Probleem met hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Probleem met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 15:33

Ik heb een hond waarmee ik 1, soms 2 keer per dag mee naar het bos ga. Het bos is een hondenlosloopgebied dus hij loopt daar natuurlijk lekker los.

Boris blijft altijd in mijn buurt. Soms dribbelt hij vooruit of blijft hij even achter om te snuffelen om vervolgens de "galop" in te zetten om weer bij me te komen lopen.
Als ik iemand aan zie komen lopen met een aangelijnde hond, roep ik Boris bij me om hem ook even aan te lijnen. Dat vind ik wel zo netjes. Je weet nooit waarom die andere hond niet los loopt.

Boris is een hele vriendelijke hond. Hij zal nooit lelijk doen, zelfs niet als een vreemde hond zijn bot af pakt. Hij vindt alle honden leuk en lief. En daar begint ons probleem.
Zodra Boris een hond ziet op niet al te verre afstand, spurt hij er als een gek naartoe. Op dat moment luistert hij ook niet meer. Hij is helemaal "in trance" van de andere hond.
Hij rent er niet normaal op af. Nee, hij stormt erop af.
Regelmatig gaat de andere hond meteen in de verdediging en doet dan lelijk naar Boris. Geen probleem. Boris voelt wat dat betreft elke situatie haarfijn aan en accepteert het.... Voor 3 seconden...Dan wilt hij weer spelen.
Op zich is dit nog niet eens een groot probleem. 9 Van de 10 keer krijgt Boris een knauw en vervolgens spelen ze wel samen. Op een paar hondeneigenaren na. Die tillen meteen de hond op als Boris aan komt gerent. En geef ze eens ongelijk. Een hele grote zwarte reu die met een noodgang op "Fifi" aangestormd komt.

Daarnet ging het helaas fout.

Boris zag een andere hond. Die hond hoorde bij een man met kinderwagen, een vrouw en een meisje van +/- 4 jaar oud op een fietsje.
Boris zag dus die hond en neemt weer een spurt. Helemaal in trance, en beukt letterlijk het meisje van haar fiets af. Meisje met fietsje en al op de grond, hard huilen... het was echt sneu. En niet de bedoeling!!!

Ik heb al eerder geprobeerd Boris aan te lijnen als er een andere hond aan kwam. Om hem te leren dat hij er niet keihard naartoe mag rennen. Maar als Boris aangelijnd is doet hij het niet. Dat is dus geen succes.
Iemand gaf mij het advies om hem gewoon uit voorzorg aan te lijnen zodat er geen nare situaties kunnen ontstaan. Maar dan kan ik hem het hele bos rond aangelijnd houden, want het is er altijd heel druk.

Wie heeft de gouden tip?

Cynthiaaapje

Re: Probleem met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:35

Een hele lange lijn?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 15:39

Cynthiaaapje schreef:
Een hele lange lijn?

Dat heb ik al geprobeerd, maar dan zit hij aangelijnd en doet het dan niet.
Daarbij was dat een complete drama. Lijn steeds in de knoop, smerig, elke stap kan ik hem tussen zijn benen vandaan halen.

Wat ik wil is dat hij gewoon naast me blijft lopen als we een andere hond passeren. Of dat hij er rustig op af gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:50

Je basisprobleem is dat Boris niet onder appél staat. En daar zul je dus aan moeten werken, je moet hem zo gehoorzaam krijgen dat hij óók bij een dergelijke afleiding nog naar je luistert. En dat zal vermoedelijk niet meevallen omdat hij er naar je verhaal te oordelen routinematig mee weg komt je te negeren als het hem uitkomt.
Oefenen, oefenen oefenen, heb je kennissen met honden die je als assistent kunt laten fungeren?
Een lange lijn is als traininghulpmiddel te gebruiken, je kunt hem ook een lijn laten slepen als je dit wil aanleren. Vele honden hebben dan het gevoel meer onder controle te staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:56

Lange lijn los er achter aan, en laat de hond maar gaan. Als hij te ver gaat trap je op de lijn en geef je je eigen comando.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 18:13

Ik heb heel veel vrienden met honden. Misschien is het toch een idee om daarmee te oefenen.
Lange lijn eraan en terug halen/roepen als hij erop af gaat.

