Werkvisum aanvragen voor Turkije?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Werkvisum aanvragen voor Turkije?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:42

misschien hoort deze vraag hier niet helemaal,maargoed,toch maar een poging!

Annkomende zomer zou ik graag willen werken in Turkije,
Moet je vantevoren een werkvisum aan vragen? Zoja waar?

In April wil ik erheen om daar te gaan zoeken, bij het binnenkomen van Turkije betaal ik al 10 euro voor een visum van 3 maanden, is het een idee om na die 3 maanden het visum te verlengen??
Dit heb ik eerder gehoord namelijk..

Kommaar op met die antwoorden Haha!

Samy

Re: Werkvisum aanvragen voor Turkije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:12

Het is een werkvergunning (Visum bestaat niet), deze kost 450 euro voor een jaar, daarvoor moet je naar het Turkse Consulaat, maar dan moet je nog bij de politie een aanvraag doen voor een verblijfsvergunning voor een jaar.

Je "toeristen"visum verlengen en dan werken kan ook nadelen met zich mee brengen, aangezien je dan zwart werkt. Voor de hotels is dat geen probleem, maar wat als je ziek wordt, je zit met je ziektenkosten, alles hier in Nederland loopt ook door en daarbij is het veel en veel minder dan dat je hier verdient (neem aan dat je richting animatie wilt), voor een 21 jarige verdien je hier +/- 200 euro per week, dat haal je daar er nog niet uit in een maand en in Turkije zijn de omstandigheden vele male zwaarder, omdat als je zwart werkt (wat bij animatie alleen maar wordt gedaan en dus op je toeristenvisum werkt) ook zomaar de deur uit gezet kan worden en dan sta je op straat.

Ook al geken waar je wilt gaan werken, waar je gaat verblijven?
9 van de 10 keer zeggen ze ja is goed kom maar, maar puntje bij paaltje staat er een ander voor je neus die zegt ik heb niks gezegt.
Daarbij, als je zwart werkt en je wordt gepakt, mag je 5 jaar Turkije niet in.
Ik weet dat Nathalie op haar toeristenvisum werkte en woonde in Turkije, aangezien zo'n werkvergunning al 450 euro kost.

Maar ik zou er nogmaals goed overna denken, nu heb je alleen je zomervakantie mee gemaakt wat leuk is en wanneer je zelf kan bepalen om mee te doen, maar zodra je om 10 uur s'ochtends begint en dan tussen de middag even vrij af hebt, om daarna te oefenen voor de shows en dan ook nog s'avonds mee uit te gaan, om een uur of 4/5 in je bed te belanden ...

Denk er maar heel goed overna, ga het liefst een vakantie van 2 weken in Oktober boeken en dan dag in dag uit mee doen met de spellentjes/dansen/uitgaan ... En beslis dan nog eens Knipoog

Oh nog even een edit;
Heb je daar iemand zitten, die je best wel leuk vind?
Want dan kan je het ook wel vergeten, personeel mag namelijk niks met elkaar hebben, dat zijn de meeste regels bij de hotels. Je kan het wel via een Nederlandse organisatie proberen om in Turkije te komen, maar die willen dat je vloeiend, Nederlands, Engels en nog een extra taal ala Spaans, Turks erbij!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:47

Nou ik zou dus nooit aan een werkvergunning beginnen; maar dat ben ik. Knipoog
Zeker in een toeristen plaats geven ze er niets om of je wel of geen werkvergunning hebt. Er is daarbij bar weinig controle. (ik raad je wel af om bijv in een funpub zwart te werken)

Wbt die relaties dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoort/meegemaakt. Wel dat ze vragen of je het een beetje op de achtergrond wil houden. Dus niet overduidelijk een relatie met elkaar hebben zeg maar. Maar dat iemand niet aangenomen wordt omdat hij een relatie heeft met een ander personeelslid; nog nooooit van gehoort. Ze zeggen het wel eens; maar puntje bij paaltje zijn ze veelste blij met buitenlandse meisjes hoor.

Ik heb iig 2 jaar terug ofzo geinformeert voor een werkvergunning en alles in totaal (er was nog meer wat dan geregeld moest worden) waren we bijna 1500 euro kwijt. (je moet sowieso eerst een verblijfsvergunning hebben voordat je een werkvergunning krijgt, dan komen er nog bepaalde kosten bovenop vanuit Nederland en ook nog voor de verzekering en ga zo maar door)
En ik heb dat niet gedaan, en zo heel veel met mij. Knipoog Ik ken vrij weinig mensen die het wél gedaan hebben... Op één vriendin na die gewoon wit werkt en dus een vergunning nodig had! Maar verder, ik zou het niet doen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:05

LZP > BI

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:14

nee precies,

@t Samy,
Ik wil al voor lange tijd weg uit Nederland,of tenminste.een keer iets heel anders gaan doen..
Ik ga de gok gewoon nemen.. Ook als ik hier in Nederland een nieuwe baan vind kan ik die na een maand beu zijn.. en ik kan het weten haha!!

Ik wil er gewoon heen om nieuwe mensen te leren kennen.
Ook al is het hard werken en weinig verdienen,nu ben ik nog jong,ik kan beter spijt hebben van iets wat ik gedaan heb nu het kan,dan dat ik over 10 jaar altijd maar blijf afvragen van wat als ik het gedaan had...

terugkomen kan altijd....

