Kippenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:57

Ik ben benieuwd welke kippenhokken de Bokkers hebben voor hun gevederd gespuis!
Welke kippen en hoeveel heb je er in?
Wat vind je goed en minder goed aan je hokkie? Hoeveel was je ervoor kwijt?

(ik heb ook al op Kippenforum gelezen voor info en foto's, staat veel mooi spul tussen :j Helaas wel veel dure dingen of voor de Heule Handige Harriette en aangezien ik nog geen boekenplank op kan hangen ... :+ )

Wilawander

Re: Kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:14

Heb zo geen foto. Maar hij is 2 x 3,5 meter en hebben er 10 kippen in. Maar is alleen een nachthok. Dan hebben ze nog een grote ren.

We hebben een mengelmoes, Vorwerk haan en een kip, asendelfter, 2 verschillende legkippen, australorp, leghorn, lakenvelder, Ancona, Welsumer.

Danb hebben we nog een konijnenhok als nachthok met een legkip die niet geaccepteert werdt en deze loopt nu sinds kort met een Sussexkriel als maatje en deze lopen vrij op het terrein.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:19

Foto heb ik nog niet.

Wij hebben 1 vlees kip en 4 brahma's in een winterhok van 1.30 x1.30 x 1.50 met een ren eraan van 2.50 x 1.30. Voor de zomer hebben ze naast de vaste ren een tweede ren die er om heen gemaakt is van 8 x 5 m

Maar vaak doe ik die ren in de zomer ook gewoon los en hebben ze onze gehele tuin (nouja het afgezette gedeelde) om in te scharrelen en deze is ongeveer 40 x 20 m

Momenteel moeten we ze helaas in het winterhok/ren laten doordat we een buizerd overschot hebben en deze kip naar kip probeerd te pakken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:25

Opmarktplaats vind je ook leuke dingen. Ik heb een hek voor de ingang van een schuurtje van denk ik 3,5 bij 3,5 staan. Daar heb ik 14 kippen in. Overdag lopen ze vooral los over het hele terrein omdat ze zo lekker alle onkruid eten. Ik heb 2 krieltjes, 4 leg kippen ,8 araucana's waarvan 1 haan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:36

Ja, schuurtje is natuurlijk helemaal fijn, lijkt me heerlijk!
Ik ben al wat aan het kijken geweest naar blokhutten en houten speelhuisjes maar dat kost toch ook nog wel wat en dan moet je nog aan gaan passen.

De kipjes wil ik eigenlijk ook los laten maar ik ben een beetje bang dat ze onder de draad doorgaan en niet meer terugkunnen of dat de kat van de buren ze pakt. Ik heb ze nu dus gewoon maar in de ren lopen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:46

Afbeelding

kost prijs nul euries.....alles gemaakt van affal
Woon plaats van 4 Barnevelders
Hok op hoogte...dus grotere ren met schuilmogelijkheid,en minder kans op ongedierte....

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:47

Ik heb nu 6 sulmtalers waarvan 2 mannelijk, ze zitten allemaal bij elkaar in een hok van 2 bij 4/4.5 . Maar dit word nog veranderd want er komt nog een ren bij van ongeveer 3.5 bij 4.5/5 m. hສg helaas niet zo snel een foto.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:59

Bij ons koste het ook niks. Afvalhout en delen van een oude stal. Oud raam uit ons oude buis erin en klaar is kees.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:08

We hebben enorm veel verschillende rassen kippen en fokken ook met sommige rassen. Alle kippen lopen in grote weides.
Als hok hebben de meeste een gemetseld huis met dakpannen. Voor mijn serama's heb ik een hok van dier en verblijf en een speelhuisje gekocht. Deze lopen ook in grote rennen, één is 30 m3 en de ander 25 m2.
Dit is één hok:
Afbeelding
Dit hok 2:
Afbeelding

Met de rassen waarmee we fokken: Serama's, zijdehoenders, vorwerkhoenders en lakenvelders.
Andere rassen die we hebben lopen voor de fun/eieren: Isa brown, barnevelder dubbelgezoomd, sussex porcelein, zilverbrackel, goudbrackel, antwerpse baardkriel, leghorn buff, auracana tarwe en wildkleur, hollandse kriel, sabelpoot kriel en wyandotte.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:10

Dit kippenhok hebben we gekocht bij een hobbyist, hadden er 4 kipjes in voorheen. nu 3.
Vond zelf de ren te klein dus een ruim weitje er bij gemaakt, snachts kan ik ze dan opsluiten ivm vossen of dergelijke.

