren de urine en de schijt. Onvoorwaardelijke liefde .

Sowieso herplaats je onzindelijke dieren niet makkelijk. Als je er eerlijk over bent, niemand wil hem dan, en noem je het niet, komen de nieuwe eigenaren er zelf achter en is de kans groot dat die weer herplaatst word

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:36

Jeetje wat vervelend.

Heb je al eens ander kattengrit geprobeerd? Wij hebben meerdere katten met sterke voorkeur gehad, die gingen er ook gewoon naast als 'het verkeerde grit' erin lag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:40

Heb je nog een kat?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:43

Als het echt vaak gebeurde zou ik overwegen er een buitenkat van te maken oid.
Maar in dit geval is het denk ik een kwestie van andere (extra) kattenbakken, geurtjes, kattengrit, locatie van kattenbak en wat nog te proberen. Als het maar zelden is zou je denken dat er iets te vinden is waarbij ze het wel fijn vind op de bak te gaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:56

Ik zou even kijken wat de onrust veroorzaakt en kijken of daar iets in aan te passen valt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:58

Uiteraard houden. En als ik dan lees dat het eens per maand voorkomt dan denk ik al helemaal ''Hoe komt het überhaupt in je op om hiervoor te herplaatsen?''. Verder zou ik blijven zoeken naar de oorzaak en blijven zoeken naar manieren waarop de kat wél op de kattenbak gaat plassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 12:10

GDG schreef:
' Hoe komt het überhaupt in je op om hiervoor te herplaatsen?.

Is ook niet aan de orde hoor.

Ik had een discussie met een kennis. Zij vind een plasje in huis heel erg, ook af en toe, ik ben er vrij relaxed in. Ik was benieuwd hoe andere mensen hierin staan.

Veel reacties al, dank hiervoor!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:16

Ik heb ook zo'n pieskat, plast zo nu en dan eens op de deurmat of in de badkamer (dat heeft wel mijn voorkeur :+ ) omdat meneer óf zijn kattenbak te vies vind of geen idee welke andere reden. Want ook met een schone bak doet hij het.. iedere keer piesjes laten controleren maar hij is altijd schoon. Mijn moeder roept al jaren dat ik hem weg moet doen, maar hij is geen afval product dus hij mag blijven. Ik maak het wel schoon..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:18

troi schreef:
GDG schreef:
' Hoe komt het überhaupt in je op om hiervoor te herplaatsen?.

Is ook niet aan de orde hoor.

Ik had een discussie met een kennis. Zij vind een plasje in huis heel erg, ook af en toe, ik ben er vrij relaxed in. Ik was benieuwd hoe andere mensen hierin staan.

Veel reacties al, dank hiervoor!

Fijn dat jij er niet zo instaat maar die kennis schijnbaar wel een daar gaat mijn opmerking dan over (ik vind het dus ongelofelijk dat iemand dus zou (overwegen te) herplaatsen om één plas per maand).

En ik zou het echt wel vervelend vinden hoor, ik heb onlangs ook gehad dat er op de stoffen bank geplast was (door een hond dus grote plas). Dat was helemaal ingetrokken en daar heb ik erg veel werk aan gehad om dat schoon te krijgen. Dus het hangt ook wel af van de plaats waar geplast wordt, maar een kattenplas is gelukkig niet zo groot. Maar toch zou ik er niet om herplaatsen, wel zou ik blijven zoeken naar oplossingen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:42

Ik heb een chihuahua die ook af en toe binnenplast. Meestal is er wel een reden voor te vinden zoals bv gisteren kwam ik thuis bij mijn ouders om de honden te halen en was ik te druk. Dat vindt die spannend en dan plast hij.

Toen ik een vriend had was dat heel pertinent tegen mijn vriend gericht.

Ach, ik vind het niet erg. Het is een chi dus hoeveelheid valt mee. Als het mijn grote hond was had ik het erger gevonden. Chi plast ook op de vloer en heb geen parket of laminaat. Op bed of in de zetel doet die dat niet. Dus nee, voor mij geen reden om te herplaatsen maar moet zeggen dat ik katten veel erger vindt stinken dan honden

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:48

Ik zou er eerst 300% zeker van willen zijn dat het echt niets medisch is, als dat echt uitgesloten is dan een gedragsdeskundige raadplegen en als ondanks alles nog steeds niets werkt, dan zou ik haar toch houden. Ik neem een dier voor het leven en er zijn vast wel aanpassingen te doen om het dragelijk te maken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:47

Houden.

