reistips gevraagd over backpacken in Nieuw Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maruscka

reistips gevraagd over backpacken in Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:17

Hallo mensen,

Mijn vriend en ik gaan in augustus 2008, 3 maanden backpacken in Australie en daarna 2 maanden in Nieuw Zeeland.
Heenweg een stop-over in Hong Kong en op de terugweg een stop-over van een week in Thailand.
Wat een heerlijkheid we hebben er erg veel zin in. We weten al zo'n beetje welke route we ongeveer willen volgen in Australie en wat we daar willen zien. Maar we hebben ons nog niet echt verdiept in onze route in Nieuw Zeeland.
We gaan daar in ieder geval met een camper rondtoeren maar wat we precies allemaal willen zien en welke routes leuk en mooi zijn weten we nog niet.
Daarom vraag ik bij deze tips aan de bokkers die al een keer in Nieuw Zeeland zijn geweest. Welke plekken moeten wij gezien hebben? Toeristisch mag maar niet toeristische plekken trekken ons ook erg aan. Welke route is leuk als je er met een camper alleen op uit trekt? etc. etc. etc.
Als je nog leuke tips hebt voor Australie mag dat natuurlijk ook altijd.
Je mag hier in het topic reageren maar pb'en is ook goed!

Esile

Re: reistips gevraagd over backpacken in Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:40

Haai!

Wauw, ik zou zo weer meegaan, haha! Ik heb vorig jaar 9 maanden door NZ gebackpackt, heeerlijk!
Ik heb per bus gereisd, dus over de routes kan ik niet heel veel zeggen. Als ik het me goed kan herinneren, was er op het Zuid-Eiland een weg die iets van The Lost Road oid heette, schijnt erg de moeite waard te zijn! Geen aanrader met slecht weer (zeker sneeuw), dan kan je wel eens vast komen te zitten.

Auckland zelf vond ik niet zo boeiend, ben de Sky Tower opgegaan..met mooi weer geeft het wel een heel mooi beeld over Auckland!
Cape Reinga helemaal in het noorden is zeker de moeite waard! De Tasman Sea en Pacific Ocean komen hier samen en dat is echt een machtig gezicht Ja

De Bay of Islands is een heel populair oord, maar erg druk in de zomer, vooral heel veel jongeren die komen feesten. Je kunt er met dolfijnen zwemmen, maar als je dat echt wil doen, ga naar Kaikoura (oostkust van het Zuid-Eiland). Kouder, maar wel veel meer voor net zo veel of minder geld. In Kaikoura heb ik ook gewhalewatcht, walvissen gekeken. Als je het geld erover hebt om beide te doen, zeker doen!!! Machtig gezicht die beesten...

Ook doen: Tongariro National Park. En dan de dagwandeling van 7 uur. Dodelijk vermoeiend, maar de uitzichten zijn het dubbel en dwars waard. Zorg wel voor geschikte kleding, het weer kan in een half uur ernstig omslaan. Ook wordt het afgeraden als je pas na 9 uur 's ochtends aan de wandeling begint, om nog de summit (de top) erbij te doen. Je hebt kans dat je het niet redt voor het donker dan.

Ik zou ook zeker de gletsjer opgaan (Zuid-Eiland) Je hebt de keuze uit Franz Josef of Fox. Ikzelf heb Franz Josef gedaan, deze schijnt iets dramatischer te zijn.
Helemaal in het zuiden van het Zuid-Eiland kun je een cruise maken van een uur of twee door Milford Sound of Doubtful Sound, beide zijn overstroomde gletsjervalleien. Aangezien jullie over eigen vervoer beschikken, zou ik vroeg gaan, of laat op de middag, zodat je de ergste drukte vermijd.
Als je op tijd 'reserveert'...de Milford Track schijnt ook amazing te zijn...net als de Kepler Track trouwens..(of Routeburn), dit zijn wandeltochten by the way.

Wanaka op het Zuid-Eiland vond ik leuker en gemoedelijker dan het alombekende Queenstown..alhoewel je dat zeker ook gezien moet hebben.
De omgeving van beide 'towns' is supermooi. In de buurt van Wanaka kun je 's zomers prachtig wandelen op de skipistes. Bij de Tourist Office hebben ze alle informatie over de wandelingen.

