Dieren niet voeren! Hoe maak je dat duidelijK!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Dieren niet voeren! Hoe maak je dat duidelijK!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 18:58

Pfff.... Sinds dit jaar mogen de mensen op de kinderboerderij de dieren niet meer voeren met eigen meegebracht voer. Dit omdat mensen veel rommel en rotzooi in de weides gooide wat ongezond was voor de dieren.
De meeste mensen hebben hier nu begrip voor en komen bij ons een zakje voer halen (gratis). Helaas sommige mensen ook niet.
Met name twee bewoners die tegenover en schuintegenover de kinderboerderij wonen.

Schuin tegenover de kinderboerderij woont een man. Rond 5 uur, half 6 loopt die altijd met zijn kookpannetje richting afrastering en kiepert alles erover.
We hebben hem al een aantal keren betrapt maar dan zegt hij altijd 'oh, heb die borden niet gezien' of 'oh, dat wist ik niet'. We hebben al twee keer de boa (wijkwacht) naar hem toe gestuurd maar die zegt dat die weinig kan doen als we geen bewijs hebben.
Als we hem aanspreken doen we dit netjes en beleefd. Helaas ging het vorige week één keer mis toen een vrijwillig hem betrapte toen hij spaghetti (met saus, gehakt, ...) over de draad kieperde. Hij werd echt boos...
Wat hij o.a. over de draad kiepert: gekookte aardappelen, spaghetti, gekookte spruitjes, friet met frikandellen, .... Dat is gewoon geen gezond voedsel voor een dier.
De mensen tegenover de kinderboerderij doen ongeveer hetzelfde, maar zij voeren rauw eten. Zij voeren o.a.: ongekookte spaghetti, prei, kaasbroodjes, rauwe aardappelen met schil, ...

Ondertussen zijn er al 2 geiten, 1 schaap en een ezel overleden aan voedselvergiftiging.
Langs de afrastering staan 4 prullenbakken, hangen 16 blaadjes met daarop de uitleg waarom ze niet meer mogen voeren, staan 5 hele grote borden met daarop 'dieren niet voeren' en bij het hek hebben we een bak gezet waar de mensen hun resten in kunnen leggen zodat we het kunnen uitsorteren en zelf kunnen voeren.

In een aantal weides hebben we nu aanpassingen kunnen doen waardoor er een tussenstuk tussen de dieren en de straat zit. Helaas kan dit niet overal, dan blijft er niks van de weide over.

Hoe maak je zulke mensen duidelijk dat ze verkeerd bezig zijn?

Er is ook zo'n grapjas die telkens eierschalen in de weides bij de kippen en eenden gooit waardoor onze kippen nu hun eigen eieren opeten.

Zulke mensen kan je toch zo tussen de deur duwen met hun hoofd.... :(

xSiep

Re: Dieren niet voeren! Hoe maak je dat duidelijK!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:05

Pff wat heb je er soms ook maloten tussen zitten...

Misschien eens een A4tje/ boekje maken met per voedingsmiddel uitgelegd waarom het slecht is voor dieren (foto van overleden ezel/geit/schaap op de voorkant met groot erboven; '' Overleden aan voedselvergiftiging'' ) En dat dan door de brievenbus gooien!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:10

Spul weer oprapen en in zijn tuin kieperen, haha of is dat te radicaal

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:13

een artikel in het weekblad laten zetten en dan met fotos enz.
meestal willen zulke bladen graag aan dit soort dingen helpen en kun je een hele pagina krijgen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:23

xSiep schreef:
Pff wat heb je er soms ook maloten tussen zitten...

Misschien eens een A4tje/ boekje maken met per voedingsmiddel uitgelegd waarom het slecht is voor dieren (foto van overleden ezel/geit/schaap op de voorkant met groot erboven; '' Overleden aan voedselvergiftiging'' ) En dat dan door de brievenbus gooien!

Dit hebben we al eens geprobeerd. We hebben een brief in de brievenbus gedaan waarom hij de dieren niet mag voeren, wat het voor gevolgen heeft voor de dieren en waar hij zijn voer naartoe kan brengen zodat we het kunnen uitsorteren (richting vuilnisbak :P).

