Voor specifieke backpackvakanties neem ik inderdaad een backpack mee, maar inmiddels heb ik ook een trolley en normale koffer voor 'normalere' vakanties.
Tijdens mijn backpackvakanties had ik een backpack bij me die me onderhand heilig is geworden, ik wist precies hoe hem in te pakken om zoveel mogelijk spullen mee te nemen in een zo'n klein mogelijke ruimte, maar ook hoe het gewicht het beste verdeeld was.
Ik had een wat kleinere rugzak (volgens mij tenminste, ik heb net even mijn rugzak bekeken en er staat 50 +10 op, ofwel max. 60 kg denk ik, hij was in ieder geval een stukje kleiner als van mijn zus) en aan laten meten in een outdoorwinkel. Vele modellen gepast maar deze zat het lekkerst bij belasting, andere modellen hadden de neiging om te kiepen, hij is netjes afgesteld.
Ik reisde wel in warmere gebieden en dus was kleding ed lichter en had ik geen jassen oid aan. Tijdens het dragen van de rugzak (van ene hostel naar andere etc) droeg ik altijd mijn schoenen aan mijn voeten, terwijl ik de rest van de tijd gewoon op slippers liep, maar die schoenen namen enorm veel plaats in als ze in mijn tas zaten.
Verder lieten wij vrij gemakkelijk ergens spullen weer achter. Echte handdoeken hadden we bijv. niet bij ons, maar als we naar een strandrijk gebied gingen kochten we een goedkope handdoek om deze weer achter te laten bij vertrek naar de jungle. In de jungle hadden we van die dunne, makkelijk wasbare, snel drogende handdoekjes die superlicht waren.
Cadeautjes kopen die wat groter waren hebben we opgespaard. Op Bali hebben we een heel aantal spullen gekocht en deze direct verzonden per container ( een kennis nam spullen af van een Balinese leverancier, deze spullen kwamen ong. een maandje nadat wij weer in Nederland waren aan), en de volgende keer was aan het einde en we toch naar huis zouden gaan.
Toiletartikelen deden we samen mee en kochten we ter plekke
Wel hadden wij alletwee ook een daypack (een kleine/gewone rugtas) bij ons.
Onderwijl is mijn backpack al vele vakanties mee gegaan en zitten de gebruikerssporen er ook op. Eindelijk trouwens de eerste twee trekkings baalde ik er een beetje van dat je bijna aan mijn tas kon zien dat we 'beginners' waren
Inmiddels is hij al 2 keer hersteld tgv gaten die erin geknaagd waren door apen/muizen ed, tja moet je maar geen etenswaar in je tas laten zitten
Op 'normale' vakanties gaat er tegenwoordig toch een normale tas/trolley of koffer mee, dit omdat ik me minder zorgen hoef te maken om het gewicht, ik wat meer boeken mee kan nemen, en dat je kleding er iets netter uitkomt.
edit: om mijn tas op mijn rug te krijgen zette ik hem eerst bijv even op het bed of bureau oid, iets hoogs in ieder geval, dan kreeg ik hem, hoe zwaar hij ook was vrij makkelijk op mijn rug.