Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:51

Hoihoi Bokkers,

Onderstaande foto is niet schokkend, maar gewoon een foto waarop te zien is wat de gevolgen zijn van een te klein verblijf voor goudvissen.

Een jaar geleden hebben wij een goudvis opgevangen.
Via de mail nam de eigenaar contact op en in de mail beschreef ze de goudvis als ''al 9 jaar maar nog hartstikke gezond''.
Een dag later zijn we meteen opweg gegaan, en eenmaal aangekomen zat de vis al in een boterhamzakje en kregen we zijn ''aquarium'' ook mee... een bakje van een liter, 1 plantje erin en dat was het.

Eenmaal thuis hebben we de goudvis uit zijn zakje gehaald, en wat was ik blij dat die mensen ons gevraagd hebben hem op te halen!
9 Jaar, hartstikke misvormd, veel te grote ogen, beschadigingen en graatmager.

We hebben al veel stumpertjes gehad, maar deze arme stakker MOET mensen wel wakker kunnen schudden.
Want dat deze goudvis zo misvormd is ligt niet aan een ''foutje van de natuur'' maar aan een ''foutje van de mens!''.

Hij heeft tot zijn dood geleefd tussen mijn op kleur en vorm gekweekte goudvissen, en het verschil tussen een gezonde goudvis en een komvis moge duidelijk zijn;

Bodembedekking is caviaarzand, wat tijdelijk als bodem heeft gediend ivm spoed overzetten van de ene bak naar de andere bak.
Normaal zitten ze op filterzand.

Afbeelding
Links; Gezonde goudvis van 1 jaar, mooie rechte vis, schubben sluiten mooi aan, en de ogen zijn in verhouding tot hoofd niet onbenullig groot.
Rechts; Misvormde Komvis van 9 jaar, kromgegroeid door ruimtegebrek, voor op de kop zijn de schubben beschadigd en niet meer geheeld, ogen zijn véél te groot.

Afbeelding
Midden; Mooie gezonde goudvis van nog geen half jaar (Zwarte snoet is nog een jeugdteken), ogen zijn weer mooi klein, rechte rug, grote wijde vinnen.
Linksboven; Weer dezelfde komvis van 9 jaar, verschil in ogen en bek is goed te zien.

Ik hoop echt dat degene die er aan zitten te denken een goudvis te nemen voor in een kom, deze foto's eens goed bekijken! :)
Als deze goudvis in een grote bak was opgegroeid dan was hij gewoon groot en gezond geweest... want Opa had na 9 jaar wel groter kunnen zijn dan 10 cm!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:55

Daarom heb ik mijn 2 vissen, die ik voor mn verjaardag kreeg in een vaas van 2 vrienden, snel in de vijver gemieterd!

Ze kwamen al 5 cm grote visjes. En zijn nu denk ik meer als 20 cm.... echt niet te geloven!

Interessant dat je dit topic opent , heel goed :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:56

altijd goed om zulke foto's eens te laten zien :j
weten mensen iets beter wat een goudvis nodig heeft en wat er gebeurt als ze de basisbehoeftes niet krijgen :n

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:59

ik denk dat we dan ook maar eens moeten beginnen met het aanpakken van de dierenwinkels die zoiets verkopen. Ze hebben mij 2 jaar geleden ook een "miniatuur" koi verkocht die "gewoon" in een bakje van 20 liter kon hoor! Nu inmiddels weet ik dat er geen miniatuur koi'tjes bestaan, maar dat men ze gewoon verkoopt omdat men er toch vanuitgaat dat ze snel doodgaan ofzo. Zelfde met goudvissen. Of dat ze guppies verkopen als zijnde koudwatervissen!

(met mijn Koi gaat het goed, inmiddels al 2 keer een grotere bak moeten kopen om hem bij te houden en van het voorjaar mag ie na goed geacclimatiseerd te zijn geworden in de vijver, want ik blijf geen nieuwe aquaria kopen ;) )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 01:13

Dat is hélemaal waar, de verkeerde informatie word door medewerkers van dierenwinkels zelf de wereld in geholpen :j
Eigenlijk zouden levende dieren gewoon niet in winkels verkocht mogen worden... tenzij de medewerkers een opleiding/cursus hebben gevolgd bijvoorbeeld.
Maargoed dan komen ze met het ''Veel te duur'' excuus..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:23

Daphne__ schreef:
Dat is hélemaal waar, de verkeerde informatie word door medewerkers van dierenwinkels zelf de wereld in geholpen :j
Eigenlijk zouden levende dieren gewoon niet in winkels verkocht mogen worden... tenzij de medewerkers een opleiding/cursus hebben gevolgd bijvoorbeeld.
Maargoed dan komen ze met het ''Veel te duur'' excuus..

