Jonge (ex) kater valt mensen aan. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Jonge (ex) kater valt mensen aan. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:42

Hallo kattenkenners en aanverwanten.
Zoals de topic titel al zegt hebben wij een probleempje met onze jonge ex-kater.
Ik zal even zijn voorgeschiedenis erbij vertellen, dat zou wat kunnen verklaren.

September 2010 wordt mijn mannetje gebeld door een collega, of wij nog een jong katje willen.
Wij: "Nu, eigenlijk niet, maar hoezo?"
Collega: "Nou, er is een nest gedumpt in mijn tuin, 4 katjes."
Wij: "we komen wel even kijken!"

Bij de collega aangekomen blijkt dat er een rooie tussen zit, wat een schatje! <3 Hebben hebben hebben! Zo gezegd, zo gedaan. Rooie kat meegenomen, afspraak gemaakt bij de dierenarts. Hij blijkt ronde de 4 a 5 weken oud te zijn, en vast voedsel is nog erg moeilijk te eten voor hem. Dus maken we regelmatig een papje kattenmelk met vlees en geweekte brokjes, middels handmatige voeding krijgt hij zo toch genoeg binnen. Onze andere, vowassen ex-kater wil niks van hem weten en negeert het feit.
Langzaamaan groeit er uit ons hoopje ellende en heuze kater, die super speels is, maar ook nogal eens durft aan te vallen. Na veel vijven en zessen, wanhoop, bloed,zweet en tranen begint hij op een leeftijd van zes maanden eindelijk wat "normaler" te worden.

Op een leeftijd van acht maanden ongeveer wordt hij gecastreerd. In zijn gedrag merken we thuis niet veel verschil, hij is misschien iets rustiger geworden. Het enige waar hij nu dus weer mee verder gaat, is dat hij in een rebelse bui je voeten aanvalt als je langsloopt. Nu vragen wij ons af, hoe kunnen we dit gedrag afleren? Buitenom dat het vervelend is doet het ook best pijn als je al die rotklauwtjes in je blote voet geboord krijgt... We hebben al van alles geprobeerd: negeren, een tik, een zwieper, een brul, oppakken en bij speelgoed zetten dat hij wel mag aanvallen, NIKS helpt, hij blijft het gewoon doen.

Is het misschien normaal? (wij zijn geen jonge katten gewend dus niet superveel ervaring mee, wel pups gewend maar die zijn op een bepaald moment toch zover dat ze luisteren...)

Ter info: Hij zit overdag binnen als wij aan het werk zijn. Zodra we thuis komen gaat hij in de tuin spelen, vliegjes vangen etc. Hij durft nog niet echt ver weg, dus verder dan de tuin en brandgang komt hij niet. 's Avonds komt hij vaak knuffelen op de bank, vooral met de baas (wij denken dat hij een soort surrogaat moeder in hem ziet omdat hij hem vooral gevoed heeft toen hij nog zo klein was). Ze krijgen eten als wij thuiskomen, natte brokken. Droge brokjes en water staan altijd ter beschikking (met een beperking als ze te zwaar zouden worden, dit is niet het geval). Hij heeft een ruime kattenbak die regelmatig verschoond wordt (gebruikt hij altijd, nooit geen ongelukjes). Hij heeft twee krabpalen, met continue toegang tot minstens een van deze twee.

Dus wie oh wie heeft de gouden tip???

Alvast bedankt voor het lezen van dit schrijfsel, valt nog tegen om een goed beeld te schetsen....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:46

beeld is best duidelijk hoor :)

Heb je het al eens geprobeerd met een plantenspuit?
Gewoon zeiknat spuiten als hij op je voeten af komt?
Bij ons is dat opvoed regel nummer 1 hoor.
Werkt perfect tenzij je kat van water houd ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:46

Ja, ook geprobeerd, helemaal vergeten....Zoveel effect had het dus -O-

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:48

Heb je al een plantenspuit geprobeerd? Ik heb nu 3 kleintjes en zodra ze in de plant gaan zitten, spuit ik met de plantenspuit... dat werkt heel goed. Zitten er al bijna niet meer in...

