Kat heeft gebroken bekken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Kat heeft gebroken bekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 09:13

Hallo allemaal,

Sinds maandag was mijn kat vermist maar donderdagavond hoorde ik opeens mauwen bij de buitendeur.
Ze was terug en hoe! Mevrouw kwam slepend binnen en we zijn daarna eigenlijk bijna direct naar de da gegaan. Daar bleek dat ze een gebroken bekken had en dat prognose erg slecht was.

De volgende dag zou ik gebeld worden door de dierenarts nadat ze overleg had gehad met de orthopeed.
In dat telefoongesprek werd verteld dat ze zeker 6 weken benchrust moest. Maar de voorwaarde was wel dat ze moest plassen en poepen.
Plassen deed ze gelijk al maar het poepen blijft na 2 dagen nog steeds uit.

Ze zit al aan de pijnstilling en laxeermiddel maar ik begin me echt zorgen te maken (naast alle zorgen die ik al had ;) )

Mensen op bokt die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Zie ik nog dingen over het hoofd?
Laatst bijgewerkt door minikatje op 23-11-14 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat heeft gebroken bekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:15

Als ze al 2 dagen niet gepoept heeft zou ik vandaag nog terug gaan naar de DA :)
De kat van mijn vriend heeft dit ook meegemaakt, maar die kon zich gelukkig nog gewoon ontlasten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:17

Eet hij wel gewoon? Als er niets in zit kan er immers ook niets uit.

Wij hebben jaren geleden ook een kat gehad met een gebroken bekken. Dat is verbazingwekkend goed genezen. Hij mankte alleen nog iets als hij vermoeid was na een dag lang buiten spelen en jagen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 09:20

Ze eet gewoon en drinkt goed
Kleine porties en iets minder dan normaal.

@Cayenne, ik heb dagelijks contact met de dierenarts. Als er rond 10 uur geen verbetering is bel ik weer.
Dus dan kunnen we kijken of ik toch langs moet komen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:29

Katten zijn wonderbare wezens wat genezen betreft. Ze heeft al actief geplast zeg je? Dan is het even geduld tot de ontlasting komt. Doet de staart het nog?

Moet zeggen dat ik veel katjes heb zien genezen met benchrust. Dus heb geduld en luister naar je kat!

Succes en sterkte!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:34

Onze kat heeft is hierom afgelopen woensdag ingeslapen helaas..
Een week na zijn aanrijding was dat en hij kon zich nog niet bewegen en lag in zijn plas. Volgens da moeten ze zich na een dag of vier al gaan verplaatsen en ziet het er anders slecht uit. Kat at en dronk trouwens keurig die periode.
Ik hoop voor je dat het anders afloopt voor jouw kat!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:37

Mijn poes heeft helaas twee keer haar bekken gebroken en daarbij de eerste keer ook haar staart ernstig beschadigd..Ze heeft toen bij de DA ook niet gepoept en geplast,en mocht eigenlijk niet mee naar huis..Omdat ze daar niet op haar gemak was heb ik haar tegen advies van de DA toch meegenomen naar huis en daar zocht ze al gauw de kattenbak op en kwam dat gedeelte helemaal goed!Ze heeft best veel pijn gehad toen maar ze is helemaal hersteld!!Katten zijn echt wonderbaarlijke wezens..Haar staart deed het ook niet meer en de DA zei dat hij heel snel weer moest werken en anders moest hij eraf..Ik heb het toch iets langer de tijd gegeven en hij doet het weer perfect,gelukkig!

Sterkte met je kat!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:41

Die van ons is ook super genezen.
Nadat hij geopereerd was had hij al duidelijk zoo veel minder pijn, echt bizar. We kwamen thuis en ik leg heeeel voorzichtig een matje onder zijn achterste helft en hij draait vrolijk om. Was echt een opluchting om hem zo te zien.
Toen hij zich nog niet zo lekker voelde at hij alleen maar zacht voer ipv brokjes. Niet ideaal maar beter iets dan niets. Na twee dagen at ie weer normaal.
Hij is super goed genezen verder.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 09:42

Bewegen doet ze goed. Ze staat ook in pershouding maar er komt gewoon niets uit, je ziet ook de spieren bewegen. Eigenlijk alles volgens het boekje behalve dat er niets uit komt.

Voor de rest scharrelt ze voorzichtig rond, ligt in alle houdingen, aanbidt de zon, bedelt om lekker eten uit het zakje en slaapt veel.

Aangezien ze redelijk uitgedroogd binnenkwam krijgt ze nu natvoer en kan ze kiezen uit een bak met aangelengde melk en een bak met water. (da is hier van op de hoogte).

Staart is wel beschadigt, als ze over 3 weken die nog niet gebruikt zal hij eraf moeten.
Maar goed eerst moet er nog wat uitkomen.

@pleiada, dat is een positief verhaal.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:45

Wij hebben ook een kat gehad met gebroken bekken...idd 6 weken Bench rust, was weer goed genezen daarna... Dat poepen idd als er niets inzit kan er ook niets uit...je weet niet of hij gegeten heeft in de week dat hij weg was, je hebt ook laxeermiddel ....komt goed, bij die van ons duurde het ook even . Succes met hem ik hoop dat hij snel hersteld .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:49

Het feit dat ze redelijk uitgedroogd was kan ook een reden zijn dat het niet lukt. Wellicht is de ontlasting te droog en hard geworden. Geen idee of dat kan maar dat lijkt mij een logische mogelijkheid en wellicht dat je dan aan een klisma moet gaan denken.
Het feit dat ze wel perst en zelf rondloopt is een goed teken.
Qua staart gebruik durf ik niets te zeggen. Onze kat had een enorme wond op zijn staart dus die is bijna volledige geamputeerd. Overigens was dat geen reden om een rustiger leven te gaan leiden voor hem :=

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:52

Klinkt als of het goed zou moeten komen..

Als ondersteuning kan je arnica of hypericum geven of traumeel druppels..Dat kan echt heel goed helpen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:57

Die van ons had al een halve staart en daarom heet ie ook Stompie :+.

En als je echt twijfelt over de poep bel dan gewoon de DA. Die heeft er voor gestudeerd.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 10:00

Staart is wel mn laatste zorg, liever een kat zonder staart op schoot dan een kat met staart een meter diep in de tuin.

Het stomme is dat ik mij het meeste ook wel kan bedenken en dat het zelfs al overlegd is.
Ze krijgt ook visoliecapsules omdat die geen vocht ontrekken.

voor de beeldvorming (tinypic doet heel vreemd)
Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:05

Mijn hond heeft een tijdje geleden in de kliniek gelegen voor iets anders (lever falen) maar die heeft uiteindelijk 4 dagen niet gepoept.. 5de dag toen het op gang kwam was het heel droog en de 1ste keer ook maar heel weinig. Zoiets kan best even duren, zeker als ze uitgedroogd is geweest. Ik maakte me toen ook zorgen en vroeg me ook af of laxeer middel geen optie was maar vanwege de vele medicatie is dat toen bij hem niet gedaan.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:12

Mijn kat heeft ook zijn bekken gebroken door een aanrijding.
Katten zijn taai en na 6 weken box rust mocht hij weer kleine stukjes lopen.
Absoluut niet springen.
Helaas had hij een dwars laesie opgelopen in de rug.
Zodat de buitenste kringspier van de anus niet meer werkte.
De binnenste kringspier werkte nog wel zodat hij niet incontinent was.
Uiteindelijk is hij ook zijn staart kwijt geraakt.
Uiteindelijk is het nu een prachtige grote kat met een slag in zijn wiel.
Echt een apart loopje.
Maar hij is blij en een echte jager.
Ik ben blij dat ik hem de tijd heb gegeven.
Duurde inderdaad wel even voor hij ontlasting kreeg.
Ben benieuwd hoe het met jouw kat verder gaat.
Heel veel succes.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 10:18

Ai chocobroodje dat was ook wel even schrikken ofniet?

