doggy dance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

doggy dance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:30

Sinds maart 2010 heb ik mijn huidige hond. Ze noemt Kyra en is een kruising herder (met vermoedelijk een husky achtige).
Afbeelding
(het is echt absoluut geen pup meer,, dit krijg ik veel te horen, maar dit is echt niet waar :+ )
Het is echt een heerlijke hond om mee te werken, ze is 1.5 jaar jong en ontzettend leergieriger en flexibel!!
Nu zijn wij (voorlopig nog) recreatief bezig met doggydance. Wij zijn net als de doorsnee Nederlandse hond gewoon begonnen met zit, down, poot etc. Maar dit pikte ze heel snel op (in 3 dagen heeft ze vaak het commando onder de knie!) dat we veder zijn gegaan omdat we het beide wel erg leuke vonden om nieuwe dingen te leren.
Nu lopen we (zoals iedereen eigenlijk wel) tegen een aantal dingen op en ik hoop dat mensen op bokt ons weer een beetje veder kunnen helpen..

- Bij de wave tussen de benen (zigzaggen terwijl je loopt) ontbreekt de snelheid een beetje.. Ik moedig haar heel erg aan, ga hoog en vrolijk praten. Ook heb ik ander voer geprobeerd om mee te werken (wissel vaak af om het echt een verrassing te laten zijn wat ik heb!).
Ook met speelgoed heb ik het geprobeerd. Helaas vind ze dat niet 'goed genoeg'...
- Daarnaast hebben we niet echt meer inspiratie om nieuwe dingen te leren. We zijn op dit moment bezig met een lichtknop aan te doen, en een kast open te maken (door middel van een touwtje)
- Ook wil ik proberen een 'kur' in elkaar te zetten.. Maar heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken..

Voorlopig lukt het nog niet om buiten volledig los te trainen, mevrouw kan namelijk hééél hard wegrennen.. Ze concentreert zich steeds beter op mij, ook krijgen we een steeds betere band! Dus wij trainen binnen in de huiskamer of buiten met de lange lijn (of 1x in de week op cursus (recreatief behendigheid) los binnen de omheining).

alvast bedankt voor de hulp!!
Afbeelding

dierenfan

Re: doggy dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:33

twist en turn (rondje draaien om haar eigen as linksom bijv. twist en rechtsom bijv. turn)

Rondje dat is een rondje om jou draaien. Kan je heel veel snelheid in krijgen door commando te geven en als ze aan de andere kant is gooi je het koekje voor je uit weg. Zo zal ze snel gaan draaien.

Jump dat is hier gewoon omhoog springen in de lucht

buig dat leer je door brokje in je hand te laten ruiken en dat naar de grond doen en dan tussen haar poten (even proberen wat werkt bij haar) ze moet haar voorpoten neer leggen en achterkant in de lucht houden.

tic tac dan geeft hij dan links en dan rechter voorpoot op mijn links/rechter been. Kan je ook leren om zonder jou been uit te voeren. Dan lopen ze dus steppend.

Hoe alles combineren weet ik niet. Doe het puur om de hond zijn zinnen te verzetten thuis maar verder doe ik er niets mee.

Wat ook leuk is vind ik is om te leren apporteren, op gebaren. De mijne kan ik ook naar zijn riem sturen op commando. Vaak combineer ik dingen. Zet een hindernis met apporteerblok erachter, leg ergens de riem, gooi nog eens een paar balletjes ergens en nog een aantal dingen. Dan laat ik hem volgen en tussendoor geef ik opeens een commando dat hij hoog apport moet doen of bal apport of riem (dan rent hij naar zijn riem en gaat erop liggen) enz. Hij vind het heel spannend want weet niet wat hij eerst mag doen en hij vind alles leuk om te doen. Maar hij leert zo ook met afleiding toch iets anders uit te voeren. kan heel makkelijk zijn.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:36

