Roemenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Roemenië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:05

Deze zomer ga ik een maand naar Roemenië, [***] in een schooltje in een klein dorpje. We gaan met een groep van negen, met een minibusje, naar ginder.

Zijn er hier mensen die al eerder in Roemenië zijn geweest en ons goede tips kunnen meegeven of ervaringen willen delen? Ik heb namelijk al heel wat wilde verhalen de ronde horen doen...

Maroush

Re: Roemenië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:40

Ik ben nu 6x naar Roemenie geweest voor vrijwilligerswerk (kindertehuizen en in zigeunerwijken). Ik vind het een geweldig land, maar het ligt er natuurlijk heel erg aan waar je terecht komt. In kindertehuizen veel erge dingen gezien, maar hoe vaker je zoiets ziet, hoe minder je er nog van opkijkt (helaas). Het werken met zigeuners vond ik best moeilijk af en toe. Ik hoef geen dankbaarheid of wat dan ook, maar het blijft vervelend als jij je best doet voor mensen en zij vervolgens dingen van je stelen etc.
Je moet gewoon goed oppassen. De mensen daar denken heel anders is mijn ervaring, maar het is zeker aan te raden om vrijwilligerswerk in zo'n land te gaan doen Ja Waar ga je precies heen en ga je met een organisatie?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:48

Klinkt interessant, een aantal van de dingen die jij verteld had ik al gehoort... Ik ga inderdaad met een organisatie, bouworde. Voorbije twee jaar ben ik naar Polen en Italië geweest. Dit jaar iets meer uitdaging dus. Ik ga naar een dorpje ergens in Sighisoara (al je dat zo al schrijft), niet ver van de grens met hongarije.
Ik kijk er allesinds al naar uit! De mensen die ik al gesproken heb, die ervaring hebben met [***] in Roemenië, zijn stuk voor stuk verliefd geworden op het land en al wat erbij hoort, ondankt zijn negatieve kantjes. Ik word dus stilletjesaan nieuwsgierig..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:51

Draculastad dus Haha! Ben er deze zomer nog even geweest Ja
Is het een bouwvakantie, mensenwerk of combi wat je gaat doen?
Als je nog iets wil weten over het land, roep je maar Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:54

Het is zowat een combinatie. Aan de ene kant is er de renovatie van een kleuterschooltje, aan de andere kant animatie van de kindjes van het dorp..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:38

Wat voor vragen heb je over Roemenie? Ik heb er vorig jaar vrijwilligerswerk gedaan, in Arpasel. Daar zitten voornamelijk Hongaarse Roemenen. Was enorm leuk! Hele aardige bevolking, eten is super goed en ze houden ook wel van een zelf gestookt drankje Haha!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:43

Ik ben er 2x geweest. Het is ten eerste een schitterend land, met prachtige natuur. De mensen zijn supervriendelijk, en waarderen het enorm als je probeert de taal te spreken. Ook kun je er lekker eten.
Heel weinig mensen spreken engels, sommige duits.

Je moet er wel rekening mee houden dat je schrijnende armoede ziet. De verschillen tussen rijk en arm zijn echt enorm.
Qua veiligheid, zorg goed voor jezelf en je spullen, door armoede doen mensen soms rare dingen. Ga in het donker niet alleen over straat (doen de vrouwen daar ook niet)

Verder wens ik je heel veel plezier, geniet van het mooie land..

nog een tipje.. koop de lonely planet van roemenie daar het je veel aan.