Bijtincident hond, sta ik in mijn recht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Bijtincident hond, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:12

Ik zal het proberen kort te houden... :o

31 januari j.l is de hond van mijn moeder (stabij) aangevallen zonder reden door een kruising bull mastiff uit de buurt waarin mijn moeder woont.
Hond rukte zich op min 50 meter los van zijn baas(oudere vrouw,niet bepaald de slimste) en schoot op de hond af, bleef bijten, mijn moeder gillen, uiteindelijk heeft de buurman ze uit elkaar gehaald.
DA kosten zijn door de eigenaar van de bull vergoed, mijn moeder heeft melding gemaakt bij de politie, die hebben het doorgestuurd naar de gemeente en die hebben niets gedaan....

Vanmiddag, mijn moeder was niet fit, vroeg of ik haar hond mee wou nemen op de wandeling met mijn hond.
Prima, ik kom wel even langs met Cadiz :j
Beide honden aangelijnd meegenomen naar een losloopgebied, los gemaakt en 20 min heerlijk gewandeld.

In de verte zag ik een dog,sint bernhard en de beruchte bijthond aankomen die ik echter niet direct herkende.
Honden werden begeleid door de vrouw en haar zoon van midden 30.
Alle honden liepen los, net als die van mij.
Ik draaide om omdat het niet goed voelde, had de hond in kwestie nog niet herkend.
Binnen 5 stappen hoor ik gegil en draai ik me om, de bull raast op mij af en duikt bovenop de stabij van mama.
Laat niet los, bijt meerdere malen door, hond onderwerpt zich,gilt het uit maar bull blijft doorgaan.
Ik heb mijn eigen hond laten liggen en ben als een bezetene op de bull in gaan schoppen en slaan, heb een hardplastic riem op zijn kop kapot geslagen.
Bull laat niet los, man en vrouw doen niets, ik werd helemaal gek, probeerde zijn kop(letterlijk) om te draaien en op dat moment pakt hij mijn hand.
Ik begin nog harder te vloeken en tieren naar de man: HELP ME DAN JIJ &*%%^&*()&^&
Man pakt hond onder kaak en draait hem van de stabij af en lijnt hem aan.
Ik heb die mensen voor alles wat god verboden heeft uitgemaakt en daarna, toen ik mijn beide honden aan de lijn had aangegeven dat ik hier een zaak van ga maken en dat ik anders persoonlijk hun hond de kogel geef.
De man kwam daarna dreigend op mij af, ik ben omgedraaid met 2 knettergekke honden en een bloedende hand en naar mijn moeders huis gelopen(10 min).
Daar direct hond onderzocht; 2 bijtwonden buik en achterhand,niet heel ernstig gelukkig(vorige keer mochten er 20 hechtingen in).
Hij heeft mijn wijsvinger te pakken gekregen, maargoed, dat is een wondje,laten bloeden en ik had nog een geldige tetanusprik.
Daarna gelijk politie gebeld en aangegeven dat dit nu de 2e keer was en dat hij nu ook een mens had gebeten.
De mevrouw van de meldkamer ook aangegeven dat ik nu actie EIS en anders het heft in eigen hand neem, hier had ze gelukkig begrip voor maar ze kon me wel wat kalmeren.
Mijn moeder klapte helemaal in en was niet meer aanspreekbaar.

Volgens de politie zal de eigenaar schriftelijk bericht krijgen, maar daar ga ik niet op zitten wachten, mijn moeder durft met de hond nu niet meer naar buiten.
Wat is raadzaam en wat kan ik in dit geval eisen/recht op hebben?
Het gaat mij niet om gelijk,geld of whatever...ik wil dat die hond afgespoten wordt.

NB. zowel onze plaatselijke DA als meerdere mensen uit de buurt geven aan dezelfde ervaringen met deze hond te hebben, volgens de da is het wachten tot het een keer fout gaat....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:21

Door zo op die hond in te gaan slaan, schoppen en schreeuwen, maak je hem alleen maar blinder van woede waardoor hij alleen nog maar harder gaat bijten... Jouw reactie is wel begrijpelijk maar niet heel slim in zo'n situatie..
Ik begrijp je woede, en ik denk ook dat je in je recht staat (wie laat er nou een hond loslopen die niet onder appél staat en waarvan bekend is dat hij bijt??) maar vind je reactie erg over the top door ook nog eens de eigenaar verrot te schelden.

Laat het de politie uitzoeken. Daar zijn ze voor. Sterkte. Mensen die hun honden niet onder appél hebben horen geen honden te hebben...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:22

Laat zo snel mogelijk een dossier aanmaken, ga met de hond naar de dierenarts en laat de dierenarts verslag uittypen van de verwondingen, als dat verslag er is van de vorige keer die ook mee nemen.
Ga naar de huisarts of HAP en doe hier hetzelfde voor je hand, met dit allen aangifte doen bij de politie, maak ook flink wat foto's van je hand en de hond van je moeder.