Misschien wel gemakkelijk voor bokt,,
ik zal onze lijst eens neer zetten van wat ze al redelijk tot goed beheerst:
-volgen linkerkant
-volgens rechterkant
- wisselen van kant tijdens volgen
- achterwaarts
- twist
- turn
- rondje rond mij vooruit (achterwaarts zijn we mee bezig)
- weven
- over een been springen
- rondje lopen en dan springen over je armen (pfoe hoe noemt dat ook al weer..)
- sit
- down
- poot links
- poot rechts
- tik tak
- achtjes tussen de benen
- poten tegen mijn heupen voor
- poten tegen heupen achter ('dansen')
- over de rug rollen
- zwaaien
- high five
- toutch
- touth op vreemde objecten
- flat
- op achterpoten blijven stilstaan
- komen op bevel (alleen niet los zonder omheining... dus kan ze het eigenlijk nog niet!)
- blijf
- vast houden van een voorwerp
- loslaten van een voorwerp
- naar een voorwerp wijzen, het dan oppakken en naar mij brengen
- zijwaarts links
- zijwaarts rechts
- om de achterhand 'pirouette'
- waven achteruit (zijn we heel hard aan het oefenen!)
- zweefloop (zijn we ook heel hard mee bezig!)
- zitten als een beertje
- buiging
- over je rug springen (is zeker nog niet bevestigd!)
- tijgeren
- vooruit sturen
- plaats sturen
- mijn jas uit trekken
- aan een touw een deur open maken (zijn we mee bezig)

daarnaast kan ze ook zoeken (dit doen we voornamelijk met snoepjes.. met speelgoed kan ze het ook.. maar dit alleen als madam er ook zin in heeft..
Ook hebben we een denk spel zelf gemaakt (met buizen en een wijn rekje, de buizen kantelen dan als zij haar poot of neus er op 'slaat' en dan komt er een snoepje uit)

pff dit is zo'n beetje onze lijst..
zo 'ie zo zit er aan een commando bij mij altijd een gebaar aan vast. Zo kan ik zonder worden haar alles laten doen.. hier reageert ze ook beter op dan mijn stem commando's

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 03:09

Tijdens een routine is het de bedoeling dat ze juist niet op handgebaren maar op stemcommando reageerd ;)

Jullie beheersen al veel zeg!!
Voor het waven zou ik gaan gooien met koekjes. Dus onder je been door en weggooien. Zodat ze de snelheid er zo in krijgt :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:17

Dankjewel voor de tip om te gaan gooien met koekjes! Gaan we zeker uitproberen!
Maar is het dan niet zo dat haar 'bochten' veel ruimer gaan worden?
Ik combineer tijdens de trainen altijd mijn stem en hand commando, maar zal nu eens zonder hand commando's gaan trainen.. Nu moet ik wel zeggen dat de handgebaren niet echt heel groot meer waren. Maar ik kan met 1 vingen haar een twist laten doen (zonder grote beweging moeten maken).

Dankjewel voor je compliment! :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:04

dacht geef alvast wat puntjes maar je hond kan idd al heel veel. Meer dan de mijne nog (logisch de mijne is zwaar gebouwd lab x rottie en durf ik sowieso niet teveel te laten springen, op achterpoten staan of lopen en achterwaarts is ook moeilijk door ongeluk in puppen tijd (scheenbeen 3/4 doorgescheurd toen.
Wij houden het dus meer bij de grond dingen en combinaties tussen gehoorzaamheid en dit.

Heb trouwens van de engelse vrouw die zo goed is in doggy dance mary ?? (dacht ik) de boeken waarin ze de trucjes heeft benoemd en uitgelegd. Echt een leuk en aangename boeken.

