honden en ijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

honden en ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:12

Elk jaar zie je het weer, honden op het ijs. En zelfs baasjes die de hond zelf het ijs optrekken want het is zo lollig.

IJs is levensgevaarlijk voor je hond!
Laat je hond nooit op het ijs gaan: een hond weet niet wanneer het ijs dik genoeg is om op te lopen en zal, eenmaal gewend aan het ijs, ook op het ijs gaan als het weer gaat dooien. Met alle vreselijke gevolgen van dien: de hond zakt door het ijs, kan een cold-shock krijgen (van schrik haalt hij diep adem en krijgt ijskoud water in zijn longen, hierop volgt meteen de dood), kan niet meer bovenkomen of doet verwoede pogingen maar al het ijs breekt onder zijn poten.

Laat ze ook niet op het ijs aan de riem, als ze erdoorheen zakken kan je nooit snel genoeg zijn als de hond cold-shock heeft!

Ieder jaar sterven honden hierdoor en zelfs mensen die tijdens hun reddingspoging van hun trouwe viervoeter, ook door het koude water bevangen worden.

Dit is ook niet het enige gevaar, honden kunnen hele nare blessures krijgen door het uitglijden op het ijs.
Daarnaast kunnen ze ook wondjes krijgen aan de poten door de scherpe randjes aan de kant van het ijs. Deze kunnen ook op andere plekken op het ijs zitten door mensen die er schaatsen.

Denk er alsjeblieft aan en waarschuw andere hondenbezitters die deze gevaren niet zien.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:18

goed dat je het hier neerzet, is inderdaad levensgevaarlijk!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:20

Helemaal mee eens !!
Goed dat je dit geplaatst hebt +:)+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:22

Nooit zo bij stilgestaan... Goed dat je het neerzet!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:22

Toevallig liep de hond van mijn vriend mee het ijs op dit weekend. Hij testte wel eerst of het goed genoeg was (mag aannemen dat hij met zijn puntbelasting van 100 kg ietsje meer weegt dan de hond :+ ). Hond vond het zelf maar raar, denk niet dat ze het uit zichzelf zou doen. Toen ze aan de overkant was en ik haar terugriep, liep ze ook precies zoals ze gekomen was :+ Slim beest.

Heb het gelukkig nog niemand zo zien doen zoals jij het beschrijft TS. Moet er niet aan denken, brrr

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:41

Magrathea schreef:
Toevallig liep de hond van mijn vriend mee het ijs op dit weekend. Hij testte wel eerst of het goed genoeg was (mag aannemen dat hij met zijn puntbelasting van 100 kg ietsje meer weegt dan de hond :+ ). Hond vond het zelf maar raar, denk niet dat ze het uit zichzelf zou doen. Toen ze aan de overkant was en ik haar terugriep, liep ze ook precies zoals ze gekomen was :+ Slim beest.

Heb het gelukkig nog niemand zo zien doen zoals jij het beschrijft TS. Moet er niet aan denken, brrr

gister is er nog een hond door het ijs gezakt, was meteen dood.

Wilawander

Re: honden en ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:28

En niet alleen het doorzakken maar ook het uitgelijden kan ernstige blesures veroorzaken. Een hond hoort niet op het ijs.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:35

Toen ik ooit op puppycursus ging met m'n hond, leerde ik al van die instructeur om je hond alleen op jouw commando in het water te laten gaan.
Nooit aanleren dat ie zelf zomaar elk beekje/meer in mag gaan.
Ook met de reden, als het gevaarlijk water/ijs is, je hond niet in een gevaarlijke situatie komt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-02-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:55

Hmm niet bij nagedacht eigenlijk, mijn hond speelt dus ook op het ijs. :o
Goed, zo'n wake up call!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 07:06

mijn honden gaan nu vast in de buurt van water want mijn zwarte zwemt zomer en winter en wil absoluut NIET hebben dat ze het ijs op gaan. Idd niet voor het eventueel erdoor zakken maar ook niet voor het eventuele uitglijden en poten verrekken/breken.

Ben misschien een muts hier in maar vorig jaar met de dierenambu 3x een dode hond van onder het ijs mogen halen en dan ben je zeker te weten voor je leven lang gewaarschuwd. 2 hodnen waren er op gelopen terwijl baas foto's aan het maken wat van andere hond en 1 hond mocht op het ijs toen het dik genoeg was en liep een eind voor baas uit en ging het ijs op wat niet meer dik genoeg bleek te zijn. Baas stond erop te kijken maar kon niets meer doen..................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 07:39

Mijn honden mogen niet op het ijs.

Ik wil het niet hebben, precies om wat TS aangeeft: zíj weten niet wanneer het niet meer dik genoeg is, en ik wil mijn honden niet kwijt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:19

mika11 schreef:
Toen ik ooit op puppycursus ging met m'n hond, leerde ik al van die instructeur om je hond alleen op jouw commando in het water te laten gaan.
Nooit aanleren dat ie zelf zomaar elk beekje/meer in mag gaan.
Ook met de reden, als het gevaarlijk water/ijs is, je hond niet in een gevaarlijke situatie komt.

Inderdaad, gewoon je hond aanleren om niet zomaar ergens heen te lopen zonder toestemming. Voorkomt meteen dat je hond het ijs op schiet als je dat niet wil.

