Dat zijn genoeg vragen. 
Ik heb in ieder geval geen problemen gehad met alleen reizen maar heb wel braaf geluisterd naar de Lonely Planet wat betreft plaatsen die je beter kon vermijden.
Zorg in ieder geval dat je een aardig woordje spaans spreekt of in ieder geval kunt zeggen wat je nodig hebt want je red je land niet altijd met engels.
Visum moet je zelf even uitzoeken ik had een toeristenvisum maar dat is voor jou misschien een ander verhaal.
Ik heb niet heel erg veel voorbereid je kunt in de meeste plaatsen wel een hotel vinden waar je tegen een redelijke prijs kunt overnachten en het openbaar vervoer is prima daar.
Ik heb eigenlijk al eeuwen alle entingen die je zo'n beetje kunt bedenken geldig vanwege de reizen die ik maak dus dar heb ik niets bijzonders voor hoeven doen.
Bovenop de trein over (langs?) Nariz del Diablo vond ik heel erg mooi en wij zijn op de Cotopaxi geweest wat erg zwaar was maar ook wel heel erg de moeite waard. Als je niet wilt klimmen kun je wel naar het basiskamp lopen en dan eventueel met een mountainbike naar beneden. Erg gaaf.
Eten vond ik wel een minpunt hoewel het op sommige plaatsen wel redelijk was.
Ik had heel veel lagen kleding bij me dus niet alleen qua bovenkleding maar ook afritsbroeken die weer een uitritsbare voering hadden en dan kon ik daaronder weer een legging aandoen.