Ikzelf heb er veel over nagedacht. Is het misschien een oplossing om met hem op cursus te gaan? Aan de ene kant denk ik van wel, aan de andere kant denk ik dat het niet veel zal oplossen. Alles wat je op cursus doet (zit, af, blijf, naar je toe roepen, etc. Kent hij goed.) Het is echt alleen het erop af stormen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 18:20

Misschien is het probleem ook dat ik veel met gebaren doe. Vinger omhoog = zitten. Vinger omlaag = liggen. Etc.
Maar hem naar me toe halen doe ik wel door zijn naam te roepen.

Het is ook zo'n sukkel. Beloningssnoepjes geeft hij niet om. Een aai, heel blij praten enzo reageert hij ook niet op.
Het belonen van Boris is ook een probleem.

Hmmmm, misschien toch maar op cursus gaan met hem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:45

zeer zeer lekkere worst, kaas of frikandel mee nemen. Regelmatig roepen en geven het moet echt nog veel gaver zijn dan andere honden. Goed en uitbundig belonen en proberen het gedrag te doorbreken. Eventueel toch tijdelijk die lange lijn laten slapen. Hier deed ik dat ooit ook eens en nadat ik er 3x op ben gaan staan (stevig gaan staan haha) was het over. Heb wel betreffende hond een tuig aan gedaan om te maken dat de klap die hij kreeg niet door zijn nek op werd gevangen!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:52

belonen met een speeltje?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:58

Ik werk ook met een lange lijn. Heb nu zelfs een 20m lijn gekocht zodat hij veel meer vrijheid heeft en dus ook dat gevoel heeft. Als je gaat werken met een lange lijn raad ik je wel een tuig aan. Krijgt hij geen ruk in z'n nek en hoef jij niet elke keer dat touw tussen z'n benen uit te halen. Lijn erachter laten slepen.

Wat voor beloningen heb je geprobeerd? Mijn hond was eerst ook niet te porren voor een brokje, rauw vlees dan weer wel. Vaak werkt afwisselen ook goed. Dus een keer rauw vlees, dan knakworst, dan kaas, dan brokjes met smeerleverworst etc. etc. Zo is het elke keer weer een verrassing voor Boris!
Tegenwoordig doet mijn hond het dan ook voor gewone brokjes en bewaar ik de extra lekkere dingen voor de moeilijkere oefeningen of voor als hij een oefening heel netjes uitvoert.

Een cursus kan ik je wel aanraden. Het gaat namelijk niet om de commando's leren, maar om de commando's uit te voeren MET heel veel prikkels. Je staat dan ook tussen 10 honden. De EG (Elementaire Gehoorzaamheid) is nog aangelijnd. maar de VEG (Verdere Elementaire Gehoorzaamheid) is ook gedeeltelijk los en op 6m afstand. (Hond naar riem sturen, daar laten liggen en weer terug roepen bijv.) Althans, zo heten de gehoorzaamheidscursussen bij ons.

Je kan daarna nog verder trainen (de GG: Gedrag & Gehoorzaamheid) en dan krijg je echt de moeilijkere oefeningen en is het (bijna) allemaal los.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 07:57

Dan moet ik daarmee beginnen. Heb enthousiast maken voor een beloning.

Ik heb contact gehad met de Martin Gaus hondenschool die hier in de buurt zit. Zij zegt ook dat hij eerst enthousiast moet worden voor beloning voordat je hem wat kan leren.
Ik ga ons aanmelden voor een cursus.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:55

Je kunt het beste dan binnen beginnen met weinig afleiding. De ene hond doet het voor een koekje, de ander voor een aai, de ander voor een speeltje en weer een ander voor een blije baas. Sommigen hebben een combinatie nodig.