Mijn hond kwam voorheen ook wel op het ijs, maar zodra het ging dooien bleef ze bij mij.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:38

Goed dat je dit geplaatst hebt. Alleen deed ik dat vroeger ook.
Maar daarvan wisten we dat het ijs dik genoeg was :)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:34

mijnes mogen niet eens in de buurt komen van ijs!! goed dat je het meld, zag er gister weer een paar op het ijs lopen :(

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:44

A_man schreef:
mijnes mogen niet eens in de buurt komen van ijs!! goed dat je het meld, zag er gister weer een paar op het ijs lopen :(

vind het fijn dat veel mensen dit topic iig serieus nemen.
Kom helaas genoeg mensen tegen die het allemaal niet zo erg vinden..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:47

Maar wat als de hond gelijnt is en eigenaar weet dat het stevig genoeg is?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:50

Ja heel gevaarlijk, maar als je er zelf goed bij blijft en op goed gekeurd ijs gaat kan het niet zoveel kwaad. Als je zo gaat redeneren is er niks meer mogelijk ;) Beetje overdreven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:50

Je wéét niet of het stevig genoeg is!!
Er zijn nu toch ook weer voldoende mensen door het ijs gezakt :P
Ik zou gewoon het risico niet nemen!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:53

Biggers schreef:
Maar wat als de hond gelijnt is en eigenaar weet dat het stevig genoeg is?

Honden hebben veel minder grip op het ijs, ook als er sneeuw ligt.
ze kunnen lelijk uitglijden, en doordat ze op zon moment weer grip proberen te zoeken kunnen ze een lelijke blessure krijgen omdat ze blijven wegglijden op zon moment.

wij hebben schoenen aan waardoor we op het ijs en sneeuw zelf ook meer grip hebben. Honden hebben geen rubberen pootjes waardoor ze meer grip hebben en kunnen op het ijs ook hun nagels niet gebruiken om grip te hebben.
Als er dan ook nog eens veel geschaatst word op het ijs is er kans dat ze wondjes aan de poten kunnen krijgen door de scherpe randen die door de schaatsen veroorzaakt worden. Die kunnen ze ook krijgen aan de kanten van het ijs (de erg scherp zijn)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:54

Ik snap het idee erachter, en ja als je nonchalant en absoluut niet zorgzaam bent voor je hond dan snap ik dit bericht. Maar kom op zeg, op deze manier redeneren kun je zelfs niet meer de straat op want stel je voor dat je hond zijn poot verwond aan een stukje glas, overgereden wordt door een auto of plotseling een hartstilstand krijgt. Een beetje hondenbezitter denkt voor zijn hond, daarom komt op mij dit bericht iet wat overdreven over. Daar denk je vanzelfsprekend overna ;)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:58

Romytjuuh schreef:
Ik snap het idee erachter, en ja als je nonchalant en absoluut niet zorgzaam bent voor je hond dan snap ik dit bericht. Maar kom op zeg, op deze manier redeneren kun je zelfs niet meer de straat op want stel je voor dat je hond zijn poot verwond aan een stukje glas, overgereden wordt door een auto of plotseling een hartstilstand krijgt. Een beetje hondenbezitter denkt voor zijn hond, daarom komt op mij dit bericht iet wat overdreven over. Daar denk je vanzelfsprekend overna ;)

en daarom laat een beetje honden bezitter zijn hond ook niet op het ijs :)

Ja een hond kan op straat in glas trappen dat kan, maar als je glas op straat ziet liggen banjer je er met je hond er ook niet doorheen of wel? (als je het niet ziet liggen an is het gewoon pech)
Ja hij kan aangereden worden door een auto, kan altijd gebeuren, maar je kan er ook zoveel mogelijk aan doen om dat te voorkomen (zoals aanlijnen op straat)
Ja hij kan een hartstilstand krijgen, kan je niets aan doen. Deze situaties zijn allemaal anders en hebben hier niks mee te maken.

Maar met je hond het ijs op omdat het zo leuk is? nee dat kan er bij mij niet in.
Dat is gewoon vragen om blessures, en wie is er dan zielig wanneer er wat gebeurd?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:02

Nee en als je ziet dat het ijs gevaarlijk is of scherpe randen heeft ga je er wel op zeker? Nouja de redenering vind ik niet echt slagen, maar je punt is duidelijk ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:08

Kentaro schreef:
Je wéét niet of het stevig genoeg is!!
Er zijn nu toch ook weer voldoende mensen door het ijs gezakt :P
Ik zou gewoon het risico niet nemen!

Dus maar niemand meer op het ijs?

Vroeger gingen ze hier zelfs met de menvereniging het ijs op :j Stiften erin, bellentuigen op, sledes erachter, en gaan met die handel. Overal zitten risico's aan, het hele leven is een risico.
Ik ben het gedeeltelijk met het bericht eens, maar vind wel dat het zwaar overdreven neergezet wordt.
Een hond weet niet of het ijs dik genoeg is... tja, een mens ook niet, tenzij je om de meter gaat prikken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Ik kom inderdaad niet op het ijs... :P
Maar dat is voor ieder persoonlijk, ik zou echt nooit met m'n paarden het ijs op gaan!! Dat risico zou ik nooit willen nemen. Als wij er door zakken, heb je nog een kans van er goed uit komen, voor een paard is die kans veel kleiner!
En persoonlijk zie ik het nut er ook niet van in, om m'n honden op het ijs te laten?! Wat is voor hun de meerwaarde?!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:21

mja iedereen moet zelf weten wat die doet met zijn hond, het is (gelukkig) de mijne niet die het ijs mee op gaat :)
@stef, ja die paarden krijgen stiften in gedraaid waardoor ze niet snel uitglijden. Maar zou jij een paard zonder stiften het ijs op laten gaan?

Als een hond daarbij weer schoentjes aan zou hebben, er ligt een laag sneeuw en het is dik genoeg zou ik er geen probleem van maken.
edit: maar dat laatste zullen de bokkers die hun honden wel op het ijs laten wel overdreven vinden... :)