Onderstaande foto is niet schokkend, maar gewoon een foto waarop te zien is wat de gevolgen zijn van een te klein verblijf voor goudvissen.
Een jaar geleden hebben wij een goudvis opgevangen.
Via de mail nam de eigenaar contact op en in de mail beschreef ze de goudvis als ''al 9 jaar maar nog hartstikke gezond''.
Een dag later zijn we meteen opweg gegaan, en eenmaal aangekomen zat de vis al in een boterhamzakje en kregen we zijn ''aquarium'' ook mee... een bakje van een liter, 1 plantje erin en dat was het.
Eenmaal thuis hebben we de goudvis uit zijn zakje gehaald, en wat was ik blij dat die mensen ons gevraagd hebben hem op te halen!
9 Jaar, hartstikke misvormd, veel te grote ogen, beschadigingen en graatmager.
We hebben al veel stumpertjes gehad, maar deze arme stakker MOET mensen wel wakker kunnen schudden.
Want dat deze goudvis zo misvormd is ligt niet aan een ''foutje van de natuur'' maar aan een ''foutje van de mens!''.
Hij heeft tot zijn dood geleefd tussen mijn op kleur en vorm gekweekte goudvissen, en het verschil tussen een gezonde goudvis en een komvis moge duidelijk zijn;
Bodembedekking is caviaarzand, wat tijdelijk als bodem heeft gediend ivm spoed overzetten van de ene bak naar de andere bak.
Normaal zitten ze op filterzand.

Links; Gezonde goudvis van 1 jaar, mooie rechte vis, schubben sluiten mooi aan, en de ogen zijn in verhouding tot hoofd niet onbenullig groot.
Rechts; Misvormde Komvis van 9 jaar, kromgegroeid door ruimtegebrek, voor op de kop zijn de schubben beschadigd en niet meer geheeld, ogen zijn véél te groot.

Midden; Mooie gezonde goudvis van nog geen half jaar (Zwarte snoet is nog een jeugdteken), ogen zijn weer mooi klein, rechte rug, grote wijde vinnen.
Linksboven; Weer dezelfde komvis van 9 jaar, verschil in ogen en bek is goed te zien.
Ik hoop echt dat degene die er aan zitten te denken een goudvis te nemen voor in een kom, deze foto's eens goed bekijken!

Als deze goudvis in een grote bak was opgegroeid dan was hij gewoon groot en gezond geweest... want Opa had na 9 jaar wel groter kunnen zijn dan 10 cm!

)