Tunesie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:34

hay!

Ik ga over een maand naar tunesie. Wie is er eerder geweest? Heeft nog leuke tips? Waar moet ik op letten, wat kan ik wel gewoon doen?

Hoe zit het met de hoofd doek cultuur?

Groetjes!!

laulau85

Re: Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:47

Ik ben er eerder geweest!

Hoofddoekcultuur heb je daar helemaal niet. Het is een van de weinige arabische landen waar in de wetten staat dat een man een vrouw niet kan verplichten een hoofddoek te dragen!

Verder is er heel veel moois te doen!
Waar ergens zit je?

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:23

Wij zijn in 2006 in Zuid-Tunesie geweest. Super gaaf land als je maar vooraf goed inleest. Hoofddoeken hoeft beslist niet. Maar bedekkende kleding is wel aan te raden (als je buiten de resorts komt). Als je niet wilt dat mensen gaan staren of fluiten. Een t-shirt of bedekkende top is het beste (dus geen bikini topje of top met van die dunne bandjes). Een rok kan prima als die maar niet te kort is (boven de knie). Zal niet iedereen het mee eens zijn, maar respect voor de bevolking vind ik wel belangrijk. Tevens wordt je op deze manier veel minder last gevallen.

Ga het niet vergelijken met Spanje of Turkye. Het is wel degelijk een arabisch land. De meeste toeristen blijven in de resorts. Maar juist de binnenlanden zijn heel erg mooi! Direct buiten de resorts is vaak heel weinig te doen. Je ziet voornamelijk mannen op straat en je hebt geen restaurants of cafe's zoals in Spanje. Ook zijn er geen bruisende winkelstraten of andere mogelijkheden. Wel heb je geweldige lokale markten en op sommige plekken een toeristisch gebied.

Wij zijn een aantal dagen met een jeep door de Sahara gereden. Samen met een tunesische gids en chauffeur. Een groot voordeel is dat lokale bevolking heel anders (lees netter) op je gaat reageren. Tunesie staat wel bekend om de opdringerige verkopers. Dus echt roepen, je mee naar binnen slepen etc. Of je daar last van krijgt ligt aan je eigen opstelling.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:27

Er is al eerder een topic geweest over Tunesie. Misschien kan je die even zoeken?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:34

Tunesie is eigenlijk erg modern. Ik ben vorig jaar in Sousse geweest en daar heb in niemand van de locals in hoofddoek gezien. Een enkele oudere vrouw nagelaten dan.

Waar je op moet letten is:

Dat de taxichauffeurs de teller aanzetten en niet een bedrag afspreken.
Dat je niet op straat iets aanneemt, bijvoorbeeld jonge jongetjes die met een bloemetje aankomen, die willen dan geld. Of als ze je iets te eten aanbieden, niet aannemen. Ook daar willen ze geld voor, en vaak ligt het al heel lang in hun mandje in de zon.
Koop ook echt geen sigaretten van de straat of op het strant. Die zijn van de 'boot' gevallen, en vaak echt nat geweest en niet te roken !!

Wat betreft kleding heb ik totaal geen last gehad, nu loop ik er zo ie zo niet half naakt bij, maar gewoon een kortere rok, ook boven de knie hoor, en een tshirt zonder mouwen is echt geen probleem. Ik zou me alleen wel bijvoorbeeld als je de medina opgaat niet te blood kleden, mannen zien gewoon graag europesche meisjes.

Dat je je je winkel intrekken is écht je eigen instelling. Je moet gewoon duidelijk (respectvol) zijn. En als je niets wilt kopen moet je gewoon niet gaan snuffelen, en naar een fixed prise store gaan. Die mensen willen gewoon aan de toeristen verdienen. En er zullen er best zijn die denken dat alle toeristen rijk zijn.

Ik heb overigens een heerlijke vakantie gehad !!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:35

Ludora je zegt die denken dat alle toeristen rijk zijn. Maar vergeleken met hun (de gemiddelde Tunesiër) zijn wij ook rijk.

Teller aanzetten werkt ook niet altijd want ook daar hebben ze trucjes mee. Wij hadden er ook een keer een waar de teller dubbel zo hard ging. Die heeft het dus mooi mogen bekijken want we moesten echt veeeel meer betalen.

