Eisen paspoort reizen naar de VS en autoverhuur...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Eisen paspoort reizen naar de VS en autoverhuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:33

In juli vertrekken wij voor een goeie 2 weken naar Orlando, Florida.

Mijn vriend en ik hebben ongeveer gelijktijdig ons paspoort aangevraagd, namelijk begin 2005. Die dingen zijn dus nog geldig tot begin 2010. De voorkant is gewoon 'normaal', ik zag dat bij mijn vader (paspoort is van 2007) een soort chip rechtsonder zit. In mijn paspoort staat 'modelnummer 006/ productiejaar 2004 / versienummer 002. Zoiets zal er ook wel bij mijn vriend in staan. Het blad met de pasfoto's is hard en de pasfoto voldoet niet aan de nieuwe eisen. Ik glimlach een beetje Haha! en je ziet mijn oren niet Clown

Er zit verder geen chip-achtig iets in die harde pagina.

Nou is de hamvraag: komen we daar Amerika mee in?

Ik kan nergens iets vinden dat er op duidt dat we daar een probleem mee krijgen.

Maar: de autoverhuur beweerd nu dat we een paspoort moeten overleggen dat 'computerleesbaar' is en niemand kan ons uitleggen wat ze daarmee bedoelen.

Dus hamvraag nummero 2 - indien de vorige vraag bevestigend beantwoord wordt: kan de verhuurmaatschappij van ons verlangen danwel eisen dat wij een nieuw paspoort aan laten maken terwijl we met datzelfde paspoort wel Amerika in kunnen komen?

En weet er iemand wat er onder 'computerleesbaar' verstaan wordt? Die harde pagina, die chip, iets heel anders...?

Alvast bedankt! Lachen

Anoniem

Re: Eisen paspoort reizen naar de VS en autoverhuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:09

Even uit ons visa systeem gehaald:
Citaat:
-Nieuw visa application system Consulaat Amsterdam.
0900-8728472 (0.70 euro p/min. Zo maar binnen lopen kan dus NIET MEER !!! !!!!! Bellen voor een afspraak minimaal 5 dagen voor vertrek!
Indien de passagier een oud type paspoort gebruikt dat nog wel geldig is, dan dient men hiernaast een geldig visum te kunnen tonen. Een machinaal leesbaar paspoort is vereist!Paspoort dient geldig te zijn na terugkomst!

Dus volgens mij moet je wel aan een nieuwe, anders zou ik even het consulaat bellen. Hoe het precies zit Knipoog

[edit] Computerleesbaar is dus met zo'n chip erin. Dat doen ze op de luchthaven ook, halen ze hem door een gleuf in het toetsenbord en vervolgens leest de computer het paspoort.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:16

Dus zoals ik het nu begrijp zijn we verplicht om ons paspoort te laten vervangen? Dat slaat toch nergens op? Dat ding is nog 2 jaar geldig... No Cheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:55

Maar zit die chip er zeker weten niet al in bij jullie? Heb btw nog iets gevonden:

Citaat:
Als u naar de VS afreist moet uw paspoort nog minstens 6 maanden geldig zijn om toegelaten te worden. Let op: Vanaf 26 oktober 2004 moet iedereen die naar de VS reist een zogenaamd machinaal leesbaar paspoort hebben. Alle Nederlandse paspoorten die sinds 1995 zijn uitgegeven voldoen aan deze eis. Ook is het verplicht dat ieder persoon een eigen paspoort heeft. Kinderen kunnen dus niet meer met het paspoort van hun ouders meereizen!

Dus als het goed is moet jij ook gewoon zo'n paspoort hebben als ie uit 2005 komt Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:59

Denk ook even om een internationaal rijbewijs als je in Amerika wilt rijden. Weet niet of het daar verplicht is maar in 2005 in Australië bijvoorbeeld wel. Kun je gewoon bij de ANWB halen, kostte toen iets van 15 euro en is een jaar geldig.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:06

Ik zou als ik jou was het risico niet nemen.
Laatste keer dat ik in de states ben geweest was er een aardige controle.
Maar op schiphol krijg je die ook al. Wat als je daar 'smorgens staat en je pp is niet in orde.
Voor het huren van een auto zijn ze zowiezo niet makkelijk.
Gegevens niet zoals zij dat willen dan kun je ook geen auto huren.

Ik zou je adviseren om je pp te vervangen door een nieuwe.
Die kosten wegen niet op tegen het gedoe wt je kan krijgen als je vertrekt en het is niet in orde.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:08

Jalenka_Kiya schreef:
Denk ook even om een internationaal rijbewijs als je in Amerika wilt rijden. Weet niet of het daar verplicht is maar in 2005 in Australië bijvoorbeeld wel. Kun je gewoon bij de ANWB halen, kostte toen iets van 15 euro en is een jaar geldig.

