Poesje in mestkelder, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Poesje in mestkelder, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:34

Lang verhaal maar om het even kort te maken;
Zaterdag hebben wij 2 boerderijkatjes uit het asiel gehaald, allebei 5 maanden oud; Muk en Jaipo.
Opgesloten in een paardenbox, voertje, watertje maar later zijn ze toch ontsnapt.
Ik was bang dat ik ze kwijt zou zijn maar de volgende dag vond de hond Muk, die hebben we gered uit een benarde situatie waarbij hij in een smal richeltje tussen steunbalk en boxwand was gekropen, ging niet zo makkelijk.
Muk weer terug in de box maar later op de avond de hond opgesloten en toch de box op een klein kiertje gezet, dan kon Muk er wel uit maar kon Jaipo tenminste ook bij het voer als hij terug kwam.
Volgende dag weer Muk gesignaleerd maar weer geen Jaipo dus we hadden de hoop al zo'n beetje opgegeven.

De buitenmuur van de schuur zijn van die metalen platen en nu is er naast de buitendeur een stuk afgetimmerd en gister bleef de hond daar maar rondlopen, snuffelen enz. Gecheckt natuurlijk maar daar kon nooit een kat achter zitten, toch bleef hij maar drammen dus gisteravond toch even getest;
Hond opgesloten, lampen uit, doodstil 5 minuten wachten en toen we een miauwgeluidje maakten kwam er direkt een heel zacht antwoord. Mijn man direkt de schroevendraaier gehaald (de held, het was al 12 uur) en de schotten los geschroefd. Beetje geklopt en gerammeld maar geen kat die erachter weg schoot, toen toch even met de telefoon gekeken en wat blijkt (schrik!), er zit een opening richting de mestkelder achter... (gelukkig oud en al jaren ongebruikt)
En ik vond het gemiauw al zo zacht, leek me toch raar dat dat direkt achter die schotten vandaan kwam.

In eerste instantie konden we er zo niets aan doen dus we hebben het schot er maar af gelaten in de hoop dat hij er zelf achter weg kan komen maar ik ben er bang voor.
Dus ideen zijn welkom, we hadden zelf het plan opgevat om zo'n vangkooi erin te laten zakken, wellicht de makkelijkste manier.
Erin gaan lijkt me niet veilig aangezien je niet weet wat je aantreft, er kan wel 1,5 meter bagger in liggen of gevaarlijke gassen vrijkomen.

Och het arme zieltje, ik snap nog niet hoe hij dat nu toch geflikt heeft.

lynne_berna

Re: Poesje in mestkelder, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:35

Dierenbescherming bellen? Die hebben miscshien wel spullen om hem eruit te halen?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:38

brandweer of dierenambulande bellen?
Succes in ieder geval met de kleine frummel,lijkt me niet fijn

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:40

ik zou ook gelijk hulp inschakelen. gevaarlijk voor het arme beestje, en dat in die kou.....
ik snap niet dat je wacht eerlijk gezegd.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:41

Ohh gossie hoop dat poezeltje gauw weer veilig terug is.
Gelukkig horen jullie hem iig nog wel.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:42

Ik zou ook de brandweer bellen en het verhaal even uitleggen. Misschien willen ze wel komen om te helpen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:43

Maar als ik de brandweer laat komen moet ik wss zelf betalen voor zo'n actie?
Dan kan ik net zo goed zelf zo'n kooi erin laten zakken.

Daarbij is het een boerderijkat dus ik denk niet dat zo'n brandweerman daar veel mee kan.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:46

Grote bak lekker ruikend voer voor de opening en een uurtje wachten? Hij is er zelf ingekomen en vaak kunnen ze er zelf wel weer uit, zou dat toch eerst proberen voor je brandweer enzo inschakeld, daar word ie helemaal angstig van en lijkt me dan nog lastiger om hem eruit te krijgen. Als ie er vanmiddag nog niet uit is zou ik idd wel dierenambulance of brandweer bellen. Succes!

