Appels en peren.. Welke hond??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Appels en peren.. Welke hond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:40

Ik hoop dat jullie advies me een beetje kan helpen een keuze te maken :)

Na ruim een maand geleden mijn hondje in te hebben moeten laten slapen ben ik, in een poging de leegte een beetje op te vullen, gaan oriënteren op een buitenlandse herplaatser. Nog niet actief zoeken, want ivm verbouwing kan er pas tegen september een hondje komen. Weekje ziek op de bank, geen kant opkunnen, tsja, wat doe je dan? Nog meer oriënteren. En stevig balen als je ineens DE hond tegenkomt. En nog harder balen als je 2 dagen later gebeld wordt over een andere hond waarvan je dacht dat ze te groot was, toch gevraagd hebt door die enorm lieve ogen, en ze helemaal niet te groot blijkt te zijn.
Nu dus een enorm dilemma. Ik weet dat ik erg vroeg ben om een keuze te moeten maken maar beide honden wordt niet van verwacht dat ze een twee drie weg zullen zijn. Het liefst laat ik het lot beslissen maar omdat het er dus niet erg dik in zit van een van beide tegen september weg is (het kán natuurlijk altijd hoor) wil ik liever nu alvast serieus brainstormen dan dat ik tegen die tijd pas een keuze ga maken zonder er lang en hard over nagedacht te hebben..

Ok, in mijn titel staat appels en peren. Klopt ook.

Hond 1:
- bevindt zich in NL gastgezin, ben er vorige week ook wezen kijken
- is ontzettend lief maar heeft moeite met vreemden, hier zit wel vooruitgang in volgens de opvangmevrouw.
- liet toen ik er was ook steeds meer zien van zichzelf, ging tot grote verbazing van de opvangmevrouw (namen onthouden, zucht) zelfs in de tuin spelen met de bal waar ik dus bij was. Wilde toen ik uiteindelijk wegging ook wel naar me toekomen, maar durfde niet, bleef dralen achter de mevrouw (het eerste uur ofzo dat ik daar was verstopte ze zich onder tafel, even ter vergelijk)
- is dus al veel over bekend, is ook al zindelijk, kan alleen zijn, sloopt niks, enz enz.
- mag gereserveerd worden totdat ze bij mij zou kunnen komen
- is heel relaxed, blaft niet, niks. Geen hond die de mevrouw in de weg zit oid zei ze, gewoon een fijne hond om in huis te hebben.
Mijn indruk en idee.. Ik vind het een enorm leuk beest en kan verder kijken dan het angstlaagje. Zie veel van mijn vorige hondje in haar (nadeel?) gedrag (natuurlijk niet het angstige maar gewoon qua karakter). Ik ga sowieso nog een keer samen met mn ouders kijken (die hebben het zo druk dat ik eerst zelf wilde gaan kijken en ze pas meenemen als het ook wat was) maar ik heb wel het idee dat er een klik is.. Zie mezelf in elk geval echt wel met haar lopen.

Hond 2:
- zit nog in een asiel in Spanje
- is dus nauwelijks iets over bekend
- wordt omschreven als een erg lieve hond die graag geknuffeld wordt
- heb contact met de stichting en ze gaan wel achter meer info aan voor me, maar echt over zindelijkheid, gedrag in huis enz zullen ze natuurlijk niks over kunnen zeggen
- wel enorme ''klik'' vanaf de foto, spreekt me enorm aan, had echt kippenvel toen ik op haar stuitte.
- kan niet gereserveerd worden totdat ze bij mij kan komen
Mijn indruk; moeilijk natuurlijk. Weinig informatie en alleen een paar foto's om op af te gaan. Toch spreekt ze me vanaf de foto enorm aan. Ervaring heeft mij geleerd dat ik, als ik al zo'n klik heb vanaf de foto, er eigenlijk nooit naast zit. De stichting gaat enorm zn best doen om zo veel mogelijk info voor me te krijgen maar ja, is het een sloper, of een blaffer? Misschien zou ze wel het beste gedijen op een boerderij oid? Het is natuurlijk een enorme gok. Ze is overigens zwart, dat schijnt voor die hondjes een heel groot nadeel te zijn. Vandaar dus dat ze niet verwachten dat ze ineens weg is.

