Mn lieve meissie heeft niet lang meer..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Mn lieve meissie heeft niet lang meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 09:19

Het wordt steeds moeilijker en moeilijker en nu móet ik t toch echt kwijt, want aan mn ouders heb ik ook niet zo erg veel.

Nouz, mn lieve kleine hondje van 12, heeft waarschijnlijk nog maar een paar weken te leven.
Ik had hier een tijdje terug al een topic geplaatst omdat er ineens pus uit de tumor op haar buik zat en dat we daarmee naar de da zijn geweest enz.

Misschien handiger om even bij het begin te beginnen. Nouz is in haar leventje al een aantal keren geopereerd. Ergens een aantal jaren geleden ontdekten we een bult op haar buik. En nog een. En nog een. Een van die bulten werd steeds groter dus toch maar naar de da, die aangaf dat het melkkliertumoren waren en dat ze geopereerd moest worden. Uhh, ok, nou, doen! Arme Nouz helemaal warrig weer opgehaald en ze herstelde goed.
Maar een jaar oid later, wéér bulten. Terug naar de kliniek, de da meldde dat ze ook gelijk gesterliseerd moest worden om de kans dat t terugkwam kleiner te maken. Nouzje dus weer onder het mes, en voor een pittige operatie.

Ging een tijdje goed. Tot ergens 1,5 jaar geleden. Bulten waren terug. Kl*tezooi. We waren intussen geswitched van da om een aantal redenen en de nieuwe da vertelde dat steriliseren na een bepaalde leeftijd geen enkel nut meer had om terugkomen van de tumoren te voorkomen. Lekker dan, al was het natuurlijk wel handig dat Nouz niet meer loops werd.. Anyway, Nouz dus wéér onder het mes en gelijk een paar cysten verwijderd en een gebitsreiniging gedaan. Mee naar huis gekregen met de mededeling dat ze wat zou kunnen hoesten als gevolg van de tube. Man o man, ik heb het geweten.. Heb, zoals ook na de andere operaties, op de bank geslapen om haar in de gaten te houden maar van slapen is weinig gekomen. Ze had enorm veel moeite met ademen en ik heb meer dan eens op het punt gestaan de da te bellen, maar ja... Hij had toch gezegd over die tube? Word ik weer onzeker... Het is iig voor Nouz een heel verschrikkelijk moeilijke nacht geweest en achteraf heb ik links en rechts gehoord en begrepen dat ze die nacht net zo goed dood had kunnen gaan.

Afgelopen najaar/winter ontdekten we, heel laag op dr buikje, een bultje. Ze had er alweer meerdere, maar dit bultje was anders. De andere bulten zag je eigenlijk niet, voelde je alleen als een soort knikkers onder de huid. Dit was een soort puntje en was rood en duidelijk zichtbaar. Dus na enig overleg, toch weer naar de da. Intussen weer een andere da omdat ik de vorige maar helemaal niks vond (de goede man is vast heel kundig maar ik vond m gewoon niet aardig). De da keek eens.. Nog eens.. Liep weg en haalde er een ander bij. Kwam vervolgens met een nogal warrig verhaal, kreeg de helft niet mee, maar waar het op neerkwam was dat t foute boel was en als t was wat ie dacht, waren we sowieso al te laat met opereren. Ik gaf aan toch niet te willen opereren ivm alle eerdere operaties, haar leeftijd én t feit dat ze de vorige keer zowat het loodje had gelegd. Ok, dan een ab-kuur en wacht maar af wat er verder gebeurt.

