Allereerst had ik nooit gedacht dat ze deze leeftijd zou halen; al op haar 4e werd ocd en artrose in beide spronggewrichten geconstateerd en inmiddels zit haar hele lichaam vol artrose. Dit is duidelijk te zien, want haar gewrichten zijn vergroeid. Doordat ik altijd veel met haar heb gedaan en haar supplementen bij heb gevoerd heeft ze altijd goed in haar bespiering gezeten, is ze zo lang mogelijk heel soepel geweest en is ze echt topfit. Met gereguleerde beweging gaat dit goed. Gezien de leeftijd doen we steeds ietsje minder met haar, maar dat lijkt me logisch. Waar we voorheen nog 2 uur gingen wandelen, is het nu max drie kwartier/ een uur bijvoorbeeld.
Tijdens die wandelingen is ze echt enorm enthousiast. Ze staat al te stuiteren als we de deur uitgaan, rent en vliegt alle kanten op en blijft immer speels. Ze loopt nog steeds met stokken en ballen te sjouwen en zwemt nog met veel plezier. Mensen vragen me nog steeds of het een pup is en ik zie dat als groot compliment.
Aan de andere kant zie ik thuis wel een wat andere hond. Ze is moe van het spelen en rennen en is dan stijf. Lijkt me logisch gezien de leeftijd en gewrichten. Als ik zie hoe ze soms opstaat na het slapen denk ik 'ah, arm dier', maar zodra we dan naar de deur lopen om uit te gaan staat ze weer te springen.
Ze krijgt inmiddels om de dag een onderhoudsdosering metacam, puur om de scherpe randjes eraf te halen. Ze staat onder controle bij de dierenarts, de laatste keer dat ik er was zei ze ' goh, wat staat ze typisch op haar poten zo nu die gewrichten vergroeid zijn, maar zo te zien heeft ze zich helemaal aangepast qua bewegen'. De dierenarts is nog steeds over haar te spreken.
Ik wil dus heel realistisch blijven, maar ik zie 2 kanten en dat maakt het lastig.
Voor nu overheerst de enthousiaste, fitte kant nog steeds heel erg en als ze stijf of pijnlijk is herstelt ze binnen een paar uur weer.
Aan de andere kant zie ik ze dus ook stijf opstaan en moeizaam over onze gladde laminaatvloer glijden. Ze is thuis heel knuffelig, maar dat zal ook de leeftijd zijn? Ze heeft altijd het liefst op schoot gelegen en volgt me echt op de voet (tot het irritante af!).
Ik heb het topic niet geopend om nu bevestigd te krijgen dat ze ingeslapen moet worden, want ze is echt nog te goed en vooral veel te blij. Maar hoe maak je een keuze als het niet duidelijk is? Een hond die ziek is, tja dat is duidelijk. Een hond die echt oud en op en dement is, tja, ook duidelijk. Maar deze is niet dement, is fit, is blij, is niet op, maar wel oud en vol vergroeide gewrichten (waarmee ze zich dus goed redt). Lastig.
Misschien zijn er mensen die het herkennen. Of die er toch een mening over hebben. Ik vind het fijn om te sparren denk ik

Ter illustratie; dit is de hond ongeveer een maand geleden. Blij ei, blijft speels.

En twee weken geleden: