Rangorde gevechten Australian Cattle Dog teven, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Rangorde gevechten Australian Cattle Dog teven, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 21:38

Wij hebben een fijne beestenbende waaronder een stel honden. Tot ruim een jaar geleden leefde die in goede harmonie samen. Tommy, gecastreerde retriever reu van nu 9 jaar, Noah, gecastreerde kruising, type berghond teef van 6 jaar, Foxy, cattle dog teef van 4 en Luca, cattle dog teef van 2 jaar.
Noah is de ranghoogste, daar hoeft ze niet veel moeite voor te doen. Tommy is de ranglaagste, echt zo'n lekkere sukkel. De cattles waren altijd stapel op elkaar, vooral buiten was het altijd dikke pret en heel veel spelen en rennen samen.

Ruim een jaar geleden is mijn dochter zelfstandig gaan wonen en heeft Tommy meegenomen. Kort daarna begonnen de vechtpartijen tussen de cattles. Er was altijd wel een aanleiding aan te wijzen, bijvoorbeeld omdat Foxy bij het wandelen over het hek sprong en daardoor eerder buiten was dan Luca. Dat pikte Luca niet. Het vechten ging er wel even heftig aan toe, maar was redelijk snel over. Eigenlijk bleek al snel dat de jongere Luca hoger in rang werd dan Foxy. Over het algemeen gedroeg Foxy zich daar ook naar. Luca nam vaak een heel dominante houding aan naar Foxy, die dan braaf tekenen van onderdanigeid liet zien. Toch lijkt het erop dat Foxy die positie steeds heeft geprobeerd te bevechten. Het was steeds Foxy die begon met knokken. De vechtpartijen werden ook steeds ernstiger.

Bijvoorbeeld, ik nam de hond van mijn broer met mijn honden mee het bos in. Er was iets lekkers te snuffelen en ze gingen er allemaal aan ruiken. Luca jaagt de jongere hond van mijn broer weg en direct valt Foxy Luca aan. Er ontstond een vreselijke vechtpartij, waarbij ze elkaar allebei bij de kop vasthielden en niet los wilden laten. Gelukkig was mijn zoon erbij. We hebben allebei een hond vastgehouden, en zodra ze even de greep verslapte konden we ze uit elkaar halen. Ze zaten allebei onder het bloed, maar gelukkig geen ernstige verwondingen.

Daarna zijn er nog verschillende ernstige vechtpartijen geweest. Het is steeds Foxy die begint, maar Luca lijkt toch de sterkste. Het oor van Foxy is ook wel eens gehecht na het vechten, zelfs het kraakbeen was kapot.
We houden de honden inmiddels volledig uit elkaar. De laatste keren dat ze elkaar per ongeluk toch tegenkwamen begonnen ze gelijk te vechten. Op advies van de dierenarts hebben we beide teven laten castreren. Helaas bleek Foxy op de geplande datum net loops, die is drie weken geleden uiteindelijk ook gecastreerd. Hopelijk haalt de castratie de scherpe randjes eraf.

Over ongeveer een maand willen we ze weer bij elkaar zetten. De dierenarts gaf de tip om het ze eerst eens samen uit te laten knokken (evt met muilkorf om), en dan kijken of de rangorde weer vastgesteld wordt.
Eerlijk gezegd vind ik het best wel eng. Iemand hier ervaring mee? Nog goede tips? Dat je als baas in je gedrag naar de honden de rangorde moet bevestigen is mij / ons bekend. Helaas heeft dat weinig uitgehaald.

Nikki__

Re: Rangorde gevechten Australian Cattle Dog teven, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:46

Als teven eenmaal beginnen met knokken.......
Eerlijk? Ik zou een van de teven herlplaatsen. Deze dames gaan elkaar niet meer leuk vinden, ook niet over een maand, ook niet over een jaar.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:50

Ik vraag me serieus af of dit überhaupt nog goed gaat komen...
Teven kunnen onderling heel gemeen zijn, met alle gevolgen van dien. Dat kan leiden tot serieuze verwondingen of zelfs de dood, teven stoppen niet zo maar.... Uit laten vechten zou ik dus zeker niet laten doen :n
Ik denk dat gescheiden houden of 1 van beiden weg doen de enige (veilige) mogelijkheden zijn hier.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:53

castratie bij teven hoeft niet altijd rustiger karakter tot gevolg te hebben...
helaas is het meestal zelfs zo dat bij dominante teven die dominantie juist versterkt door die castratie... (thans, dat is wat de dierenarts hier altijd zegt...)