Als jullie van een thrill houden: ikzelf heb geskydivet boven Taupo (Noord-Eiland, bij Lake Taupo), op een prachtige dag. Taupo is het goedkoopst om dit te doen. Skydiven boven Franz Josef Glacier schijnt ook amazing te zijn! Je ziet de sneeuw, het regenwoud en de zee, alles in een!

Voor de Maori cultuur is Rotorua the place to be. Het is behoorlijk toeristisch, maar het is toch wel bijzonder om de rookwalmen uit de putten op straat te zien komen. (Rotorua is vulkanisch erg actief, met veel warmwaterbronnen). In Rotorua zou ik naar Te Whakarewarewa gaan. (spreek uit: fa-ka-re-wa-re-wa) Hier kun je zowel geysers zien, als een goed beeld van de Maori cultuur krijgen. Woon ook een van de 'performances' bij. Traditionele zang en dans, incl. haka, de zgn oorlogsdans.
Voor meer Maori cultuur is Waitangi (Bay of Islands, noord-eiland.) ook erg mooi. Deze plaats voelt erg 'heilig' aan. Hier is de zgn. Waitangi Treaty getekend, een overeenkomst tussen de Maori en Pakeha ('blanke' Nieuw-Zeelanders)

White Island schijnt ook fantastisch te zijn (een vulkanisch eiland, aan de oostkust van het Noord Eiland).

Verder heb ik naast reizen ook gewerkt, op horse trekkings en op een traditionele High Country farm. Als je op het Zuid-Eiland bent, is het erg leuk om een Farmstay te doen. Veel boerderijen bieden dit aan. Je blijft bij de familie slapen en ziet hoe het 'farming' eraan toe gaat. Traditional Kiwi Life!

Haha, ik kan nog wel uren zo doorgaan! Nagelbijten / Gniffelen

Oja, steden heb ik zoveel mogelijk vermeden, maar als ik er dan toch een moet noemen: Wellington is erg leuk!

Nou, als je nog vragen hebt, ben bereid om ze te beantwoorden!

Wens jullie in ieder geval veel plezier in dit prachtige land met ontzettend vriendelijke inwoners!

PS: Als iemand jullie voor 'tea' uitnodigt, betekent dit niet dat je ook daadwerkelijk thee gaat drinken, maar dan word je uitgenodigd voor het avondeten... Knipoog

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:16

Wow wat een verhaal, krijg er al helemaal zin in als ik dit lees. 9 maanden door nieuw zeeland, jeetje wat gaaf zeg! Heel erg bedankt voor alle tips, daar ga ik zeker iets mee doen! Ik had al van een andere bokker gehoord dat het zuidereiland veel spectaculairder is dan het noordereiland. En als ik dit zo lees zijn er meer dingen te doen op het zuidereiland. Lange wandeltochten lijken me zwaar maar inderdaad de moeite waard! De maori cultuur willen we ook zeker mee maken.
Ik heb in NL al een keer parachut gesprongen, en alhoewel ik zeker weet dat het in NZ geweldig is, ga ik het geen tweede keer doen denk ik haha. Maar ja je weet maar nooit. Wij willen ook zo veel mogelijk grote steden vermijden en dan vooral het toeristische...
Grappig van die 'tea' dat wist ik nog niet!

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:19

nog meer tips of verhalen zijn altijd welkom. Esile had al heel veel leuke ideeen. maar vind het altijd leuk om reisverhalen te horen over Nieuw Zeeland zodat we nog meer ideeen op kunnen doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:33

Esile heeft het meeste al genoemd. Haha!

Ik vond zelf Abel Tasman National Park op het Zuidereiland ook erg mooi (met een boot erdoorheen geweest).

Mij werd ook de Franz Josef aangeraden ipv de Fox, ben er met een helikopter gedropt en heb daar een ijswandeling gemaakt. Vlakbij Fox heb je een bekend meer, het spiegelmeer - even geen idee wat de officiële naam is maar je ziet de omgeving er strak in weerspiegeld. Ook mooi om te zien.

