Een kat en wonen op vier hoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaap

Een kat en wonen op vier hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:52

Ten eerste: Ja, ook ik denk dat een kat het gelukkigste is wanneer t beestje lekker buiten kan. Toch houd ik mijn poes op een 3kamer appartementje. Hierin heb ik, samen met de medewerkers van het asiel waar ze zat, een weloverwogen keus gemaakt. Ze is niet gewend aan buiten zijn, is dit nog nooit geweest. Mocht je hier je oordeel over hebben, prima, maar het is niet aan mijn oren besteed :).
Overigens vind ik dat er flink wat voorwaarden zijn wanneer je een kat op een flatje wil, en naar mijn mening voldoe ik daaraan.

Ten tweede :P : Sinds een half jaartje ongeveer zijn wij in t bezit van Wookiee, een poesje van nu zo'n 1,5 jaar uit het asiel. Beest is geweldig en ik wil absoluut niet meer zonder haar. Echter wonen wij in een appartement op 4 hoog. Poes heeft de ruimte, we spelen zat met er, er is bijna altijd wel iemand thuis en ze komt niks tekort. Echter is het wel vervelend dat het in dit appartement in de zomer altijd flink heet wordt. Wel zo lekker om de deuren ramen open te kunnen zetten dus... Ook onze openslaande deuren naar het balkon zie ik niet graag de hele zomer dicht.

Wie heeft een zelfde soort situatie? Hoe maak ik poes duidelijk dat ze gerust door het raam kan springen, maar dat de grond dusdanig veel meters lager is, dat uit t raam springen geen goed idee is. Of zou poes dit zelf ook al wel doorhebben?

En hoe leer ik haar op het balkon te komen, maar er niet af te springen? Ik heb haar al met tuigje op het balkon gehad, maar het tuigje vind ze echt verschrikkelijk, dus dat wil ik haar niet aandoen. Balkon (kan) helemaal afgesloten worden aan de randen, maar er is dan wel een muur van ik denk zo'n meter hoog, waar ze dus overheen kan als ze wil.

Ik ben dus zeer benieuwd naar ervaringen. Ben als de dood dat poes toch springt en alles breekt, of hard wegrent en ik er nooit meer terug zie.

Hor bij de keukendeur zou kunnen, bij het raam in de woonkamer geloof ik niet mogelijk. Maar bij de openslaande deuren is het geen optie, dus het liefst heb ik er veilig op het balkon...

Iemand ervaringen? Ideeen? Hoor ze graag! Alvast bedankt.

Let wel: als er geen mogelijkheid is, dan is dat gewoon dikke pech voor mij en blijven de ramen en deuren dicht. Dan maar warm. Ik heb gekozen voor poes, en poes blijft en gaat voor, hoe dan ook.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:01

de hoogte schatten ze zelf in hoor,situatie bij mij thuis: aan de ene kant zit ik 2 hoog van de grond en blijven ze keurig op t balkon naar beneden kijken, aan de andere kant zit de railing maar 1 verdieping lager en daar hebben ze het wel eens gedaan om gewoon naar beneden te springen, dus aan die kant heb ik nu overal haakjes op de ramen zodat ze net niet ver genoeg openkunnen om er doorheen te passen, het enige wat ik wel enorm heb moeten afschermen is de toegang naar het balkon van de buren
4 hoog lijkt me dus geen probleem

xingridx

Re: Een kat en wonen op vier hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:11

Ik zit ook 4 hoog en heb zelfs 3 katten ;)
In de zomer wordt het ook vrij warm maar ik heb mijn ramen gewoon afgezet met horren en dat ging afgelopen zomer goed :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:15

Bij de muur is afzetten met gaas is een optie, je moet wel de sprongbereking onmogelijk maken,dit kan eenvoudig door er plantenbakken aan te hangen of nepklimplanten.

Poes komt vanzelf wel op het balkon als jij daar ook zit,wordt vanzelf een onderdeel van het huis :)

Als je poes echt veilig op je balkon wilt houden,kun je je hele balkon afzetten met gaas...net als een cattery.Als je dan niet thuis bent dan kan poes lekker op balkon zonder daar vanaf te gaan.

Vond toevallig wat op het net,kun je inspiratie opdoen ;)

http://lowbudgetvoliere.come2me.nl/7293 ... -Cattery-2

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:19

Wij wonen op 4 hoog en hebben ook een kat. Hebben het beestje uit een nestje, dus hij is van kleins af aans gewend niet naar buiten te gaan. Dat gaat ook prima.