Laxeermiddel krijgt ze al, maar we kijken het nog even aan. :)

@ jessica, hoelang duurde het bij jouw kat?
Zolang ze nog vrolijk en tevreden is gaan we door.
Ze is niet naar huis gekropen om gelijk ingeslapen te worden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:37

Dat was enorm schrikken... Zeker omdat het extreem acuut kwam opzetten. Letterlijk van het ééne op het andere moment werd hij ziek en ook steeds zieker. Uiteindelijk de dag erna bij het ochtendrondje is hij ingestort en heeft vriendin waar ik mee was auto gehaald en hebben we hem naar de kliniek gebracht (2 straten verderop) Dat was de 2de keer in 24 uur dat we daar waren en bleek hij ruim 40 graden koorts te hebben.. Dag daarvoor had hij pijnstilling en ontstekingsremmer gehad omdat we dachten dat het uit de rug kwam, maar later bleek dat de lever faalde, de nieren waren aan het klooien (beginnend suiker ziekte), vermoeden van alvleesklier ontsteking (dat was achteraf gelukkig niet zo) en een flike maag/darm infectie door de lever/nieren.. Kortom het hele lijfje zat in een hevige crisis..

Inmiddels weer een happy hondje die er helemaal bovenop is gekomen. Voer is wat aangepast, en hij krijgt een lever supplement 2x per dag (heel vervelend want dat moet door blik voer :P )

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:42

Mijn moeder heeft laatst een kitten opgehaald die hartstikke ziek was, at en dronk niet. Bij de dierenarts bleek dat hij 350 gram woog terwijl hij op 700 gram had moeten zitten. Na de antibiotica begon hij weer zoetjes aan te eten. Hij heeft de eerste 3 dagen niet gepoept, daarna kwam het rustig op gang.
Ik hoop voor jullie dat het ook vlug weer op gang komt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:06

Hier ook ervaring met een gebroken bekken bij de kat en dat is ook wonderbaarlijk goed genezen. Ik hoop dat hij snel toch kan poepen. Laxeermiddel geef je al, misschien anders toch aan een klysma denken om het weer op gang te helpen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:28

Iedereen alvast bedankt voor de verhalen en tips.
Vind het echt heel fijn. Alice is ondertussen veel meer dan een kat en haar fanclub heeft al besloten om haar te sponsoren als er een ingreep moet worden gedaan.

Ze is echt heel bijzonder, ook door haar werk als therapiekat bij dementerenden.
Ook op de praktijk is ze een held, elke dierenarts die ik spreek heeft het over "de kleine vechter".
Hoef alleen maar te zeggen dat ik bel voor mn kat en dan is het "oja!"

Ondertussen krijgt ze gewoon extra water door dr natvoer om haar zoveel mogelijk vocht binnen te laten krijgen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:34

Mijn kat heeft pas geleden ook de bekken gebroken
Ze willen niet poepen want het doet God vergeten zeer
Die van mij poepte zo min mogelijk
Heb er ook voor aan de telefoon gehangen.met de dieren arts
Gewoon nauwlettend in de gaten houden, goed pijnstillers geven
Ik gaf met een pipet ook telkens water zodat hij ook vocht binnen bleef krijgen

Meneer loopt.weer vrolijk rond inmiddels :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:39

kat van de overbuurvrouw heeft ook zn bekken gebroken, zelfs gedeeltelijk verbrijzeld.
nadeel was, hij is al 20 jaar.
kat 6 weken binnen gehouden (bench deed ze niet aan ), en nu loopt ie weer vrolijk buiten.
als je goed kijkt, trekt ie iets met zn pootje, maar verder heeft ie er niks aan overgehouden..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:40

Wij hebben het een paar jaar geleden ook gehad met een van onze katten. Bekken aan beide kanten gebroken door een aanrijding. Met benchrust is het helemaal goed gekomen uiteindelijk. Arm diertje :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:43

Sterkte, twee keer een kat met gebroken bekken gehad, eerste is met rust genezen maar dit was een lichte breuk aan één kant, de tweede is na foto's ingeslapen. Heupbot was bij de rugwervels afgebroken en operatie was mogelijk. Alleen in Utrecht, meer dan 1000 gulden en zeer slechte prognose. Dus ik heb haar laten gaan.