En ik ben naar Milford Sound geweest, door die tunnel waar (toen nog) kilometers lang geen licht was. Heb overnacht in Te Anau en dat is meteen het zuidelijkste punt waar ik geweest ben.

Verder heb ik nog een poging gedaan tot paardrijden in de buurt van Queenstown, ik ben even de naam van het plaatsje vergeten, maar het is er schitterend. Helaas had ik die dag migraine, dus ik moest na een uur alweer opgeven terwijl ik een rit van vier uur zou gaan maken. De omgeving is iig aan te raden. Heb ook gereden in de River Valley op het Noordereiland, ook een schitterende omgeving. Oh ja en ik heb ook parachutegesprongen in Taupo.

Omgeving Taihape (River Valley) - slechte ingescande foto, maar voor het idee: KLIK

Ik wens je iig heel veel plezier, Nieuw-Zeeland is een schitterend land! Het Zuidereiland is slechts zo'n 300 km breed, maar je vindt er allerlei soorten landschappen, van stranden en palmbomen tot hooggebergte met sneeuw en vlaktes.

Australië is trouwens ook geweldig, welke route gaan jullie daar doen?

[Edit] Aanvulling: the Pinnacles en Hot Water Beach zijn ook leuk om even geweest te zijn. Je hoeft er niet speciaal naartoe te rijden, ze liggen vrij dichtbij de doorgaande wegen. Zijn wel van die dingen die 'iedereen' doet, volgens mij hoef je in NZ nog steeds niet bang te zijn voor massatoerisme. Ik was er in 2001 in het hoogseizoen (februari/maart) en had echt niet het gevoel dat je 'attracties' ging zien die 'overspoeld werden' door toeristen. Het is er dan gewoon iets drukker dan in de winter, puur omdat het weer beter is.

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:55

Bedankt voor je reactie Karin. In Australie gaan we beginnen in Sydney en reizen vanaf daar omhoog via de kust naar Cairns. Vanaf Cairns vliegen naar Perth, daar even rondreizen en dan weer vliegen naar Darwin. Daar alle parken bezoeken en dan naar beneden door de woestijn langs uluru, adelaide, melbourne en dan naar NZ.
Zo ongeveer hadden we ingedachten maar we houden ons er niet erg aan vast. We kijken wel wat ons brengt.
Ik wil ook zeker gaan paardrijden daar, mijn vriend heeft nog nooit gereden maar ik geloof dat ik hem zo ver heb dat ie het toch ook wel wil proberen. Tenzij het niet geschikt is voor beginners natuurlijk Lachen
Ik schrijf al jullie tips op, want het klinkt fantastisch allemaal. Hier hebben we zeker wat aan! Lijkt me geweldig om met de Campervan door NZ te trekken. Lekker je eigen route bepalen en ergens blijven hangen als het er gezellig is.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:52

Citaat:
Vlakbij Fox heb je een bekend meer, het spiegelmeer - even geen idee wat de officiële naam is maar je ziet de omgeving er strak in weerspiegeld. Ook mooi om te zien.

Matheson Lake heet t! Helaas toen ik er was, was het bewolkt. En dan zie je dus niks Clown

Citaat:
Verder heb ik nog een poging gedaan tot paardrijden in de buurt van Queenstown, ik ben even de naam van het plaatsje vergeten, maar het is er schitterend.

Dit moet Glenorchy geweest zijn. Je hebt hier een speciale tocht, waarbij ze je langs de LOTR locaties nemen. Schijnt erg spectaculair te zijn Ja

Paardrijden voor beginners kan eigenlijk overal wel. Vrijwel elke 'horsetrekking' is hierop ingespeeld. Je kunt even kijken op de volgende site: http://www.pancake-rocks.co.nz
Hier heb ik voor 1,5 maand gewerkt. De tochten die ze doen gaan door een stuk van het Paparoa National Park, je steekt de Punakaiki River over en je eindigt op het strand. Het is erg leuk, zeker voor iemand die nog nooit heeft gereden. Vaak krijgen beginners ook nog de mogelijkheid om te galopperen, hetzij on lead. (ligt een beetje aan de grootte van de groep)

Zo heb ik weer ff reclame voor mn oude werk gemaakt Clown Haha. Nee zonder gekheid, de tocht die ze doen is leuk, tussendoor stop je bij een hut voor thee en koekjes, maar ik vond het wel altijd een beetje duur. (Als ik het me goed kan herinneren was het 60 dollar pp voor bijna 3 uur)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:58

Esile schreef:
Matheson Lake heet t! Helaas toen ik er was, was het bewolkt. En dan zie je dus niks Clown
(...)
Dit moet Glenorchy geweest zijn. Je hebt hier een speciale tocht, waarbij ze je langs de LOTR locaties nemen. Schijnt erg spectaculair te zijn Ja

Dank je, klopt helemaal! Ja

Even gezocht, hier heb ik destijds gereden: http://www.dartstables.com/

Het was begin 2001 dat ik er was en LOTR was toen net opgenomen, dus een echte LOTR-tocht (nu iedereen de film kent) had je toen nog niet. Maar er werd idd wel bij gezegd dat we gingen rijden door gebieden waar de film was opgenomen. Vond het net ook op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Paradise%2C_New_Zealand

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:01

Karin schreef:
Even gezocht, hier heb ik destijds gereden: http://www.dartstables.com/

Dacht al dat je daar had gereden Ja Heb ik hele goede ervaringen over gehoord. Ook wel leuk detail: Ze hebben paarden staan die ook in de film gebruikt werden. Om de hele LOTR ervaring compleet te maken Vork

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:09

Hey bedankt voor je toevoegingen. Heb even op die site gekeken. Ziet er leuk uit! Maar inderdaad erg duur:
2.5 hour group trek - $120 per person (minimum of two people)
Toch wil ik het wel gaan doen,w ant het lijkt me fantastisch om op deze manier een stukje nieuw zeeland te ontdekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:13

Oh, dat is echt vrij prijzig geworden dan... Volgens mij betaalde ik in 2001 de helft van dat bedrag voor zo'n zelfde rit (ik zei 4 uur maar het was idd korter, 2.5 ofzo).

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:08

het abel tasman park is ook super mooi en zeker een aanrader, de frans jozeph gletsjer is ook super mooi... Bloos

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:49

nils schreef:
het abel tasman park is ook super mooi en zeker een aanrader, de frans jozeph gletsjer is ook super mooi... Bloos

Dank je wel Nils!

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:42

Esile schreef:
Ha

De Bay of Islands is een heel populair oord, maar erg druk in de zomer, vooral heel veel jongeren die komen feesten. Je kunt er met dolfijnen zwemmen, maar als je dat echt wil doen, ga naar Kaikoura (oostkust van het Zuid-Eiland). Kouder, maar wel veel meer voor net zo veel of minder geld. In Kaikoura heb ik ook gewhalewatcht, walvissen gekeken. Als je het geld erover hebt om beide te doen, zeker doen!!! Machtig gezicht die beesten...

Esile weet jij nog hoeveel ongeveer zo'n tripje kost? Ik zou graag ongeveer willen weten wat je aan excursies kwijt bent, bijv. zo'n wandeling dagtocht, gletsjers bezoeken, boottochtje, walvissen spotten etc.? Kun je daar iets over zeggen, of iemand anders?
Vind het zo ontzettend moeilijk om in te schatten hoeveel geld we nodig hebben...

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:11

Maruscka schreef:
Esile schreef:
Ha

Esile weet jij nog hoeveel ongeveer zo'n tripje kost? Ik zou graag ongeveer willen weten wat je aan excursies kwijt bent, bijv. zo'n wandeling dagtocht, gletsjers bezoeken, boottochtje, walvissen spotten etc.? Kun je daar iets over zeggen, of iemand anders?
Vind het zo ontzettend moeilijk om in te schatten hoeveel geld we nodig hebben...

Bay of Islands heb ik geloof ik 85 dollar voor betaald. (dit was een hele dag, inclusief dolphin swimming, jammer alleen dat ik geen enkele dolfijn van dichtbij gezien heb, je moet zwemmen voor je leven om in de buurt te komen. Schijnheilig )
Kaikoura (http://www.whalewatch.co.nz kost tussen de 130 en 140 dollar. Het is prijzig, maar dubbel en dwars waard! Vond ik tenminste Ja

De dagtocht wandeling (Tongariro Crossing) is gratis! Het enige waar je evt aan moet denken is vervoer. Je kunt regelen dat je met een bus aan de ene kant wordt gedropt, en aan de andere kant ook weer wordt opgepikt. Stuk handiger dan dat pokke eind terug moeten lopen om je camper op te halen *LOL*

Gletsjer...(http://www.franzjosefglacier.com Ik heb de 3/4 day hike gedaan, ik heb ff op de site gekeken. De prijzen hiervoor zijn momenteel 130 dollar pp.

Het is dus niet heel goedkoop, maar vaak is je geld het dubbel en dwars waard. Wat je ook in gedachten moet houden, onze euros zijn daar bijna twee keer zoveel waard. Ook niet echt vervelend *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:18

Ik zou gaan zwemmen met dolfijnen in de Bay of Islands, maar die ochtend was het heel mistig en toen ging de tour niet door. Tegen de middag klaarde het op en toen kon ik nog met een boottocht mee. Volgens mij was dat een goede zet - man, wat heb ik toen veel dolfijnen gezien! Ze sprongen metershoog voor de boot uit en aan weerskanten van de boot. Geen seconde gebaald dat het zwemmen niet was doorgegaan. Haha!

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:18

Gaaf! Ik ben er helaas "maar" 3 weken geweest maar wil ooit nog eens teruggaan en dan wat langer blijven.

to see and do op het Noordereiland (ik ben niet zo van de extreme sporten, dus dit is een braver lijstje Clown ):

- raften
- met een quad door de bergen
- met dolfijnen zwemmen, echt erg gaaf om dat gewoon in het wild te doen, en met een beetje mazzel zie je ook nog walvissen Haha!
- Rotorua. Hele mooi en indrukwekkend gebied met geysers ed. Ook in het stadje zelf komen de gassen gewoon uit de riolering!
- cape Reinga / Ninety Mile Beach
- Paihia/Russel
- Taupo
- Waipoua Kauri Forest
- uiteraard paardrijden

Mijn vader is ook op het zuideiland geweest en vond de Abel Tasman NP en de Franz Josef Gletsjer ook erg mooi.

vwb het touristische, dat valt imo wel mee in NZ. Zeker als je met eigen vervoer gaat.

aantal leuke sites:

zwemmen met dolfijnen en andere activiteiten

raften

Pacific Travel

Zelf hebben we veel gehad aan de lonely planet en aan de tips van andere reizigers en de kiwi's. Ook zijn we een aantal nederlandse immigranten tegen gekomen, dat waren leuke en interessante ontmoetingen. dit was eigenlijk ook mijn enige vakantie waarin ik het leuk vond om andere nederlanders tegen te komen
Imo zijn de meeste inwoners aldaar erg vriendelijke en gastvrije mensen, heb het er erg naar mijn gehad. Heel veel plezier, enneh vergeet je niet om foto's+reisverslag op bokt te plaatsen Pling Bloos

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:36

Als je wilt raften, zou ik dit ook zeker op het Zuid-Eiland doen, op de Rangitata River Ja is minder duur!! duurt langer en een hele leuke crew Lachen Dit zit dichtbij Geraldine in de buurt, en het heet geloof ik Rangitata Rafts.. Lachen

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:59

de grotten in (geloof dat het white water rafting heet) is ook super gaaf om te doen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:42

White water = buiten, black water = binnen (grotten). Ja

Dit is een bekende (en goede) organisatie voor black water rafting: http://www.waitomo.com/black-water-rafting.aspx (zelf overigens niet gedaan).

En dan heb je ook nog gradaties, tot en met 'unraftable' aan toe. