leuk, goedkoop land om te treinen en kamperen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

leuk, goedkoop land om te treinen en kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:38

Deze zomer ga ik samen met een vriendin ongeveer 10-14 dagen op vakantie.
Het enige luxeprobleem is dat we werkelijk nog geen idee hebben waarheen.
Het moet (uiteraard Clown ) allemaal zo goedkoop mogelijk. We hechten niet zo'n waarde aan een luxe hotel, we zitten net zo lief/liever op een goedkope camping. Een mooie omgeving vinden we wel belangrijk; bergen, rivieren of een mooi strand.
We willen vanalles wat; luieren, een stad bezoeken, wandelen, misschien uitgaan (maar niet alà costa del sol Bloos ).
Ook willen we niet de hele vakantie op dezelfde plek blijven, maar gewoon verdergaan als we het ergens zat zijn.
Het liefst gaan we met de trein, maar een interrail is ook nog vrij duur. Vliegen en dan ter plekke lijkt ons goedkoper.
Wie heeft er een idee waar we heenkunnen? Wat is nou een leuk, mooi gezellig en goedkoop land met een goed ov-netwerk? Zouden jullie kiezen voor vliegen of treinen?
Alle opties zijn nog open; Tsjechië, Duitsland, Spanje, Ierland, Frankrijk, Polen, Hongarije, Noorwegen, als het maar in Europa is.

We zien door de bomen het bos niet meer en zijn allebei ernstig besluiteloos dus *help* Nagelbijten / Gniffelen

tienus63

Re: leuk, goedkoop land om te treinen en kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:41

Polen heeft alles wat je opnoemt, in het zuiden bergen en meren.
Mooie oude steden, Krakau, Torun, Gdanks, Warschau. En nog veel meer van dat soort steden. Je kunt er goedkoop overnachten en eten.
Ik heb geen idee hoe het OV netwerk er is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:25

Portugal. En dan alsjeblieft niet naar de Algarve. Maar gewoon op Porto of Lissabon landen en dan van daar uit rondtrekken. Portugal is ongeveer twee en een half keer zo groot als Nederland, met een enorme kustlijn, en in het midden bos en bergen, en de rest glooiend en prachtig, dus van alles wat.
Treinen en met de bus reizen is goedkoop evenals eten (in toeristische plaatsen wel wat duurder, maar gewoonlijk kun je voor 5-10 euro per persoon goed eten en dan heb ik het over twee-drie gangen)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:35

tienus63 schreef:
Polen heeft alles wat je opnoemt, in het zuiden bergen en meren.
Mooie oude steden, Krakau, Torun, Gdanks, Warschau. En nog veel meer van dat soort steden. Je kunt er goedkoop overnachten en eten.
Ik heb geen idee hoe het OV netwerk er is.

Openbaar vervoer is bij mijn weten in Polen behoorlijk goed geregeld, alleen opletten met valse treinconducteurs! Trouwens ook erg goedkoop om met de trein rond te reizen daar... En het heeft inderdaad alles wat je wenst!

Ik denk dat Hongarije ook zeker aan te raden is (niet echt duur, budapest is een prachtige stad mét een erg leuk nachtleven, balatonmeer, poesta's met de geweldige paardenshows, prachtige natuur), hoe het spoorwegennetwerk daar is weet ik niet helemaal..

http://www.worldonrails.nl/ kijk op die site eens rond, staan vaak erg interessante dingen op! Zeker ook het forum eens grondig doorlezen..

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:50

Dankjullie voor de reacties Lachen
Alledrie de opties lijken me wel wat. Vooral Hongarije, wil best eens naar Budapest, en wat ik over het land lees spreekt me wel aan.

Wordlonrails had ik al gevonden, inderdaad erg handig, vooral het forum.

Portugal hadden we nog niet echt aan gedacht, dat lijkt me ook wel érg heet in de zomer. Maar misschien toch iets om te overwegen. (30 graden in Nederland is waarschijnlijk anders dan 30 graden daar)

Nu zitten we ook nog over Noorwegen te denken. Vriendin kent mensen die daar wonen. Lijkt me ook erg leuk, maar schijnt wel duur te zijn.

Nog meer tips altijd welkom Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:31

Je noemde spanje, maar dan weer geen Portugal. Mensen vergeten dat het land bestaat. Het is bijna helemaal kust, en daar waait het, dus het is heel goed uit te houden. Bovendien is het een droge hitte, die is veel beter te verdragen. idd een heel andere beleving van hitte. Desalniettemin moet je wel continue water bij je hebben (en ook echt drinken) Verder verschilt het heel erg van streek tot streek hoe warm het wordt. Ten zuiden en ten oosten van Lissabon wordt het ´t heetst. Het binnenland is aangenaam en het noorden het koelst. Daar kan het ook ineens mistig worden (beetje schotland effect, waar het landschap ook veel van weg heeft).
Van uiterst zuid naar uiterst noord kan er tien graden verschil in temperatuur zitten! Ook kan het in het noorden regenen terwijl men in het midden en in het zuiden nog lekker buiten zit...
Je moet Portugal altijd in drie delen bekijken... Haha! Op goede weerkaarten kun je goed de zones zien waar het heter is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:36

Shetfan schreef:
Portugal hadden we nog niet echt aan gedacht, dat lijkt me ook wel érg heet in de zomer. Maar misschien toch iets om te overwegen. (30 graden in Nederland is waarschijnlijk anders dan 30 graden daar)

Nu zitten we ook nog over Noorwegen te denken. Vriendin kent mensen die daar wonen. Lijkt me ook erg leuk, maar schijnt wel duur te zijn.