Nu kan het voorkomen dat hij binnen of in de tuin wel aandacht heeft voor iets lekkers, maar buiten niet. Zet dan sowieso door met wat je vraagt. Luisteren moet hij sowieso, ook als hij de beloning niet wilt. Vaak negeren ze de beloning dan een paar keer, maar na een aantal opdrachten uitgevoerd te moeten hebben en ze door hebben dat ze toch niet dat ene mogen doen wat ze eigenlijk willen (in jouw geval dus naar een hond toe gaan), gaan ze toch voor de beloning.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 15:47

Iemand die nog tips heeft? Helaas werkt de lange lijn niet. Hij zit dan toch aan de lijn en rent dan niet op andere honden af. Sterker nog, zodra hij aan de lijn zit, of die nou 1 meter of 100 meter lang is, loopt hij netjes naast me zoals het hoort. Hij ziet geen verschil in lange of korte lijn. Probleem is dat hij dan nog steeds niet vrij kan lopen. En de lijn zit steeds vast om zijn benen. Tuigen in zijn maat bestaan schijnbaar niet. Heb 6 dierenwinkels gehad en de grootste zijn allemaal te klein. Hij geeft ook echt niks om beloningen. Worst, kaas, vlees. Hij hoeft het allemaal niet. Heb alles geprobeerd.

Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Hij heeft er zo plezier in om los te lopen in het bos.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:34

die tuigen zijn er zeker wel, kijk maar eens op Julius K9 tuig of doxtasy tuig. zo is er nog het hurtta tuig, ook tot formaat duitse dog te krijgen.
Hoe is hij met een balletje? Niet alleen eten is een beloning, een blije baas of een balletje kan zeker ook een beloning zijn! en dat kan je hem echt wel aanleren. Gewoon eerst lekker thuis, veilige omgeving weinig prikkels. en Prijs hem de hemel in als hij het balletje pakt! de meest geweldige hond op aarde moet hij zich voelen en jij bent degene die dat kan doen.
dan het balletje meenenem naar 'buiten', dus onder meer prikkels enthousiast maken voor balletje.
Dat is een simpele omschrijving van de basis..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:38

:= Ik moet een beetje lachen om dit probleem, want ik herken hem :')
Mijn hond was ook zo. Dat was ook een (grote, stevig gebouwde) reu, met precies hetzelfde karakter. Helaas is hij niet meer.
Wij hadden een 'uitschuifriem' van 8mtr. Dit ging prima!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:29

susanne_m schreef:
die tuigen zijn er zeker wel, kijk maar eens op Julius K9 tuig of doxtasy tuig. zo is er nog het hurtta tuig, ook tot formaat duitse dog te krijgen.
Hoe is hij met een balletje? Niet alleen eten is een beloning, een blije baas of een balletje kan zeker ook een beloning zijn! en dat kan je hem echt wel aanleren. Gewoon eerst lekker thuis, veilige omgeving weinig prikkels. en Prijs hem de hemel in als hij het balletje pakt! de meest geweldige hond op aarde moet hij zich voelen en jij bent degene die dat kan doen.
dan het balletje meenenem naar 'buiten', dus onder meer prikkels enthousiast maken voor balletje.
Dat is een simpele omschrijving van de basis..

Dat tuig gaat hem ook echt niet worden. Ik kan een hond van over de 55 kg echt niet houden als hij op een andere hond af stormt. Dan ga ik er even hard achteraan... Over de grond heen....

Ballen speelt hij niet mee. Als ik hem weggooi, rent hij erachteraan.... En rent er keihard voorbij... (En dan lig ik in een deuk om zijn lompheid :P ) Heeeeeeel af en toe heeft hij een speelse bui en speelt hij met de Kong, maar dat is hooguit 1 keer in de week.

