Rondtrekken, backpack of tas op wieltjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Rondtrekken, backpack of tas op wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:32

Van meerdere mensen die hebben rond getrokken in het buitenland met een backpack hoor ik dat ze het maar niks vonden. Of ze hadden tijdens de reis al een tas op wieltjes/trolley aangeschaft of willen daar de volgende keer mee gaan reizen. Ik heb vorige zomer 6,5 week gereisd door Thailand en Maleisie met een backpack. Vond het niet heel ideaal, kreeg hem niet eens zelf op, maar ik ben wel op plekken geweest waar een tas op wieltjes toch ook niet makkelijk was geweest. Zo'n sporttas op wieltjes kan je dan wel om je schouder hangen maar op die manier een slaapplek oid zoeken is niet echt geweldig, dan is met backpack lopen toch wel makkelijker. In smalle drukke straatjes lijkt het mij ook niet echt handig om met een tas/trolley achter je aan te slepen. Toch zal op bepaalde momenten zo'n tas wel handig zijn denk ik Haha! Denk dat het wel per land verschilt of het kan of niet.

Trekken jullie rond met backpack of wat anders? Waarom? Als je met iets op wieltjes reist, welk land (of landen) heb je dat gedaan en ging dat overal goed of heb je hem toch nog veel moeten dragen?
Heb plannen om pas volgend jaar oktober weer weg te gaan maar was hier gewoon even nieuwsgierig naar Clown

Olikea

Re: Rondtrekken, backpack of tas op wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:33

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:56

Ik stem duidelijk voor een backpack Ja Ik heb 9 maanden door Nieuw Zeeland gereisd met een backpack en vond het ideaal. Ja, hij was af en toe wat zwaar, maar ik ben zelf ook behoorlijk lang dus dat vond ik niet zo'n punt. Mijn enige overweging zou misschien een kleinere backpack zijn, maar aangezien m'n volgende reis een (halve)wereldreis wordt, lijkt me hetzelfde formaat wel handig.
Backpacks met wieltjes zijn volgens mij erg 'zwak' as in, ze gaan snel kapot. Daarnaast kun je makkelijk een stuk rennen met je backpack op, terwijl met een tas achter je aan dit toch wat minder is...Ook heb ik in veel hostels geslapen waar ik altijd wel een trap op moest, met backpack op is dit toch makkelijker dan het achter je aanslepen van zo'n koffer. (Plus struikel ik altijd over die dingen, dus ben er sowieso niet zo'n fan van Bloos )

Maarja...je moet gewoon doen waar je je zelf prettig bij voelt. Ja Al vind ik wel stiekem dat bij backpacken ook echt een backpack hoort *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:05

Ik heb altijd een backpack (55 liter) als 'bagagevervoerder' gehad, tijdens 7 maanden Australië, 6 weken Nieuw-Zeeland en diverse Interrailvakanties. In de tijd dat ik door Australië reisde (1998) zag ik al backpackers (vooral Japanse meisjes) met een flinke tas op wieltjes. Mijn eerste reactie was 'dat is niet praktisch' en ik ben er nog steeds van overtuigd. Althans voor mezelf.

Inmiddels heb ik voor de kortere vakanties (bijv. lang weekend Londen) een handbagagetrolley op wieltjes aangeschaft, maar nog steeds neem ik liever een rugzak mee (in dit geval ook handbagageformaat). Of ze nou klein of groot zijn, ik vind een tas op je rug net wat handiger op reis dan een tas/koffer op wieltjes. Wat Esile al zegt: met een tas op je rug kun je makkelijker rennen als het nodig is, en een trap op sleept het ook net wat makkelijker.

Maar volgens mij is dit iets heel persoonlijks, de een vindt het een praktischer, de ander het ander. Ja

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:55

Ook hier een overtuigd voorstander van de goodold backpack. Maar voor mezelf heb ik daar wel 2 voorwaarden aan vastzitten: 1. kwaliteit & 2 grootte.
Een backpack is gemaakt om je te belasten, dus zorg voor een goede backpack en stel 'm goed af. Dan natuurlijk ook "helemaal" dragen, dus gewoon om je heupen vastklikken, enz. Dan kan ie toch héél zwaar zijn wil ik er echt moeite mee krijgen.
En de grootte.. Ik ben best makkelijk in nee zeggen, of dat nu gaat om extra shirtjes mee of cadeautjes kopen -hoewel ik dat moeilijker vindt dan het 1e Clown - maar hoe groter de tas, hoe makkelijker je meer meeneemt. Backpacken is niet per definitie luxe, dus geen hele grote tas, dan kun je er ook niet afschuwelijk veel indoen.

