Australië - en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Australië - en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:36

Voor mezelf heb ik besloten dat ik voor mn 30ste naar australië wil zijn geweest.
Gelukkig ben ik nu 22 en heb dus nog even de tijd. Haha!

Maar nu?
Er zijn zoveel mogelijkheden te vinden op internet en reisorganisaties.
Dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat zijn de leuke en mooie plekken in aussie, en waar moet je zeker weten zijn geweest??
Ik ben zelf wel het type dat houd van de outback, maar ook een weekje strand, en een grote stad trekken me. Ik wil dus eigenlijk wel van alles een beetje, maar liever niet backpackend. (heb toch een beetje behoefte aan wat luxe Haha! )

Met een camper lijkt me dan wel weer leuk, maar aangezien ik single ben (nu tenminste maar in de toekomst kunnen we niet kijken Knipoog )
lijkt me alleen in een camper nou ook weer niet alles. Het andere is een groepsreis, maar krijg je dan wel de mogelijkheid om ook wat zelf te bepalen, of zit je helemaal vast aan de groepsreis?

En als ik dan toch naar aussie ga, zou ik heel graag kijken in de omgeving waar de serie "mcleod's daughters" wordt opgenomen. (als ik het goed heb paar uur rijden van adelaide)

Ik ben al wel overal op internet aan het kijken, maar tips en ideeën zijn altijd welkom!
Gelukkig is dit geen 10 dagen plan, maar eerder een 5 a 6 jaren plan, dus ik heb nog even de tijd Haha!

Zijn er mensen die tips hebben, of weten waar je juist wel of niet moet zijn, en welke reisorganisaties goed zijn en welke niet?

Alvast bedankt!

Goof

Re: Australië - en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:57

Hihi, het enige dat je eigenlijk hebt besloten is dat je dus voor je 30e naar Australie geweest wilt zijn en that's it Haha!
Grappig...

Waarom wil je niet backpacken? Je kunt prima rondreizen met touringcars of je kunt gewoon binnenlandse vluchten pakken. En je verblijf kun je zo simpel of luxe maken als je zelf wilt.

Die serie is idd in de buurt van Adelaide opgenomen. Ik vond de omgeving daar niet heel bijzonder, vrij tam, glooiende heuvels.

Als je wel van het ruige houdt (outback), maar je wilt ook graag mooie stranden zien is de westkust echt super. Daar is echt alles te vinden. Als je iets meer het binnenland intrekt, kom je in de ruige outback en blijf je langs de kust zie je superleuke kustplaatsjes en prachtige, verlaten, soms ruige stranden.

En een laatste tip; probeer vooral niet te doen wat iedereen doet... iedereen bezoekt eigenlijk dezelfde plekken en bezienswaardigheden, waardoor het op die plekken stikt van de mensen en de bijzonderheid er vaak al vanaf is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:46

haha ja ik ben al jaren verliefd op australie maar had eigenlijk nooit concrete plannen.
nu heb ik gewoon een deadline gesteld voor mezelf want anders dan komt het er nooit van (je kent het wel, er komt altijd wel weer wat tussen)

de westkust is dus zeker aan te raden? leuk om te horen dat daar strand en outback is, en ja het mag best een beetje ruig zijn, ben niet bang voor vieze handjes Haha!

dank je wel voor de tips!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:49

Australie moet je in stukken doen, dus tussendoor zeker afstanden overbruggen met het vliegtuig. Zit je aan een budget vast, dan kan dat al heel snel oplopen.

Maak een plan hoe lang je onderweg wilt zijn, en of je backpacken leuk vindt. Er zijn reisorganisaties (low budget) waar je in Rotels overnacht. Je gaat met de bus, en je slaapt in een klein hokje in die bus.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:21

ja ik was ook niet van plan om de afstanden te lopen Haha!
dat van de bus klinkt niet echt slecht zeg...
dank je wel!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:23

Ik ben vorig jaar naar Australie geweest en heb in 5weken groot deel van de oostkust gedaan.. Dat was helemaal super!! voor foto's en verslag kun je op de link klikken in mijn onderschrift!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:43

Ik wil ook naar Aussie Haha! vooral die Cowboy cursus doen lijkt me te gek!!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:59

@ megan: wauw dat ziet er echt mooi uit zeg!! vooral die natuur met die mooie stranden en blauwe zeeën *zucht* voor mij diirt dat nog wel even....