Boris vindt het allemaal wel prima. Hij maakt zich nergens druk om en is nergens van onder de indruk.
Ik heb een voedingsdeskundige erbij gehaald, maar ook zij heeft dit nog nooit eerder gezien bij een hond. Hij moet gewoon niks. Gekookte kip eet hij wel, maar dat moet ik dan echt in zijn mond stoppen.
(Ergens ook wel weer fijn, want hij zou nooit wat van andere of de grond pakken) Maar voor dit is het heel vervelend.

Ben daarnet weer met de lange lijn naar het bos geweest. Maar hij loopt dan strak naast me.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:45

Wat denk je van de hond thuis geen eten meer geven, maar alleen nog maar buiten als hij het verdiend? Grote kans dat de beloningen niet werken, omdat hij toch thuis wel eten krijgt.

Lees dit maar eens:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=268099

EDIT: En de reactie van die voedingsdeskundige vind ik apart. Ik ken wel meer honden die buiten niks hoeven. Zo ook mijn eigen hond, die hoeft geen snoepjes. Ja als ik heel veel geluk heb wil ze wel 1 snoepje aannemen. Daarom ben ik op een andere manier gaan belonen, namelijk met stem en een aai/knuffel.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:55

Inderdaad op cursus gaan, want hij staat niet goed onder appèl. Ze kunnen je daar leren om onder diverse omstandigheden controle over je hond te houden en hoe je zijn aandacht vasthoud.
Dan heb ik het ook over veg en VZH cursussen, dus verder dan alleen de basis, je zult er veel plezier van beleven als je je hond strakker onder appèl krijgt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:01

Boris is een hele moeilijke eter. Zijn brokken/vlees eet hij ook met moeite. Als ik hem thuis geen eten meer geef, valt hij veel te veel af. En hij is al zo dun. Dat kan ik echt niet maken. Hij is juist net weer op gewicht.
Hij eet ook makkelijk een dag niet. Dat probleem heeft hij al van pup af aan. Echt een moeilijke eter.

Ik heb contact gehad met de Martin Gaus hondenschool van hier in de buurt en zij zei ook dat je een hond niets kan leren als je hem/haar niet kan belonen. Dat is waar we eerst aan moeten werken.
De volgende cursus start alleen pas in oktober. Dus dat is nog even afwachten.

Die link ga ik even helemaal lezen :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:15

Klinkt vast heel hond onvriendelijk... mijn hond deed dit ook een keer en toen stond ik te foeteren. Alleen ging de mijne op dat moment onder een werkende schrikdraad door en dat werkte! Ze snapt nog steeds niet dat die draad dat doet, want ze lijkt echt tot nu toe alleen een oplawaai te krijgen als ik ga foeteren. :+ (Dat zijn de momenten dat ze dan opkijkt om te kijken wat het lijden kan.) Dus ze is momenteel erg goed onder appel. Ik hoef maar 1 keer te roepen. En ze loopt nog steeds onder die draad door...

Martin Gaus vind ik niet zo. Ik heb vroeger veel gezien in Duitsland aan training voor de politie. Mijn ouders gaven daar cursussen in, nog voor Martin Gaus er mee begon. Die trainingen zijn veel gedisciplineerder dan Gaus. En dat is alles wat een hond nodig heeft: Discipline. Een hond mag iets niet, dan mag dat nooit en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Want dan begrijpt ie het niet meer. Hier mag de hond dus nooit tegen je opspringen (ik heb wat jongere kids, die voorheen dan omvielen) en ze moet terugkomen als ik haar roep. En ik accepteer het niet als ik haar moet halen. Als ik haar dan te pakken krijg, is ze de mijne en dat weet ze. Ik sla haar nooit, maar ik heb haar als pup wel een keer bij de nekvel gepakt en heen en weer geschud. Een moederhond doet dat ook met een pup die niet luistert.
Wees dus heel consequent. Zo heb ik een hele poos ook altijd lekkere snoepjes op zak gehad. Elke keer als de hond bij mij bleef en deed wat ik wil, beloonde ik haar. Mijn hond heeft er baat bij gehad, dat ze dan voor me kwam zitten. En als er dus nu iemand komt, komt ze al op mij afgehold en komt ze blij voor me zitten. :D En als ze toch weg liep riep ik haar terug. Kwam ze niet, dan ging ik haar halen en liet ik haar merken dat haar gedrag onacceptabel is. Met wat lekkers op zak, komt de hond echter altijd wel terug!