Het is heel naar voor de hond maar als zijn eigenaar hem niet onder controle kan houden moet er wel iets veranderen.
Inslapen zal waarschijnlijk niet meteen gebeuren maar misschien dat ze een muilkorf kunnen verplichten en verplicht laten aanlijnen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:24

zonnebloem18 schreef:
Laat zo snel mogelijk een dossier aanmaken, ga met de hond naar de dierenarts en laat de dierenarts verslag uittypen van de verwondingen, als dat verslag er is van de vorige keer die ook mee nemen.
Ga naar de huisarts of HAP en doe hier hetzelfde voor je hand, met dit allen aangifte doen bij de politie, maak ook flink wat foto's van je hand en de hond van je moeder.

Het is heel naar voor de hond maar als zijn eigenaar hem niet onder controle kan houden moet er wel iets veranderen.
Inslapen zal waarschijnlijk niet meteen gebeuren maar misschien dat ze een muilkorf kunnen verplichten en verplicht laten aanlijnen.

Dit zijn ook erg goeie tips!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:25

Ania schreef:
Door zo op die hond in te gaan slaan, schoppen en schreeuwen, maak je hem alleen maar blinder van woede waardoor hij alleen nog maar harder gaat bijten... Jouw reactie is wel begrijpelijk maar niet heel slim in zo'n situatie..
Ik begrijp je woede, en ik denk ook dat je in je recht staat (wie laat er nou een hond loslopen die niet onder appél staat en waarvan bekend is dat hij bijt??) maar vind je reactie erg over the top door ook nog eens de eigenaar verrot te schelden.

Laat het de politie uitzoeken. Daar zijn ze voor. Sterkte. Mensen die hun honden niet onder appél hebben horen geen honden te hebben...

Nou ik vind dat niet over the top. Aangezien de eigenaar weet dat de hond bijt. Dus of aanlijnen of een muilkorf om.

Ts ik zou even een verslag uit laten typen zoals hierboven wordt gezegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:30

Volgende keer neus dicht houden en stok zijn strot in duwen, binnen een minuut moet hij los laten. Ik heb altijd een zakmes bij (gewoonte vanuit de paarden) en komt hij mij tegen dan heeft hij pech want ik snij zn keel door. Heb al 1 keer een agressieve hond aan een riek geprikt die een kindje op stal wilde pakken. Een paar weken later kwam ik die mensen op weg naar stal weer tegen en liep de hond weer los. Ze kregen nog 1 kans om aan te lijnen of ik zou er overheen rijden met mn auto. Heb hem nooit meer loslopend gezien.

Ik ben dol op beestjes en heb zelf 2 honden. Ik weet dat die hond zelf er echt niets aan kan doen maar sommigen zijn echt een gevaar voor anderen.

Voor nu zou ik persoonlijk naar het politie bureau gaan en aangifte doen. Niet alleen van de aanval maar ook van het feit dat de eigenaren niet ingrepen.

Wallie

Re: Bijtincident hond, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:35

jeej wat een naar verhaal zeg.. ik snap je reactie op de hond en mensen volkomen! ik werk zelf bij een hondenuitlaatservice.. bull achtige honden klappen hun kaken op elkaar en laten niet meer los.. althans dat denkt iedereen... ik heb het zelf ook een keer gehad en heb geleerd zodra je een hond aan beide achterpoten achteruit trekt laat hij DIRECT los! (mocht het je ooit nog eens gebeuren hou het in je achterhoofd)

hopelijk maakt de politie er werk van... suc6!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:43

Ben je wel na de dierenarts geweest? Kleinere bijtwonden kunnen enorme complicaties geven. Ook bij jezelf trouwens.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:45

Jeetje wat een verhaal.
Als ik denk wie het is die jij bedoelt dan heeft zij nog nooit 1 hond onder controle gehad.
Ik zou ook overal even foto's van maken en dat ook aan de politie geven.
Sterkte!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:45

Zeker goede tips van Zonnebloem18. Jammer dat het zo moet lopen, maar die mensen zouden beter moeten weten! Hoe gaat het met het hondje?
Hoe maak je andere honden vals?!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:47

Ik ben nog niet naar de da geweest, wonden waren mooi schoon en doorgebloed,zit op niet hechtbare plek, dus even in de gaten houden.
Mijn eigen hand is ook schoongebloed en mijn tetanusinjectie is nog geldig.
Bedankt voor jullie tips, foto's heb ik idd genomen.
Ik snap bepaalde reacties best van ''niet slim dat je dit of dat deed'' maar in de heat of the moment...nouja, je kent het wel...
Ik reageer morgen even wat uitgebreider, ben nu helemaal op, hond wordt iig goed in de gaten gehouden, het is gelukkig niet zo diep/gecompliceerd als de vorige keer.
Met hondje gaat het naar omstandigheden goed brittje, ik ben god op mijn blote knieen dankbaar dat hij mijn hond niet heeft gegrepen,hoe oneerlijk dat ook klinkt, dat had ik helemaaaaaal niet getrokken.
nathalie, thanks :+:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:51

