Na ruim een maand geleden mijn hondje in te hebben moeten laten slapen ben ik, in een poging de leegte een beetje op te vullen, gaan oriënteren op een buitenlandse herplaatser. Nog niet actief zoeken, want ivm verbouwing kan er pas tegen september een hondje komen. Weekje ziek op de bank, geen kant opkunnen, tsja, wat doe je dan? Nog meer oriënteren. En stevig balen als je ineens DE hond tegenkomt. En nog harder balen als je 2 dagen later gebeld wordt over een andere hond waarvan je dacht dat ze te groot was, toch gevraagd hebt door die enorm lieve ogen, en ze helemaal niet te groot blijkt te zijn.
Nu dus een enorm dilemma. Ik weet dat ik erg vroeg ben om een keuze te moeten maken maar beide honden wordt niet van verwacht dat ze een twee drie weg zullen zijn. Het liefst laat ik het lot beslissen maar omdat het er dus niet erg dik in zit van een van beide tegen september weg is (het kán natuurlijk altijd hoor) wil ik liever nu alvast serieus brainstormen dan dat ik tegen die tijd pas een keuze ga maken zonder er lang en hard over nagedacht te hebben..
Ok, in mijn titel staat appels en peren. Klopt ook.
Hond 1:
- bevindt zich in NL gastgezin, ben er vorige week ook wezen kijken
- is ontzettend lief maar heeft moeite met vreemden, hier zit wel vooruitgang in volgens de opvangmevrouw.
- liet toen ik er was ook steeds meer zien van zichzelf, ging tot grote verbazing van de opvangmevrouw (namen onthouden, zucht) zelfs in de tuin spelen met de bal waar ik dus bij was. Wilde toen ik uiteindelijk wegging ook wel naar me toekomen, maar durfde niet, bleef dralen achter de mevrouw (het eerste uur ofzo dat ik daar was verstopte ze zich onder tafel, even ter vergelijk)
- is dus al veel over bekend, is ook al zindelijk, kan alleen zijn, sloopt niks, enz enz.
- mag gereserveerd worden totdat ze bij mij zou kunnen komen
- is heel relaxed, blaft niet, niks. Geen hond die de mevrouw in de weg zit oid zei ze, gewoon een fijne hond om in huis te hebben.
Mijn indruk en idee.. Ik vind het een enorm leuk beest en kan verder kijken dan het angstlaagje. Zie veel van mijn vorige hondje in haar (nadeel?) gedrag (natuurlijk niet het angstige maar gewoon qua karakter). Ik ga sowieso nog een keer samen met mn ouders kijken (die hebben het zo druk dat ik eerst zelf wilde gaan kijken en ze pas meenemen als het ook wat was) maar ik heb wel het idee dat er een klik is.. Zie mezelf in elk geval echt wel met haar lopen.
Hond 2:
- zit nog in een asiel in Spanje
- is dus nauwelijks iets over bekend
- wordt omschreven als een erg lieve hond die graag geknuffeld wordt
- heb contact met de stichting en ze gaan wel achter meer info aan voor me, maar echt over zindelijkheid, gedrag in huis enz zullen ze natuurlijk niks over kunnen zeggen
- wel enorme ''klik'' vanaf de foto, spreekt me enorm aan, had echt kippenvel toen ik op haar stuitte.
- kan niet gereserveerd worden totdat ze bij mij kan komen
Mijn indruk; moeilijk natuurlijk. Weinig informatie en alleen een paar foto's om op af te gaan. Toch spreekt ze me vanaf de foto enorm aan. Ervaring heeft mij geleerd dat ik, als ik al zo'n klik heb vanaf de foto, er eigenlijk nooit naast zit. De stichting gaat enorm zn best doen om zo veel mogelijk info voor me te krijgen maar ja, is het een sloper, of een blaffer? Misschien zou ze wel het beste gedijen op een boerderij oid? Het is natuurlijk een enorme gok. Ze is overigens zwart, dat schijnt voor die hondjes een heel groot nadeel te zijn. Vandaar dus dat ze niet verwachten dat ze ineens weg is.
Ik vind het zo moeilijk! Misschien dat jullie in mijn verhaal al een bepaalde voorkeur lezen (wat ik dus zelf niet merk), of misschien kan iemand spreken uit ervaring en op basis daarvan een advies geven.. Ik vind het echt moeilijk. Hond 1 spreekt me enorm aan, voel echt een soort klik. Maar met hond 2 kan ik dat nauwelijks beoordelen.. Overigens heb ik ervaring met het trainen van een pup (op dat niveau zit hond 2 waarschijnlijk) maar heb ik ook ervaring met angstigere honden. Ik voorzie ik elk geval met beide honden geen problemen qua training ed. Tijd is er ook, geen probleem. Er komt ergens in het nieuwe jaar een hond bij, Bobtail voor paps, dus hond zal sowieso niet alleen zijn (paps gaat ook in dec met pensioen en heeft heel lang puppycursussen gegeven). In elk geval qua omstandigheden en kennis enz zouden beide honden even goed kunnen. Stichtingen doen beide goed werk, daar mag het niet op hangen. Ook wil ik niet baseren op welke het zieligst is (dus bijv voor hond 2 gaan omdat die nog in asiel zit en hond 1 al warm mandje heeft). Ik wil gewoon kiezen voor de hond die bij mij past. Wat overigens wel voor hond 1 pleit is dat we straks in een compleet verbouwd huis komen.. Als hond 2 bijv een sloper is en niet zindelijk, tsja, das niet zo fijn in een net verbouwd huis waar alles nieuw is.. Maar ja, dat zijn weer van die details.. Mag ook weer niet hangen op welke het meest praktisch is. Het moet gevoelsmatig zijn, daarom hoop ik dus dat er tussen de regels al een voorkeur te vinden is, of dat jullie me misschien kunnen adviseren. Uiteindelijk moet het mijn beslissing zijn, maar een beetje hulp is zeeeer welkom...
In elk geval alvast bedankt voor het lezen van mijn boekwerk
En alvast enorm bedankt voor de reacties! 
Dat wil ik idd, maar welke hond gaat mn hart naar uit? Das dus zo moeilijk eraan.. En tjsa, ergens zegt het natuurlijk wel weer iets dat ik zo twijfel terwijl ik over hond 2 vrijwel niks weet..