Een tijdje ging voorbij en er gebeurde niks met de bult. Ongeveer 2 maanden terug liep Nouz ineens op 3 pootjes. Na het een paar dagen te hebben aangekeken (ze was nog gewoon dr vrolijke zelf) toch maar naar de da.. Ok, we moesten voor een foto. Ik had ergens voor die tijd al bij de da gezeten omdat ik artrose vermoedde (wat ook bevestigd werd). Anyway, foto werd gemaakt.. Flinke artrose. Kreeg van de da mee dat als 1) t pootje niet herstelde 2) ze begon te hoesten (ivm tumor) of 3) de tumor klapte het tijd was om haar te laten gaan. Goed, das schrikken.
Nog geen week later zat er ineens pus op die tumor, waarop ik een redelijk paniekerig topic hier opende. De volgende dag een bezoek aan de da gebracht, en nee, het was niet het ''klappen'' waar over gesproken was. Thank God.
Omdat we niet willen opereren kregen we weer ab mee.. De da noemde het al het laatste redmiddel.
De ab hielp geen steek. Intussen zijn we nog verhuisd, we wonen tijdelijk op een flatje in een omgeving waar geen grasveldje te bekennen is, tot het nieuwe huis verbouwd is. Nouz vindt t maar niks op die flat...
Zoals afgesproken na de kuur weer naar de da voor controle. Tsja, de ab had wel geholpen want het was niet ontstoken, maar daar was idd ook alles mee gezegd. Prognose; 2 a 3 maanden. ;(

Mams meteen ingelicht, paps gebeld, tsja, schrikken natuurlijk! Verbouwing zou ongeveer 3 maanden duren, gaat ze het nieuwe huis wel halen dan???
Na ongeveer een week ofzo zat er een gat in de (inmiddels flink gegroeide) tumor.. En t stonk vreselijk, naar dood weefsel. Da gebeld en we moesten toch liever even op controle komen.
Daar het nieuws wat ik al had verwacht; 3 maanden is niet realistisch en we moeten het van week tot week bekijken. We kregen kuur nummer zoveel mee om de ontsteking terug te dringen. De da zei nog dat hij vond dat ik er realistisch tegenaan keek. Hij vond ook dat Nouz nog erg vrolijk en levendig was hoor, dus zag nog geen reden tot inslapen..

Tsja, intussen is de kuur alweer afgelopen. Nouz knapte er wel van op. Ze likt heel erg veel aan de tumor en t gat erin is groter geworden. We smeren 2x per dag honingzalf om te beschermen tegen infectie, t spul is ook voor abnormale wondgenezing (wat met een tumor dus het geval is).

Nouz is nog wel vrolijk en levendig enz. Je merkt dat ze het leven op een flat maar niks vindt maar daar kunnen we even weinig aan doen. Nemen haar zo veel mogelijk mee naar t nieuwe huis, veldjes, enz. Ze is wel meer gaan drinken, afgevallen en ze slaapt steeds langer... Vooral het afvallen en drinken is volgens de da een duidelijk teken dat ze achteruit gaat.
Gisteren ben ik met haar naar het strand geweest, ze heeft heerlijk gerend en gespeeld en gedaan, maar was daarna wel errug moe :=

We vinden het maar moeilijk... Wanneer moeten we haar nou laten gaan? Willen eigenlijk voorkomen dat ze écht slecht wordt, maar nu is ze nog zo vrolijk. Aan de andere kant bestaat haar leven nu vooral uit slapen en aan de tumor likken, moeten we zo dan doorgaan? Volgens de da geeft ze het zelf aan als het klaar is... Maar eigenlijk wil ik niet wachten tot ze niet meer wil. Ik wacht nu vooral tot ze me vertelt dat het goed is, dat ze klaar is. Als ik nu in haar ogen kijk zie ik dat ze het weet, maar ik zie ook dat ze er nog zin in heeft. Ik vind het maar vreselijk moeilijk allemaal. Nouz is echt mijn meissie...

Bedankt voor het lezen van mn lange verhaal. Hoor graag jullie ervaringen en meningen ed... En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

NZ92

Re: Mn lieve meissie heeft niet lang meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:22

Hee Meis!
Wat een heftig verhaal.. ik zou wachten zoals de dierenarts zegt totdat je hondje aangeeft dat het klaar is. Dat ze niet meer vrolijk is niet meer wil lopen. Volgens mij is het dan tijd om te gaan!! En nu nog niet! Sterkte

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:27

Ach wat erg... Moeilijk hoor..
Als ik puur naar mezelf kijk zou ik ook wel zorgen dat ik haar liet gaan voor ze echt 'aftakelt', dus echt pijn krijgt, zich beroerd voelt...
En ik denk inderdaad (tenminste, daar geloof ik ook in, net als jij) dat ze dat zelf aangeeft... En als ze dat doet, wacht dan geen moment...