Verder een kur in elkaar zetten is makkelijk denk ik. Als je gevoel hebt voor muziek/ritme in elk geval. Wat je dan nog moet doen is maken dat je de commando's na elkaar kan geven zodat het één geheel is.
Wat je nog kan doen om het waven sneller te laten verlopen is regelmatig (onverwachts) een snoepje weg te gooien als ze door je benen gaat. Dan is mijn verwachting dat ze sneller gaat zijn omdat ze achter dat snoepje aan wil met meer tempo. Door het onverwachts te doen weet ze nooit wanneer de beloning komt. In het begin na 1 á 3 x belonen en dat langzaam uitbreiden maar soms ook weer terug naar na 1x belonen.

Wil zelf graag naar combi sport over stappen (mix gehoorzaamheid, doggy dance en behendigheid). Lijkt me geweldig!!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:33

pfoe je hond kan anders een boel. Meer dan die van mij :P

Maar nog wat oefeningen:

Wat je nog zou kunnen aanleren is het schamen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een post-it op de neus van je hond te plakken zodat dit triggert dat je hond de post-it er van af wilt halen met zijn poot.
Eerst beloon je vrij snel en vervolgens wordt je specifieker met belonen tot dat hij echt de poot op zijn neus legt en later ook later gaat vasthouden.

Je kunt je hond ook zijn poot om iets heen laten slaan, zoals om een stok of paraplu.
Eerst hou je de stok horizontaal en lok je je hond uit om daar een poot op te leggen. Dan ga je de stok steeds vertikaler houden en beloon je elke keer tot dat je de stok vertikaal hebt en je hond de poot om de stok slaat. Dit kun je zowel aanleren met de linker als met de rechter poot (gebruik hiervoor verschillende commando's)

Je kunt ook je hond leren om op drie poten te lopen.
Eerst leer je je hond op drie poten staan. Je triggert de poot die de hond omhoog moet doen door die poot bijvoorbeeld iets te kietelen bij de teen. Verplaats de hond de poot- belonen. Hiermee ga je door tot dat de hond de poot echt opheft. Dan moet je aanleren dat de hond de poot lang in de lucht houd. Dit bouw je steeds verder uit. Als je hond dit echt goed onder de knie heeft laat je de hond de poot heffen en laat je de hond volgen. Beginnen bij een paar cm volgen en dat langzaam uitbouwen.

Een vrij simpele oefening: Tussen de benen lopen terwijl jij zelf loopt.
Trigger de hond tussen je benen en loop zelf een stukje en lok de hond mee. Belonen en uitbouwen.
Deze oefening kun je uitbreiden/variëren/moeilijker maken door 'met z'n tweeën achter uit te lopen, de hond met de kont naar voren laten staan waardoor jij vooruit loopt en de hond achteruit.

Dan heb je nog de wriggle (hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitleg)
De hond staat voor je met de kop naar je toe. Je houdt een voertje in je hand en zorgt dat je hond een half draai maakt tot dat hij met de kont naar je benen staat. Dit beloon je tot dat je hond dit in een vloeiende beweging kan.
Dan leer je de hond, wanneer hij de halve draai heeft gemaakt, om achteruit door je benen te lopen. (je hond kan al achteruitlopen, dus dat zal hij snel doorhebben) Als hulp kun je het voertje achter je kuit houden, waardoor de hond goed achteruit door je benen loopt.

De 'home'.
De hond staat voor je met de kont naar jou toe en de kop vooruit. Je laat hem door je benen achteruit lopen- belonen. (jij staat zelf stil op je plek) Het doel is dat je hond staat verder voor je uit staat en steeds een langere afstand moet gaan maken tot dat hij door je benen loopt. Op ten duur staat de hond dus een aantal meter voor je en komt hij op commando achteruit naar je toe lopen.

Rondje om een object.
Leer de hond om een rondje om een object te lopen.

Achtje om jou en een object.
Zet een object naast jou en leer de hond een achtje te maken om het object en jou. Je kunt dit ook om twee object aanleren.

Op de achter poten laten lopen.
Je kunt je hond ook leren om op zijn achterpoten te lopen. Hiermee kun je hem later bijvoorbeeld een rondje om je heen laten lopen.