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:08

Een tipje: Kijk op www.backpackers.nl dit is een reisorganisatie. Hier kun je ontzettend veel info inwinnen. Je hoeft er niet persee je reis te boeken maar er staat zo veel op die site!! Ze geven ook elke maand een bijeenkomst vlakbij schiphol. Hier geven ze informatie over het reizen door Ozzy en NZ. Diashow, muziek, oud backpackers etc. Echt de moeite waard om er eens vrijblijvend een te bezoeken. Je komt meteen in de stemming en je doet ontzettend veel ideeen op!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:12

dank je wel!!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:18

Hoi, ik ben vorig jaar in australië geweest (2e x) nu voor 6 weken. We hebben de west kust dit keer gedaan. Van Darwin naar Perth. Korte tijd voor zo'n lang stuk. Maar genoeg gezien en heel veel bewonderd. Helemaal geweldig dat land. 8 jaar geleden de oostkust gedaan in 8 weken. Je moet bij beide denken aan veel zien, maar gezien de korte tijd ook veel voorbij rijden. Dus vooral van te voren oriënteren wat je wilt zien. Dit kan heel makkelijk...google ff op australië en je vind alles.
Wij hebben 1e keer een camper gehad en vorig jaar een 4wd. Dat is echt veel leuker, alleen betekend dat tentje en camping zoeken iedere dag. Ook dat is prima te doen hoor!

Het belangrijkste is orienteer je op hoeveel je te besteden hebt en ga a.d.h.d. plannen. Australië is niet goedkoop om rond te reizen, maar je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.
Wij hebben voor 10 dollar een nacht op het terrein van een ranger gestaan. Heel leuk en verhalen gehoord van de omgeving en goede tips gehad wat echt temoeten zien. Dus vooral veel vragen aan de aussies. Die zijn altijd heel behulpzaam.
Geweldig land, geweldige mensen!!

Zucht... wil wel weer terug....

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:02

Ik ga in september! Maar hoe en wat, tsja.. 6 maanden ongeveer.
Waarschijnlijk met Activity international.
Backpacken, reizen en werken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:57

dank jullie wel!
@sabM: ik was idd niet van plan om zomaar l*lkraak te gaan rondreizen, wil toch wel een route uitstippelen, zodat je idd niet met kosten en dergelijke in de knoop komt!

RyneeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:35

Zucht
Haha!

Ik kom in februari net terug van 3 maanden rondreizen door Australie.
Bah! Wat een vervelende tijd haha

Mijn vriend en ik hadden niks gepland behalve de vliegtickets, de ferry naar Tasmanie en de huur van ons busje. Dit zijn natuurlijk ook de belangrijkste dingen!
Een vriend van ons woont in Melbourne en kon ons voor een zeer fijne prijs aan een gloednieuw busje helpen. Bedje erin, mini keuken en een radio, super was dat. Dit is denk ik wel de beste manier om echt het land te proeven als je er een budget voor hebt. Binnenlandse vluchten zijn ook best prijzig en je bent erg afhankelijk van reisorganisaties waar ik persoonlijke hekel aan. Ik heb om zo-ie-zo ergens heel erg afhankelijk van te zijn....zeker tijdens zo'n reis omdat je niet weet of je ergens langer wil blijven of juist eerder weg?
We zijn begonnen in Tasmanie, dit is zo onwijs mooi en zou het iedereen willen aanraden. Dit eiland heeft alles wat het 'main land' ook heeft, maar dan in het mini. Maar de ferry is erg kostbaar en veel mensen kiezen er daardoor ook voor dit niet te zien, een gemis.