Ik zou in elk geval proberen om met de mensen die ook problemen met hun gehad hebben een aanlijn/muilkorf plicht te krijgen. Hond in laten slapen omdat die niet luistert is ook alweer zoiets. Ik ben van mening dat een hond die op andere honden klopt aan de lijn moet, vooral als hij zo ver gaat. Maak in elk geval foto's van de verwondingen en probeer zoveel mogelijk mensen te vinden die ook problemen met deze mensen/hond hebben gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:52

Allereerst vreselijk dat de de hond en jij gebeten zijn maar om die hond nu gelijk dood te willen maken?
Het zijn gewoon typisch mensen die niet met hun hond om weten te gaan, hebben de hond niet goed opgevoed en hier moet zeker iets aan gedaan worden!
Ze mogen zo'n hond niet meer zomaar los laten lopen.

Zijn jullie het enige bijtincident of zijn er meerdere gevallen van deze Mastiff?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:54

De hond van mijn vader is ook al 2 x gebeten door dezelfde hond, man kon de hond helemaal niet houden, hond trok zichzelf los (gaf eigenaar ook toe). Mijn vader heeft met zijn houten klompen maat 46 net zo lang tegen de kop van die hond staan trappen (echt gericht op z'n hardst staan trappen) tot hij losliet. Toen het voor de 2e keer gebeurde heeft hij gezegt vanaf dat moment altijd een fileermes mee te nemen (heeft een viszaak) en mocht het nog een keer gebeuren dan zou hij niet aarzelen om dat fileermes op die hond te gebruiken. Sindsdien geen gezeik meer gehad met die hond.

Ik zou ook bij die mensen langsgaan en eisen dat ze de hond voortaan buiten muilkorven (kun je altijd nog proberen het een 'positieve' draai te geven door aan te geven dat die hond dan gewoon los kan blijven lopen) en dat je anders eerst volgende keer dat zoiets nog een keer gebeurt, zoiets als m'n vader meeneemt.

Zulke mensen hebben hun verstand niet, zo'n hond hebben en dan nog los laten lopen. Zal me wat wezen of het mag of niet, maar als zo'n hond lek gestoken wordt kan ik daar niet mee zitten (tuurlijk wel als dierenliefhebber, maar als het zo'n gesjeesde hond is die alles echt gericht aanvalt, tja zo eentje is beter af op de eeuwige jachtvelden). Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar of zijn hondje zoiets overkomt of niet.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 28-04-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:59

Pff heftig zeg!

Wat TS wel of niet gedaan heeft om de hond van haar hond af te krijgen is helemaal niet belangrijk.
Die bull had NOOIT los gemogen wat doet zo'n eigenaar + hond nog op een honden uitlaat plaats?
Zo'n hond hoort aangelijnt en een muilkorf om! Ik heb zelf een 'berucht' ras. Als mijn hond zo zou zijn zou ze niet lang meer leven. Als er aan te werken is wil ik dat doen maar ik ken ook honden die een steekje los hebben/hadden. Dan moet je een goede keuze maken als eigenaar.

Aangiften doen en er op blijven iztten bel gerust eens wat ze doen (de politie) en wat ze al gedaan hebben. En of ze met de 'zaak' bezig zijn. Maak foto's = bewijs. En laat idd je hand nakijken en de DA een verslag maken. Zorg voor zoveel mogelijk bewijs!

Succes!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:00

Ik ben ook van mening dat als een hond meerdere malen heeft aangevallen en ook mensen bijt dat het beter is voor iedereen wanneer zo'n dier een spuitje krijgt.....

In dit geval ligt het aan de eigenaar wat ik begrijp, maar bij sommige honden zit er een gewoon een steekje los......

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:11

Mag ik vragen waar dit is gebeurd?

Dit is mijn lieve hond namelijk overkomen http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2172654

Eigenaar van aanvallende honden kwamen uit eindhoven en ze lopen daar nu nog rond.

Ik lees verder nog ff mee, politie doet in deze zaak niks, belette ons zelfs van aangifte doen, dat is na 12 werkdagen volhouden eindelijk gelukt maar vervolgens ligt de aangifte ergens in een stoffig hoekje denk ik. :(

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:14

_Rosanne_ schreef:
Mag ik vragen waar dit is gebeurd?

Dit is mijn lieve hond namelijk overkomen http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2172654

Eigenaar van aanvallende honden kwamen uit eindhoven en ze lopen daar nu nog rond.