Sterkte...

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:31

Oei.. best heftig!
allereerst, enorm veel sterkte!! :(:)
En ja.. ik denk toch dat je zelf moet kijken wanneer je gevoel zegt het is goed?
Of desnoods een reading aanvragen?
sorry hier zul je ook wel niks aan hebben, maar als ie nog levendig is is het ook weer moeilijk!
Nou veel sterkte..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:50

Thnx voor de lieve berichtjes :)

Een reading heb ik gedaan toen t bultje nog ieniemini was... Vooral omdat ik haar wat, tjsa, lusteloos is een te groot woord denk ik.. Maar ik vond dr wat minder sprankelend. Uit de reading kwam toen ook dat ze het goed vond zo.. En dat er iets ''in haar bloed zit dat niet goed is, maar het is ok''. Dus de beslissing om niet meer te opereren was toen helemáál duidelijk genomen.

Het echt aftakelen willen we idd voor zijn, dat heeft ze niet verdiend. Maar ik ben ergens toch zo bang dat ik het niet op tijd zie.. Spookt zo enorm door mn hoofd.. Ze slaapt tegenwoordig op mn kamer (in de flat is ze ineens begonnen met piepen 's nachts alleen in de kamer, tsja, moet je zo'n oudje dan nog corrigeren?) en ze lag te dromen denk ik, lag iig een beetje te piepen zoals ze meestal doet als ze droomt := Maar het leek alsof ze daar heel lang mee door ging (miss doordat ik nog niet echt wakker was, lijkt dan soms veel meer) dus ik zat ineens rechtop in mn bed omdat ik dacht dat ze pijn had.. Gaf dr een aai en ze keek me echt met halfslaperige oogjes aan van ''wat moet je, ik slaaaaap'' :=

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:52

Een gat in je lijf is niet voldoende? Je hond moet afgrijselijke pijn hebben. Doe wat het beste is en wacht niet langer.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:11

Aawh, wat naar zeg.
Om hier een beslissing in te nemen zal vast een van de moeilijkste keuze uit je leven zijn.
Ik zou niet al te lang wachten want zoals ik lees heeft ze best wel pijn.
Heel veel sterkte met je hondje.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:07

Dat gat ben ik dus al mee naar de da geweest... Zijn fijne, eerlijke en kundige mensen en het lijkt me toch dat als dat gat een probleem zou zijn ze dat wel hadden gezegd..
Vertrouw er toch iig wel op dat ze dan iig wel iets hadden gezegd van dat t niet erger mocht worden met dat gat in de tumor maar ze hebben daar verder niks over gezegd, ze heeft ook geen koorts oid..

Echt, ik wil absoluut niet dat ze moet lijden. Maar ze is nog vrolijk, hoewel we haar echt niet weeeeeken zo rond willen laten lopen omdat ze er ook steeds meer aan gaat zitten.. En nogmaals, vertrouw er toch wel op dat de da het had gezegd als dat gat een reden was geweest tot in laten slapen en geen ab had voorgeschreven en had gezegd dat hij op dat moment vanwege haar gedrag nog geen reden zag om in te laten slapen..