Heeft blijkbaar totaal niet geholpen.

ELpatcho schreef:

Helaas lukt dit niet. Als we zien dat iemand iets in de weide gooit rennen we er meestal opaf, maar voordat we aangekomen zijn met onze vuilniszak hebben de dieren het al opgegeten.

liesjecryos schreef:
een artikel in het weekblad laten zetten en dan met fotos enz.
meestal willen zulke bladen graag aan dit soort dingen helpen en kun je een hele pagina krijgen.

Dat is wel een goed idee, hopen dat de krant een beetje meewerkt :) Zo'n advertentie is meestal erg prijzig.. en helaas is ons geldpotje een beetje leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:09

Het enige wat ik kan bedenken is bewijs 'zoeken', dus een filmpje maken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:11

ELpatcho schreef:

:') Daar dacht ik ook meteen aan.
Keurig in een zakje doen, aanbellen en het terug geven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:22

mika11 schreef:
ELpatcho schreef:

:') Daar dacht ik ook meteen aan.
Keurig in een zakje doen, aanbellen en het terug geven.

Onder het mom van ''Meneer u bent wat verloren onderweg''. :D
Ik vind het idee van de advertentie een goed idee! Hopelijk wil de krant meewerken. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:22

flink hoog hek erneer zetten.. stroomdraad aan de buitenkant ervoor..
buiten op de straat een extra hek ervoor maken.. in overleg met gemeente ofoz..

bovenkant van de hek opvang iets maken.. of iets maken dat er niks over gegooid kan worden..

glaswand ervoor zetten waar die man woont.. en dat andere stel..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:44

ELpatcho schreef:

Dacht ik ook meteen aan. Ik denk niet dat die mensen op een normale manier open staan.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:42

Meetsal doet een goede krant met dit soort dinegn gratis meewerken.
En wat je ook kan doen is de tv van je provincie opbellen.
Niet mailen maar gewoon bellen,dat praat altijd beter en kom je er beter doorheen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:13

Ik zou mijn eigen voedselresten bij die man in de brievenbus proppen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:16

Je kunt eigenlijk niets 'fatsoenlijks' meer aandragen, want je hebt blijkbaar al een hoop nette manieren geprobeerd. Het houdt bij mij ook ff op hoor. Ik begin ook aan drastische maatregelen te denken..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:23

Bewijs verzamelen inderdaad. Een filmpje maken als die het weer doet.. En dan meteen iemand erop afsturen en filmen hoe die hem aanspreekt. Keer later gewoon weer een filmpje maken om te laten zien dat hij het wederom doet.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:26

Misschien een stukje in de plaatselijke krant met uitleg? Meteen reclame voor de boerderij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:27

Idd bewijs opnemen,ik denk dat je alleen maar meer problemen krijgt als je alles weer teruggooid.

Misschien een bordje op het hek tegen voerende voorbijgangers? of hebben jullie dat al?
Ik denk niet dat het anders veel zin heeft om bewijs te verzamelen,dan kan de buurman claimen dat hij het niet wist ;)
Ik kwam deze tegen,heel origineel :j
Roskur @ [EA-CO] "Niet voeren" waarschuwingsbordje / t-shirts Superpoownie.nl

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:33

Even de OP van de TS lezen.
Er hangen overal al bordjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:34

Wat je ook doet,niets helpt,ze hebben er gewoon sch..t aan.
Hier word ook steeds afval in de wei gedropt.Ik zag het een keer gebeuren,een oudere vrouw in een scoot mobiel een eind verderop.Ik schreeuwde:mevr. dat mogen ze niet hebben! Ze kijkt me aan,gooit vlug het afval in de wei en gaat er vandoor! das toch niet normaal meer?
Aan mijn weiland grenst ook een volkstuin,die gooide ook al het afval in mijn weiland,bordje neer gehangen,geen nut.Toen heb ik een heel groot bord gemaakt en boven de tekst Niet Voeren/Geen tuinafval stond: Is het zo Duidelijker? en sinds die tijd geen afval meer v.d. volkstuintjes.
Ook gooide ik al het afval voor de ingang v.d. tuintjes neer,als het nog in de wei lag.
Ik weet niet wat je nu nog kan doen TS.Het enoge wat ik bedenk ik:maak foto's van het dier dat door voedsel vergiftiging is overleden en deponeer die bij die mensen in de bus.Zet erbij: u word bedankt door dit dier voor het voeren van uw [giftige] afval.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:36

Of iets van een bord van: 'Onze dieren worden ZIEK van uw voedselresten! Niet voeren aub!'