Je kunt variaties in het springen aanbrengen:
Springen over je armen
(je hebt hierin ook ‘de molen’. Hierbij heb je beide armen uitgestrekt en zit je iets gehurkt. Je laat de hond eerst over je rechter arm springen, dan laat je de hond achter je lans lopen en spring dan weer over je linker arm. Hij maakt als het ware een rondje om jou heen terwijl hij over jou uitgestrekte armen springt)
Springen door je armen (ja zelfs met een grote hond)
Springen over je benen
Springen door je benen (dit gaat misschien wel wat lastig met een grote hond)
Springen over een object.

Je hebt ook verschillende variaties in volgen:
links van jou met de kop naar voren (zelfde met jou kijkrichting)
link van jou met de kont naar voren (Jij kijkt naar voren, hond kijkt naar achteren)
rechts van jou met de kop naar voren
rechten van jou met de kont naar voren
Voor jou met de kont naar jou toe (hond kijkt in de zelfde richting als jij)
Voor jou met de kop naar jou toe
Achter jou met de kop naar je rug
Achter jou met de kont naar je rug

Verder is het echt een uitdaging om alle oefeningen die je hond kent, te laten uitvoeren op afstand. Dit geeft weer een nieuwe dementie aan al je oefeningen.

Wat tips voor het maken van een routine:
Zoek eerst muziek uit die bij jullie past. Een snel bewegende hond op rustige muziek ziet er niet zo mooi uit. Kijk dus in welk tempo jullie de oefeningen (kunnen ) uitvoeren.

Iets waar ik achter ben gekomen met het in elkaar zetten van routines is dat je moet denken aan je pauzes na je oefeningen. Die oefeningen gaan in je hoofd vaak sneller dan ze werkelijk worden uitgevoerd. Plus als je hond een keertje afgeleid is het je nog wat ruimte in je muziek.

Als je oefeningen achter elkaar gaat zetten let er dan op dat de oefeningen in een vloeiende bewegingen elkaar vervolgen. Bijvoorbeeld na een achtje een weave inzetten waardoor de hond in een vloeiende beweging doorloopt.

Leuk is om vaak korte verschillende oefeningen achter elkaar te laten uitvoeren. Bijvoorbeeld een twist dan een weave en dan een turn.

Volgensmij kun je zo wel weer even op weg :D
Je mag altijd een PB sturen als je vragen hebt ;)

Sorry voor de eventuele spelfouten. Ik heb het een beetje snel getypt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:26

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dankjewel voor je ontzettend goede tips en uitleg!!

Ik ga zeker weer veder aan de slag! (ben vanmorgen al een beetje bezig geweest met je tips). Vanavond had ik weer cursus en zijn we begonnen met het achteruit lopen door mijn benen heen :) Ze pakte het snel op, dus heb het een keer of 5 gedaan en daarna weer iets anders. Aan 't einde van de les nog eens een paar keer gedaan.. maar pfff die pakt dat zo snel op echt niet normaal :P

Schamen ben ik ooit mee begonnen, maar ik had het anders aangepakt, maar ik ga jou 'methode' proberen!
Hond op 3 poten laten lopen ben ik nog niet opgekomen!! Echt super.. Hier gaan we heel hard op trainen! :D

Mee laten lopen tussen mijn benen lukt inmiddels ook al (geloof dat ze veel te veel kan, deze was ik vergeten haha) zowel voor als achteruit als opzij (dit vind ze toch wel heel moeilijk!)
De wriggle kan ze inmiddels ook al (wist niet dat het zo noemde :+ ). Deze moet bij ons nog wel veel netter afgewerkt worden, en echt nog bevestigd worden.

De home gaan we zeker ook mee aan de slag,, was ik ook nog niet op gekomen :+
Ze kan over alles heen springen (als ik 't vraag)
De molen kent ze ook al (pff ook vergeten :P )
Je schrijft springen over je armen.. Dan neem ik aan dat je niet volledig recht staat (al zou ze dat met alle liefde ook doen :P ), maar dat je of op je hurken zit of op je knieen (zoals bij de molen).