Maar waaruit maken jullie dan op dat ze pijn heeft? Het likken an sich heeft ze heel lang ook als tic gehad, likte ze zelfs de hele rand van dr mandje af.. Likken lijkt me toch geen direct pijnsignaal? krijg zelf de indruk dat t gewoon zoiets is als wij aan een korstje kunnen krabben.. T irriteert (en das dus een reden dat we haar niet al te lang meer zo rond willen laten lopen. Zodra ik in haar ogen lees dat het goed is, ga ik t melden bij mn ouders en bellen we de da) maar mogen er gewoon aanzitten, zalf erop smeren enz..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:18

ah meid :(:)

Het is niet makkelijk he om je meissie zo te zien aftakelen. Wil je erg veel sterkte wensen!
Kies voor je hondje :(:)

En tsja wanneer je haar moet laten inslapen is een moeilijke keuze.
Heb zelf 2 jaar terug mijn kat van 15 in laten slapen.
Ook soort gelijk verhaal, ze had een tumor, dus hadden we haar laten opereren, waaruit bleek dat ze er niet 1 maar wel 5 had!
Na de operatie was ze dus ook inene heel mager. Maarja ze was nog steeds dezelfde kat en at nog gewoon.
Helaas kwamen hier ook de tumoren terug, ze woonde bij me mams en had vaak mn mam huilend aan de telefoon dat het niet langer ging, de bult werd steeds groter.
In plaats van haar weer te laten opereren, had ik haar hierheen gehaald en heb ik haar een dag later in laten slapen. Vond het erg moeilijk omdat ze nog steeds de chagrijnige en bitchy kat van altijd was.
Toen ze in "slaap" viel in me armen heb ik haar naar huis gedragen en hebben we haar in de tuin begraven en dat was nog het moeilijkst, want ze zag er zo mooi uit... net alsof ze sliep.
Maar ondanks dat het ons veel pijn heeft gedaan haar te laten gaan na 15 jaar, waren we erg opgelucht dat ze eindelijk rust had.
(omg zit nu weer met tranen in me oge :P)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:35

Kan me nog herinneren dat je dat vertelde idd :j

Nouz is eigenlijk niet echt mager oid... Was de laatste keer bij de da 0,6 kilo afgevallen, volgens de da toch nog behoorlijk wat op een gewicht van 10 kilo, maar hij zei ook nog dat ie dr niet mager vond.. Ben me er wel echt van bewust dat als ze dr mandje niet meer uit wil komen, we sowieso te laat zijn, daar wachten we dus ook niet op.. Maar ze trekt zelfs aan de riem als we lekker naar buiten gaan en eet niet anders dan anders (een goede eter hebben we haar nooit echt kunnen noemen, ze eet alleen meteen dr bakkie leeg als je dr voert met een vork :') ).. Ik laat geen hond inslapen waarvan de da het nog niet nodig acht maar vooral; die er zichtbaar nog zin in heeft :) Aan de andere kant, nogmaals.. Er zijn grenzen aan hoe lang we haar met een ''ongemak'' als een tumor willen laten lopen.. Ze heeft gisteren nog met dr staart helemaal in de krul meeuwen de stuipen op t lijf gejaagd op t strand... Das imo geen hond die klaar is om te gaan. Al moet ik eerlijk zeggen, diep in mn hart had ik gehoopt dat ze op t strand zou gaan liggen, een laatste blik zou werpen op meeuwen en de zee, de geur nog eens zou opsnuiven en klaar....

Ik vind t vooral vreselijk moeilijk om die grens te bepalen. Want waar trek je de grens? Die tumor irriteert dr, op zn minst... Hoe lang laat je haar daarmee lopen? En als je, voor jezelf, hebt bepaald dat ze er lang genoeg mee gelopen heeft maar ze stuitert nog steeds vrolijk het strand over, wat doe je dan? Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar zou laten gaan voordat zij klaar is om te gaan.. Maar tegelijkertijd zou ik het mezelf al helemaal nooit vergeven als ze zou moeten lijden.. Het is zo'n vage grens..

Ik merk dat ze het punt nadert. En ik denk eerlijk gezegd dat het een kwestie van enkele weken is, zo niet nog minder. Maar ik zie nog een stukje levenslust en dat wil ik niet negeren. Zij weet heus wel dat haar einde nadert, dus ik hoop maar dat ze het ons inderdaad vertelt als het klaar is. Intussen probeer ik dan maar, bijvoorbeeld dus hier, mn licht op te steken. Denk ik erover na en probeer ik de grens te bepalen. But it ain't easy...