Ik lees verder nog ff mee, politie doet in deze zaak niks, belette ons zelfs van aangifte doen, dat is na 12 werkdagen volhouden eindelijk gelukt maar vervolgens ligt de aangifte ergens in een stoffig hoekje denk ik. :(

vreselijk!!! :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:16

Wat een vreselijk bericht Rosanne....Dit is nog veel gruwelijker afgelopen dan met de hond van de moeder van TS.. Die heeft (relatief gezien) nog "geluk" gehad.. Vreselijk toch dit soort berichten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:20

Lotus83 schreef:
Ik ben ook van mening dat als een hond meerdere malen heeft aangevallen en ook mensen bijt dat het beter is voor iedereen wanneer zo'n dier een spuitje krijgt.....

een hond die vecht, bijt automatisch naar achteren als iemand er tussen komt/ hem beetpakt. dat is, hoe banketstaaf het ook klinkt, natuurlijk gedrag. dat hoeft dus niet meteen vals of gestoord gedrag te zijn.beetje sneu als een hond daarvoor afgemaakt moet worden. ik vindt het dus wat anders als een hond doel bewust op een mens af rent en die dan bijt. ze zeggen niet voor niets, nooit tussen vechtende honden komen. en ik snap echt wel dat TS ingegrijpt en haar hond niet laat grijpen.
ben zelf ook een keer op deze manier gebeten. op hond ingetrapt omdat deze bovenop de mijne zat en hij draaide zich om en hap. in m'n arm.
mijn herder heeft op de club een trainer gegrepen. hij was ook in gevecht met een andere hond en de trainer begon tegen hem te schreeuwen en gaf hem van achteren een trap/zet met z'n been. hond draaide zich om en beet in z'n been. hond is door verschillende gedragstherapeuten onderzocht en bij 2 dierenartsen geweest en was toch echt niet gestoord. was natuurlijk gedrag wat hij vertoonde en trainer had nooit en te nimmer tussen hun in moeten gaan. er zijn andere manieren om 2 vechtende honden uit elkaar te halen zonder gebeten te worden maar daar moet je vaak voor met z'n 2'en zijn en zeer snel en weten wat je doet.

maar de eigenaar moet zeker wel aangepakt worden. zo''n hond moet gewoon niet meer los en gemuilkorft worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:26

Gatver, ik heb ook ooit zoiets meegemaakt. Politie heeft er nooit wat mee gedaan helaas.
Hopelijk nemen ze jou wel serieus.
Pas wel op met je hand en de wonden van je hond, beetwonden kunnen heel makkelijk tot bloedvergiftiging leiden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:53

bijtwonden zoiu ik altijd behandelen met anti biotica. Stiekum kunnen ze dieper zijn dan dat je denkt en wie weet wat die bull in zijn bek gehouden heeft voordat hij de hond van jou moeder te pakken had. Bacterien kun je niet zien met het blote oog en op het moment dat je ziet dat het toch foute boel is kan je al erg laat zijn. Zeker als het lijkt te genezen maar iets dieper toch gaat ontsteken. Ik zou geen risico nemen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:15

dierenfan schreef:
bijtwonden zoiu ik altijd behandelen met anti biotica. Stiekum kunnen ze dieper zijn dan dat je denkt en wie weet wat die bull in zijn bek gehouden heeft voordat hij de hond van jou moeder te pakken had. Bacterien kun je niet zien met het blote oog en op het moment dat je ziet dat het toch foute boel is kan je al erg laat zijn. Zeker als het lijkt te genezen maar iets dieper toch gaat ontsteken. Ik zou geen risico nemen!

Ja dat is ook mijn mening. :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:58

Wildgirl schreef:
Volgens de politie zal de eigenaar schriftelijk bericht krijgen, maar daar ga ik niet op zitten wachten, mijn moeder durft met de hond nu niet meer naar buiten.
Wat is raadzaam en wat kan ik in dit geval eisen/recht op hebben?

Niet akkoord gaan met melding maar eisen dat ze er een "aangifte" van maken. Eventueel de aangifte doen met meerdere slachtoffers. Ik zou ook een melding doen naar de burgemeester in je woonplaats doen ivm handhaven van plaatselijke verordening. Ook op uitlaatplaatsen/losloopgebieden hoort een hond onder appèl te staan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 07:08

nou TS ik vind dat je het nog netjes gereageerd hebt.
ik zou gaan flippen denk ik, en weet niet wat ik zou gaan doen.
lekker die mensen, ik stond er bij en ik keek erna!! :(
ik zou ook aangifte doen, die hond heeft nu al 2 keer jullie hondje aangevallen, wie weet hoevaak die al
een andere heeft aangevallen.
ik zou ook zeggen: spuitje, die hond is niet te vertrouwen.
ik snap jullie angst goed. :(:)