Alhoewel het geen garantie bied, want mijn oude kat die had er sch**t aan :Y)

edit: quartel was me al voor :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:49

balen zeg!!

Ik persoonlijk zou (als echt niets helpt) het zat worden en hem een keer een rotschop verkopen.
Misschien niet netjes maar je moet toch wat.
Steeds die nagels in je voeten is ook wat

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:53

Tsja die heeft hij dus al herhaaldelijk gehad :o Het helpt drie minuten en dan begint hij weer... We zijn van zachte aanpak naar harde aanpak naar nagenoeg mishandeling gegaan en het helpt gewoon niet. Voor de rest is hij superlief, maar als hij in aanvalsmodus staat zou ik hem het liefst tien minuten met z'n pan onder water houden :o We hebben er soms zelfs ruzie over. Maar het helpt allemaal gewoon niet... -O-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:57

die ex kater van ons is ook zo een brutaal ding.
Bankstel en gordijnen zijn niet veilig voor hem en in de avond komt hij altijd op mijn T shirt sabbellen en dan zet hij ook altijd zijn nagels zo lekker in mijn armen om te melken.
Voor de bank helpt het om hem in zijn nekvel te pakken en (voorzichtig maar duidelijk) op een andere plek in huis neer te kegelen.
Voor zijn nagelgebruik knijp ik hem in zijn poot (heel gemeen maar ik zit onder de krabben van dat gemuts van hem) en dat doe ik steeds iets harder tot hij het niet leuk meer vind en er mee stopt.

fanci_mike

Re: Jonge (ex) kater valt mensen aan. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:59

Nekvel werkt niet, dan gaat hij gericht uithalen naar je (tis niet dat hij er mee weg komt ofzo, hij krijgt echt stevig op z'n lazer, maar het boeit hem gewoon niet)
Kreeg via pb de tip om hem eens op te sluiten, ook al geprobeerd, gevolg: hij gaat zielig zitten miauwen en aan de deur klauwen. Hij houd dat gerust een uur of wat vol (wij ook), en als je dan de deur weer open doet komt hij vrolijk spinnend langslopen, al kopjes gevend, en vijf minuten later doet hij het weer.... Zucht!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:00

Miss nog een overbodige vraag, maar heeft hij naast de krabpalen nog speeltjes? Speelmuisjes, slingers enz...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:01

Mijn vriend en ik hebben ook z'on rode kater gehad. Die ook je voeten aanviel.
Kwam hij onder de bank vandaan rennen en dan STJAK, je schrok je rot, ik was zelf wel eens bang om de kamer in te gaan.

Wij hadden ook geen oplossing, alleen sloffen aan doen om je voeten te beschermen. En toch kijken of je kat zoveel mogelijk naar buiten kan en misschien speelgoed vinden waarhij echt zijn ei bij kwijt kan?
Onze kat had gewoon teveel energie.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:04

Hij heeft echt massa's speelgoed, muizen, stuiterende balletjes, een snoopy knuffel (zijn surrogaat broertje toen hij nog superklein was, en dat ding moet echt overal mee naar toe), een knisper tunnel, ballen met belletjes, etc etc. Hmm, miss een overkill :=

Te moe denk ik niet, hij doet het ook gerust als hij in het weekend of vakantie een hele dag buiten heeft gespeeld (met alle vliegjes en mugjes en spinnetjes die hij ook aanvalt en opvreet)
Laatst bijgewerkt door fanci_mike op 16-06-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:05

Herplaatsen naar een boerderij oid...
Ik zou toch niet in huis bang gaan zitten zijn voor mn eigen kat :+

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:08

tja... dan ben ik bang dat hij een voeten-fetisj heeft... :Y)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:09

We zijn ook niet bang voor hem, maar ik zou dit gewoon graag willen oplossen. Hij is 95% van de tijd gewoon een hartstikke toffe kat. Alleen dit ene issuetje verpest het een beetje. En ik denk niet dat hi j gelukkig wordt op een boerderij, hij is super mensgericht.

