Ontstoken oog konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Ontstoken oog konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:36

Via internet wordt ik weinig wijzer, dus dan maar zo..

2 van de 3 konijnen lijken wat last te hebben van hun oogjes. Het randje eromheen is roze-achtig en de onderste haartjes zijn wat vochtig.

Toch lijkt het niet ontstoken, of in ieder geval; het lijkt niet op de plaatjes die ik tegenkom op internet.

Iemand enig idee wat ze hebben?
Dierenarts is morgenavond pas weer open, dus als ik voor die tijd zelf iets kan doen om het fijner voor ze te maken?

Overigens; hok is goed schoon. Konijnen lopen ongeveer 10 uur per dag buiten, 's nachts zitten ze in een hok in de tuin.

Bedankt!

Captain

Re: Ontstoken oog konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:39

Even water koken en met het watje ogen schoonmaken. Wel water even laten afkoelen. Vaak helpt dat al wat. :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:40

*gaat proberen konijnen te vangen*

Dankjewel voor de tip! Vind het altijd eng om zelf te gaan proberen, maar gekookt water kan weinig kwaad :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:12

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:18

Ik wil je niet bang maken, maar die roze randjes om de ogen wijzen volgens mij op myxamatose. Heb ik ook div. keren bij onze konijnen gehad, begon altijd bij de ogen, met die dikke randjes. En als 2 van de 3 konijnen het hebben .... Ik zou bij de DA oogzalf vragen, en mocht dit niet beter worden, op de AB zetten. De laatste twee konijnen die het bij ons hebben gehad, hebben we overigens beter gemaakt (duurde 3 maanden). Mocht het myx. zijn, en je wilt er voor gaan, pb me dan, heb er ervaring mee.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:20

bibi_vA schreef:
Ik wil je niet bang maken, maar die roze randjes om de ogen wijzen volgens mij op myxamatose. Heb ik ook div. keren bij onze konijnen gehad, begon altijd bij de ogen, met die dikke randjes. En als 2 van de 3 konijnen het hebben .... Ik zou bij de DA oogzalf vragen, en mocht dit niet beter worden, op de AB zetten. De laatste twee konijnen die het bij ons hebben gehad, hebben we overigens beter gemaakt (duurde 3 maanden). Mocht het myx. zijn, en je wilt er voor gaan, pb me dan, heb er ervaring mee.

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, en zeker na t zien van de foto's... Hopelijk ben je er op tijd bij of is het t toch niet maar zou wel even naar de dierenarts gaan als k jou was...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:22

Laat even de tandjes controleren. Mijn konijnen die last van hun tanden hadden, hadden op 1 of andere manier ook last van hun oogjes. Toen de tandjes bijgevijld etc waren, was er geen probleem meer. (ingegroeide kies oid, prikt in wang & irriteerd oog?)

Zou er wel even mee langs de DA gaan, vooral omdat ze het allebei hebben, succes! :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:26

bibi_vA schreef:

hier denk ik ook aan. We hadden op het werk 20 konijnen en ze zijn allemaal binnen 6 weken overleden. Ondanks dat de ouderen allemaal ingeent waren. De jonkies nog niet maar zouden ook naar de da gaan. Het gaat op dit moment heel erg rond heb ik gehoord.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:32

Hoorde van de week van mijn man juist dat er omgeving Utrecht Nieuwegein Myxamathose is geconstateerd.
Als ik de foto's zo zie, kan het een voorstadium zijn idd.
Zijn ze niet geent hiertegen?
Ik zeg: heel snel naar de DA! (Myx is erg besmettelijk, wordt door vliegen overgebracht en is helaas zonder behandeling in elk geval dodelijk)

Uit Wikipedia:

Bij konijnenfokkers is deze ziekte erg gevreesd. Vaccinatie is echter mogelijk.

De ziekte kent tweejaarlijkse pieken in de zomermaanden. Ze wordt verspreid door vectoren(dragers) zoals de muggen, de konijnenvlo en dergelijke. De oorspronkelijke vorm van myxomatose gaf een sterfte van meer dan 90% en het ziektebeeld was goed te herkennen. Het begon met vlekken in de oren die zich ontwikkelden tot tumoren op de kop en rond de geslachtsorganen.

De laatste jaren heeft de ziekte een ander karakter aangenomen, veel minder typisch en minder dodelijk. Omdat het ook minder herkenbaar is wordt vaak te laat ingegrepen. De eerste week vertonen de aangetaste konijnen alle tekenen van "snot" een pasteurellabesmetting. Het begint met rood-omrande, maar niet-tranende ogen. Daarna begint het konijn te niezen waardoor de eigenaar vreest voor snot. Pas de tweede week beginnen de myxomatose-tumoren zich te ontwikkelen.Deze vorm van de ziekte, ook wel de wildvorm genoemd, is ook overdraagbaar van konijn naar konijn zonder de tussenkomst van stekende insecten.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:37

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ga even overleggen met m'n ouders, maar waarschijnlijk gaan we vanavond even naar een dierenarts.