Internationaal rijbewijs is niet verplicht in USA.
ANWB zegt dat het miss wel makkelijker is om het te hebben.
Maar dat is denk ik om wat extra geld in het laatje te krijgen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:09

Inderdaad, als et niet verplicht is zou ik het niet doen. In Asutralië was het toen wel verplicht.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:43

Jalenka_Kiya schreef:

Internationaal rijbewijs is bekend Lachen Halen we eigenlijk ook altijd, toevallig de laatste paar jaar (Spanje) niet meer.

Takke, ik ben eigenwijs Clown Ik verrek het om € 50 uit te gaan geven (+ pasfoto's en een berg tijd) omdat een autoverhuur moeilijk denkt te moeten doen. Als het idd zo is dat ik er Amerika niet mee in kom dan wordt het een ander verhaal, maar dan vind ik het nog steeds stom Clown

Miss_Montana, ik kan nergens een chip zien... Bij pap zijn paspoort zit in de omslag duidelijk iets chip-achtigs, maar ik zie in mijn eigen paspoort nergens iets dat op een chip lijkt. Ik neem toch aan dat ik ergens een chip zou moeten zien dan? Verward

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:49

tja het enige wat ik daarop kan zeggen is dat het je eigen keus is.
Helaas maak ik vaker rare taferelen mee die voorkomen hadden kunnen worden.
Ik hoop voor je dat je nergens problemen gaat krijgen.
Zou wel heel je vakantie verpesten.
Veel succes en een fijne vakantie gewenst.

PS: Ik begrijp de stelling van je topic niet helemaal als je toch eigenwijs gaat doen.
Had je beter geen informatie kunnen vragen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:57

Nee, ik gá niet eigenwijs doen.

Vraag 1 is of ik met mijn huidige paspoort Amerika in kom. Dat is gewoon een vraag van mezelf. Reden daartoe is omdat (volgens mijn moeder) de autoverhuur een paspoort wil met een chip/machinaal leesbaar/weet ik het. Als ik met mijn huidige paspoort gewoon Amerika in kan, dan ben ik van mening dat een autoverhuurbedrijf daar ook maar gewoon genoegen mee moet nemen.

Kom ik met dit paspoort Amerika niet in omdat er dus een chip in zou moeten zitten (die ik nergens vind), dan is het heel simpel, dan komt er een nieuw paspoort. Maar ik ga niet geld uitgeven omdat een autoverhuur een dergelijke eis stelt, want dat vind ik gewoonweg belachelijk.

Snap je? Lachen

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:22

Sylvia schreef:
Nee, ik gá niet eigenwijs doen.

Vraag 1 is of ik met mijn huidige paspoort Amerika in kom. Dat is gewoon een vraag van mezelf. Reden daartoe is omdat (volgens mijn moeder) de autoverhuur een paspoort wil met een chip/machinaal leesbaar/weet ik het. Als ik met mijn huidige paspoort gewoon Amerika in kan, dan ben ik van mening dat een autoverhuurbedrijf daar ook maar gewoon genoegen mee moet nemen.

Kom ik met dit paspoort Amerika niet in omdat er dus een chip in zou moeten zitten (die ik nergens vind), dan is het heel simpel, dan komt er een nieuw paspoort. Maar ik ga niet geld uitgeven omdat een autoverhuur een dergelijke eis stelt, want dat vind ik gewoonweg belachelijk.

Snap je? Lachen

Als je een auto wilt huren en ze stellen deze eis zal je dus niet anders kunnen.
Of jij dit nu belachelijk vind of niet je staat dan toch echt zonder auto.
Wat ik je kan adviseren is te zoeken op internet naar Alamo car rental.
Hier huur ik altijd een auto, zo'n 6x per jaar, en is in de meeste staten de goedkoopste.
Overleg even met hen, stuur een mailtje of bel ze op, dan kunnen ze je precies vertellen hoe het zit.
Wanneer je de eisen weet van 1 autoverhuur bedrijf weet je gelijk hoe het bij alle andere zit aangezien de eisen bij hun bijna altijd hetzelfde zijn.
Mijn paspoort word iedere 2 tot 2,5 jaar vernieuwd dus het is lastig voor mij om te zeggen welke eisen ze eraan stellen.
Je kunt dan denk ik beter bij de born informeren als hier op het forum.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 23:56

Maar de vraag of ik met mijn paspoort Amerika in kan, kan wellicht door mensen hier al beantwoord worden en als diezelfde mensen mij antwoord kunnen geven op mijn 2e vraag dan scheelt het mij weer een hele Engelstalige mail naar een bedrijf Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:11

Ik zou even checken met het amerikaanse consulaat of je het land inkomt want als er iets niet klopt zetten ze je echt op het volgende vliegtuig naar huis en krijg je ook nog eens een aantekening waardoor je er voortaan ook niet zo makkelijk inkomt.