Bedankt voor de tip over de muziek en de pauzes er in!! Was ik zelf (van die pauzes) nog niet echt op gekomen. Heb ook nooit geen kur op muziek in elkaar gedraaid (voor paarden dan hé :P)

Echt nogmaals ontzettend bedankt! Wij kunnen weer een grote stap vooruit!!
(alleen dat loslopen gaan we heel veel oefenen... madam heeft vanavond weer even tijdens cursus los mogen lopen.. maar zodra ze door had dat er geen lijn meer aan haar zat was al snel met hele andere dingen bezig :') )

En als ik vragen heb zal ik je zeker PB-en!!

Dankje dankje dankjewel!!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:39

Sapperdeflap wat kan jouw hond veel +:)+

Misschien eens een boek over vrijheidsdressuur voor paarden uit de bieb halen, wil niet zeggen dat honden en paarden hetzelfde zijn maar je haalt er misschien weer wat trucjes uit. Op een blok staan bv. En dat zou je kunnen uitbreiden door door een hoepel te springen? Niet aan te bevelen met je paard overigens :+

Verder heeft onze hond er veel schik in als ik hele kleine zeer smakelijk ruikende snoepjes (meestal een Frolic in kleine stukjes) met mijn vingers wegschiet ergens het gras in. Wordt ze heel enthousiast door en kan dit tijden volhouden. Wij hebben een Duitse Herder van 7, al wat ouder, dat merk je ook wel.

Die van ons houdt ook de paraplu vast als we gaan wandelen, helemaal trots, staart omhoog. Erg handig voor als het dreigt te gaan regenen :D

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:46

Dankjewel voor het leuke compliment :D :D
Ja veel geduld en vooral tijd heeft het gekost om dit lijstje te krijgen. Nou moet ik wel zeggen dat ik halve dagen thuis ben en dus behoorlijk wat tijd heb!

Kyra kan inmiddels ook op een blok (oeii ookal vergeten bij te zetten :+ ),, en zelfs een te klein blok lukt haar nog (waar ze echt haar poten in moet vouwen haha)
Die hoepel ga ik eens proberen om in de training te verwerken dankjewel :D
Ah ja Frolic heb ik ook een tijd gegeven.. Tegenwoordig geef ik haar avondeten tijdens het trainen (vind ze geloof ik net zo lekker) En anders van die hele kleine mini-brokjes van Royal Canin (gewoon voor maar dan voor kleine honden), werkt ook perfect..

Ah dankjewel voor dit tip van 't boek!! Nee een paard door een hoepel zal moeilijk gaan (ah hoewel die paarden van tegenwoordig soms best kleiner zijn dan een grote hond hoor!! :P :+ )

Haha een paraplu vasthouden,,, dat is nog eens een goede!! Mag hopen dat het zo'n klein 'prut' paraplutje is! Is die van jou van suiker? :P

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:53

Nee, die van mij is niet van suiker maar ik hou niet van regen ;) Ik bedoelde meer een ingeklapte paraplu die ze als stok vasthoudt, hoef ik m niet te dragen tijdens het uitlaten :o

Nou inderdaad, zo'n ieniemienimienieniemie shetje en dan door een hoepel _O-

Van blok naar blok met een hoepel ertussen, het lijkt wel een circus hond :+

En van die stokken in de grond prikken en daar tussendoor slalommen? Of doe je dat al, zal wel. Touwtje springen met je hond, jij draait, hond springt? Wel op zachte ondergrond :j

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:58

Ik deed vroeger wel eens een doggy dance wedstrijd. Als je mijn naam intypt op google kom je ook bij een wedstrijd site uit :+.