Ik vind het zo moeilijk! Misschien dat jullie in mijn verhaal al een bepaalde voorkeur lezen (wat ik dus zelf niet merk), of misschien kan iemand spreken uit ervaring en op basis daarvan een advies geven.. Ik vind het echt moeilijk. Hond 1 spreekt me enorm aan, voel echt een soort klik. Maar met hond 2 kan ik dat nauwelijks beoordelen.. Overigens heb ik ervaring met het trainen van een pup (op dat niveau zit hond 2 waarschijnlijk) maar heb ik ook ervaring met angstigere honden. Ik voorzie ik elk geval met beide honden geen problemen qua training ed. Tijd is er ook, geen probleem. Er komt ergens in het nieuwe jaar een hond bij, Bobtail voor paps, dus hond zal sowieso niet alleen zijn (paps gaat ook in dec met pensioen en heeft heel lang puppycursussen gegeven). In elk geval qua omstandigheden en kennis enz zouden beide honden even goed kunnen. Stichtingen doen beide goed werk, daar mag het niet op hangen. Ook wil ik niet baseren op welke het zieligst is (dus bijv voor hond 2 gaan omdat die nog in asiel zit en hond 1 al warm mandje heeft). Ik wil gewoon kiezen voor de hond die bij mij past. Wat overigens wel voor hond 1 pleit is dat we straks in een compleet verbouwd huis komen.. Als hond 2 bijv een sloper is en niet zindelijk, tsja, das niet zo fijn in een net verbouwd huis waar alles nieuw is.. Maar ja, dat zijn weer van die details.. Mag ook weer niet hangen op welke het meest praktisch is. Het moet gevoelsmatig zijn, daarom hoop ik dus dat er tussen de regels al een voorkeur te vinden is, of dat jullie me misschien kunnen adviseren. Uiteindelijk moet het mijn beslissing zijn, maar een beetje hulp is zeeeer welkom...

In elk geval alvast bedankt voor het lezen van mijn boekwerk := En alvast enorm bedankt voor de reacties!

Dani

Re: Appels en peren.. Welke hond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:10

Ik zou voor hond 1 gaan. Zonder twijfel. Je weet wat je in huis haalt, je kan de hond reserveren dus komt niet voor een (misschien onwaarschijnlijke, maar toch) teleurstelling te staan, en je kan hem in de tussentijd bezoeken en dus zelf zien of zijn angst inderdaad minder wordt.

Hond 2 weet je níets vanaf, behalve dat-ie een aansprekend koppie heeft en dat jouw ervaring met zo'n 'gevoel' positief is. Maar ja, wat doe je als je het deze keer mis hebt? Of als de hond problemen heeft waar je niks vanaf weet, ziektes, of inderdaad een sloper is oid.? Daar zit je dan mooi mee.

Ik zou die gok niet willen nemen. Bij beide heb je een goed gevoel, ga dan voor de hond die ook 't meest 'praktisch' is.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:14

voor ik het goed kan antwoorden zou ik graag het ras van de twee weten!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:15

Het zijn beide kruisingen, onherleidbaar. Hond 1 is een beetje vos-achtig, beetje pluimstaart met grote, rechtopstaande oren. Hond 2 is, tsja, soort van slanke labrador? Geloof niet dat dat erin zit overigens, maar even voor de beeldvorming..

Overigens zijn ze even oud, beide zouden ongeveer 2 jaar zijn als ze zouden komen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:04

zou voor beiden niet gaan en gewoon een leuke NL herplaatser zoeken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:07

Tsja, met alle respect, aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk weinig..
Overigens kijk ik met regelmaat in NL asiels maar er zit nooit iets tussen dat me aanspreekt. Het wordt iig een van beide honden uit mn OP (of t moet heel raar lopen maar daar ga ik even niet uit).

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:09

Geen ruimte voor twee? :)

Je moet uiteraard gewoon op je gevoel afgaan, maar vanaf een plaatje weet je natuurlijk niks.. Hoe zit het trouwens met de eerste hond? Waarom moet hij herplaatst worden? En de tweede? Waarom moet hij weg? Wat zijn de leeftijden?

Edit; of begrijp ik het verkeerd en zijn het echt zwerfhondjes geweest?
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 20-06-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:10

Wij hebben ook een pup uit Spanje zelf gehaald :) ook verliefd geworden op de foto en onze beslissing genomen.. Ik weet niet hoe oud de hond in kwestie is, maar als ze nog jong zijn, passen ze zich echt nog wel aan :) (met oudere honden heb ik geen ervaring..) Ik zou zeggen, volg je hart en haal die hond uit spanje :j

(Denk ook dat een hond in Nederland meer kans heeft om gekozen te worden..)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:15

amyz schreef:
Overigens kijk ik met regelmaat in NL asiels maar er zit nooit iets tussen dat me aanspreekt. Het wordt iig een van beide honden uit mn OP (of t moet heel raar lopen maar daar ga ik even niet uit).

Dan ben je of heel moeilijk of heel kieskeurig. Kan zelf altijd meerdere honden vinden die uitstekend bij me zouden passen. Bovendien hebben die NL honden niet van die leishmania problemen die heel veel buitenlanders hebben (al hebben bij aankomst maar nog niet geopenbaard is of al wel) en hoor van veel buitenlanders dat het echt weglopers zijn en dat zou ik zelf niet willen hebben. Vind het heel logisch dat ze voor de vrijheid kiezen want de meesten hebben in buitenalnd altijd de vrijheid gehad en zijn daar geboren en opgegroeid als zelfstandige honden die zichzelf (moeten) kunnen redden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:20

Hihi die 2e komt er al in de vorm van paps zn Bobtail (en serieus, daar wacht ie al op sinds we Nouz haalden, dus al zeker 12 jaar, daar krijg ik m nooit vanaf := ) en een 3e, tsja, t is al heel wat dat mams akkoord gaat met 2 honden :=

T zijn idd zwerfhondjes geweest, bij de meesten is er nauwelijks iets bekend over achtergrond ed. Schandalig om te lezen hoe ze daar gewoon maar gedumpt worden.. Van hond 1 vermoedt die mevrouw dat ze veel achterna is gezeten oid, strookt wel redelijk met wat ik heb gezien en gehoord van haar gedrag :j

xJuce, thnx! Beide hondjes zijn 2 tegen september.. Wil niet baseren op welke de meeste kans heeft om gekozen te worden trouwens, al denk ik idd ook dat ze in NL al meer kans maken. Aan de andere kant, er waren al wel mensen wezen kijken maar die verwachtten dat ze meteen naar ze toe zou komen ed, tsja, dat doet ze dus niet.. Ik denk dat beide honden ongeveer even veel (of weinig, net hoe je het bekijkt) kans hebben om geadopteerd te worden.. Maar bij jouw hond was er ook zo weinig over bekend?

Mn hart volgen.. tsja, goeie :') Dat wil ik idd, maar welke hond gaat mn hart naar uit? Das dus zo moeilijk eraan.. En tjsa, ergens zegt het natuurlijk wel weer iets dat ik zo twijfel terwijl ik over hond 2 vrijwel niks weet..

Moeilijk of kieskeurig zou ik mezelf niet willen noemen. Ik kijk gewoon wat me aanspreekt en ik heb niets gezien in NL asiels dat me aanspreekt. Bovendien ben ik wél selectief, beide stichtingen laten een hond testen op ziektes voor ie naar NL mag komen. Ik heb niet de intentie om de wereld te redden. Ik wil gewoon een leuke hond die me aanspreekt en bij me past. Als die uit Spanje komt, so be it. Ik wilde sowieso een herplaatser omdat ik gewoon liever geen pup heb, ook ivm het huis enz. Verder ga ik niet meer in op loze kreten als '''in NL zitten ook hele leuke'' en ''honden uit het buitenland zijn ziek'' enz enz. Ja, ik kijk bij Nl asiels. Nee, er zit niks voor me tussen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:21

wacht even af wat voor informatie er nog meer over hond 2 komt, klinkt wel als een leuke hond! familie heeft ook een hond uit spanje gehaald, eerst wel wat bang maar heeft zich echt heel goed aangepast, als je ook al ervaring met honden hebt moet dat niet zo'n groot probleem zijn neem ik aan.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:26

dierenfan schreef:
amyz schreef:

Dan ben je of heel moeilijk of heel kieskeurig. Kan zelf altijd meerdere honden vinden die uitstekend bij me zouden passen. Bovendien hebben die NL honden niet van die leishmania problemen die heel veel buitenlanders hebben (al hebben bij aankomst maar nog niet geopenbaard is of al wel) en hoor van veel buitenlanders dat het echt weglopers zijn en dat zou ik zelf niet willen hebben. Vind het heel logisch dat ze voor de vrijheid kiezen want de meesten hebben in buitenalnd altijd de vrijheid gehad en zijn daar geboren en opgegroeid als zelfstandige honden die zichzelf (moeten) kunnen redden.