Ik heb bij Alamo nog nooit m'n paspoort hoeven laten lezen.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:00

De eerste 3x heb ik wel mun paspoort moeten laten zien bij alamo.
Daarna niet meer omdat ik viel onder "regular".
Zoals ik al aangaf zou ik het risico niet nemen en waar weten ze het beter als bij de bron.
Stelling:
Ik zeg nu tegen je dat het geen probleem is en zo USA in kan en een auto kan huren. Zou je dan gaan puur omdat je het hier op het forum gevraagd hebt.

Zo lijkt het in ieder geval wel op mij over te komen.
Ik zit om de maand in USA en weet wat voor gezeik er soms is.
Maar als jij dan 100% vertrouwd op de mensen hier en de moeite niet wil nemen om even in het engels het bij de bron te informeren dan snap ik het ook niet meer.
Mocht het engels nou een probleem zijn wil ik je er gerust mee helpen.

Ik zie wel een pb verschijnen als je hulp nodig hebt.
Zo niet wens ik je veel succes en geluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:46

Als ik dit zo lees:

Miss_Montana schreef:
Maar zit die chip er zeker weten niet al in bij jullie? Heb btw nog iets gevonden:

Citaat:
Als u naar de VS afreist moet uw paspoort nog minstens 6 maanden geldig zijn om toegelaten te worden. Let op: Vanaf 26 oktober 2004 moet iedereen die naar de VS reist een zogenaamd machinaal leesbaar paspoort hebben. Alle Nederlandse paspoorten die sinds 1995 zijn uitgegeven voldoen aan deze eis. Ook is het verplicht dat ieder persoon een eigen paspoort heeft. Kinderen kunnen dus niet meer met het paspoort van hun ouders meereizen!

Dus als het goed is moet jij ook gewoon zo'n paspoort hebben als ie uit 2005 komt Lachen

...neem ik dus aan dat ook een paspoort uit 2005 computerleesbaar is, als die eis er inderdaad al vanaf 2004 is.
Dan neem ik niet aan dat ze bij de autoverhuur met "computerleesbaar" een andere "computerleesbaar" bedoelen dan op het vliegveld/de maatschappij.
Chip of geen chip, als de versie zonder chip al vanaf 1995 "computerleesbaar" is, zou jouw paspoort ondanks dat er geen chip op zit dat ook bij de autoverhuur moeten zijn lijkt me.

...Hoewel Miss Montana er niet bij vermeldt waar ze deze info gevonden heeft, want dat lijkt me ook nog redelijk belangrijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:35

Takke schreef:
De eerste 3x heb ik wel mun paspoort moeten laten zien bij alamo.
Daarna niet meer omdat ik viel onder "regular".
Ik moet het meestal ook laten zien maar verder wordt er niets mee gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:51

Nouks schreef:
...neem ik dus aan dat ook een paspoort uit 2005 computerleesbaar is, als die eis er inderdaad al vanaf 2004 is.
Dan neem ik niet aan dat ze bij de autoverhuur met "computerleesbaar" een andere "computerleesbaar" bedoelen dan op het vliegveld/de maatschappij.
Chip of geen chip, als de versie zonder chip al vanaf 1995 "computerleesbaar" is, zou jouw paspoort ondanks dat er geen chip op zit dat ook bij de autoverhuur moeten zijn lijkt me.

...Hoewel Miss Montana er niet bij vermeldt waar ze deze info gevonden heeft, want dat lijkt me ook nog redelijk belangrijk.

Ik werk op een reisbureau, als je wat beter de eerste posts door had gelezen had je kunnen zien dat ik het uit ons systeem gehaald heb Knipoog

Maar idd, computerleesbaar is computerleesbaar en alle paspoorten sinds 1995 voldoen eraan. Wij verkopen vaak autohuur in de US en hebben nog nooit iets gehoord over dat een paspoort een chip moet hebben daarvoor, wij werken met Hertz en Alamo. Computerleesbaar is standaard ieder paspoort tegenwoordig en mensen zijn nooit teruggekomen dat ze problemen hebben gehad met de autohuur ter plekke. Dus volgens mij moet jij ook gewoon met je eigen paspoort een auto kunnen huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:00

Reisbureau/systeem: oh ja, had ik wel gelezen inderdaad Lachen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:52

Sylvia schreef:
Dus zoals ik het nu begrijp zijn we verplicht om ons paspoort te laten vervangen? Dat slaat toch nergens op? Dat ding is nog 2 jaar geldig... No Cheer

ALLE eisen die Amerika stelt om dat land binnen te komen slaan nergens op. Daarom ga ik dus uit principe niet meer heen. Ga wel ergens heen waar ik niet al bij voorbaat een crimineel zal zijn en moet bewijzen dat het niet zo is, voordat ik hun "beloofde land" in mag.

Ik heb ook iets gehoord over het al een paar dagen van te voren moeten via internet moeten invullen van je visumpapieren (deed je normaal in het vliegtuig), zodat ze je al kunnen screenen voordat je uberhaupt in het vliegtuig stapt.
De rillingen lopen mij over de rug....