Ik heb misschien nog wel ergens een beoordelingsblad liggen van een Martin Gaus wedstrijd. Is wel een hele lange tijd terug.. :=

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:01

ah ja touwtje springen,, ook al zo'n goed idee!! (ben ik toch niet zo creatief als dat ik dacht :+ )
slalommen doen we zo nu en dan op cursus.. moet eigenlijk zelf eens een paar paaltjes halen (gewoon bamboe stokjes oid.) en een constructie verzinnen dat ze eventueel op stenen kunnen staan (tja de tuin ligt helemaal dicht getegeld ivm. lief klein konijntje die heel goed kan graven :+ )
Wel heeft ze haar eigen speur 'dakjes' al :D (helemaal trots op.. aangezien ik 2 linkerhanden heb, en ik ze zelf in elkaar heb gezet haha) en sprongetjes kunnen we goed improviseren (op een zachte ondergrond :) )
Nou zie je wel mijn idee met dat shetje (of ander klein 'monster') was nog helemaal zo stom niet :P

aah ja ik snap 't.. meer een praktische overweging om dat ding te laten dragen :P . die zijn best zwaar hoor om zelf te dragen :P Die honden vinden het geloof ik toch allemaal prima, laat ze maar werken voor die brokken haha

Linde_ @ ik zal je eens google }> :P ben wel nieuwschierig!

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:22

Haha niet veel bijzonders hoor. Was toen nog wel een erg jong meisje haha.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:42

hetbommeke: je hebt ook al heel veel boeken over dogdance ;)
Ts: kijk maar eens naar boeken van richard curtis, mary ray en uiteraard Attila Szkukalek.

Nog een tip om je hond etnhousiast te maken en bij je te houden is het voedsle cirquitje. Dan strooi je een voor een voertje verschillende kanten op. Zo wordt je hond enthousiast en attend op jou.

En voor het springen over de armen moet je even voor kijken hoe hoog je hond kan springen. Je kan je hond natuurlijk ook over een object laten springen.
Op de wedstrijden loopt een kruising podenco die zo bijna over zijn eigen handler heen springt :P Net een konijn.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:12

zooo zal ook eens op tijd reageren :P (pff stress voor m'n PVB (examen) aanvraag... vandaar dat ik nog niet gereageerd.. sorry!!)
Dat voedsel gooien doe ik zo nu en dan (eigenlijk altijd 1 kant op.) maar ik ga dat van jou zeker eens proberen!!
aah dan zit vast in die van mij ook podenco (nou ja ze komt uit de richting van spanje... wie weet :P ).. bij Kyra zitten namelijk echt springveren hoor!! Dan kan niet anders! Haar leukste trucje is dan ook springen.
In de tussen tijd al veel bezig geweest met het oefenen van de nieuwe dingen.
Het op afstand laten doen van de commando's gaat steeds beter. Inmiddels lukt het al om te springen, zitten, liggen, pootje (beide) en flat te liggen op afstand. Het gaat nog niet altijd even goed ze komt dan graag naar me toe, of ze weet van haar enthousiasme niet meer wat ze moet doen (dan aan echt 2 poten tegelijk de lucht in, in de hoop dat 1 van de 2 poten toch wel gevraagd was :P , dit negeer ik volledig en herhaal het commando (na 7 sec.) nog eens, meestal lukt het dan wel :) .
Ook het achteruit lopen tussen mijn benen door gaat ontzettend goed! Ze al achteruit in parkeren (de benaming weet ik niet meer haha) dus een stapje veder was niet meer zo moeilijk.
We combineren ook steeds meer commando's, zoals tijdens de wave een twist er door heen te doen (dit is soms nog wel moeilijk, ondanks dat ze beide volledig beheerst, vaak wil ze dan doorgaan met de wave). Ook doen we het door m'n benen in z'n achteruit combineren met opzei lopen (als ze door me heen is draai ik me om zodat mijn hoofd naar haar kop kijkt) zodat het (ah wel dat is de bedoeling) 1 beweging gaat worden!

Al met al flink aan het oefenen!