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:37

Wellicht denken aan dubbele omheining. Met een strook van pakweg 2 meter lukt het niet meer om voedsel zomaar bij de dieren over het hek te kiepen. Kost je wel wat oppervlak aan weiland helaas.

Kun je de dieren binnen zetten rond 'mensenetenstijd' en ze dan weer buiten zetten rond een uur of 8 nadat jullie het weiland hebben gecheckt? Superonhandig, maar als er dieren zijn overleden aan een voedselvergiftiging zou ik het toch overwegen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-12-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:41

liesjecryos schreef:
Even de OP van de TS lezen.
Er hangen overal al bordjes.

O sorry niet gezien :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 11:49

Deze hangen langs de hekken:
Afbeelding

Bij de pony en de ezel hangt nog:
Van verkeerd voer en brood
gaan wij dood!

We zien niemand de pony voeren, maar hij is wel erg dik. Dus waarschijnlijk wordt hij na 5 uur ook bijgevoerd door mensen. Gelukkig spreken voorbijgangers de mensen die voeren nu ook aan. Dat vinden we heel fijn, dat zij het ook inzien dat ze moeten stoppen met voeren.

Waarschijnlijk gaan we de weide van de ezel en de pony ook aanpassen, niet echt fijn voor de dieren.. maar hopelijk wel gezonder. Idee was om de weide in twee te splitsen. Één stuk betegeld en één stuk weide met zand. In het weide stuk mogen ze dan van 9.00 uur tot 16.00 uur lopen. Daarna worden ze op het betegelde stuk gezet zodat de mensen ze niet meer kunnen voeren. Kost wel een hele hoop geld.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:04

Ook de mensen er op wijzen dat de komende DA rekeningen naar hun worden gestuurd als er weer eentje ziek is. Zij voeren de dieren? Dan mogen zij ook voor de kosten opdraaien als de dierenarts weer langs moet komen. En duidelijk maken dat je het echt meent, dus aan de deur gaan en vertellen. Kijken of ze t dan nog doen als het ze geld gaat kosten ;) is er trouwens als eens face to face aan deze mensen gevraagd waarom ze doelbewust jullie dieren blijven voeren terwijl duidelijk is gezegt dat dat niet mag en waarom niet? Gewoon echt die mensen confronteren met wat ze doen? Bemand benieuwd wat ze dan nog hebben te zeggen tegen jullie.

Erg vervelend, veel succes in ieder geval!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:28

Als je de weides gaat aanpassen kun je een copie van de rekening van de onkosten bij die mensen in de bus doen samen met een copie van de dierenartsrekeningen, daar een briefje bij wat het bijvoeren van hun voor gevolg heeft. Ze zullen vast niet betalen maar misschien worden ze dan eindelijk een keer wakker geschudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:08

ashley1 schreef:
Ook de mensen er op wijzen dat de komende DA rekeningen naar hun worden gestuurd als er weer eentje ziek is. Zij voeren de dieren? Dan mogen zij ook voor de kosten opdraaien als de dierenarts weer langs moet komen. En duidelijk maken dat je het echt meent, dus aan de deur gaan en vertellen. Kijken of ze t dan nog doen als het ze geld gaat kosten ;) is er trouwens als eens face to face aan deze mensen gevraagd waarom ze doelbewust jullie dieren blijven voeren terwijl duidelijk is gezegt dat dat niet mag en waarom niet? Gewoon echt die mensen confronteren met wat ze doen? Bemand benieuwd wat ze dan nog hebben te zeggen tegen jullie.

Erg vervelend, veel succes in ieder geval!

Ja, of eerst een fimpje (of iig bewijs) maken, en dan de mensen dat vertellen. Vervolgens er ook nog even achteraan dat de DAkosten voor de mensen zijn, en ze dan ook nog even vertellen hoe hoog die kunnen oplopen }>