Verder hebben we de zuidkust, stukje binnenland (Broken Hill) en de hele west kust + binnenland gezien. Er is te veel om over te schrijven. Maar ben het er mee eens dat je de plekken moet opzoeken waar juist niet iedere toerist naar toe gaat. Toeristische plekken zijn 10x zo duur.
Als je in de National Parks verblijft, ben je over het algemeen heel goedkoop uit, zeker als je het hoog seizoen vermijd (december-januari)
Neem de tijd om ook in de kleine dorpjes (daar zijn er genoeg van haha) te stoppen en met de locals te kletsen. Aussie's zijn indd. de meest aardige mensen die ik tot nu toe ben tegen gekomen. Voor je het weet nodigen ze je uit om te komen BBQ-en en mag je zeker blijven slapen! Ze vertellen je de mooiste plekjes waar je alleen nooit zult komen, die tips zijn echt goud waard.
Als je je best doen en sociaal bent, kun je volgens mij heeel goedkoop rondreizen...

Mijn vriend heeft heel Australie al gezien in de afgelopen jaren, dus "we" wisten wel al het een en ander van te voren. Het is misschien wel handig om je te verdiepen voor je gaat. Maar je gaat niet met een week zo te lezen??

Ach, over het algemeen heeft iedereen dezelfde ervaringen. Het is een geweldige ervaring. Ook daar zijn minder leuke dingen (road kills en drinkwater tekort) maar da's in elk land waar je naar toe reist.

Ik kan niet wachten om weer te gaan en dan zou ik graag de oost-kust (Perth) helemaal willen doen tot boven aan. Dit is wel het ruigere deel waar minder toeristen komen en de natuur nog ongerepter is.
Mocht je wat meer willen weten, kun je altijd vragen. (adresje huur van busje/camper e.d.)

Ooooh, ik krijg er weer helemaal zin in als ik eraan terug denk!!!!
Moet ook nog een selectie maken uit de honderden foto's
Ja

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:31

Goed plan! Vorig jaar ben ik in mijn eentje naar de westkust geweest (mijn man is overleden, met hem ben ik enkele jaren daarvoor in Tasmanië geweest en zijn we langs de oostkust naar Cairns getrokken).
Ik heb bij verschillende familieleden gelogeerd; ben een dag of 10 met een bus (waarin backpackers, maar ook een ouder echtpaar, een vrouw die na haar zakenreis nog iets van Australië wilde zien, een stel jongelui uit Thailand, een japanse, ieren, australiërs, enz., leeftijden varieerden van 20 tot70 jaar.) vanuit Perth noordwaarts tot in Exmouth geweest en toen weer terug naar Perth. Bij die busreis hoorde een gids/chauffeur die ons ook van alles liet zien en doen, overnachtingen in hostels en de maaltijden. Kun je, dacht ik overal in Australië boeken. Ik heb het echt leuk gevonden.
Verder had ik daarna het simpelste en kleinste campertje gehuurd en heb daarmee rondgereden. Beviel me goed. Je kunt ook een auto huren en een tentje meenemen en zo rondtrekken.
Tegenwoordig kun je in veel backpackershostels ook 1-persoonskamers krijgen (reserveren), maar als ik alleen op stap ben vind ik zo af en toe een groep ook wel gezellig. Ook leuk om in zo'n algemene keuken je prakkie te koken, bovendien zijn die hostels er in vele vormen van "luxe". Gewoon op internet zoeken: http://www.hostelbookers.com/
http://reservations.bookhostels.com/bri ... fe.com.au/ http://www.bcl.com.au/ Hier heb je alvast een beginnetje Haha! Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:21

wauw, dat zijn nog eens verhalen Haha!

ik ga idd niet binnen een week, weet nog niet wanneer, maar voor mezelf weet ik wel dat ik eerst alles zaakjes goed geregelt wil hebben voordat ik vertrek. en hiervoor wil ik dus gewoon de tijd nemen.... bedoel zo'n reis ga ik niet snel nog een keer maken (denk aan werk en vakantiedagen, geld, etc etc)

oftewel ik wil me goed voorbereiden!

ga van het weekend eens op me gemak die websites bekijken, dank jullie wel voor de tips en de ervaringen!!!