Ja een voeten fetisj indeed. :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:11

Is het geen idee om 'm een schop onder z'n kont te verkopen en een blaas-geluid erbij te maken?
Misschien werkt het om je kats te gedragen.. :')

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:14

Ook al geprobeerd. (had ik al gezegd dat ik dacht dat we echt alles al hadden geprobeerd? := )
Als ik naar hem blaas rent hij meestal wel weg, omvervolgens twee keer zo snel terug te komen en het hele verhaal begint weer van voor af aan...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:14

Is er geen mogelijkheid om er een poes/kat bij te nemen??? Een vriendin van mij heeft soortgelijk probleem gehad en dat was over nadat ze er een tweede bij nam!! Hadden de hele dag de tijd om elkaar af te matten en wanneer zij uit haar werk kwam, was er tijd om te knuffelen... :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:16

We hebben er twee.... Ze spelen veel, maar de oudste gaat overdag wel naar buiten, die is weer niet binnen te houden. Ook een opvanger by the way. Maar wel een sociaal dier.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:16

ik kan me voorstellen dat je hem ook niet zo maar even de deur uit gaat doen........

Ik zou er dan maar een leuke homevideo van maken en insturen :+

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:18

*proest* Ook nog een idee ja, een home video. Ja als het nou geen pijn deed was het best grappig!! (als ik dit topic ook zo terug lees vind ik het ook echt een k*tkatje)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:21

Nu heb je veel speelgoed voor hem maar speel je ook met hem? Mijn jonge poes heeft ook van die buien (familie heeft haar al bijnamen gegeven als super kamikaze killer cat, Hyperpoes etc) :D En als ik iedere dag echt 15 minuten met haar speel is ze een stuk rustiger (ik speel natuurlijk vaker maar echt als ik thuiskom van werk 15 min voor haar alleen). Ik ga dan met haar aan de haal met laserlampjes, veren-dingetjes, aluminium propjes.

Bij mij helpt de plantenspuit ook niet; ja voor even als ze net is natgespoten maar 5min later is ze terug :Y) . Wat wel helpt als waarschuwing is een soort van blazen zoals ze zelf doen zeg maar. Wel wat extra geluid toevoegen!. :D Als ik dat doe dan heeft ze eerst schrik en daarna komt ze lekker bij mij liggen met een koppie van 'we zijn toch nog wel vriendjes he'?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:25

Er wordt wel met hem gespeeld, alleen hij kan niet zo leuk spelen want het mond altijd uit in -jahoor!- een aanvalsspelletje! Waar je ook mee speelt, het moet dood. En niet zo'n klein beetje ook. En als hij daarvoor een van de baasjes een dikke tik moet geven durft hij dat ook. Die hij wel terugkrijgt, of op voorhand al ondervangen wordt, maar hij snapt gewoon niet dat hij dat bij mensen niet mag doen. Blazen heeft een averechts effect. Ik denk daarom ook meer dat het een dominatie probleempje is, maar ik ben gewoon leeg op ideeen om het aan te pakken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:29

Is ie heel toevallig bang voor plastic of bijvoorbeeld aluminium folie?? Zo ja, zou je zoiets eens om je voeten kunnen doen en kijken of het werkt (dat hij er schrik van krijgt)??
Anders is samengestelde bloesem druppels misschien een idee?? (onze hond is o.a. erg onzeker en daar merk ik echt verschil sinds hij de druppels gebruikt!)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:31

En als ik zo lees hoe hij op spelletjes reageerd, is het misschien juist een idee om dat (tijdelijk) niet meer te doen!! Bijvoorbeeld bij honden waarmee je gaat jagen, mag je ook niet met piepspeeltjes spelen, omdat ze dan juist leren om er zo hard mogelijk in te bijten!!
Als hij zo fel wordt met spelen, direct ermee stoppen!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:33

Nee plastic vind hij geweldig! Dat ristselt en kraajkt en daar kun je fijn mee spelen (moet hem regelmatig uit een plastic zak vissen). Aluminium folie weet ik eigenlijk niet (toch nog iets niet geprobeerd hihi) Gaan we testen vanmiddag! (al ben ik een beetje bang dat het hem niks doet...)
Ja, dat spelen doen we dus ook niet vaak. Maar we willen wel dat hij zijn energie kwijt kan, dus hij zal toch iets moeten doen.