Voor een jaar naar Frankrijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maximee

Voor een jaar naar Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:27

Heey Bokkers!

Omdat ik dit jaar mijn examen ga doen (HAVO 5, C&M met alle talen zonder wiskunde) moet ik bedenken wat ik daarna verder wil gaan doen.
Mijn eerste optie was om conservatorium te gaan doen, maar omdat ik daarbij mijn paarden moet laten schieten en ik dat er niet voor over heb gaat dat niet door.
Wat ik ook erg interessant vind is geschiedenis (heb ik ook in mijn profiel en gaat van z'n leie dakje) dus wil ik sowieso HBO Leraren Opleiding Geschiedenis gaan doen.

Nou kwamen mijn ouders met een voorstel om eerst een jaar naar het buitenland te gaan voor ervaring.
We gaan al 7 jaar naar dezelfde camping (wijn domein met een kleine camping vrijwel zonder Nederlanders en de franse vrienden van ons komen ook weer elk jaar terug) toe en dit jaar ga ik samen met een vriendin (Die ook altijd met haar gezin meegaat) een week eerder om daar met z'n 2e te gaan kamperen en om vervolgens weer 3 weken in 'ons' huisje te gaan zitten.

Als ik ergens ervaring op zou willen doen in het buitenland is het wel Frankrijk (Zuid).
Ik zat te denken of het een idee is om die zomer te blijven op de camping, er na mijn vakantie daar te gaan werken.
Zodra het herfst wordt en de camping gaat sluiten zal ik naar iets anders moeten kijken. Hopenlijk is daar in de buurt iets wat dmv een onderwijsorganisatie te regelen is, maar hoe of wat moeten we nog precies uit gaan zoeken, het is nu nog maar een plan.

Als ik echt het plan zou willen doorzetten om voor een jaar naar Zuid Frankrijk te gaan is dat natuurlijk mogelijk. We mailen of bellen met de eigenaar van de camping of het eventueel mogelijk is om daar te werken als onze vakantie daar is afgelopen en of ik een kamer ergens kan huren. Nou weet ik dat er kamers zijn voor stagaires van de camping dus dat zal geen punt zijn.

Mijn vraag is, zou het een nuttige ervaring zijn om voor een jaar naar Zuid Frankrijk te gaan?
Ik ben dan 17 jarig meisje, kan nog geen auto rijden (maar fietsen als de beste Tong uitsteken)
Ik spreek de Franse taal redelijk goed, maar wil zoveel meer van die taal nog leren en van de cultuur daar.

Het is een hele andere wereld in Zuid-Frankrijk het noorden van Frankrijk.

Ik ben erg benieuwd of jullie de gok zouden willen/kunnen wagen die misschien wil gaan nemen Lachen.
(Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk Bloos)

Groetjes,

Maxime!

Anoniem

Re: Voor een jaar naar Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:17

Hee Max,

Ik denk dat het zeker een nuttige ervaring is. Je leert toch meer over een 'vreemde' taal en een 'andere' soort mensen.
Aan de andere kant lijkt het me wel 'eng', je zit daar toch alleen, je kent er (bijna) niemand etc.
Ook moet je (voor een jaar) alles hier in Nederland achterlaten, je ouders, je zusje, je vrienden, je paarden, ...(dan leer je wel wat je echte vrienden zijn), en na een jaar zal je alles wat je in frankrijk hebt daar ook achter moeten laten.
Maar het is aan de andere kant denk ik ook wel een hele mooie ervaring.
Het lijkt me wel iets om dus eens goed over na te denken en als je het echt wil meid, Go for it!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:22

Inderdaad dingen hierthuis achterlaten zoals familie en paarden zal moeilijk zijn, maar daar in Frankrijk voelt als een 2e thuis en ik weet per slot van rekening zeker dat ik weer terug hierkom Lachen.
Vriendinnen, ja dan weet je zeker wie je echte vriendinnen zijn. Nu is het wel zo dat veel vriendinnen ook eindexamen doen en op verschillende plekken gaan studeren dus of vriendschappen dan ook stand houden is maar de vraag Lachen Maar daar ga ik m'n best voor doen.
Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk contact houden met de mensen in Nederland, hoe alles daar gaat enzo.

Wat betreft het teruggaan naar Nederland zal zwaarder zijn om Frankrijk dan achter me te laten, maar ik hooop dat ik daar dan ook connecties houd (sowieso de camping die ik al 7 jaar ken) zodat ik altijd nog terug kan komen voor een vakantie Lachen

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:23

Verder niemand tips, of ervaringsuitwisselingen met dit soort dingen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:42

gewoon doen max!

Wordt een geweldige ervaring waar je een hoop van leert!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:43

Lieve Mini's
1 september ben ik alweer jarig.... maar ik weet echt niet wat ik aan leslie voor mn verjaardag moet vragen.
HELP!

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:11

Ik zit momenteel alweer bijna 10 maanden in Ierland. Ik heb het onwijs naar mijn zin en ik kan iedereen aanraden om er een poosje tussen uit te gaan en ervaring op te doen in het buitenland. Je leert zoveel (ook over jezelf)
Ik ga trouwens over 2 weken weer terug naar huis, en een kleine 2 weekjes later reis ik af naar frankrijk om daar 2 weken rond te trekken met 2 vrienden die ik hier in Ierland heb ontmoet.

Ik zou zeggen Gewoon DOEN!!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:22

ma_rie_tje schreef:
Lieve Mini's
1 september ben ik alweer jarig.... maar ik weet echt niet wat ik aan leslie voor mn verjaardag moet vragen.
HELP!

??? Ben ik de enige die deze opmerking niet kan plaatsen in dit topic??

Anyway leuk dat je dat van plan bent! Zorg ervoor dat je ten alle tijden contact kunt hebben met het thuisfront.. Is daar internet aanwezig zodat je ook ONS op de hoogte kunt houden??? Tong uitsteken Spannend wel allemaal all by yourself!
Lijkt mij ook cool een jaar naar het buitenland alleen ik ben een poeperd, want alleen ga ik niet zo snel!
Tips kan ik je dan ook niet geven! Kan je wel heel erg veel plezier wensen! Haha!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 00:47

BibiSmurf: Super gaaf zeg dat je al 10 maanden in Ierland zit!
Zou je me anders misschien wat ervaringen kunnen pb-en over hoe je dat hebt aangepakt enzo? En hoe je Frankrijk precies gaat aanpakken?
Echt gaaf dat je 2 vrienden daar hebt ontmoet met wie je gaat rondtrekken, ik hoop ook echt dat ik daar dan vrienden zou gaan maken, maar zal wel lastig worden, ik ga daar niet naar school of iets dergelijks dus is heel anders dan dat ik anders vrienden zou maken Tong uitsteken

Caroline1985; Ik zit bij marie in mini's topic dus ik dat is waarschijnlijk een verkeerde post Knipoog
Ik wil tegen die tijd ook wel een laptop aanschaffen ja zodat ik daar op kan internetten! En zeker dat ik jullie op de hoogte ga houden van alle gebeurtenissen daar Lachen
Ja het zal lastig worden om je vrienschappen te onderhouden die je thuis hebt, maar zo leer je je echte vrienden kennen.
Mij lijkt het allemaal ook echt heel eng omdat ik dan net 17 ben, maar toch het geeft ook wel een kick en ben wel in voor nieuwe dingen Lachen