Israel kibboet: ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Israel kibboet: ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:37

Hallo bokkers!

Ik wil heel graag in december naar Israel, om 3 tot 6 maanden te leren wat ik wil met mijn leven. Nu heb ik alleen nog helemaal geen ervaringen gehoord van mensen, behalve mijn tantes en moeder, maar dat is 30 jaar terug. Nu zou ik het heel fijn vinden als mensen die er recenter zijn geweest hun ervaringen hier vertellen zodat ik kan beslissen of ik het ga doorzetten. Gewoon hoe het was, wat je merkt van de situatie met de Palestijnen, hoe zit het met internet en telefonie, is het er erg heet en hoe is de sfeer. Wat voor mensen zitten er op een kibboets, welke leeftijd. Eigenlijk zo'n beetje alles dus Pling . Alvast heel erg bedankt!

W_W

Re: Israel kibboet: ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:52

Een vriendin van mij woont in Israel, ik zal haar eens vragen Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:18

thnx Haha!

Verder zijn er wel een hoop bokkers geweest zeg, het stikt hier van de ervaringen Tong uitsteken

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:38

Ik ga deze vakantie naar Egypte maar zitten 150 meter bij de grens van Israel vandaan en dus ook vlak bij Eilat. We willen misschien ook een dag die kant op gaan en misschien ook naar Jeruzalem en de Dode Zee. Mochten we er heen gaan dan kan ik je over een paar weken misschien meer vertellen...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:26

Het is alweer 8 jaar geleden (oi, nu voel ik me oud) dat ik in een kibboets zat en het is een tijd waar ik nog steeds met heel veel plezier aan terugdenk!!
Ik had toen al een kibboets die als modern te boek stond en kon dus bellen met telefoonkaarten die ik daar kon kopen. Ook was er internet waar je voor in moest schrijven. We hadden nogal veel vrijwilligers en het moest natuurlijk wel eerlijk gebeuren.
De kibboets waar ik was zat in Noord Israel en had dus ook schuilkelders. Ik heb er niet hoeven zitten, maar vlak voor ik er kwam hadden ze de vrijwilligers er nog wel een aantal nachten door laten brengen.
Het was wel hard werken, 6 dagen per week 8 uur per dag. Maar eten en drinken werd dan weer in de groepskeuken gemaakt, dus daar had ik geen omkijken naar. Ik zat ook in een rijke kibboets naar het schijnt, we hadden 2 pubavonden in de week waar het gratis bier en de cider rijkelijk vloeide.

Er waren overal militairen, de kibboets was helemaal omheind en je mocht nooit alleen de boomgaard in. Ik heb met Joden gesproken en met Palesteinen en politiek gezien is het een verschrikkelijke en complexe situatie.

Tjsa, wat wil je nog weten en vind je mijn ervaringen recent genoeg?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:48

RiandeV ja hoor, in ieder geval recenter dan de verhalen van mijn familie Tong uitsteken

Die hele situatie van de Palestijnen zie ik ook erg tegenop, ik heb laatst een film gezien, 'Close to home' en die liet zien hoe 2 18jariige soldates gedwongen een Palestijn moesten vernederen zeg maar...

Heel erg bedankt voor je verhaal!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:02

Wij hadden ook een groep Israelische 'dienstweigeraars' in de kibboets. Zij moesten dan ipv 3 jaar in dienst, 1,5 jaar in dienst en 1,5 jaar werken in een kibboets. Dit waren allemaal jonge mensen die een vredige oplossing wilden, maar die is te moeilijk te vinden..
Overigens praten lang niet alle Israëliërs makkelijk over politiek. Daar moet je wel rekening mee houden. In Palestina kunnen de mensen ook zeer vijandig zijn tegenover westerlingen. Tenminste, dat is mijn ervaring..

Ik heb ook nog wat door Israël heen gereisd en daarbij alle adviezen van Israëliërs opgevolgd. In Jerusalem in de oude stad bijvoorbeeld bedekt gekleed gaan en als meisje alleen al niet meer na 18.00.
In het 'nieuwe' Jerusalem waande ik me gewoon ergens in Europa, inclusief Mc Donalds ed.

Ik wil heel graag nog een keer terug om mijn reis door het land over te doen met een iets groter budget.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:06

Waarom heb jij indertijd gekozen voor Israel om naar toe te gaan? (ben ben best nieuwsgierig naar alles Tong uitsteken )

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:38

Ik wilde eigenlijk naar Amerika om daar een zomerkamp te begeleiden. Maar dat kon alleen voor 3 maanden en ik had maar 2 maanden vrij door hertentamens. Toen bedacht mijn zus dat een vriendin van haar voor 2 maanden naar een kibboets was geweest en die heeft mij toen in contact gebracht met het bureau dat haar geholpen had.
Daarnaast was ik altijd erg geïnteresseerd in geschiedenis en Israël is dan wel een heel erg interessante plek. Op Sabbat zijn we met een groep gaan wandelen naar de ruïnes van een synagoge in de buurt van de kibboets. Ik vond de klaagmuur en tempelberg ook prachtige plaatsen om te bezoeken. En ben uiteraard de berg Masada opgelopen.
Heb in die 2 maanden verschrikkelijk veel gedaan, heb overwogen om langer te blijven, maar wilde mijn studie toch niet stilleggen. Vandaar dat ik nu nog een keer terug wil. Lachen

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:27

Hallo Lachen
Familie van mijn moeders kant woont in Israel dus ik ben zeker 3 keer per jaar in dat land. Vind het een heerlijk land, in de zomer kan het wel warm worden, vooral in het zuiden wordt het erg heet. In het noorden is het nog wel te doen. In de winter zit je meestal op 20-25 graden, lekker dus. Van de situatie met Palestijnen merk ik nooit zoveel. Ik kom dan niet in de Gaza strook, dat zal ik je ook niet aanraden, maar verder is het in Israël gewoon 'rustig'. Over kibboetsen zelf weet ik niet zoveel. Een paar familieleden van mij hebben er wel in gezeten. Ik heb vooral begrepen dat met elkaar delen erg belangrijk is. Veel dingen doe je samen en ik heb eigenlijk alleen maar leuke ervaringen gehoord. Als je nog iets wilt weten, mijn PBbox staat open Haha!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:51

Ben net vanmiddag terug van 2 week Israël, een rondreis gemaakt door het hele land, ook langs veel kibbutzen geweest en daar met onze gids ook regelmatig een stop gemaakt om wat van hun heerlijke zelfgemaakte honing of jam of wat dan ook te proeven/kopen Haha! Je moet zo'n kibbutz meer zien als een klein communistisch dorpje, gewoon alles binnen de omheining, afgesloten van de rest. Hangt altijd een leuk sfeertje daar. Het lijkt mij ook erg leuk daar een tijdje te werken Ja maar denk niet dat ik dat nog doe.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:54

In welk opzicht communistisch? Dat iedereen hetzelfde verdient en alles deelt dat wist ik al, maar nog anders ook?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:55

Nee, wat je zegt inderdaad Haha! Dat iedereen gelijk is en het geld in een grote pot gaat en verdeelt wordt Knipoog