Ook ik ben bang dat deze 2 dames elkaar niet meer leuk gaan vinden...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 21:57

Als het niet goed komt zal er inderdaad 1 herplaatst moeten worden ;( Dat zou ik wel heel erg vinden.
De dierenarts had goede ervaringen met vechtende teven en castreren, maar gaf uiteraard geen garantie. Een van de artsen van de praktijk had hetzelfde aan de hand gehad met twee Jack Russels. Na de castratie waren de problemen over.
Ik vond het in ieder geval de moeite waard om te proberen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:01

karakter zit niet in de geslachtsdelen/hormonen (bij reuen zeggen we in de ballen want dat wordt dan het eerste geroepen...ballen eraf!!!) helaas is dit probleem een karakter eigenschap en dat zit daar niet in maar in de genen en die kan je er niet uithalen.

gedegen zware training waarbij je altijd al een politieagent zal moeten optreden en constant alert moet zijn kan helpen. maar ja ben eens altijd alert.. dat lukt niet..

herplaatsen of echt altijd uit elkaar

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:08

hier zelfde probleem gehad met 2 teven....niets hielp en uiteindelijk eentje herplaatst(met enorm veel pijn in het hart),maar altijd je honden gescheiden moeten houden,was hier echt niet haalbaar en maakt de onderlinge haat tegenover elkaar steeds nog groter(was hier toch zo)

dus ook hier heb ik grote twijfels of dit ooit nog goed kan komen....
idd,teven kunnen elkaar gewoon vermoorden,en eens ze het niet meer op elkaar hebben,gaat dit erg moeilijk nog anders uitdraaien....

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:09

Ik heb er ook een zwaar hoofd in, dat deze twee teven in de toekomst nog bij elkaar kunnen.
Wanneer teven gaan knokken, dan is het echt menens en zal een sterilisatie waarschijnlijk geen uitkomst bieden.
Ik hoop voor jou ts dat het misschien wel zoden aan de dijk zet, maar ik vind het echt een raar advies van je Da en heeft hij/zij geluk gehad met zijn/haar JR's.

Je haalt karakter en dominantie niet weg door ze te laten helpen, dat is al zolang achterhaalt. Ik snap niet dat er nog steeds Da'en zijn die dat verkondigen :o

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:10

Ik had ook 2 teven, een teckel en een Jack Russel, ging ook van kwaad tot erger, na 2 jaar vanalles geprobeerd te hebben is de teckel toch herplaats naar een super plekje. Mijn roedel (heb nog 2 gecastreerde reuen en jonge teef)is nu weer rustig.

Iedereen gaf mij ook het advies om te herplaatsen want idd als teven eenmaal beginnen met knokken is het einde zoek.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 22:23

Tjemig, ik had gehoopt ook nog andere ervaringen te horen :=
Foxy kan niet weg, zij is alles voor mijn zoon. Mijn man is weer helemaal stapel op Luca.. zou ik wel heel erg zielig voor hem vinden als ze weg moet...
En zou het kunnen helpen als ik ze naar Martin Gaus ofzo wegbreng?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:45

Bij pa en ma vier hondjes. Twee teefjes en twee reutjes. Allemaal gecastreerd. Oudste teef (teckel 13, roedelleider) en teefje (6 kruising klein) hadden het ook wel eens aan de stok. Met een gehecht oortje bij teckel als gevolg. Ik ben ook een keertje flink gebeten toen ik zo slim was om ze uit elkaar te trekken.
Teckel is n weekje bij mijn zus geweest en daarna hebben ze nooit meer dit gedrag vertoont! Dus misschien ook het proberen waard?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:47

Vechtende teven van het kaliber zoals de cattle dog... Ik denk ook niet dat dat nog goed komt. Ik zou ze het zeker niet laten uitvechten. Teven gaan nl voor de kill. Wat dat betreft kan je beter 2 reuen hebben ;)
Sterkte.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:48

punt is dat zal wel wat oplossen, naar Lelystad brengen maar thuis komen ze weer in dezelfde situatie met de zelfde baasjes die dezelfde handelingen uitvoeren als voor dat ze naar Lelystad gingen, dus probleem komt even hard weer terug. dit systeem werkt goed, alleen baasjes moeten mee veranderen anders helpt het niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:50

en inderdaad cattles zijn van huis uit doorzetters, dus geven zelden op en dat is je grootste problemen geen van 2en zullen toegeven

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:50

Hier zelfde verhaal. Mijn teefje en de buurteef hebben een intense hekel aan elkaar. Al 6 jaar. Allebei de honden zijn geholpen. Mijn hond vecht verder nooit, is veel op het strand met andere honden in aanraking. Maar de buurhond, die haat ze. Hun hond kan ik niet over oordelen over hoe sociaal ze verder is, ik ben daar nooit bij. Maar uitvechten zou ik niet doen, ook niet met muilkorf. Als dat misgaat zijn de gevolgen niet te overzien.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:53

Zeg ik iets heel doms? Tommy terug in huis nemen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:01

martin Gaus zou ik niet doen dat is niks.Als je wat wilt proberen en verstandig advies wilt hebben zou ik Bert nemen http://www.packleader.nl/.Nuchter en no-nonsens.
Maar teven vechten echt voor de kill wat dat betreft had je beter vechtende reuen kunnen hebben dat meestal wat macho gedoe.
Eén teef castreren had nog wel eens kunnen helpen twee echter niet.
Als je ze echt wilt houden dan zal je ze moeten gaan scheiden van elkaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:45

beatje, ik houd packleader in mijn gedachten, misschien is de roedelopname wel iets.
Eventueel zou ik ook deze mevrouw eens kunnen raadplegen http://cattledog-coach.nl/ Maar de problemen zijn zo specifiek. Los van elkaar zijn het allebei geweldige honden! Helaas heb ik dit scenario vooraf niet bedacht, dan was de laatste cattle een reu geworden.

