Mijn vriend en ik hebben ongeveer gelijktijdig ons paspoort aangevraagd, namelijk begin 2005. Die dingen zijn dus nog geldig tot begin 2010. De voorkant is gewoon 'normaal', ik zag dat bij mijn vader (paspoort is van 2007) een soort chip rechtsonder zit. In mijn paspoort staat 'modelnummer 006/ productiejaar 2004 / versienummer 002. Zoiets zal er ook wel bij mijn vriend in staan. Het blad met de pasfoto's is hard en de pasfoto voldoet niet aan de nieuwe eisen. Ik glimlach een beetje

Er zit verder geen chip-achtig iets in die harde pagina.
Nou is de hamvraag: komen we daar Amerika mee in?
Ik kan nergens iets vinden dat er op duidt dat we daar een probleem mee krijgen.
Maar: de autoverhuur beweerd nu dat we een paspoort moeten overleggen dat 'computerleesbaar' is en niemand kan ons uitleggen wat ze daarmee bedoelen.
Dus hamvraag nummero 2 - indien de vorige vraag bevestigend beantwoord wordt: kan de verhuurmaatschappij van ons verlangen danwel eisen dat wij een nieuw paspoort aan laten maken terwijl we met datzelfde paspoort wel Amerika in kunnen komen?
En weet er iemand wat er onder 'computerleesbaar' verstaan wordt? Die harde pagina, die chip, iets heel anders...?
Alvast bedankt!