Ik heb er ook eentje die wel es op bed plast. Ze mankeert niets want ze plast gewoon op de bak maar soms....

Heb nu weer aluminium folie stroken op bed liggen en dan gaat het goed. Maar doe ik dat niet gaat het een paar dagen goed en dan opeens plast ze weer op bed.

Ik baal ervan ja maar ga haar daarom niet weg doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:10

Wij hebben een hond gehad via een stichting.
Hond bleef in huis plassen.
Kwam je terug van een wandeling en dan op de mat bij de deur plassen.
Dierenarts kon niks vinden.

Hond is herplaatst naar een boerderij en dat gaat prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:19

Kan zijn dat ze de kattenbakvulling niet prettig vind, wanneer ik vulling met een geurtje gebruik piest eentje er ook naast.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:25

Houden. Hier een kat met regelmatig ‘ongelukjes’ waar hij zelf niets aan kan doen. Kat heeft epilepsie, en tijdens een toeval is het net een sprinkler door de stuipen en de kracht. Pies ligt vaak over een groot oppervlak, niet een plasje op een plek.
Helaas ook weleens toevallen op de stoelen of bank gehad, en een stoffen bank/stoel is niet heel makkelijk van kattenpieslucht te ontdoen :\
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem daarvoor weg te doen.
We hebben nog een kat, en na een flinke toeval wil die weleens in de stress schieten en gaan stress sproeien. Die plast dus ook niet ergens op de grond, en hij wéét dat het niet de bedoeling is, dus doet hij het achter stoelen, in verborgen hoekjes etc. Gelukkig niet vaak, en de oorzaak is duidelijk. Katten kunnen verder meer dan prima met elkaar overweg trouwens.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:31

Houden, ik heb 2 honden en een kat en hoe fijn opgevoed ook, ongelukjes gebeuren nou eenmaal. Mijn ene hond heeft sinds de sneeuw al 2 keer binnen gedaan omdat hij het buiten nu verschrikkelijk vind en alles wil ophouden. De andere vind het fantastisch buiten, hij niet. Kat heeft nogal snel dat ze haar bak te vies vind dus als ik dat naar haar zin niet goed genoeg bijhoudt dan vind ik ook weleens wat. Liefst op de schone was :') :Y) vrouwtje, is de hint duidelijk? Als je dieren hebt gebeuren er dingen vind ik hoor. Geen probleem van maken en anders geen dieren nemen. Het zijn geen robots.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:34

Ik heb veel dieren in huis,dus af en toe ligt er hier ook wel eens iets.Ik godvert dan eens ruim het op en we gaan weer verder.Zolang het niet met grote regelmaat gebeurt ,is het in mijn ogen een ongelukje.
Ik heb wel eens een poes gehad die het echt regelmatig deed,1x pd dag minsten op de deurmat in mijn gootsteen in bad eigenlijk overal waar ze kwam.Bij de eerste testen kwam er niks uit de testen bij de DA,later nog eens terug gegaan opnieuw getest en bleek het blaasgruis te zijn.Na aangepast dieet was het plassen over,dus had ze er toch al langer last van als dat we dachten.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:42

Wij hebben 2 poezen(geholpen).
Als wij op vakantie gaan dan moeten ze binnen blijven,wat al stress geeft en gaan ze her en der plassen.
Heb 4 bakken staan,worden elke dag verschoond als het moet ook schoongemaakt door de oppas en kunnen overal in huis liggen.
Toch zijn die 4 bakken niet genoeg,want ze gaan op plekjes plassen waar je het niet vlug verwacht(knijperbak bv).
Ik denk dat er naast de stress ook een beetje nijd onder de dames is op dat moment.
Ze vechten ook dan.
Nou ze lopen hier al jaren en ze daarom weg te doen? Nee!
Misschien een second opinion bij een andere da doen