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:47

Laat er een oud laken (/deken/heel dik touw/oid) inzakken. Als hij nog de kracht heeft (en laten we daar maar even op hopen) dan kan hij zelf zijn nagels in het laken zetten en omhoog klauteren. Ik denk dat het nog lastig is om hem in de vangkooi te krijgen...

Het is een gokje, maar het valt te proberen!

Succes! En houd ons op de hoogte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:49

Ik heb er voer bij gezet maar dat zijn brokjes dus ruikt natuurlijk niet zo sterk, ik heb zo geen blikvoer in huis.
Als ik het op die manier doe kan ik ook niet goed controleren of hij er al uit is natuurlijk.

Dat laken is ook wel een goede, ik zal eens wat ouds opzoeken, ik heb alleen geen idee hoe diep het is.
Zo'n vangkooi werkt toch gewoon met eten, die laat je een tijdje staan en dan is hij er hopelijk zelf in gekropen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:51

Hopelijk heb je hem er weer snel uit :(:)
Heel veel succes!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:52

Kun je hem zien? Zit hij onder de mest of is hij wel droog?
En hoe ver bij een gat vandaan zit hij, zou je er met een vangstok bij kunnen bijvoorbeeld? Zoiets zou de dierenambulance namelijk aan boord moeten hebben.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:52

anneliesdj schreef:
Ik heb er voer bij gezet maar dat zijn brokjes dus ruikt natuurlijk niet zo sterk, ik heb zo geen blikvoer in huis.
Als ik het op die manier doe kan ik ook niet goed controleren of hij er al uit is natuurlijk.

Dat laken is ook wel een goede, ik zal eens wat ouds opzoeken, ik heb alleen geen idee hoe diep het is.
Zo'n vangkooi werkt toch gewoon met eten, die laat je een tijdje staan en dan is hij er hopelijk zelf in gekropen.

Als de ruimte dus danig groot is dat er een vangkooi in kan zou ik toch eens even proberen je hoofd er door de steken. Zaklamp er bij en dan even goed kijken hoe het er daar allemaal uitziet. Dan kun je gerichter handelen lijkt me. Ennuh adem even inhouden

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:53

Ik zou toch gewoon de brandweer bellen hoor, die komen toch ook als je kat in de boom zit? Jij kunt er toch niets aan doen dat je kat in de mestkelder is gekropen? Ik heb nooit een rekening gehad hoor toen ik de brandweer voor een van mijn beesten nodig had.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:54

Grote zaklamp zoeken, kaplaarzen aan en gaan halen dat beestje. Als er werkelijk gevaarlijke gassen hadden gehangen, had het poesje nu niet meer geleefd. Waarom wacht je in hemelsnaam zo lang? :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:55

Misschien is dat laken nog wel de beste manier want ik weet helemaal niet of we er wel bij kunnen met zo'n vangkooi.
Buiten is wel een gemetselde put maar ik weet niet of die nog wel open kan en als dat niet zo is hebben we alleen dat smalle gaat waardoor hij erin is gekropen, ongeveer 20/30 bij 40cm. Kan het wel breder maken als ik er meer schotten af haal maar dan wordt het niet hoger dus blijft 30cm.

Ik kan hem niet zien want ik kijk dus via bovenstaand gat en dan zou ik de bocht om moeten kijken. Ik weet niet hoe diep het is, geen idee of er water/mest in staat...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:55

Het geeft geluid, een levend dier waar je de zorg voor hebt omdat je er voor koos, dan doe je er toch iets aan, ook al zou je er iets voor moeten betalen :roll:
Maar als je lang genoeg wacht dan hoeft het niet meer, met deze kou hoort dit warm te zitten en veilig, niet in een put waar de temperatuur flink onder nul is.
Ook bij de brandweer zitten mensen met gevoel, dus in plaats van bokt te vragen wat je zou moeten doen, bellen voor hulp of in ieder geval een actie ondernemen.
En mocht dit als aanvallend worden beschouwd, ja ( omdat ik al dagen met soorten dierenleed te maken heb waar de mens schuldig aan is )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:56

Elles schreef:
Grote zaklamp zoeken, kaplaarzen aan en gaan halen dat beestje. Als er werkelijk gevaarlijke gassen hadden gehangen, had het poesje nu niet meer geleefd. Waarom wacht je in hemelsnaam zo lang? :?

