IJslanders trainen in Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

IJslanders trainen in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:12

AfbeeldingAfbeelding

Ik ben dit jaar vier maanden (maart tot en met juni) in Canada geweest om bij Fitjamyri ijslanders te trainen. In de tijd dat ik er was waren er ook drie andere meisjes, Liona, ook uit Nederland, Ewa uit Polen, en Emma, uit Frankrijk. We zaten gezellig met zijn vieren op 1 kamer, net als vroeger met ponykamp. Ik wilde heel graag een keer fulltime met paarden bezig zijn, om te kijken of het echt zo leuk is als ik altijd heb gedacht, en om mijn zelfstandigheid te testen. Normaal rij ik maar twee keer per week (1 keer op mijn eigen paarden en 1 keer op mijn bijrijdpaard Arangur) , mijn paarden staan bij mijn ouders en die wonen niet zo dichtbij. Dus dit zou even heel wat anders worden.

Fitjamyri heeft in British Columbia, Canada een schitterend bergachtig terrein van 120 hectare, bestaande uit open plekken, bos, bosjes, rotsen en overal kleine paadjes die door de paarden gemaakt zijn. Op verschillende plekken zijn bronnen en beekjes voor de paarden om te drinken. Er staan ongeveer 120 ijslanders die daar heerlijk vrij rondlopen. De paarden die in training zijn staan op wat ‘kleinere’ velden, zodat ze makkelijk te vinden en te vangen zijn. De hengsten staan ook dichtbij huis. De jonkies, drachtige merries, oudere paarden en de paarden die na het inrijden even vakantie krijgen staan allemaal in het grote gebied (the big field).

Verder zijn de voorzieningen lekker basic, er is wel electriciteit en draadloos internet, maar bijvoorbeeld geen stromend water of riool. Het water moet bijna elke dag met de pickup en een grote tank uit de beek gehaald worden. Dit water kun je gewoon drinken, het wordt niet gefilterd ofzo. Dat kun je je in Nederland toch niet voorstellen. Ook om de was te doen moet je met een slang water in de wasmachine doen (en dan later nog een keer om te spoelen). Naast het huis was wel een hottub die het hele jaar warm is, heerlijk om na het werk de spieren te ontspannen (en in de wintermaanden om op te warmen).

Elke ochtend begonnen we met uitmesten en voeren van de paarden die niet in de grote velden staan. Daarna reden we meestel 5 paarden voor de lunch en 5 na de lunch. Ieder had zijn eigen 10 paarden die we elke dag reden. De paarden die je krijgt zijn goed aangepast aan je rijkunsten. De meesten zijn vrij jong, ze zijn immer uiteindelijk voor de verkoop.

We konden trainen in de roundpen (voor de echte jonkies), in de bak (arena), op de ovaalbaan of gewoon in het bos op het terrein. Het is heel leuk om daar op het terrein te rijden, er lopen heel veel paarden los en die kom je vaak tegen, soms gaan ze je ook achtervolgen. Het rijden is echt heel leuk, elk paard is weer zo anders. Je leert goed schakelen tussen de verschillende paarden, en al heel snel heeft iedereen zijn favorieten. De bedoeling is om de paarden een goede basistraining te geven met natuurlijk nageeflijkheid, soepelheid, en goed gescheiden gangen. Je krijgt veel vrijheid in hoe je dingen aan wil pakken.

In de zomermaanden komen er vaak gasten, die verblijven in de gastencabins. Met die gasten hebben we mooie dagtochten gemaakt door de bergen in de omgeving van de farm. Op die tochten hebben we ook een paar keer beren gezien. Je komt er echt nooit iemand tegen op deze tochten, alleen wat wild. Heerlijk om zo te rijden. Het is in het begin wel erg zwaar voor de paarden, omdat je soms meer dan 2 uur achter elkaar moet klimmen naar de top van de berg. Maar je ziet de conditie van de paarden groeien en al snel doet het ze niks meer.