TS heeft de keuze al gemaakt, en ik vind het super dat ze een hondje uit zo'n land haalt. Ik weet dat de honden het hier ook nodig hebben, maar denk dat ze hier betere zorg in de asiels krijgen dan in Spanje :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:28

Ik wil idd daar ook een beetje op wachten inderdaad :j Maar punt blijft natuurlijk sowieso dat ze geen beeld kunnen krijgen van hoe ze zich zal gedragen in huiselijke sfeer, terwijl dat van hond 1 allemaal wel al bekend is :)

Ervaring etc mag t punt allemaal niet zijn nee. Ook heel bewust de echt heel angstige honden (t type dat op de buik over de grond schuift) gelaten voor wat ze zijn.. Hoewel ik denk dat ik er wel een eind mee zou komen wil ik gewoon het risico niet nemen dat het me níet lukt plus dat ik eigenlijk vind dat je voor die extreme gevallen altijd thuis moet kunnen zijn :) Bijv als je thuismoeder bent oid (ok, kinderen zijn miss niet ideaal dan maar even als voorbeeld) of in de ziektewet zit oid.. Heb in elk geval heel streng geselecteerd.. In de eerste instantie natuurlijk op uiterlijk (wat kan je anders) maar ook op wat er bekend is van het karakter en gedrag enz :) En op stichting natuurlijk, ook niet onbelangrijk..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:33

pff..Moeilijk hoor
Zo te horen heb je met no 1 wel een echte klik dat vind ik persoonlijk heel belangrijk
en het is niet te zeggen dat je dat met no 2 ook hebt..
Angst kan met veel duld veel minder worden maar daar gaat wel veel tijd in zitten
Als je die tijd hebt en het is de hond van je dromen zou ik voor no 1 gaan

Wij hebben een heel leuk hondje (7 maanden) uit Portugal
Is iid een zelfstandig hondje (colliemix) maar wel heel goed te trainen
Ze lijkt op een vosje (zie profiel)

In Nederlandse asielen zitten veel niet opgevoede rashonden en die spreken mij gewoon niet zo aan
Een collie (mix) ben ik daar nog niet tegengekomen behalve ontspoorde bordercollie's en die zoek ik niet..

@Dierenfan
Wat genuanceerder reageren zou fijn zijn

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:36

Wat gaat er met hond 2 gebeuren? Komt hij snel naar Nederland of zou je hem meteen krijgen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:40

Leuk hondje inderdaad! Hond 1 lijkt daar ook wel wat op, zelfde soort oren iig := Verder wel wat anders gebouwd en een net wat andere vacht, wel echt een vossenkleurtje heeft ze :)

De hond van mn dromen. Hmm, ik ging voor een champagnekleurige met wat witte aftekeningen en zo'n fijne bouw.. Hond 2 lijkt qua bouw wel wat op wat ik ongeveer voor ogen had, dat dan weer wel. Hond 1 sprak me minder aan vanaf de foto's maar is irl weer heel erg leuk.. Pfft t zou toch een stuk makkelijker zijn als ze allebei in NL óf Spanje zouden zitten hoor :=

Hond 2 zou afwachten worden. Ik heb wel wat dingen aangeboden om haar evt te kunnen reserveren (was voordat ik gebeld werd over hond 1 overigens, daarvan dacht ik eigenlijk dat ze dus te groot zou zijn adhv de foto) maar dat kon en mocht allemaal niet. Dus als ik in september zou gaan bellen als ze er nog zit wordt dan pas alles in werking gezet.. Dan komt ze wel gelijk naar mij toe in principe, maar totdat ze echt kan komen zit ze dus daar.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:09

Amy, als ik het zo droog op papier lees, werkt mijn verstand en zou dan zonder meer zeggen hond 1, maar ik heb de foto van hond 2 ook gezien en ook ik dacht meteen dat is 'm. :)
Als nadeel van hond één zou ik zeggen de angst. Je zult de angst van het diertje er echt met veel geduld uit kunnen krijgen, maar hoelang gaat dat duren. Je weet natuurlijk niet wat er met het beestje gebeurd is.
Nadeel hond 2, je weet bijna nog niets. Maar dat gaat nog komen.

