Vrijwilligerswerk in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijwilligerswerk in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:26

Hoihoi,

Ik overweeg om komend schooljaar wellicht een aantal maanden het land te verlaten om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen. Wat voor land het moet worden? Geen idee nog. Wel Europa (en bij voorkeur Europese Unie + nog wat landjes; m'n identiteitskaart is nog geen 5 maand oud) in ieder geval. Geen België, Duitsland, Frankrijk oid, ik wil wel echt "wat anders dan thuis". Scandinavië lijkt me heel gaaf, maar ook de minder welvarende Europese landen (mits veilig voor zo'n grietje als ik, camera en laptop zullen wel veilig mee moeten kunnen) komen in aanmerking.

Ik wil bij voorkeur iets met mensen gaan doen, misschien ook nog iets waarbij m'n werk hier in Nederland me van pas zou kunnen komen (ik ben redacteur/fotograaf en ik maak concepten voor websites). Maar ook werk met "bijzondere bevolkingsgroepen" om het zo maar even te noemen lijkt me erg leuk.

Nu ben ik voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen die iets soortgelijks hebben gedaan. Ben je via een organisatie gegaan, heb je gereageerd op een oproep ergens, waar moet ik allemaal op letten? Wat voor organisaties die dergelijke projecten organiseren kun je aanbevelen, welke juist niet? Wat voor landen moet ik overwegen, welke moet ik uit m'n hoofd laten om naartoe te gaan?

Thanks!

Tatiane

Re: Vrijwilligerswerk in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:29

Ik heb zelf geen ervaring hierin, maar heb wel mijn stage gelopen bij een organisatie die interculturele uitwisseling via [***] organiseert...

Mijn grote tip als je binnen Europa wilt blijven: http://ec.europa.eu/youth/evs/aod/hei_en.cfmEVS staat voor 'european voluntary service', is dus een vrijwilligersprogramma vanuit de europese unie opgezet en gesubsideërt. Je kan er kiezen uit een gigantische databank, waar alle projecten (met hele werkomschrijving ed) in staan. Als er daarvan projecten zijn die je aanstaan, dan begin je te zoeken naar een Nederlandse zendorganisatie (google: zendorganisatie evs). Dat zijn organisaties die vrijwilligers 'uitzenden' en ook de nodige voorbereiding en begeleiding geven. Ter plaatse wordt je dan ontvangen door een hosting organisatie die je de eerste stappen ter plaatsen helpt te zetten. Grote voordelen: je hebt begeleiding van mensen die weten waar ze mee bezig zijn én het is relatief goedkoop (tov op eigen houtje vertrekken) dankzij de behoorlijk royale subsidies.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:35

Op http://www.joho.nl staat heeeeel veel nuttige info. Lachen

Ik heb alleen ervaring met vrijwilligerswerk buiten Europa.

EDIT: Leuke site tantjeuh! Heb even zitten rondkijken, er staan tot mijn blijde verrassing ook projecten in Macedonie op! Lachen Als je iets niet te Europees wilt in Europa kan ik je Macedonie zeker aanraden. Er is zoveel te doen en zien op een relatief klein oppervlak. Cultuur, natuur, sport, heerlijk eten, een ontzettend gastvrije bevolking; het is er allemaal. Het land is volop in ontwikkeling, er gebeurd momenteel heel veel.
Ik ben verliefd op het land en haar inwoners... Bloos

Oh, wellicht niet nodig maar als je op de site van tantjeuh kijkt moet je onder FYROM (Former Yugoslav Republic of Macedonia) zoeken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:06

Allebei bedankt! Lachen

tantjeuh, EVS komt me bekend voor, kan wel 'ns zijn dat een vroegere vriend van me ook via EVS wat heeft gedaan... Die was er destijds erg enthousiast over (als het inderdaad dezelfde organisatie is, maar geloof het wel), dus dat klinkt sowieso goed Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:14

EVS is in principe op zichzelf alleen een subsidieprogramma en coördinatieprogramma.. Er zijn altijd andere organisaties die de 'sending' en 'hosting' op hun schouders nemen (kijk ook eens bij: http://www.programmajeugd.nl/ProgJeugd/ ... chting.doc).

Ik ken ook, mede door die stage, heel wat mensen dat een EVS-project hebben gedaan en er de tijd van hun leven gehad hebben! Je hoeft niet altijd gigantisch ver te gaan om te kunnen helpen, om andere culturen te ontmoeten, om in een andere 'wereld' te komen..

Voor binnen Europa is EVS zoiezo één van de beste programma's om mee te vertrekken. (als je interesse zou hebben voor buiten Europa: dan is het ICYE, dat ongeveer het beste programma zal zijn)