Ook zijn in de periode dat ik er was de 7 veulens van dit jaar geboren. Daar zaten heel leuke tussen, zoals twee zilverappels en een vosbonte. Heerlijk om te zien hoe ze spelen, hoe nieuwsgierig ze zijn en hoe hard ze groeien. En allemaal op de eerste dag al tolten!

Het was een superavontuur, ik ben heel blij dat ik het gedaan heb en heb er mooie herinneringen aan.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

kehdra

Re: IJslanders trainen in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:16

Wat gaaf zeg! had je geen behoefte om zo'n klein ukkepukje stiekum in je koffer te stoppen en mee te nemen ? Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:18

Haha, ik wilde ze alle 7 wel meenemen, ze waren echt super, maar ja.... Transportkosten van Canada naar NL zijn echt hoog (en de ijslanders zijn daar ook duurder dan hier).

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:25

Wauw,gaaf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:28

Prachtig verslag en mooie foto's! Ik krijg steeds meer zin om volgend jaar een reisje naar Canada te boeken Knipoog

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:28

Echt een geweldig verhaal Simone!
Ik zit er nog steeds erg aan te twijfelen om ook nog eens er heen te gaan (dat zou kunnen als ik dit jaar niet was aangenomen, maar ik ben dus wél aangenomen dus zal het een druk jaar worden).
De zilverappel is de hengst van daar? (echt schitterend Pling )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:29

Ja, ze hebben er 6 volwassen hengsten staan, waarvan 3 zilverappels. Leuke kleurtjes gegarandeerd dus Haha!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:24

Tsjaaa tis omdat ik vliegangst heb maar anders wist ik het wel! Lijkt me idd een geweldige ervaring!
En het landschap is gewoon zo mooi! Je zult het wel missen Nagelbijten / Gniffelen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:24

Wauw, wat een paradijs daar zeg Haha!
Is vast een leuke ervaring geweest Ja wilde je daar niet gewoon voor altijd blijven Nagelbijten / Gniffelen ?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:26

Wat onzettend gaaf, ik heb ook het plan om volgend jaar voor 3 maanden naar Ierland te gaan om daar full time met paarden te werken. Echt een hele mooie ervaring zeg! Leuke beestjes en mooie omgeving. Is je Engels ook nog wat verbeterd?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:32

hoe kwam je er bij om dit te gaan doen en hoe kom je aan dit geweldige adres... doe je in nederland ook wat met paarden professioneel. neem aan dat deze mensen eissen stellen voordat je kan komen.
wat moest jij kunnen en doen om daar te komen

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:39

Ik ben idd ook best benieuwd hoe je aan zo'n plek bent gekomen Haha!. Het klinkt iig erg leuk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:40

Prachtige foto's, Sim00n, en erg mooi verhaal. Wat een enorme ervaring zal dit voor je geweest zijn!! Zou zelf ook heel, heeeeeeel graag zoiets willen doen, maar ja, ik laat mijn kind en vriend niet graag achter (en onze huisdieren ook niet). Haha!

IJslanders zijn geweldig, Canada is schitterend!! Staat wel in mijn top 5 trouwens qua vakantiebestemmingen.....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:07

[VvdD] -> [BI]

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:13

Jeetje, wat een avontuur, geweldig Haha! Wat een prachtige omgeving en de ijslanders op de foto's zien er ook heel leuk uit! Mis je het niet heel erg nu je weer hier zit? En ben je van plan nog een keertje terug te gaan?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:07

Denise schreef:
Wauw, wat een paradijs daar zeg Haha!
Is vast een leuke ervaring geweest Ja wilde je daar niet gewoon voor altijd blijven Nagelbijten / Gniffelen ?

Haha, het was er echt superleuk, maar het was ook wel heel leuk om mijn vriend na 3 maanden weer te zien (hij is de laatste 3 weken ook daarheen gekomen). Ik zou er zeker wel willen wonen, maar dan moet iedereen die ik ken ook mee Haha!