Goede tas, goed afgesteld, niet te gek zwaar maken: ik ben vóór een backpack! Lachen

Overigens, dit gaat dus om trekkersvakanties. Zomaar een weekendje weg ben ik zeker niet tegen een trolley, maar dan hoef je meestal ook niet van hot naar her te verkassen Lachen

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:24

Voor specifieke backpackvakanties neem ik inderdaad een backpack mee, maar inmiddels heb ik ook een trolley en normale koffer voor 'normalere' vakanties.

Tijdens mijn backpackvakanties had ik een backpack bij me die me onderhand heilig is geworden, ik wist precies hoe hem in te pakken om zoveel mogelijk spullen mee te nemen in een zo'n klein mogelijke ruimte, maar ook hoe het gewicht het beste verdeeld was.
Ik had een wat kleinere rugzak (volgens mij tenminste, ik heb net even mijn rugzak bekeken en er staat 50 +10 op, ofwel max. 60 kg denk ik, hij was in ieder geval een stukje kleiner als van mijn zus) en aan laten meten in een outdoorwinkel. Vele modellen gepast maar deze zat het lekkerst bij belasting, andere modellen hadden de neiging om te kiepen, hij is netjes afgesteld.

Ik reisde wel in warmere gebieden en dus was kleding ed lichter en had ik geen jassen oid aan. Tijdens het dragen van de rugzak (van ene hostel naar andere etc) droeg ik altijd mijn schoenen aan mijn voeten, terwijl ik de rest van de tijd gewoon op slippers liep, maar die schoenen namen enorm veel plaats in als ze in mijn tas zaten.

Verder lieten wij vrij gemakkelijk ergens spullen weer achter. Echte handdoeken hadden we bijv. niet bij ons, maar als we naar een strandrijk gebied gingen kochten we een goedkope handdoek om deze weer achter te laten bij vertrek naar de jungle. In de jungle hadden we van die dunne, makkelijk wasbare, snel drogende handdoekjes die superlicht waren.

Cadeautjes kopen die wat groter waren hebben we opgespaard. Op Bali hebben we een heel aantal spullen gekocht en deze direct verzonden per container ( een kennis nam spullen af van een Balinese leverancier, deze spullen kwamen ong. een maandje nadat wij weer in Nederland waren aan), en de volgende keer was aan het einde en we toch naar huis zouden gaan.

Toiletartikelen deden we samen mee en kochten we ter plekke

Wel hadden wij alletwee ook een daypack (een kleine/gewone rugtas) bij ons.

Onderwijl is mijn backpack al vele vakanties mee gegaan en zitten de gebruikerssporen er ook op. Eindelijk trouwens de eerste twee trekkings baalde ik er een beetje van dat je bijna aan mijn tas kon zien dat we 'beginners' waren Haha!
Inmiddels is hij al 2 keer hersteld tgv gaten die erin geknaagd waren door apen/muizen ed, tja moet je maar geen etenswaar in je tas laten zitten Knipoog

Op 'normale' vakanties gaat er tegenwoordig toch een normale tas/trolley of koffer mee, dit omdat ik me minder zorgen hoef te maken om het gewicht, ik wat meer boeken mee kan nemen, en dat je kleding er iets netter uitkomt.

edit: om mijn tas op mijn rug te krijgen zette ik hem eerst bijv even op het bed of bureau oid, iets hoogs in ieder geval, dan kreeg ik hem, hoe zwaar hij ook was vrij makkelijk op mijn rug.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:06

Absoluut een backpack. Ik ben wel nieuwsgierig naar de variant met wieltjes eronder dan heb je een beetje het beste van twee werelden als je geen last hebt van de wieltjes tenminste.