Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:12

Wij zitten midden in de zoektocht naar een nieuwe pup en dan ben je extra alert voor eventuele broodfokkers. Want daar wil je geen pup kopen, althans wij niet. Op de TV zijn regelmatig de meest gruwelijke verhalen te zien van eigenaren van pups die na een aantal dagen/weken/maanden helemaal niet goed bleken te zijn. Steeds weer vraag ik mij af of die mensen echt niks in de gaten hadden. Ik bedoel, als er vreemde excuses komen waarom de moeder er niet is (bijv. ik verkoop deze pup voor mijn zus .. :? ) dan krijg je toch argwaan?

Inmiddels zijn wij erachter dat je je gevoel heel erg mee moet laten spelen bij het uitkiezen van de fokker waar je een pup aanschaft. Op Marktplaats worden veel honden en veel pups aangeboden. Vaak voor de helft of nog minder van de prijs die de rasvereniging adviseert. Natuurlijk hoeven de fokkers zich niet aan die adviesprijzen te houden, maar het geeft in 9 vd 10 gevallen wel aan dat er iets niet pluis is.

Nu mijn vraag: wie is er wel eens, per ongeluk of expres, bij een echte broodfokker geweest? Of heeft het vermoeden? En wat heb je toen gedaan?

Sjors

Re: Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:17

Ik volg even, ik vind het wel interessant :)
En die beelden zijn vreselijk idd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:19

Eén van onze honden komt van een wat wij dachten erkende fokker.
Was rijkserkend en alles dus kwam goed over.

Helaas bleek onze hond erg ziek te zijn.
Hondjes bleken ook niet thuis gehouden te worden zoals ze ons de eerste keer lieten zien, maar ergens achteraf in een oude, koude schuur.
Hebben totaal geen begrip gekregen van de fokker.
Moesten hem naar terug brengen, dan draaide hij z'n nek wel even om.

Later kwamen er meer mensen dit soort verhalen.
Helaas bleek het dus om een broodfokker te gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:20

Silence: he wat naar! Deze fokker stond gewoon op de erkende fokkerslijst van de rasvereniging? En week de prijs van de pup ook af van de adviesprijs? Welk ras was het?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:23

Nee alles kwam overeen met een goede fokker. Het ging om een West Highland White Terrier.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:25

De fokker stond dus op de fokkerslijst? Heb je toen ook contact opgenomen met de rasvereniging?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:26

Ik niet :n dat risico wilde ik niet lopen. Wij hebben vorige week onze pup opgehaald.
Ben ver weg van Marktplaats gebleven en via de rasvereniging info gevraagd over welke fokkers er momenteel pupjes hadden en op de sites van de fokkers gekeken. Deze fokker waar wij Rambo hebben gekocht, kwam ik tegen op een hondenshow waar we gingen kijken. Niet alleen het ras die wij hebben gekocht maar alle rassen werden er geshowd.
Is sowieso wel leuk om al die honden te zien en zo hebben we verschillende fokkers gezien en info gevonden.

Ik heb bij een dierenarts als assistente gewerkt en hoe vaak wij een pup van een broodfokker binnenkregen... oh oh oh :n

"Ja we hebben hem in België gehaald, want daar kostte hij maar 300 euro" 8)7 En dan vervolgens nog een paar honderd euro uitgegeven aan de dierenarts om het beestje weer op te lappen omdat hij allerlei verborgen gebreken had.

En zo waren er echt heel veel mensen die puur alleen naar de prijs kijken en dan verder totaal niet nadenken waarom het beestje dan zoveel goedkoper is als bij een goede fokker _-:(

@Silence: hebben jullie daar nog werk van gemaakt? Ik bedoel, aangegeven bij de rasvereniging enzo?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:27

Ja ik was daar in de tijd te jong voor, maar mijn ouders hebben het daar niet bij gelaten inderdaad.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:27

Wij zijn er per ongeluk wel eens bij een terecht gekomen. Mijn vader wilde graag een grote hond omdat we net verhuisd waren naar een boerderij en hij was altijd al gek van mastino's maar die zijn vaak nog al fel en wij (de kinderen jongste was toen 12) moest er ook mee kunnen lopen en er komen regelmatig 'vreemde' honden bij ons op het terrein dus we twijfelde over de keus voor een mastino.

Toen kwamen we op marktplaats een advertentie tegen van een kruising mastino x duitse dog, super leuke foto's pups in het gras enz. enz. Het leek ons de ideale kruising, Doggen zijn toch wat relaxter en de hoop was dat een kruising minder kans op huidproblemen zou hebben.

Dus hebben we de fokker gebeld, de vader van de pups was niet aanwezig maar het was een 'per ongelukje' en daarom wilde de fokker (die zij geen fokker te zijn) er niet te veel voor hebben (kostprijs van entingen/ontwormen e.d). Pups zouden wel binnen opgroeien/gewend zijn en de moeder was nog wel bij de pups. Al met al klonk het erg goed.