ACh ja, wat is te duur voor een levend wezen? Als je geen geld over hebt voor de aanschaf heb je ook geen geld over voor de zorg...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 01:28

Edit; Ow ik snap het ;)
Ik dacht dat je het anders bedoelde.

Tja ben het helemaal met je eens :)
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 17-01-11 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:30

Daphne__ schreef:
IK vindt het niet te duur, winkels wel ;)

Dat snap ik ;)

Ik bedoelde te zeggen dat ze die kosten gewoon moeten doorberekenen naar de klanten. Ja, daar worden dieren duur van, maar als je echt een dier wilt houden de kosten je niet tegen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 01:31

Haha ja ik kwam er later pas achter dat je het zo bedoelde, sorry :o

Vjestagirl

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:33

*grin* maakt niet uit :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 01:40

Tja het is al laat he :+

Kwam net een vissen''kom'' tegen... de verbeterde versie van een vissenkom, nou als dit verbetering is :oo

20x20x20 cm;
Afbeelding

En dan staat dit er onder;
Stijlvolle living
Dit unieke ontwerp is een stijlvolle leefomgeving voor vissen. De vissen zullen veel plezier beleven in deze vierkante vissenkom. De vissencondo is van glas en afgewerkt met kunststof. De binnenbak is verwijderbaar en eenvoudig schoon te maken. Door meerdere kommen op elkaar te zetten ontstaat er een echte vissenflat! Een unieke kom om in huis te hebben!

Het is te triest voor woorden :x

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:44

Ik had een nog veeeeeeeeeeel triestere gevonden, wacht ff, ik heb m zo gevonden

Hebbes:
Afbeelding

Muur Vissenkom

Het is weer eens wat anders. Altijd staat een vissenkom maar op tafel of op de kast. Met de Muur Vissenkom kun je (zoals de naam al doet vermoeden) een vissenkom aan de muur hangen! Zo kan bijvoorbeeld de kat er niet bij, maar het staat ook leuk! Afmetingen: 28x30x10cm

Afmetingen:
28x30x10cm

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:36

Daphne__ schreef:
Tja het is al laat he :+

Kwam net een vissen''kom'' tegen... de verbeterde versie van een vissenkom, nou als dit verbetering is :oo

20x20x20 cm;
http://static.fonq.nl/data/producten/30759-normaal.jpg

En dan staat dit er onder;
Stijlvolle living
Dit unieke ontwerp is een stijlvolle leefomgeving voor vissen. De vissen zullen veel plezier beleven in deze vierkante vissenkom. De vissencondo is van glas en afgewerkt met kunststof. De binnenbak is verwijderbaar en eenvoudig schoon te maken. Door meerdere kommen op elkaar te zetten ontstaat er een echte vissenflat! Een unieke kom om in huis te hebben!

Het is te triest voor woorden :x

Ik ben absolute leek op het gebied van vissen, maar wat is er zo slecht aan dit aquarium? Hij is vierkant en heeft beschutting. Of is het het gebrek aan planten? Die kunnen nog toegevoegd worden lijkt mij. En hij is natuurlijk heel erg klein.

En waarom worden de ogen van een kom-vis eigenlijk zo groot?
Laatst bijgewerkt door SanderD op 17-01-11 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's niet quoten a.ub.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:38

Hij is véél te klein. Een goudvis heeft 40 liter water per stuk nodig, en een bak die minimaal een meter, maar altijd 10x zo groot als de grootste vis is.

Er is geen enkele vis klein genoeg om in zo weinig water te kunnen. Hooguit wat garnalen en zelfs daarvoor is hij klein.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:53

Goed dat je dit topic geopend hebt!

Dat vierkante aquarium ook echt... Stapel ze op elkaar en je hebt een vissenflat. Alsof ze daar vrolijk van worden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:49

Ja het is heel apart dat mensen niet schijnen te beseffen dat vissen net zo goed levende wezens zijn als honden of paarden. Zet je een paard 20 uur de dag in een box van 5 bij 5 dan ben je een dierenbeul, maar een vis een leven lang (en dan een leven dat door de manier van houden behoorlijk verkort word) in een bakje waar hij alleen om zijn eigen as kan zwemmen is gewoon geaccepteerd.

Kan me ook groen en geel ergeren aan die verdomde nano bakjes die zo in zijn op het moment. Voor 50 euro een bakje met een pompje en verlichting met op de doos plaatjes van goudvissen of maanvissen, 'prachtig' denken mensen. En gooien vervolgens de vissen van het plaatje in een bakje van 40 liter.