Anneruth, ik denk niet dat dat zou helpen. M'n dochter komt regelmatig langs en dan neemt ze Tommy mee. De dames hebben inmiddels ook een paar keer geknokt waar Tommy bij was.

Op zich gaat het scheiden wel. Foxy leeft met mijn zoon op de bovenverdieping. Mijn zoon is veel thuis en Foxy is zijn alles. Luca heeft de benedenverdieping. Ze gaan apart naar buiten. Dat is eigenlijk het meest jammere. Ze vinden het allebei leuk om 'te helpen' met de paarden. Die tijd is nu voor beiden gehalveerd. Ook heb ik altijd enorm genoten hoe ze samen in het bos samen speelden, met allebei die onuitputtelijke energie. De pret van de lange boswandelingen is er eigenlijk wel een beetje af.
De honden zijn nog jong. Ik weet niet of het haalbaar is om ze misschien wel tien jaar of langer gescheiden te houden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:55

Kan je dochter dan niet 1 van de 2 dames in huis nemen?

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:11

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:11

Dat wordt denk ik moeilijk. Mijn dochter werkt en woont op een sportstal en Tommy gaat mee naar het werk. Dat gaat heel erg goed. Tommy werd hier een beetje ondergesneeuwd door de dominante dames, en hij is nu helemaal happy!
Daarbij willen de Cattles nog wel eens 'helpen' (lees, zich bemoeien) met de paarden. Het zijn koeiendrijvers die werken door koeien in de kogels en snuiten te bijten als het nodig is. Thuis gaat dat goed omdat we er constant bij zijn. Maar beide cattles moeten nog wel eens gecorrigeerd worden. Op het werk kan mijn dochter de hond onvoldoende in de gaten houden.

Hier een bijzonder filmpje waar cattles olifanten in een dierentuin drijven. Het laat goed zien hoe ze werken (reclame duurt 30 seconden) http://www.cbsnews.com/news/dogs-herd-e ... burgh-zoo/

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:17

blauwdruivje, dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Ken jij haar? Ik vind niet dat mijn honden los van elkaar probleemhonden zijn. Ik weet niet of dit ook haar ding is?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:21

Ik heb geen ervaring met cattle dog's, wel met teven in huis. Bij ons is de roedel begonnen met een volwassen intacte teef, en uit haar eerste nest hebben we twee teven gehouden. Beide gecastreerd. Uit het tweede nest van de oudste teef, zullen haar S. noemen hebben we nog een teef gehouden. Dus toen hadden we 4 teven, waarvan S de baas was en moeder van de andere drie. Zij is gecastreerd, dus alleen de jongste B, was toen nog intact. Uit haar eerste nest hebben we een teef gehouden, zij was tot recentelijk intact. S was altijd de baas, heel duidelijk. Er was nooit ruzie, nooit onenigheid onder elkaar, echte harmonie

S. is toen overleden en van B hebben we uit haar tweede nest nog een pup gehouden, ook een teef, en toen is B ook gecastreerd. We hebben dus altijd 5 teven gehad die zowel gecastreerd waren als intact. Voor onze roedel heeft het weinig gedaan met de harmonie na de dood van S. Dat komt door alle passende karakters binnen de roedel, en doordat de teven zich weinig bezig hielden met 'baas' worde. Ze hebben respect voor elkaar, pikken elkaars eten niet etc. Momenteel hebben we nog 4 teven waarvan eentje binnen niet al te korte tijd zal overlijden, maar wij verwachten weinig verandering in de roedel.

Ik denk dat het bij jou fout gaan tussen de karakters van de dames, en door al het vechten zijn natuurlijk de relaties erg verstoord. Een gedragstherapeute kan wellicht nog helpen..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:32

Het kan inderdaad ook goed gaan. Met Noah zijn er ook nooit problemen.
Toen mijn partner en ik elkaar 11 jaar geleden tegenkwamen hadden we allebei een dominante teef. Hij een retriever kruising, ik een cairn terrier. Er was wel eens een kleine schermutseling tussen de dames, maar nooit vreselijke vechtpartijen. En sinds die tijd zijn er honden bijgekomen en de twee oude teven overleden, het is altijd goed gegaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:37

Sammyoo schreef:
Tjemig, ik had gehoopt ook nog andere ervaringen te horen :=
Foxy kan niet weg, zij is alles voor mijn zoon. Mijn man is weer helemaal stapel op Luca.. zou ik wel heel erg zielig voor hem vinden als ze weg moet...
En zou het kunnen helpen als ik ze naar Martin Gaus ofzo wegbreng?

Nee, dat gaat niet helpen. Als teven vechten blijft dat over algemeen doorgaan. Probleem ontstond zodra de jongste volwassen werd zo te lezen en het zijn gelijkwaardige honden.
Wat hierboven wordt vermeld is wat je ook op een Hondenforum als antwoord krijgt. Altijd gescheiden of 1 herplaatsen zijn de enige opties vrees ik.