Dus wij hebben een afspraak gemaakt en gingen daarheen kwamen we in een gebouw met een hele lange gang en aan beide kanten van die gang zaten een soort rennen met pups er in, allerlei soorten en maten. En achterin in een rennetje zat onze dame helemaal alleen. De rest was al verkocht. En eigenlijk wilde we geen pup van een broodfokker maarja als je daar staat met 2 jonge kinderen en eigenlijk al het idee dat je met pup naar huis gaat is het zo moeilijk om nog nee te zeggen.

De honden zagen er wel goed uit (ik wil niet over de moeders denken die er dus niet bij waren ;( ), en de pup waar wij voor kwamen was echt heel erg leuk dus we hebben haar wel meegenomen. Achteraf stom omdat je zo natuurlijk het broodfokken wel in stand houd maar op dat moment waren we we eigenlijk al gekomen met het idee dat er een pup mee naar huis ging en ze zagen er zo goed uit dat je daar verder niet te veel over na denkt.

De hond is overigens nu bijna 2,5 en we hebben echt een super beest aan haar, nooit ziek geweest of problemen mee gehad en een super karaktertje.

We hebben er wel van geleerd dat we voortaan noooit meer van tevoren afspreken om gelijk op te halen. We gaan nu altijd eerst kijken, zodat je nog de tijd heb om er reeel over na te denken. Maar we hebben er wel een super fijne hond aan over gehouden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:30

Zo doen wij het ook Ashley :) Niet via Markplaats.nl maar alleen via de rasvereniging. Maar zoals ik het verhaal van Silence begrijp geeft dat dus ook geen garanties..

Ow jee Koenlover, dan schrik je wel!! Ik kan me voorstellen dat je dan toch wel voor het blok gezet wordt. Dat is nou het nare.. je ziet die pup en dan kan je haast geen nee meer zeggen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:31

Een echte fokker heeft geen MP nodig om van zijn pups af te komen.............., wellicht kort door de bocht, maar als je een hond zoekt met een stamboom informeer dan via de rasverening en controleer referenties van de fokker.

Ik heb het helaas nu 2 maal mee gemaakt, waarvan we eenmaal een huiskamer tafereel ala gelegeheidsnestje ons werd voorgehouden. De schuur zat echter vol met beagle pups, dat wisten we maaaaanden later pas.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:33

Linda_Arnold: hoe kwam je daar dan toch nog achter?

Er zijn trouwens ook fokkers die op de lijst van de rasvereniging staan én op MP adverteren :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:34

rijkserkend...daar moet je heel ver vandaan blijven ,echt iets om handel achter te verschuilen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:35

Broodfokkers zijn enorm slim tegenwoordig. De honden die je te zien krijgen hoeven niet eens familie te zijn. Vriend van mij had een chi gekocht bij mensen vandaag. Achteraf bleek er van alles mis, niet alleen was het dier veel te jong - en kon niet zelfstandig eten- ook bleek het achteraf een kruizing te zijn. Ze hadden de pup vooraf wat suikerwater gegeven zodat het lekker speels was. En bleek achteraf dat ze niet eens bij die mensen zelf in huis waren geweest, maar hadden de broodfokkers 'ingebroken' ergens en via dat adres de pups verkocht. Ook bleek de data van de inenting niet te kloppen... die was namelijk al 3 jaar oud (voor een '8' week oud pup)

Je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn. Kijk alles grondig na, en neem iemand mee die ongevoelig is voor wat jij wilt doen. Op die manier heb je iemand bij je de realistisch blijft. Neem ook geen kinderen mee, en wees erg hard voor jezelf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:38

@Benfan: En moesten ze ook de 'normale' prijs voor die Chi betalen? Hadden ze via de rasvereniging contact opgenomen met de fokker?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:39

kohtje schreef:
rijkserkend...daar moet je heel ver vandaan blijven ,echt iets om handel achter te verschuilen.

Verklaar je nader? :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:39

Onze hond komt bij een broodfokker vandaan :) entje uit Belgie. Wel al 13 jaar terug.

Mijn vriend wilde een bepaald ras (Saarloos) en had gebeld naar een "fokker", die had er wel eentje. Dus hij moest zaterdags maar komen kijken.
Op zaterdag daar aangekomen zat kleine Herrie in een kattemandje. Pup mee naar huis genomen (wist niet beter) Onder de vlooien en mijten. Beestje is goed ziek geweest. Later bleek dat de pup pas 4 weken oud was...... verschrikkelijk

Inmiddels is het een grote en stuiterende hond. Maar geen Saarloos :+ het is een Alaskan Malamute :+
13 jaar oud, redelijk gezond voor zijn leeftijd en gedraagt zich als een puber. En nog lang niet van plan om te gaan :\

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:39

Weet je wat het ergste is!!!!!!!!!
dat je denkt dat je goed zit , maar achteraf toch een broodfokker is ! broodfokker plaatsen vaak drachtige teven bij gezinnen thuis bijv bij kennisen zodat het lijkt alsof de hond daar ook echt hoort, als de pups weg zijn de teef weer terug naar de kennel en word ze weer volgepomp zodra de tijd weer rijp is en ga zo maar door , En ja het gebeurt echt!!!

ik heb het met eigen ogen gezien, bij een kennis, en de dierenbescherming doet er niks aan, omdat de omstandigheden rondom het nest goed zouden zijn.

te erg gewoon.