We hebben ons balkon met gaas afgezet, omdat ik het risico te groot is. Onze kat is namelijk al eens uit het raam gesprongen bij onze oppasfamilie, die wonen op 3 hoog.... Ik laat hem dus ook niet in het raam zitten ofzo, als ik het raam open doe gaat de kat in de andere kamer en gaan de deuren dicht.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:20

We hebben nu ook 2 noren op 4 hoog. Ze komen alleen op het balkon als wij buiten zitten en dan nog hoeft een maar een auto te toeteren beneden en ze zitten alweer binnen. :roll: Straks als het nieuwe huis af is hebben we ook een tuin dan gaan we een stuk afzetten zodat ze daar naar buiten komen. Helemaal "los" doe ik ze niet.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:21

Ik heb die van mij ook pas sinds kort echt buiten. Ze heeft bij mij ook de eerste 3 jaar binnen gezeten. Ze sprong weleens op de rand van het raam en ging dan heen en weer lopen. Ik scheet dan zeven kleuren, maar zij leek er geen problemen mee te hebben. Als ze eens het balkon op was gerend ging ze ook over het muurtje lopen, ze scheen prima te weten dat eraf springen niet het beste idee was. Dus het zou gewoon moeten kunnen, maar als je je er niet prettig bij voelt: gaas op het balkon en eventueel zo'n vliegen-net ding voor de ramen. (Geen idee hoe die dingen officieel heten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:21

Toen ik 14 hoog woonde heb ik mijn katten met tuigjes laten wennen aan het 'op het balkon spelen'. Ze snapten dat het hoog was en sprongen nooit op de rand van het balkon o.i.d.!

Verder snap ik je helemaal qua 'kat houden op een flat', het was ook niet mijn ideale situatie maar inmiddels woon ik in een rijtjeshuis, en mogen mijn katten naar buiten... hoewel ze 'buiten' niet kenden zie ik wel dat ze veel gelukkiger zijn nu ze naar buiten mogen, maar ik weet ook dat ze dat niet misten toen ze binnen woonden (toen wisten ze immers niet beter). Dus hopelijk kun jij je katje in de toekomst ook een tuin bieden en voor nu doe je er al alles aan, prima toch :j

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:22

ik heb mijn kat gewoon op mn balkon gelaten op 1 hoog en die springt helemaal niet hehe.. misschien een angsthaasje :D

in jouw geval afzetten met gaas idd, zoals Tinky zegt :j

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:22

Ook wij hadden 2 katten op 4 hoog maar wij hadden een vrij groot balkon en die hadden we ook afgezet met gaas en dat ging prima!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:24

Mijn katten wonen tegenwoordig ook op 4 hoog. Ik heb het balkon afgezet met konijnenrenhekjes, zodat ze niet kunnen puilen. Dat ging een paar maanden prima, poezen bleven er keurig achter.
Een tijdje terug moest ik echter 1 van de katten van de balkonrand afhalen, hij hing er omheen gekruld (kopje naar beneden naar de straat). Wat was er gebeurd? Blijkbaar kwam er een meeuw te dichtbij, dus dat was natuurlijk erg verleidelijk. Meeuw was niet meer te bekennen maar de witte veertjes op het balkon gaven wel aan dat ze hem even hadden geraakt.
Sindsdien heb ik de poezels een tijd helemaal binnen gehouden, in de hoop dat de vogelfascinatie zou zakken. Maar dat is helaas niet het geval, pasgeleden zag ik weer een klimneiging.
Ik ga denk ik een stevig net spannen voor de zomer, want ik wil ook wel graag de boel open hebben zomers, en heb geen zin om de katten van de stoep te moeten schrapen..........
(voorheen had ik trouwens een poezenren, dat is nu wat lastiger om te maken vanwege de grote afstand tot het dak)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:27

Ik woon 2 hoog met 2 katten, heb een frans balkon en ze kunnen ook op een "gewoon" balkon. En dat gaat gewoon goed. Ik kan zelfs gerust
's nachts de deur van het franse balkon open laten als ik dat zou willen. Ze vinden het heel leuk om vanaf de krabpaal naar beneden te kijken bij de open deur, steken hun koppies tussen de spijlen door maar kijken heel goed uit. Zelfs mijn kater, die als jongeling onbezonnen kan zijn (heb
m sinds hij 9 weken oud is) gaat wel letterlijk en figuurlijk tot op het randje maar er nooit overheen. Hij voelt goed aan wat wel en niet kan. Ik vind het doodeng wanneer hij over de balustrade paradeert maar het gaat goed, hij kan zelfs op de balustrade van een paar centimeter breed omkeren.