Overwegen of dat fijn is voor het dier word niet aan gedacht, het word immers verkocht, en dierenwinkels geven met grote grijnzen elke paar maanden weer een nieuw schooltje vissen mee omdat blupje en co steeds maar weer doodgaan.

Zodra een dier geen haar heeft en minder kost dan 20 euro beseffen mensen helemaal niet meer dat het gewoon een levend dier is, met alle verzorging die een groter dier ook nodig heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:59

Dat haar redt een knaagdier ook niet van een waardeloos leven in klein küt-hokje hoor :o

Wat apart dat die ogen zo groot zijn in verhouding !

Dat vissenkommetje voor aan de muur...10 cm.... echt van de gekken :n

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:23

Ik weet het allemaal nog net zo niet hoor. Ook na het zien van de foto's. Ik heb hier ook een vaas op de eettafel staan met 3 kempvisjes erin. Gewoon omdat ik het leuk en mooi vind. En heb ik last van een schuldgevoel..ff checken...uhm nee. Ik vind dat je een vis niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld een hond. Iets over verschillend bewustzijnsniveau etc. ;-)

Naja, kom maar op met de stenen. Ik wilde bij deze een ander geluid laten horen, want vind wel dat hier erg georakeld wordt. Het zijn gewoon vissen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:25

Ongelofelijk.. kempvissen? in een vaas? maar een vis? :r

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:26

Daar is de eerste steen ;-). Ja had er eerst 2, maar het mannetje liet het ene vrouwtje niet met rust. Dus er nog een vrouwtje bij gezet. En nu gaat het prima :)

Oja, ik blijf ook gewoon netjes in mijn uitlatingen. Hoop hetzelfde te ontvangen in de volgende reacties.
En ja, voor mij is het gewoon maar een vis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:31

Chawi schreef:
Ik weet het allemaal nog net zo niet hoor. Ook na het zien van de foto's. Ik heb hier ook een vaas op de eettafel staan met 3 kempvisjes erin. Gewoon omdat ik het leuk en mooi vind. En heb ik last van een schuldgevoel..ff checken...uhm nee. Ik vind dat je een vis niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld een hond. Iets over verschillend bewustzijnsniveau etc. ;-)

Naja, kom maar op met de stenen. Ik wilde bij deze een ander geluid laten horen, want vind wel dat hier erg georakeld wordt. Het zijn gewoon vissen...

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ndens.html

Gewoon... Om maar eventjes een idee te geven wat jouw betta splendens in de vaas nodig hebben. Water temperatuur moet al tussen de 24 en de 30 graden liggen.
Citaat:
Dit aquarium mag niet te klein zijn. Zoals deze dieren soms aangeboden worden (bv in een jampot) is dierenkwellerij en dus absoluut af te raden.

Qua bewustzijn is een vis dus niet evel anders dan een hond. Je kunt vissen truukjes leren, vissen kunnen ook ongelukkig worden in een te kleine of ongeschikte omgeving en dus neurotisch gedrag gaan vertonen.

Ik vind het raar dat je het wel mee vind vallen, zoals die vis van de TS erbij zwemt. Duidelijk helemaal krom gegroeid, uitpuilende ogen duid op hersenen die te groot zijn geworden voor de schedel. Als ik een kwpn veulen in een hokje van 1 bij 1 zet en hem daar gewoon zijn hele leven laat staan vergroeit hij ook. Dat is exact hetzelfde als wat er met goudvissen gebeurd...

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:32

Chawi, er zullen ben ik bang nog veel stenen volgen.

Bij ons in de winkel heeft iedereen Dierverzorging niveau 4 gedaan.
Dus niet alle winkels gaan verkeerd met hun dieren en advies om.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:34

@ Chawi, wat bedoel jij met verschillende bewustzijnsniveau? :) Waarom denk jij dat de vis zoveel anders denkt dan bijvoorbeeld een hond?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:37

Jolliegirl schreef:
Daarom heb ik mijn 2 vissen, die ik voor mn verjaardag kreeg in een vaas van 2 vrienden, snel in de vijver gemieterd!

Ze kwamen al 5 cm grote visjes. En zijn nu denk ik meer als 20 cm.... echt niet te geloven!

Interessant dat je dit topic opent , heel goed :j

Haha heb ik ook gedaan :)
Inderdaad misschien wel eens goed om mensen hierop te wijzen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:38

@ Chawi: Heb er geen woorden voor zoals jij over een levend wezen praat :n