Ik durfde ook geen pup meer aan te schaffen, wou persee een teefje , nu heefd een kennis een plezier nestje en koste wat kost ik wou daar een pup van omdat daar wel alles goed gaat zoals het zich gehoort , dus dan maar een reutje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:40

Evelli: dat is wel een extreem verhaal! :oo Hadden jullie nog nooit eerder een hond gekocht?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:42

@Kelly: dat gevoel hebben wij ook zo ervaren! Het blijft altijd lastig om wildvreemde mensen volledig te kunnen vertouwen, mij lukt dat gewoon niet. Zeker als blijkt dat ze zo gehaaid zijn.

Maar: vaak hebben rasverenigingen wel een aantal criteria waar een fokker aan moet voldoen en ze mogen ook geen 5 nesten per jaar produceren. Heb ik begrepen :) Dus als ze de nestjes allemaal willen registreren lopen ze vast. Een nestje zonder stamboom ertussendoor, dus niet geregistreerd, komt vaker voor. Daarom moet je als koper zo opletten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:43

Pletje123 schreef:
Evelli: dat is wel een extreem verhaal! :oo Hadden jullie nog nooit eerder een hond gekocht?

Kende mijn vriend 13 jaar geleden nog niet hoor.
Herrie is zijn eerste (en laatste) hond :) het is totale onwetendheid geweest hoor. Hij wilde graag een Saarloos, maar via een rasvereniging zou dat nog aantal jaren duren. Dus toen is hij verder gaan kijken.
Dit had hij nooit verwacht.

Is wel een schat van een (pool)hond hoor :D

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:44

Pletje123 schreef:
Linda_Arnold: hoe kwam je daar dan toch nog achter?

Er zijn trouwens ook fokkers die op de lijst van de rasvereniging staan én op MP adverteren :j

Op het moment dat we daar kwamen waren er 5 reutjes, 2 teefjes. Wij wilden een teef, dus keuze uit 2. Zat later nog eens te neuzen op internet en trof toen een oproepje van een dame welke het ander teefje had. Zij zocht broertjes en zusje. Wij hebben onze een week na onze bezichtiging opgehaald op zondag. Zij op zaterdag. Op het moment dat zij haar pup haalde zat er nog maar één reutje...............heeft ze ook foto's van. Wij hadden echter een teefje...................toen wij kwam halen zaten er meerdere hondjes..........

Dame in kwestie wilde er nog een beagle bij en stuitte een half jaar later op een adv, zonder er bij na te denken stuurde haar navigatie haar naar het zelfde huis. Er waren toen twee volwassen teven..................in huis.

Het jaar er na hebben er nog twee nesten beagles bij deze mensen plaats gevonden waarmee geadverteerd werd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:46

Evelli: aha, op die manier. Haastige spoed.. ;) maar dat weet je vriend nu vast ook. Al wil hij geen andere hond begrijp ik :)

@Linda_Arnold: Oke, dus de puzzelstukjes vielen op zn plaats.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:50

Pletje123 schreef:
@Kelly: dat gevoel hebben wij ook zo ervaren! Het blijft altijd lastig om wildvreemde mensen volledig te kunnen vertouwen, mij lukt dat gewoon niet. Zeker als blijkt dat ze zo gehaaid zijn.

Maar: vaak hebben rasverenigingen wel een aantal criteria waar een fokker aan moet voldoen en ze mogen ook geen 5 nesten per jaar produceren. Heb ik begrepen :) Dus als ze de nestjes allemaal willen registreren lopen ze vast. Een nestje zonder stamboom ertussendoor, dus niet geregistreerd, komt vaker voor. Daarom moet je als koper zo opletten!

Toen wij voor onze Berner gingen kijken, stuitte wij ook hier op...........bij de helft wordt gewoon geen papier aangevraagd, kun je dubbele nestjes fokken ;( .

Had toendertijd geinformeerd bij de kennel van de reu, die gaf aan dat wanneer ik van de week een pup wilde hebben.....hij zo pups kon regelen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een pup zonder stamboom van een erkende reu (gelegenheidsnest), mensen vertelde dat de reuhouder had geinformeerd of er nog pups over waren. Die wilde anders wel overnemen, toch bijzonder want moeder was niet getest...........

Soms weet je van gekkigheid niet meer waar je op moet letten en dan tuin je er nog in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:51

Pletje123 schreef:
Evelli: aha, op die manier. Haastige spoed.. ;) maar dat weet je vriend nu vast ook. Al wil hij geen andere hond begrijp ik :)

Nee :n geen blok meer aan ons been.
Hij beperkt ons enorm in ons leven/toekomst. Dus als hij komt te overlijden, komt er geen nieuwe hond meer :)
Het is een goede les geweest hoor, want de eerste weken van Herrie waren echt op het randje. MAar hij heeft/ wij hebben er wel een hele leuke hond aan :)