Omdat ik alleen thuis ben en de verantwoordelijkheid heb over 2 kindjes van 8 maanden en 3 jaar en 15 paarden waarvan de meeste niet van mezelf zijn, dan moet zo'n poesje maar even wachten, sorry.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:57

Je kunt brokken meer laten ruiken door ze te koken. Dus beetje in warm water en dan even op het vuur.

Mare je zou ook een rioolbedrijf de put leeg kunnen laten halen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:58

juno1 schreef:
Het geeft geluid, een levend dier waar je de zorg voor hebt omdat je er voor koos, dan doe je er toch iets aan, ook al zou je er iets voor moeten betalen :roll:

Het spijt me dat blijkbaar iedereen miljonair is behalve ik, dan zou hij er allang uit zijn.
Als de brandweer mij een rekening stuurt van een honderden of wellicht duizenden euro's dan probeer ik het liever eerst zelf met een oud laken, vangkooi of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:59

Bel de brandweer dan in ieder geval voor advies als je te beroerd bent om een paar centen uit te geven aan je nieuwe kat (hoewel ik overigens denk dat de brandweer gratis is hoor). Ik begrijp werkelijk niet waarom je dat diertje in de put laat zitten (letterlijk en figuurlijk).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:00

dus je laat een levend wezen daar letterlijk stikken, omdat je bang bent te betalen ??
och hemel, dan hoop ik dat je andere diertjes gezond blijven , en niet naar de DA hoeven. die is nl. ook niet gratis.
ik denk ook niet dat het asiel, die jullie de poesjes heeft meegegeven, dit kan waarderen.
bel de brandweer, en vraag dan igg of er kosten zijn.en het zal hun echt wel een worst zijn, of het een boerderij kat is, of niet.
en de dierenambulance vraagt zeker geen geld.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:02

Tja met deze temperaturen heeft het katje weinig kans om lang vol te houden.
Niet aanvallend bedoelt maar je bent zelf aan dit beestje begonnen,
en als je het niet alleen er uitkunt halen zal je wel de brandweer / dierenambulance
moeten inschakelen. Ze zijn er tenslotte ook voor.....
Bedenkt wel dat als je dit beestje niet uit het asiel had gehaald het nu lekker
warm en droog zat..... ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:02

En er is niemand in de buurt die je even kunt laten oppassen op de kinderen en de rest van de dieren? Of iemand die de hulpinstanties de weg kan wijzen?
Imo is iedere minuut die het beestje daar moet zitten gewoonweg een minuut te lang.

Bel gewoon desnoods de brandweer en vraag vooraf of je moet betalen. Je wilt straks niet je schouders ophalen en zeggen "oh als ik had geweten dat het niets/weinig kostte had ik ze wel laten komen en had het beestje nu nog geleefd"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:05

spicegirl schreef:
en het zal hun echt wel een worst zijn, of het een boerderij kat is, of niet.

Nee dat waarschijnlijk niet maar hij is verre van tam dus je kunt hem niet zomaar vastpakken en als het een grote kelder is...

Wat is het punt dat ik het eerst zelf wil proberen, de brandweer probeert ook maar wat, dan kan ik net zo goed doen.
Al zou ik niet hoeven betalen, als ik ze laat komen en ze kunnen hem er super simpel uit halen schaam ik me dood omdat ik een heel korps uit laat rukken terwijl ik het ook prima zelf had kunnen doen, weet je wel wat dat kost?

Ik ga nog even kijken of hij er misschien al uit is en dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf nog kan doen.
Willen jullie me niet zo aanvallen, ik wil hem er echt wel uit hebben en het is echt niet zo dat ik er niets voor over heb.
Met discussieren komt hij er ook niet uit, ik zal straks nog even melden of er vooruitgang is ;)