Ik ben meer op zoek gegaan naar informatie over een werkvergunning..en ben er inderdaad achter gekomen dat je visum verlengen het makkelijkste is..en dat er weinig gecontroleerd word..

Achja.. ik ga gewoon even bekijken hoe en wat../
maar dat ik er heen wil voor een zomer staat nu voor mij vast.. weet nooit wat er gebeurd in de tussentijd..maar ik wil iets gaan DOEN!

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:18

Een werkvergunning kost inderdaad denk ik meer dan 450 euro. İk ben dat namalijk al kwijt voor mijn studentenvisum.

Je kan het beste even de Turkse ambassade in Den Haag bellen (al wordt je er af en toe wel eens afgewimpeld) en nog beter is als je er in de buurt woont om even langs te gaan.

Ben wel bang, zoals Nathalie zegt, dat het in de kosten zal gaan lopen. Mijn verloofde en ik zijn nu bezig om te kijken wat ik moet betalen als ik met hem trouw en hier wil wonen en de eerste berichten zijn niet al te opbeurend.

Succes in ieder geval!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:53

Saskia,

Wat wil je precies gaan doen?
Ga je in oktober, alleen of met famillie/vrienden terug en wat ben je dan van plan om te gaan doen?

Ik ben namelijk in mei in mijn uppie geweest om te kijken als het me wel zou bevallen en dan heb je niemand eigenlijk om op terug te vallen en moet je je contacten helemaal in je uppie maken.
Ik had daar ook wel mensen die mij kende en waardoor het hele hotel me bij de 2e dag al riep, maar toch alleen is anders dan een groep.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:25

In Oktober ben ik er met vrienden..

Maar in je eentje is eigenlijk ook wel goed,zeker voor mij..
Ben echt wel toe om zelf iets te gaan ondernemen!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:38

Dan zou ik eerst nog eens een "vakantie" in je eentje gaan boeken voordat je zeker zo'n stap maakt en alvast je te gaan orrienteren waar je zou willen werken (als je daar nog geen contacten hebt)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:10

Orienteren ga ik Sowieso in Oktober doen,
In me eentje beetje rondkijken,
En zoals mijn plan nu is wil ik in Februari een stedentrip gaan doen in Istanbul,
en in April naar Gumbet alleen!
En dan zie ik wel!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:35

Weet je als het niet bevalt kun je zo weer terug; vooral als je dus geen werkvergunning aanvraagt.

Ga je een werkvergunning aanvragen, en dus ook een verblijfsvergunning. Ben je dus officieel woonachtig in Turkije.
Ik zou dat absoluut de eerste paar jaar proberen te voorkomen.

Weet niet hoe het in Gümbet precies zit, maar vanaf Marmaris ging ik elke 3 maanden met de boot naar Rhodos (40 minuutjes varen) en eind vd dag weer terug en ik kon er weer 3 maanden tegenaan. Dat kostte me dus elke 3 maanden in totaal zo'n 40 euro. Dat scheelt uiteindelijk een hoop. Daarbij kun je gewoon je Nederlandse verzekeringen behouden, en mijn verzekering heeft altijd alles vergoed. Lachen Gewoon zelf betalen daar, en de rekeningen opsturen.
En je kunt op die manier terug wanneer je wil zonder problemen.

Dat orienteren.. Tja ik vind dat zelf een beetje.. onnodig.
Ik bedoel, je gaat, vind je het niets, ga je weer terug naar NL, vind je het wel wat, blijf je daar. Het is gewoon zo makkelijk om te gaan/weer terug te komen..
Maargoed ik ben wel zo iemand die denkt 'we zien wel hoe het gaat en leven met de dag' al dat vooruit plannen is niets voor mij. Knipoog

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:28

nee precies Nathalie,
zo ben ik dus ook!!
Ik ga gewoon,en ik zie wel..
bevalt het me niet.. kom ik gewoon weer terug,
Maar ik bedoel met orienteren wel dat ik in Oktober na ga vragen of daar mensen gezocht worden.
Ik weet ook wel dat als ze dan ja zeggen,ze je opeens in April niet meer kennen.
Maar beetje rondkijken kan best toch?!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:28

Rondkijken kan best, maar al gaan vragen heeft in mijn ogen weinig nut. Stel ze nemen je in Oktober aan maar er komt in April iemand solliciteren die meer talen spreekt bijv, dan ben je weer je baan kwijt terwijl je er op gerekend had.

Ik heb nog nooit langer dan ehm, 2 uurtjes hoeven zoeken voor een baan. Knipoog Je moet gewoon op de goede tijd gaan.
En als jij goed engels spreekt, misschien nog een 2e taal? En dus ook Nederlands. Dan verzeker ik je dat je in april binnen een dag een baan hebt. Als je iig serieus op zoek gaat. Waarschijnlijk krijg je zelfs de luxe dat je nog kunt kiezen ook.
Ik moest altijd kiezen tussen een paar baantjes, en dat is soms best moeilijk. Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:04

En rond welke tijd is het dan het beste?
En heb je nog tips wat betreft werk zoeken tegen die tijd?
Gewoon hotels binnen lopen en vragen of ze nog mensen nodig hebben??

Las op Internet dat het in Gumbet moeilijker werk zoeken is..
Maargoed, ik ga tegen die tijd er gewoon heen,boek eerst een hotel..maar voor hoelang zal ik een hotel nodig hebben denk je?

Kortom... wanneer moet ik erheen?
Seizoen begint in Mei of eerder al??