Het is ook een beetje vertrouwen hebben in je dier. Mensen willen alles maar controleren in hun omgeving. Je kat is niet achterlijk... hou 'm gewoon goed in de gaten in het begin, eerst is alles natuurlijk nieuw en spannend. Maar hoe gewoner het wordt om op het balkon te zijn hoe geruster jij zult zijn :)

Naar aanleiding van bovenstaande post even een editje: het frans balkon kijkt uit op een iep, afstand is een paar meter. Daar nestelen ieder voorjaar vogels. Vanaf het andere balkon, aan de andere kant, kunnen ze ook regelmatig vogels langs zien vliegen. Ze kijken wel, gaan ook klaar zitten om te springen, maar doen het nooit. Ze kennen het gewoon niet, zijn allebei al praktisch hun hele leven binnenkat en weten dat ze moeten uitkijken dat ze niet naar beneden sodemieteren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-03-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:28

Bedankt voor jullie reacties :D.

Ja hor en haakjes dacht ik ook aan. Hordeur in de keuken is een optie, maar ik weet dat de katten van mn ouders doodleuk de hor kapot krabten en dan alsnog naar buiten gingen :'). Nou was het daar geen probleem, het was meer tegen de vliegen, maar wil dat hier niet hebben.

Haakje op het raam zal ik eens naar kijken :). Weet iemand of dat ook kan in een kunstof kozijn?

Ik vind t zo eng, op het balkon. Kan het helemaal afzetten, ook de overgang naar de buren, maar mn vriend weigert er een heel net over te spannen. En ergens vind ik dat ook maar niks. Als wij weg zijn, is kat gewoon binnen.

Van de week eens gaas halen en de onderkant + overgang naar buren afzetten! Iemand nog tips hoe ik haar het beste kan laten wennen? Of gewoon deur open laten, en in de gaten houden?

@Tinky12: handig tip van die plantenbakken, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:31

Mn broer heeft ook een kat (kattenfamilie :Y) ) en die woont op 1 hoog. Die heeft t arme beest op de 1e dag dat ie er was over de balustrade gehangen en daar heel even vastgehouden, toen weer naar binnen. (a la Michael Jackson met baby) Beest is zich rot geschrokken en laat het nu wel om te springen. Beetje zielig, wel effectief :').

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:34

@sjaap, eerste paar keer op een rustig moment van de dag, zelf op het balkon gaan zitten met de deur open zodat ie ook weer hard naar binnen kan rennen als ie wat hoort, bv een boekje gaan lezen zodat ie denkt dat je hem niet bekijkt (maar kan je het toch volgen) en dan kan je als je na een paar keer merkt dat het goed gaat, de tijd langer maken en weer naar binnen gaan

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:36

Heb ook 2 katten en ruim 6 jaar in een appartement gewoond. 2 hoog, dus te hoog om de katten naar buiten te laten. De katten mochten wel altijd op het balkon komen. 1 van beide is er een keer afgesprongen, maar gelukkig niets aan overgehouden! Daarna hebben ze nooit meer een poging gedaan. Ze liepen wel altijd over de rand van het balkon, wat ik wel eng vond! Heb overigens nooit vernomen dat ze het erg vinden om altijd binnen te moeten blijven.. Maar frisse lucht vond ik ook wel belangrijk en er daarom voor gekozen ze wel op het balkon te laten! :) Denk ook dat katten heel goed zelf de hoogte in kunnen schatten!
Als alles mee zit hebben we binnenkort een enorme tuin, kunnen ze hun ogen uitkijken! (denk overigens dat ze dat nog best eng gaan vinden!)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:37

ach wel nee het is niet eng op het balkon en zeker niet zo laag :D

wij hadden vroeger een kat genaamd:''ROVER''.
en hij deed ze naam eer aan.
we woonden op 10 hoog, en tot op een dag hij op het randje, deed hij wel vaker maar nooit wat aan de hand.
en toen, hij was gesprongen van 10 hoog naar beneeeeeeden :wow:

hij lande in het gras en bosjes.
en meneer schudt zich even uit en loopt zo verder :=
ongeloofelijk.
dat dit een 2e keer goed zou gaan, hadden we onze twijfels over.
toen hij een paar dagen later weer over de railing van het balkon liep.
hebben we een goed baasje gezocht, in de hoop dat hij nog lang en gelukkig zou leven zonder bunjijumping.

