Naar Noorwegen, tips en informatie gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Naar Noorwegen, tips en informatie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:06

Mijn vriend en ik willen al een hele tijd naar Noorwegen en zijn nu een beetje
rond aan 't kijken over hoe en wat.

Wat zijn de mooiste gebieden waar ook dingen te doen zijn? En wat raden
jullie aan qua vervoer en verblijf? Het liefst plaatjes bij de kust omdat ik ook heel graag
een Fjorden cruise wil doen.

Dus alle ervaringen en tips zijn welkom!

Aranel

Re: Naar Noorwegen, tips en informatie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:24

Wij gaan deze zomer ook naar Noorwegen, we gaan met de auto naar Denemarken, Kristiansand (ofzo Tong uitsteken ) en vanuit daar met de boot naar... Uhh een plaatsje in Noorwegen en vanuit daar naar ons vakantiepark, we verblijven in een huisje aan de rand van een van de grootste natuurparken in Noorwegen.
Je kunt ook vanuit Duitsland de boot nemen naar Noorwegen, maar dat duurt geloof ik 15 uur, en dat is niet te doen voor onze hondjes.

Wij gaan niet naar de fjorden/kust, simpelweg omdat dit te ver rijden is. Ik kan je wel aanraden om in een huisje te verblijven trouwens, dan heb je gewoon zoveel meer privacy dan in een hotel, en, ook niet onbelangrijk.. het is goedkoper! Want je hebt je hoop ik wel gerealiseerd dat alles in Noorwegen 2 x zo duur is als hier...

Iig veel plezier!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:02

Ik ben meerdere keren in Noorwegen en Zweden geweest. Meestal boekten we via een reisbureau vakantiewoningen of een hytte (stuga), klein houten huisje op een camping.
Als je vanuit frederikshaven (denemarken) naar Noorwegen gaat kun je de snelle boot nemen naar Kristianssand (2,5 uur).
* In Geiranger kun je een mooie fjordencruise maken
* Flamm, met een trein door de bergen
* Bergen, leuke stad
* Preikestolen (steile hoge rots met mooi uitzicht)
* Kjerag bolte (vlakbij de preikestolen)
* Lom (staafkerk)
* Trontheim, mooie oude hoofdstad
* Oppdal, veel elanden
En vergeet niet een gletser te bezoeken.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:32

Mijn vader woont op moment in Noorwegen in Stavanger. Stavanger en omgeving is sowieso een aanrader. Zelf ben ik alleen nog in die omgeving geweest. Je kunt vanaf Stavanger een cruise maken over de Lysefjord als ik het goed heb, in elk geval vaar je met de boot langs de Preikestole. Erg mooi. Natuurlijk moet je de preikestole ook zelf 'beklimmen'. Een pittige tocht dat wel, en neem goede berschoenen mee, maar het is zeker de moeite waard. Als je veel wilt gaan wandelen zijn goede schoenen sowieso een aanrader, de meeste paden zijn erg rotsachtig en niet geschikt voor gympen. Zelf hebben wij op een camping gezeten in Olberg, klein plaatse onder Stavanger, vlakbij Sola. Erg mooi, we zaten in een huisje direct aan zee, een aanrader dus.
Omgeving Bergen zijn mijn ouders geweest en is volgens hen ook schitterend. Veel plezier!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:28

Ik heb zelf 4,5 maand in Noorwegen gewoond, circa 70 KM boven Oslo. Het is er absoluut mooi, maar het is minder toeristisch dan de westkust. Ik ben toen wel een weekje met de trein (Bergenbaan) naar Bergen geweest. Dit was een erg mooie treinreis van zo'n 6 uur; echt met prachtige uitzichten! Bergen zelf is een leuk stadje, maar niet groot. Vanuit Bergen heb ik de vrij toeristische 'Norway in a Nutshell' geboekt. Dit was een bootreis door de Sognefjord naar Flam en dan vanuit flam met een de flamsbana naar Myrdal en vandaaruit weer met de bergenbaan naar Bergen. Was wel een prachtige tocht en de fjorden zijn zeker héél chique ondanks dat ik geen mooi weer had tijdens de bootreis. Ja, daar moet je wel rekening mee houden; de westkust is vrij nat.
Het beste raad ik je aan om met de auto naar Noorwegen te gaan en vandaaruit rond te gaan trekken en dan te overnachten in hytter of een tentje meenemen en overnachten op campings. Dat is de beste en leukste mogelijkheid om Noorwegen te zien! Ik ga ook zeker nog een keer terug om zo'n tocht met de auto te doen zodat ik ook Stavanger, de preikestolen etc mee kan pakken..dan schijnt ook heel chique te zijn! Maar blijf geen paar weken op dezelfde plek hangen..daarvoor zijn de steden over het algemeen te klein.
Voor een aantal foto's van toen ik in Bergen en Gol (midden-noorwegen) ben geweest, zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=3BSGXOIP (en dan ietsjes naar onder).