_Sigrid_ schreef:
Wat onzettend gaaf, ik heb ook het plan om volgend jaar voor 3 maanden naar Ierland te gaan om daar full time met paarden te werken. Echt een hele mooie ervaring zeg! Leuke beestjes en mooie omgeving. Is je Engels ook nog wat verbeterd?

Het is wel nog een beetje verbeterd ja, ik lees het nu makkelijker. Maar voor mijn werk hier doe ik ook al veel in het Engels. En de mensen waar ik zat in Canada waren Nederlanders (zij zijn 35 jaar geleden daarheen verhuisd), alleen met de andere meisjes sprak ik dus Engels.

annehoe schreef:
hoe kwam je er bij om dit te gaan doen en hoe kom je aan dit geweldige adres... doe je in nederland ook wat met paarden professioneel. neem aan dat deze mensen eissen stellen voordat je kan komen.
wat moest jij kunnen en doen om daar te komen

Ik wilde erg graag een keer fulltime met paarden werken. En ik wilde graag mijn zelfstandigheid testen. Dus daarom aan de andere kant van de wereld gedaan, zodat ik niet binnen twee weken jankend weer thuis zou zitten. Maar eigenlijk viel alles zo mee, dat ik helemaal geen heimwee heb gehad. Ik kende via het ijslanderforum al een aantal meisjes dat ook bij Fitjamyri is geweest, en zij zeiden allemaal dat het een geweldige ervaring was en dat de mensen daar heel aardig zijn. Nee, in NL doe ik niks professioneels met paarden (zou ik wel willen). Ik doe onderzoek op een univeriteit (ik ben psycholoog). De enige eis die ze aan je stellen is dat je hard wil werken en dat je gewoon redelijk kan rijden en ook jonge paarden in wil / kan rijden. Ze waren erg makkelijk eigenlijk. Ijslanderervaring is een pre natuurlijk. Maar dat leer je ook zo. Denk dat je zonder ervaring met ijslanders ook wel mag komen. Je moet alleen wel minimaal drie maanden komen.

Kieffer schreef:
Jeetje, wat een avontuur, geweldig Haha! Wat een prachtige omgeving en de ijslanders op de foto's zien er ook heel leuk uit! Mis je het niet heel erg nu je weer hier zit? En ben je van plan nog een keertje terug te gaan?

Ik mis het wel een beetje hoor. Het is zo heerlijk om de hele dag buiten te zijn en lekker fysiek werk te doen. Mijn lichaam (en mijn geest ook) moeten er echt weer aan wennen om weer achter de computer te zitten, en dat binnenzitten is ook maar niks... Ik wil zeker nog een keer terug, maar weer daar trainen zal moeilijk worden, ik krijg natuurlijk niet zo makkelijk elke keer 4 maanden vrij... Nu kwam het toevallig een keer soort van goed uit....

Nadya schreef:
Prachtige foto's, Sim00n, en erg mooi verhaal. Wat een enorme ervaring zal dit voor je geweest zijn!! Zou zelf ook heel, heeeeeeel graag zoiets willen doen, maar ja, ik laat mijn kind en vriend niet graag achter (en onze huisdieren ook niet). Haha!

IJslanders zijn geweldig, Canada is schitterend!! Staat wel in mijn top 5 trouwens qua vakantiebestemmingen.....

Dankje Nadya! Haha, ik wilde mijn vriend juist wel een keer achterlaten, om te kijken of ik dat wel kon. Ik dacht van niet namelijk, maar ben dus sterker dan ik dacht Haha! Maar het was ook geweldig om hem weer te zien na zo lang!
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 24-07-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:09

Als jullie ook interesse hebben of gewoon nog even verder willen dromen, ze hebben ook een website! En je kan er ook op vakantie!

www.tolthorse.com

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:10

Gaat website bekijken en verder dromen Slapen

Een ervaring om nooit te vergeten! Prachtig *LOL*