Noorwegen is net zoals de andere Scandinavische landen erg duur... Zowel eten, drinken als openbaar vervoer zijn er niet echt goedkoop te noemen. Als je voor op en top natuur wilt gaan is volgens mij wel de moeite.
Portugal is naar mijn weten ook niet bepaald goedkoop, maar daar ben ik zelf nog nooit geweest.

Hongarije is zeker een dikke aanrader, ik ben er stiekem een beetje verliefd op. Wat je ook kan doen is een op google Earth wat foto's bekijken van bepaalde landen/streken die je overweegt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:46

Als je er niet bent geweest, moet je er ook jiks over raden, want je geeft zo een verkeerd beeld in dit geval.

Vergeleken Nederland is het goedkoop, vergeleken Bulgarije minder. Het is dus maar met welk land je vergelijkt. Maar een treinklaartje met een express trein met besproken plaats van midden naar noord kost bv 15 of 20 euro (afhankelijk van het type trein en dan heb je het over minstens twee uur met hoge snelheid vele kilometers afleggen!). Met een boemeltje (die lieflijk door de bergen slingeren) kun je een uur reizen voor 4 euro....
Met een taxi kom je voor 5 euro al een heel eind...

Eten doe je, in een restaurant, voor 5-10 euro, inclusief wijn, en koffie toe. Koffie is 55 cent, potje thee 60, gebak 50 cent, wijntje 30-40 cent, water (50-75 cent en frisdrank (75 cent 1 euro) zijn duurder, hahaha. Hotdog tusen de 1.75 en 2.00 en dan zit er van alles op, om maar wat te noemen....
Deze prijzen gelden niet in de Algarve, waar de buitenlanders ronduit uitgebuit worden, door de buitenlanders die daar de bedrijven runnen. Maar de Algarve is echt alleen goed voor mensen die op het strand willen bakken en zuipen. Daarvoor hoef je niet naar Portugal te komen, kun je ook aan de Costa Blanca....
De steden (we hebben maar een paar echte steden, Porto en Lissabon, Coimbra en Castelo Branco) zijn wat duurder dan het platte land, grotere kustplaatsen over het algemeen ook. Maar dan heb je het nog over een verschil van 5 of 10 cent op een drankje en een euro op eten.

Van wat je in Nederland uitgeeft aan twee frisdrankje op een terrasje, kun je hier een half dorp van wijn van voorzien Haha!

Dus ja, ik durf te zeggen dat het hier goedkoop is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-06-08 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:50

Tjechië!!!! Pling
(het noorden)

of Luxemburg: trein=spotgoedkoop!!

Veel plezier!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:25

Lusitana schreef:
Als je er niet bent geweest, moet je er ook jiks over raden, want je geeft zo een verkeerd beeld in dit geval.

Vergeleken Nederland is het goedkoop, vergeleken Bulgarije minder. Het is dus maar met welk land je vergelijkt. Maar een treinklaartje met een express trein met besproken plaats van midden naar noord kost bv 15 of 20 euro (afhankelijk van het type trein en dan heb je het over minstens twee uur met hoge snelheid vele kilometers afleggen!). Met een boemeltje (die lieflijk door de bergen slingeren) kun je een uur reizen voor 4 euro....
Met een taxi kom je voor 5 euro al een heel eind...

Ik ben er niet geweest, maar mijn schoonbroer gaat er echter al heel zijn leven op vakantie, vandaar ook mijn uitspraak.

Treinkaartjes aan 15/20€ voor twee uur reizen vind ik wel behoorlijk aan de prijs, vergeleken met België, waar je onder de 26 jaar een rit van de ene kant van Belgie naar de andere kant (goeie drie uur, drie uur en half reizen) voor 4,60€ kan maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:08

Ik heb het over gewone commeriele treinkaartjes, dus van normale tarieven in een express met besproken plaatsen (vergelijk met TGV), en niet over interrail in en normale trein ofzo.

Verder geloof ik niet dat Belgïe op haar vakantie verlanglijstje staat, maar dat zou dan ook wel een suggestie zijn. Hoe zit het met de prijzen van maaltijden?

Ik heb al eerder gezegd dat "goedkoop" relatief is, het is maar waarmee je vergelijkt.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:07

Polen is Super!
Fijne campings, mooie natuur, lekker goedkope campings en vriendelijke mensen!
Ben zelf net 2 weken terug uit Bialowieza, de Biebzra ( camping in Budy midden in het bos!) en Poznan ( 2 nachten in Baranowow net buiten Poznan gestaan als tussen camping tussen oost Polen en NL)
In de Biebzra kun je geweldig wandelen en Kanoen, in Bialowieza heb je de oerbossen die ook echt een aanrader zijn.
Verder is Polen gewon een ontzettend goedkoop land. Ik geloof dat de docenten rond de 5 euro per persoo waren toen we de laatste avond ergens friet met Schnitzel en groente gingen eten, en daarbij een liter bier per persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:42

Je kunt ook via hispeed van de NS een europa kaart voor jongeren (=goedkoper) kopen. Je kan dan door heel europa reizen voor een bepaald bedrag. Volgens mij ligt dit rond de 200 á 300 euro voor een 15-daags ticket. Die is dan alleen niet voordie snelle treinen zoals ICE, TGV enzo..