Klinkt trouwens best wel 'logisch' dat 2 van de 3 het hebben..
De 3e is namelijk afkomstig van de dierenbescherming, en WEL ingeent. De twee die hier al rondliepen niet...

Bedankt, ik hoop echt heel erg dat het niet te laat is.. (maar het is pas de eerste dag dat ze omrande oogjes hebben, dus ik hoooop dat het gewoon nog het beginstadium is inderdaad)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:38

Zijn ze ingeènt of niet, hier heerst die ziekte heel erg.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:40

marleen_usar schreef:
Zijn ze ingeènt of niet, hier heerst die ziekte heel erg.

Zoals ze hierboven zegt: 1 wel (die heeft zo te horen niks?) en 2 niet.... die hebben geloof ik last van de ogen als ik het zo lees?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-09-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:40

Nee, 2 van de 3 zijn niet ingeent..
De derde vorig jaar voor het laatst. (afkomstig van de dierenbescherming, daar is hij nog ingeent.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:43

in het voorjaar en in het najaar moeten ze geènt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:48

Ik wil je niet bang maken, maar ik denk het ook...

Ik ben hier ook bang voor!

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:04

Maar het is wel te genezen, met LTF, zoals onze DA zegt, tender, love and care! Ons is het gelukt, en echt, ze waren er heel erg aan toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:28

bibi_vA schreef:
Maar het is wel te genezen, met LTF, zoals onze DA zegt, tender, love and care! Ons is het gelukt, en echt, ze waren er heel erg aan toe!

Wat fijn! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:56

Idd even naar de DA, khoop voor je dat het goed komt...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:48

Net terug van de DA. Ze denkt aan een oogontsteking, omdat ze -behalve de ogen- geen enkele kenmerken hebben van myxamatose.. We hebben er 1 meegenomen naar de dierenarts, degene die er het ergst aan toe was. Goed op temperatuur, gewicht in orde, geen snotneus etc.. Dus we houden hoop...

Nu meerdere keren per dag zalven, in de hoop dat het beter wordt..
Zoniet; dan is het toch myxamatose, gaan we terug naar de DA met alledrie, en is het helaas einde verhaal.... ;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:02

ik zou degene die dan zichtbaar niet aan myx lijd niet laten inslapen. Waarom zou je het doen uit voorzorg? Gaat hij last krijgen kan je het altijd nog doen en krijgt hij geen last dan proberen over een x aantal maanden te koppelen aan een ander nijn. Mocht het wel myx zijn dan heeft die enting in elk geval heel lang geholpen!!

Ik ga duimen voor je dat het bij oogontsteking blijft.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:13

Dankjewel voor je reactie :)
Duimen draaien hier ook heel hard.. Tranen zijn er ook al genoeg geweest, maar daar schieten we niks mee op.

Maar... Helaas zijn we erachter gekomen, net met het druppelen, dat het 3e konijn ook last heeft van het roze randje om het oog..
Dus tja, die zalven we nu ook volop, in de hoop dat het beter wordt...

Dierenarts had weinig hoop, als het Myx zou zijn. Die zei dat het beter was de konijnen de lijdensweg te besparen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:23

het is niet altijd einde verhaal. Sommige konijnen overleven het. Niet veel maar toch een paar. Ogen goed schoonmaken. En duimen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:24

mhollander, dierenarts had het erover dat het beter was de konijnen deze lijdensweg te besparen.. Maar dat is dus niet zo? Is de kans groot dat ze er bovenop komen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:37

"Niet veel, maar toch een paar". Klinkt niet echt alsof de kans groot is, moet ik heel eerlijk bekennen. Snap de mening van de dierenarts heel goed, de dieren het te besparen, al kan ik goed begrijpen dat je je konijn niet makkelijk kan laten inslapen als er een kleine hoop is dat ze er boven op komen. (heb d'r zelf ook 4)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:39

Tja, 1 konijn inslapen vind ik altijd al vreselijk, laat staan 3 tegelijk... Dan spookt meteen door mijn hoofd; wie als eerste?
Pfff, ik wil er nog niet aan denken ;(
Laten we heel heel heel hard hopen dat het beter gaat.. Morgen ga ik proberen zo vaak mogelijk te zalven... Lastig lastig.