Wij zaten ook in Sousse en hebben veel excursies gedaan. Onder andere naar het zuiden, sidi bou said, karthago, tunis.

Verder waren wij dagelijks is de medina door de souks aan het struinen. Kon me daar echt heerlijk vermaken. Heel veel oorbellen gekocht die nog geen euro de stuk kosten geloof 60 cent. Doe mij er dan maar een heel stel!
Het afdingen kon ik ook gewoon doen. Ze keken mij echt niet veel raarder aan als blonde vrouw die op d'r strepen stond en echt niet toegaf... hihi. Afdingen is gewoon een sport en nog een leuke ook.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:03

Ik ben in Hammamet Yasmine geweest en dit jaar in Sousse.
Allebei leuk. Hammamet heeft alleen veel minder te doen.
Wel warm zeg dat je rond deze tijd gaat, moet er niet aan denken!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:50

Ben ook in Tunesie geweest, en ga dit jaar voor het 2de maal maar nu naar Riadh Palms. (Monastir 2 x)

Let vooral op het afdingen in winkels, echt noodzakelijk de eerste prijs die ze vragen is echt absurt!
En taxi's ook opletten op je geld, en niet in je eentje reizen als meisje zijnde, laat je ook niet aanpappen met de mensen in de winkels want dan sta je zo een half uur binnen Vork

Verder is een echte aanrader;
Parasailing; Bij Club Palm inn hotel 7 euro.
Banaan; 5 euro
Watersooteren; Erg leuk, weet de prijs niet.
Verder heb je er ook een geweldig mooie licht show (met Laser stralen enz incl Eten en fotos met Dromedarissen.)

Wat ik je afraad is een kamelen tocht met paarden, de paarden zien er daar verschrikkelijk uit en moeten vet zware karren trekken in 45 graden hitte!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:57

ik ben 2 weken terug 8 dagen geweest. Haha!
wij waren in djerba in een caribean world hotel met 4 steren en de hele dag eten en drinken,was echt super relaxt
wij zijn alleen niet echt op excursies geweest ofzo hoor dus kan je weinig over het land vertellen behalve dat er heel veel zand is! hi hi.
tempraturen zijn er ook super lekker.
alleen 1 voor ons heel groot nadeel,alles is franstalig en dat spreken wij dus echt niet.
maar dat betekent dus dat alle animatie onverstaanbaar is en dat er heel veel fransen daar heen gaan voor vakantie, en ik vind franse mensen altijd een beetje vreemd volk Bloos

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:01

Ik ben ook net terug uit Djerba!
Heerlijk!!
Neem een hoge facor smeermiddel mee, want als je niet uitkijkt verknetter je nog als het bewolkt is. Besef dat je in Afrika bent. Het eten kan soms wat eentonig zijn, maar ze doen echt hun best. Wij kregen ook de tip om een kwart te betalen van wat ze vragen als je iets wil kopen. Waar wij waren waren er ook winkels met vaste prijzen. Kan je vast kijken wat het kost, of gewoon wat kopen zonder af te dingen.
Waar ga je precies heen?

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:07

Wij zijn vorig jaar oktober ook op Djerba geweest!
Was echt super gaaf!! Heel mooi land, en je kan er ook erg mooi paardrijden! Haha! Ze hebben er alleen hengsten, omdat ze ze voor het "werk" gebruiken, en merries en ruinen willen ze daar niet voor hebben!

Tip: Ga alleen ergens op een tarasje wat drinken als er een kaart is met prijzen. Wij hadden daar niet op gelet, en er we werden dus kaaihard genept! Ze wisten dat we toeristen waren, en verzonnen daarom een bedrag dat 3 keer zo veel was!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:33

Ok dan, super bedankt voor de tips! Staan echt heel bruikbare dingen bij. Ben ik toch mooi kwijt waar we heengaan! Ik ga het even navragen.

Hoe is het weer er in de zomer maanden? Abnormaal heet of goed te doen? Ik las 40 graden!!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:34

Heet is het er inderdaad en het kan zeker in de binnenlanden met gemak tot 40 graden oplopen. (met excursie naar het zuiden waren we zoooo blij met de airco in de bus haha) maar verder is het wel heel goed te doen. Het is niet zo als hier zo drukkend heet maar gewoon heet haha...