Afbeelding

de man des huizes
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:29

Wij zijn begonnen met een van de goedkoopste van t foort hok voor 3 wyandot krieltjes. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Die is gebruikt als nachthok en ren als we weg waren. Dit hok is na 10 jaar nog steeds goed en nu gesplitst in gebruik als legnest en droge schuilplek bij regen. Het 2 e nachthok is 1,5 bij 1 en 1 hoog op poten. Van bruin betonplex met 2 aangebouwde legnesten en een groot raam. Dat is nu 6 jaar oud en ook niet kapot te krijgen. Groot genoeg voor 6 krielen wyandot/brahma/kruising cochin. Dit staat nu achter n de tuin en wordt gebruikt als legnest, overdag slapen en droog zitten. Dit was nieuw 100 euro. Daaraan hebben we van restpalen en een paar rollen 2 e hands gaas een ren aangebouwd voor als we weg waren.

Nachthok 3 komt van een faillissementsveiling voor 50 euro. Een plaatje staat hierboven ook bij laptopmuis, alleen dan in spiegelbeeld. Dat is een tijd gebruikt als slaap hok/ legnest in een deel van de garage waar de dames inmiddels heen zijn verplaatst voor 's nachts voor mijn gemak ivm vorst en bevroren water en geen licht achter in de tuin. Omdat ze er meer op dan in zaten is dit ook naar achter in de tuin verplaatst in een aparte volledig dichte ren voor quarantaine/zieken/nieuwe kipjes. Deze is 4 bij 3 ongeveer.

De garage is afgezet door de kasten die er stonden te gebruiken als afscheiding. De legnesten zijn een oude konijnen binnenkooi en een transportbak voor kleine honden/kippen. 1 oude plastic tuinstoel als zitstok en met restmateriaal is de rest van de zitstok en gemaakt. Aan de ingang hiervan zit ook met restmateriaal gaas/ palen een ren voor als we lang wegzijn. Het garagestuk is 4 bij 2 ongeveer als nachthok, de binnenste ren daaraan is 6 bij 3 de ren hier kunnen ze eventueel in opgehokt worden omdat de binnenste ren gemakkelijk is te voorzien van een dak. daaromheen is 15 bij 6 ongeveer. Deze zijn voor 's ochtends vroeg en als we erg lang wegzijn. Anders de rest van de tuin.

Voor nu tijdelijk 10 krieldames 3wyandotjes, 1 kruising cochin, 2 cochins, 2 orpingtons, 1 Deens landhoentje en een kruising? Araucana. Een paar ervan zijn hoogbejaard of kwakkelen met hun gezondheid. Uiteindelijk 6 of 7 krieltjes is de bedoeling.

Alleen hok 1 was erg duur, de rest dus niet.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:20

Ik had zoiets. Ze liepen bij mij gewoon buiten, het kippenhok stond overdag altijd open. Ik had 4 superlieve tamme Cochinkrieltjes. Mocht je nog op zoek zijn naar een lief haantje... er is er bij mijn werk een over de schutting gegooid :( Dierenambulance wil hem niet halen, we voeren hem maar bij. Hij eet al uit mijn hand :j
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:38

Sorry Ziviaantje, ik ben heel blij met alleen mijn hennetjes :D Denk ook niet dat de buren staan te springen om een haan hahaha! Mocht iemand volgend jaar daarentegen nog jonge Araucana of zijdehoenders hebben (hennen!) dan geef me vooral een seintje.

Heel leuk om te horen en vooral te zien hoe jullie het allemaal gedaan hebben! :j

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:49

Wij hadden een groot nachthok, trappetje naar beneden en daar een red. Ook nog een soort "zit rek" want dat vinden kippen erg fijn.
Iedere dag mochten ze los lopen, lekker genieten en kip zijn. :)
Wij hebben in totaal 8 kippen gehad geloof ik. 2 sebrights, 3 chabots, en 3 hollandertjes.
Nu zijn ze verkocht ivm onze emigratie. Mis ze wel een beetje hoor. :o

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:08

We hebben Chabo's,4 hennetjes en een haantje. Ze hebben de beschikking over een chalet van 2,5 bij 2,5 meter,en ze lopen los in de tuin. Ze delen het hok en de tuin met ons konijn. We hebben onze naaste buren ook aangestoken met het kippenvirus,want die hebben ook een stel kippen met haan,dus geen problemen met de hanen hier.We wonen landelijk en daar horen kippen en een haan bij!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:03

Het kippenhok van mijn kippjes ziet er ongeveer zo uit (plaatje van google, maar erg vergelijkbaar).
Ik heb twee aardig grote legkippen(gehaald uit een mega-stal), en het hok is ook voor twee kippen bedoeld.