Conclusie: met het hart denkend, hond 2
met het hoofd denkend, hond 1
Dus je schiet er niets mee op met mijn antwoord :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:14

Hihihi.

Is het misschien een idee om linkjes te plaatsen? Heb het juist zo droog neergezet om subjectiviteit te voorkomen en met de hoop dat er tussen de regels door misschien iets staat waarin ik onbewust een bepaalde voorkeur uit..

De angst maak ik me gek genoeg weinig zorgen over. Of, nouja, gek? Ze is heel leuk met de opvangmevrouw en ze zit er nog geen 2 maanden.. Volgens haar zit er ook duidelijk vooruitgang in. En ben er toch een hele middag geweest en zelf ook gemerkt dat het best goed gaat eigenlijk. Eerste uur was ze heel wantrouwig naar mij toe maar uiteindelijk liet ze dus echt meer van zichzelf zien :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:15

Denk je dat je eigenlijk al een ietsie pietsie gekozen hebt ':D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:18

Hmm als ik kijk naar hoe hard ik hond 1 probeer te verdedigen hier geloof ik het ook wel ja :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:19

Ik ben ook wel even benieuwd naar de foto's.
Kijk ik ben zo iemand, ik heb mijn katten ook vanaf een foto gekozen (uit Turkije) en ik heb er wat werk aan gehad, tenminste aan 1, maar nu is het een heerlijk stel om in huis te hebben. Dus ik zou gerust een hond van een foto durven kiezen, maar goed ik kan op zich met allerlei honden overweg, welk karakter ze ook hebben.
Het scheelt heel erg dat jullie in de familie al behoorlijk wat ervaring hebben.
Dus ik denk dan persoonlijk, als jij zelfs kippevel had door een foto, dan zou ik zelf daarvoor gaan. Die ene in NL is er al, dus die zit al goed, die in Spanje nog niet, maar kan bij jou wel een geweldig plekje krijgen.
Niet dat die hond weet dat er mogelijk een huisje voor hem/haar is hoor, maar goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:24

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:26

Hond 2 klinkt mij toch gevoelsmatiger leuker. Ik ben met mijn knol ook puur op foto's afgegaan, en dat was meteen perfect.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:33

dierenfan schreef:
amyz schreef:

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens. Toen ik in 1996 voor een klein hondje bij mijn grote honden ging zoeken, begon ik ook in NL..en met alle respect, ik denk dat ik elk asiel in NL wel heb gehad; er zat gewoon echt niets voor mij bij, althans niet iets waar ik een klik mee had. Ik wilde geen Jack Russel, geen Maltezer achtig iets en geen dekzwabber achtig iets..tja, ieder zijn voorkeur toch?
Zo kreeg ik mijn 1e Spanjaardje, in die tijd dmv. brieven en faxen, een zwervertje, niks van bekend..ik heb er de meest fantastische hond aan gehad. Inmiddels ben ik "bezig" met mijn 4e Spaanse hondje, wederom een "klik" vanaf een foto, een oud dametje van een jaar of 12, 13 werd er gezegd, gedumpt in een perrera (dodingsstation). Vanaf het moment dat ik haar ophaalde heeft ze zich aan me vastgeklampt en ze is hier heel gelukkig, en wij met haar. Natuurlijk moet je er energie en liefde in stoppen, maar dat geldt voor elke hond. En ja, misschien moet je je wel iets aanpassen of inventief zijn, maar om nou te zeggen dat alle buitenlandse honden de benen nemen zodra ze kunnen, niet-aangepast zijn etc..dat is zeer zeker niet zo en je verbaast je soms hoe snel deze honden zich aanpassen aan een leven bij mensen waar ze WEL gewaardeerd worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:36

Ik heb de foto's gekeken, ik vind ze allebei leuk hahaha, maar toch zou ik voor hond 2 gaan.

Oeh zag 2 pupjes die extreem angstig gedrag vertonen, die zou ik dus persoonlijk op gaan halen om daarmee aan de slag te gaan.