maar helaas paar maanden later is hij dood gereden ;(

dus een kat op 4 hoog, ken geen kwaad denk ik.
heb je gras of stenen onder je balkon?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:40

Ik heb twee katers en woon op 1 hoog. Het zijn allebei binnenkatten en komen wel op het balkon. Bij de eerste de beste harde windvlaag rennen ze naar binnen, en hebben nog nooit een poging gedaan om naar beneden te springen. De ene kater loopt wel op de rand van het balkon, om zijn spieren soepel te houden, hihi, brrrrrr... Ik sta dan doodsangsten uit maar meneer is een volleerd acrobaat!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:41

Ik woon welliswaar op de begane grond met kat die ook niet buiten komt maar ik heb voor de ramen een inzet hor! Zelf gemaakt. Ik heb dagelijks de ramen open, ook in de winter, sowieso om 's ochtends door te luchten, en katlief zit dan lekker in de vensterbank achter de hor! Voor de deur heb je tegenwoordig hele makkelijke schuif-hor-deuren, misschien is dat ook een idee? En het balkon afzetten met een net? Kunnen ze ook lekker op het balkon!

Als je geen vensterbank hebt bij het raam, misschien kan je (als ze de hor snappen) een klaptafeltje van de ikea ervoor doen, hebben wij ook voor de gedeelde huisdeur eni s een groot succes ;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:42

mijn ouders wonen op 4 hoog en hebben altijd 2 katten gehad
de katten gingen wel het balkon op om in de zon te liggen maar springen hebben ze nooit gedaan
zullen ze ook niet zo snel doen ze zijn niet helemaal gek natuurlijk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:50

Dat katten niets stoms doen is ook niet helemaal waar...vriendin van mij had er een die zo af en toe aan de dakgoot hing te bungelen en door baasje gered moest worden :\
Uiteindelijk is dit hem noodlottig geworden...na aanpassing van het balkon is het ook nooit meer gebeurd.

Even een tip wat betreft kantelramen...zet dit af met gaas,als poes wat onhandig is kan hij klem komen te zitten.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:00

Wij hebben 4 katten en wonen op 3 hoog en hebben het balkon afgezet met gaas en dat bevalt prima ,we kunnen nu zelfs 's zomers als het erg warm is de balkondeur open laten staan zonder dat we bang hoeven te zijn dat de katten naar beneden vallen/springen.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:08

Of je kat uiteindelijk wel of niet van je balkon wil springen hangt naar mijn idee ook af van wat hij gewend is. Heb je een buitenkat die ineens op een appartement moet wonen zal hij vast denken: vrijheid!!! Terwijl katten die al hun hele leven flatkat zijn die neiging niet zullen hebben.

Ik heb althans een actieve, ondernemende, nieuwsgierige kattenman die best zou kunnen aarden als buitenkat. Maar hij is het niet gewend en kijkt gewoon goed uit op het balkon. Hij weet niet beter :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:15

Aanvulling op mijn vorige post: Mijn katten zijn idd ooit buitenkatten geweest. Omdat ze op de 80-km gingen liggen zonnen en meer van dat soort acties hebben we toen een poezenren gebouwd. Nu een balkon dus.

Net nog even de poes op de som genomen (het is mooi weer immers!): de kamikazekat wilde weer in het hekje klimmen. Dacht het niet dus. Afijn, dat wordt dus idd dichtmaken dit voorjaar.

Overigens heb ik vroegah ook wel eens een kat gezien die van een flatbalkon van 2 hoog bleek te zijn gekukeld. En die deed dus helemaal niks meer... morsdood. Ze komen helaas niet altijd op hun pootjes terecht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:18

Ik heb alle ramen/deuren/balkon afgezet. Als je er niet bent kan je niks in de gaten houden, ik zou geen moment rustig op mn werk zitten als alles open staat en de katten lopen het risico naar buiten te vallen. Ook al is er geen opzet, een kat kan ook rare dingen doen.