Afbeelding

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:21

Ik heb 4 wyandotte kippetjes 1 haantje en 3 hennen. Het nachthok is 1 x 1 meter en dan hangt er nog een legnest aan van 30x20? we hebben het hok gekocht in Lienden, gelderderland voor 200 nog wat euro. Het deurtje is alleen scheef gaan staan doordat het trappetje er in hangt.
De ren is 3 bij 2 denk ik. En ze gaan bijna elke dag de tuin in.

Foto's van de kippentjes staan in mn profiel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 09:20

welke dingen vinden jullie fijn/handig aan jullie onderkomens en wat minder?
Er is zoveel keuze! En mooi is niet altijd praktisch natuurlijk dus dan ga ik liever op ervaringen af dan op zicht

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:16

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat ik er in kan staan.
Gisteren zijn hier trouwens 3 kuikens geboren!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:28

Kohtje gefeliciteerd, beetje laat in het seizoen alleen hopelijk worden ze mooi groot.

Urielle een van de redenen dat de dames naar de garage zijn verhuisd is het schoonmaak gemak. Hok 1 was met stoffer en blik prutsen in de hoekjes enmet wat meer kieren. Hok 2 kon het dak open en hebben we zelf de zijkant open gemaakt zodat ik met 1 veeg alles kon leeghalen en het beton Lex is kiervrij. Hok 3 met een lade was iets minder handig schoonmaken. De garage veeg ik uit, daar ben ik in 5 minuten mee klaar. De legnesten zijn van kunststof dus kiep ik ik leeg in de compostbak. Afspoelen met heet water en klaar.

Handig is dus ook goed schoon te maken materialen ivm bloedluis en ontsmetten, ook een kiervrij hok is fijn om te hebben. Ook de mogelijkheid tot goed licht is voor je zelf maar ook de kipjes wel handig. Een ren waar je in kan staan is ivm schoonmaak en omspitten is fijn, kan dat niet zorg dan dat het deurtje breed genoeg is dat je er op handen en voeten erin en eruit kan. Ik ben een keer in de eerste ren bezig geweest, kwam erin maar er niet meer uit omdat een zitstok in de weg hing :+ heb toen in elkaar gedoken het halve hok moeten verbouwen om eruit te komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:52

Als ik nu een kippenhok zou bouwen, heb ik deze eisen:
- gladde wanden
- geen gleuven waar je slecht bij kan (tussen het buitenhok in het binnenhok bijv.)
- Je kan overal in of bij. (hok van kchristi kan alleen rechts open en via een klein deurtje, maakt lastig schoon) Zowel voor het hok als de ren (zie volgende punt)
- ren of hoog genoeg zodat je erin kan staan en dan ook breed genoeg zodat je je kan bewegen
of over de gehele breedte een deur.
- grote met gaas overdekte ren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:36

Bij ons zou ik als ik opniuew zou bouwen, kiezen voor gladde wanden en geen holle ruimtes ertussen i.v.m. muizen en ratten. Ik kan er net in staan dus moet iets bukken wat niet handig is met nek en rugproblemen dus ziu ik graag wat hoger willen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:26

Wat inderdaad handig is, is een hok waar je echt voluit ik kan staan.
Dat hadden wij en dat is erg praktisch en fijn! Inderdaad geen holle ruimtes, muizen zijn echt vreselijk.
En dat het nachthok bijna of helemaal open kan ivm het schoonmaken.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:35

Zorgen dat je goed het hele hok kan schoonmaken. Bij ons kan je de hele voorkant open maken en kan je zo alles eruit vegen. Wij hebben een kippentrappetje, daar maken onze kippen veel gebruik van.
Zorg dat je geen naden en kieren hebt (of kit ze dicht), vanwege luizen enz. misschien handig dat het hok op stoepbandjes of betonbandjes staat, i.v.m. zakken van het zand. Een raampje en lampje in het hok is misschien ook handig, maar dat is persoonlijk. (onze haan vind het hok niet zonder lampje :D )
Dit was het wel zo denk ik :D

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:11

Ik heb vandaag even foto's gemaakt, zodat je kan kijken hoe ons hok er uit ziet
Afbeelding

Afbeelding

en met trappetje
Afbeelding

ons deurtje hang scheef, maar dat komt o.a doordat het hok scheef staat

Afbeelding
ons grit bakje staat buiten onder de overkapping en die zit met een schroefje vast zodat ze t bakje niet kunnen omgooien.

en de watertoren staat op een steen zodat er niet te veel vlas in komt

ik hoop dat je er wat aan hebt ;)