Wenen, Wenen, Wenen!!!
*sorry, daar ben ik weer met mijn Wenen promotie praatje*
Maar is gewoon echt een mooie stad. Véél te zien, veel te doen, alleen maar mooie gebouwen, een stad die goed beloopbaar is maar óók met de metro heerlijk af te reizen is.
Wat er dan te zien is? Wat dacht je van Schloss Schonbrunn, bekend van Sisi! Binnen Schloss Schonbrunn ligt de oudste dierentuin van Europa, je hebt er een dag voor nodig wil je op je gemakje alles gezien hebben van de beestebende!
Geen must see verder, want dierentuinen zat op de wereld
Maar wel een leuk feitje over Schloss Schonbrunn
Een paleis waarbij je mond open valt, een tuin die nog indrukwekkender is en in de winter kun je lekker 'schaatsen met je schoenen' op de vijver die er ligt (best een leuk idee, als je Schloss Schonbrunn alleen van de zomer kent
). De binnenstad van Wenen is ook absoluut de moeite waard: loop over de Kartnerstrasse (leuke shopstraat!) die begint bij de Staatsoper (mooi!), langs hotel Sacher (bekend van de sachertorte
) richting de Stephansdom, verder naar de Hofburg waar onder andere de spaanse rijschool ligt. Vervolgens kun je nog verder lopen naar Mariatheresienplatz, weer zo'n leuk pleintje. Dáárachter ligt dan weer het museumquartier (vond ik geen zak aan), maar mijn oom en tante vonden het wel weer leuk
Dan heb ik je nog niet eens langs de Ring zelf gestuurd (die om de binnenstad heen loopt, zeg maar de grote weg) waar ook mooie gebouwen en dure hotels omheen liggen!
Buiten het centrum, maar ook toerist-verantwoord
is het Hundertwasserhaus, iets wat je aan Wenen linkt! Verder nog de (toeristische) Prater, waar eigenlijk geen hol aan is omdat het een vies, verlaten in slechte staat kermis is
Maar als je er 5 maanden woont, zeker de moeite waard om even een rondje in de Prater mee te draaien
Het blijft een oud reuzerad die bestaat uit een bouwvakkerskeet waar je dus in moet gaan staan
Ohh, en mijn favoriet, de Naschmarkt, de bekendste markt van Wenen. Supergezellig om rond te neuzen, te snuffelen en te proeven. Alleen op zaterdagochtend geopend. Verder is er nog het Stadtpark, de Karlskirche, Belvedere (een tweede Schonbrunn, maar kan er natuurlijk niet aan tippen. Mooi op zijn eigen manier
) ennn... de Mariahilfestrasse. Dé winkelstraat van Wenen
En verder lekker aan de warme chocomel in óf de starbucks (er liggen er minstens 5 in Wenen
) en anders chocomel en een warme apfelstrudel in een typisch Weense tentje! Laat je gewoon verrassen en ontdek het op je eigen manier want het is gewoon een veelzijdige stad!
Ach, je zult je er vast niet vervelen.
Oh.. en voor de lekkerste cocktails & een gaaf avondje uit ga je naar de Bermudadreieck waar de Roter Engel ligt
Moskou klinkt wel gaaf voor een stedentrip
, maar of er 'kerstsfeer' is geen idee. Voor Moskou zou ik buiten de kerstperiode om gaan. Praag zal zeker kerstsfeer hebben, maar dan zou ik eerder naar Edingbourgh gaan