Maanden verstreken en het kleine rode puntje bleef een klein rood puntje. Tot voor kort, het groeide, werd zwart. In korte tijd zaten we meerdere keren bij de da. Antibiotica, zalfjes, pillen.. Alles om je te kunnen helpen. Tot een paar weken geleden; je had nog maar een paar maanden. Kapot, verdriet, maar vooral blij dat je misschien nog mee zou kunnen naar het nieuwe huis, waar je weer lekker in de tuin kon rennen. Het mocht niet zo zijn. De tumor ging open, begon te ontsteken. Het ging ok, met zalf, maar we wisten; nog maar een paar weken samen. In de nacht van maandag op dinsdag maakte je me wakker. Je voelde je niet goed, zocht me steeds op. De volgende dag toch maar wéér naar de da. Niet best, 2 a 3 dagen op medicijnen en je moest beter zijn. Het heeft niet zo mogen zijn. Gisteren was je nog niet goed genoeg en we hebben voor jou gekozen. Je was nog blij genoeg om te genieten, maar had te veel pijn voor een normaal leventje.
Lieve Nouz..
Als ik mn ogen sluit..
Sta ik in een koude schuur in Geldrop, jouw in mn armen, lik je me over mn gezicht
Lig ik ziek in bed als klein meisje, leg jij mn favoriete speelgoedpaardje bij mn hand, dat je heel voorzichtig uit de allermoeilijkste hoek had gehaald
Zit je naast me, op mn allerzwartste moment
Loop je buiten vrolijk naast me terwijl ik mn pubermomenten had
Verjaag je, met je vrolijke pluimstaart trots in de lucht, de eendjes van de vlonder
Staan we samen op het strand, waaien we lekker uit
Als ik mn ogen sluit zie ik je samen rennen, met Gabber en Spot en de poes.. Geen tumor meer, geen pijn meer. Geen door artrose aangetaste pootjes meer die niet meer werken zoals jij wil.. Zie ik je vrolijk over de hindernisjes springen die ik voor je gebouwd had. Lieve Nouz, op een dag ben ik weer bij je, dan rennen we samen over het strand, verjagen we eendjes van de vlonder, springen we samen over hindernisjes.
You saved me. You were loved. You will be missed.
Bedankt voor je leven en alle vreugde die je ons hebt geschonken.
Deze foto's heb ik vanmorgen nog gemaakt op het strand:

Vandaag ben je vredig gegaan.. Zoals je ook gekomen bent; in mijn armen. De da bevestigde meerdere keren, we deden dit echt voor jou. We kozen voor jou. Het maakt de leegte hier in huis ietsje makkelijker, de wetenschap dat dit de enige juiste keus was.

Maar je hebt voor hem gekozen en dat was
Nouz was een kruising Malthezer leeuwtje - nederlandse schapendoes
Ze had wel pijn.. Nog niet zo veel dat we accuut hebben moeten beslissen, maar erg genoeg om niet langer te willen wachten. Waar ik gewoon heel blij mee ben is dat ze gisteren nog vrolijk achter een konijn aan sjeeste, dat ze vandaag nog even heerlijk heeft kunnen genieten op het strand..
Ach, wie zal het zeggen... Ze komt bij een (achteraf bezien) vrij foute fokker vandaan...