Na HBO studie naar het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Na HBO studie naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:30

Hoihoi,

Ik heb eerst even rond gekeken of er niet een soort gelijk topic was maar het ging voornamelijk over tijdens of voor je studie een jaar er tussenuit. Ik ben op zoek naar verhalen van mensen die na hun studie nog weg zijn gegaan.
Ik ga over 2 weken beginnen aan mijn tweede jaar van mijn HBO opleiding. Ik heb het erg naar mijn zin daar en het is ook zeker de opleiding die ik af wil maken. Maar, als ik klaar ben wordt ik (als alles goed gaat natuurlijk) die zomer 22 jaar. Om daarna gelijk aan het werk te gaan.. tjah, op dit moment trekt me dat nog helemaal niet. Ik weet natuurlijk niet hoe ik er dan over denk maar goed, ik was benieuwd of er bokkers zijn die eerst hun studie af gemaakt hebben en daarna een jaar, of langer, naar het buitenland vertrokken zijn.
Verhalen van tijdens je studie zijn ook welkom, het is voor mij echter geen optie om mijn studie te onderbreken. Het is namelijk een duale opleiding, dus half jaar werken/half jaar leren. Als ik een jaar weg zou gaan, zouden mijn opgebouwde connecties natuurlijk sterk verminderen. Dit geld mogelijk ook voor na mijn studie, maar aangezien er een arbeidstekort is in deze sector verwacht ik met mijn diploma op zak daar niet zo'n last van te hebben.

Dus kom maar op met verhalen/tips/voorstellen etc.

Tatiane

Re: Na HBO studie naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:09

Ik volg dit eventjes.. Ik begin nu aan mijn laatste jaar sociaal werk, en zie het ook nog niet helemaal zitten om dat meteen te gaan werken. Nu zit ik met een enorme twijfel om ofwel nog een master bij te nemen (antropologie, wat is geweldig interessant vind), ofwel om een jaar naar het buitenland te gaan (met EVS, [***] met serieuze steun van de Europese Unie, waardoor het bijna gratis is)... Dat is dan weer een kans om mezelf te ontplooien, talen te leren, mijn opgedane schoolkennis te gebruiken in een organisatie die perfect de dingen doet waar ik achter sta,...

Ik weet het nog niet Haha!. Mensen gevraagt met ervaring dus!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:16

Ik heb een 3 jarige Mbo opleiding gedaan, diploma gehaald en doe nu een andere 2e jarige opleiding waarvan ik komend jaar naar het 2 jaar ga. Ik heb plannen om oktober volgend jaar 3 maanden naar Australie te gaan, dat is dus na mijn studie Lachen En ik ga waarschijnlijk met iemand die nu klaar is met haar Hbo studie, een jaar gaat werken en dan dus ook naar aussie gaat (alleen wil zij 6 maanden dus heeft ze wat meer geld nodig Tong uitsteken ). Ik ben vorige zomer 6,5 week in Thailand en Maleisie geweest en heb toen de smaak te pakken gekregen van het reizen. Daarna ben ik dus aan mn 2 jarige opleiding begonnen en daarna wil ik weer weg Lachen Ik wil júist na mn studie en voordat ik een vaste baan heb. Dan kan het nog makkelijk, als ik een baan heb niet. En ik ga ook wel een beetje omdat ik niet zo'n zin heb om na mn studie meteen een vaste baan te zoeken en aan het echte leven te beginnen Knipoog Eerst nog even een paar maanden echt genieten en daarna moet ik eraan gaan geloven van mezelf! Ik heb zoiets van je kan je hele leven nog werken, als je klaar bent met school is juist een goed moment want dan heb je eigenlijk niks (of weinig) wat je tegenhoud. Reizen is ook zeker wel goed voor je ontwikkeling. Is goed om voor jezelf te zorgen en je eigen dingen te regelen. Als je de kans hebt: lekker weg gaan Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:39

Sorry dat ik nu pas weer reageer.. Had twee daagjes geen beschikking tot PC..

Tantjeuh, dat is dus precies waar ik ook tussen zal moeten kiezen. Aan de ene kant master, is natuurlijk geweldig als je dat kunt halen. Aan de andere kant, zoals _Michelle_ zegt, van reizen ontwikkel je jezelf ook heel erg.

De reden waarom ik liever na mn studie wil (ik had natuurlijk ook vorig jaar kunnen gaan en dan nu aan mn studie beginnen) is dat ik dan wat ouder ben en hopelijk verstandiger Tong uitsteken
En verder, het kan natuurlijk gebeuren dat je ergens terecht komt waar je langer wilt blijven.. Als je je opleiding afgerond hebt en diploma op zak, is het makkelijker om te zeggen ik blijf nog wat langer.
Ik wil inderdaad ook een paar maanden echt genieten, ik wil waarschijnlijk wel werken.. niet zo zeer om geld te verdienen maar om ervaringen op te doen en omdat ik denk dat je dan heel dicht bij de lokale bevolking staat..

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:58

Met mijn Drs. titel op zak, ben ik naar Zwitserland vertrokken om te gaan werken in de paardenbuisiness. Na de studie zag ik mij ook nog niet in een carriere-gerichte baan, van 9 tot 5 werken, 5 dagen per week, weekenden en feestdagen vrij. Klinkt zo suf! Hoeft natuurlijk niet zo te zijn!! Maar ik had er na die hel van het scriptieschrijven echt geen zin in. En was ook zo nieuwschierig naar de 'professionele' paardenwereld, is het echt zo hard als ze zeggen? Daarnaast wou gewoon naar het buitenland, nog een taal goed leren (eigenlijk frans of spaans, maar het is duits geworden....), en op deze leeftijd heb je als pas afgestudeerde toch nog geen vaste verbindingen die je op één plaats houden. Nu kan het!
De combi werken in de paarden, en in het buitenland een taal leren is mij ideaal gebleken. Moeilijke momenten worden makkelijker doordat het werk tegelijk ook passie is. Een passie die daarnaast nog eens gedeeld wordt met de locals, waardoor het weer makkelijker is in contact te komen met de locals.
Het plan was 1 jaar te blijven, en dan verder te kijken. Over een maandje ben ik hier alweer een jaar, maar ik blijf nog even! Vele mensen denken dat het geen verstandige keuze is, dat dit mij stil doet staan. Maar dat vind ik zo kortzichtig! Op andere gebieden als mijn vakgebieden leer ik hier zoveel. Vooral over het leven. Dat is tijdens geen studie te leren. Daarnaast blijf ik vakliteratuur lezen en vacatures in de gaten houden. Zo hoef ik ook niet overhaast in een baan te stappen, ik kan rustig de tijd nemen iets te zoeken, zonder druk. Hoeveel medestudenten zijn niet met werk begonnen waar hun hart niet bij ligt, maar er moet toch brood op de plank komen, en er zijn rekeningen die betaald worden moeten... Hoe zit het dan met je goed voelen bij wat je doet?
Hier dus een positieve reactie! Maar je hebt nog even de tijd, misschien kijk je er over een jaar alweer heel anders tegenaan, of vind je direct na je studie een super leuke baan. Hou in ieder geval alle wegen open, en maak beslissingen waar jij je goed bij voelt!

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:07

Ik volg dit ook even. Ik ben in juni 2009 klaar met mijn studie aan de HvA en zie het idd ook niet zo zitten om vanaf mijn 22e al fulltime op kantoor te zitten. Momenteel ben ik erg aan het twijfelen wat ik zal doen.. doorstuderen voor een master/reizen/werken? Wat ook meespeelt is dat ik al 6 jaar samen ben met mijn vriend en we ondertussen graag verder willen (samenwonen dus). Maar goed, doen we er dan verstandig aan nu van zijn inkomen wat te kopen of wachten we tot ??? zodat we echt samen wat kunnen kopen..
Pff lastig! Ben benieuwd waar jullie allemaal voor kiezen/ gekozen hebben en hoe dat bevalt!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:01

TessaB schreef:
Hier dus een positieve reactie! Maar je hebt nog even de tijd, misschien kijk je er over een jaar alweer heel anders tegenaan, of vind je direct na je studie een super leuke baan. Hou in ieder geval alle wegen open, en maak beslissingen waar jij je goed bij voelt!

Klopt, ik ben ook zeker niet van plan om nu al dingen te gaan vast leggen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar verhalen, zoals die van jou. Klinkt goed, ik weet zelf niet of ik wel met paarden wil werken.. maar goed dat bepaal ik dan wel.
In ieder geval leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt dat je nog langer blijft.

_Rosanne_: Ik ben gelukkig nog single, haha Tong uitsteken Wel mooi dat jullie al zo'n tijd samen zijn! Wordt volgens mij tegenwoordig al een hele zeldzaamheid Lachen