Als je niet consequent kan zijn, heb ik maar 1 advies: Houd je hond aan de lijn! (En dat zouden er meer moeten doen! :+ )

Een moeilijke eter? Dat heb je dan vast ook met een dierenarts besproken? Lust hij ook geen frolic brokken? Daar zijn de meeste honden verzot op. En dat is een ideale beloning. Zoek in elk geval iets, waar je hem een ongelooflijk plezier mee doet. Sommige honden vinden spelen met een touw of piepbeest ook al heel leuk.

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:18

Dit probleem hebben wij ook met onze hond..

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:19

Ik zou even verder kijken dan alleen de Martin gaus centra, zij hebben een hele specifieke visie en die moet bij je passen

Wij trainen bij een hondenclub die is aangesloten bij een sportbond, dat past ons veel beter.

Er zijn nl vele manieren om je hond te belonen, de onze was zo nerveus, die nam niks aan, trilde als een rietje...
Juist daarbij heb je begeleiding nodig, om dat gedrag te kunnen veranderen!!!! Lekker makkelijk om dan te zeggen kom maar terug als je hem belonen kan...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:21

Ik zag laatst bij the dogwisperer dat ze succes hadden met een electrische hondenhalsband.Dus NIET om de hond te pijnigen maar om als waarschuwing te dienen.
Is misschien ook een optie om jouw enthousiaste Boris een beetje in te tomen?Of informatie inwinnen daarover bij een hondenschool,wie weet hebben ze daar een hele goeie tip/oefening voor jullie?

Ik heb er trouwens geen moeite mee als honden zo op ons af komen,je ziet het immers of het speelsigheid is of valsheid.
Wel zielig voor het kindje natuurlijk maar van de fiets vallen kan altijd gebeuren daar is bij zulke kleine kinders niet veel voor nodig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:26

als je hond niet reageert op eten is het idd heel moeilijk(hebben er hier ook 1)
als je zodra je een hond ziet em naast je laat zitten. dit totdat de hond voorbij is of tot de hond op hem afkomt?
dit wil bij die van ons ook nog wel eens werken.

andere optie. is hij heel erg op jou gericht? roep em dan 1 keer en loop andere kant op/verstop je. dit werkte bij die van ons heel goed.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:04

Als ik het zo lees heb je je hond wel onder controle als hij aan de riem is (vast of los), maar niet zonder. Weet je zeker dat jij niet iets aan je eigen houding veranderd? Als jij al zoiets hebt van "Ojee, een hond, en nu?" dan merkt Boris dat ook!
Als dat niet het geval is, denk ik niet zozeer dat het aan de riem ligt, maar aan de hond. Hij kan blijkbaar nog niet de discipline opbrengen om zonder riem bij je te blijven. Dus... oefenen oefenen oefenen :)) De hondencursus is inderdaad heel goed! Daar leert hij (nouja, jullie) te werken zelfs met veel prikkels om zich heen :D

Van die Rodi worst al geprobeerd? of iets vergelijkbaars?? Dat werd bij ons op training ook aangeraden en eigenlijk alle honden hadden er wel interesse in :P En inderdaad op zoek gaan waar je hem goed mee kan motiveren, dat hoeft niet perse voer te zijn maar het kan dus ook een speeltje zijn, of je stem/een aai!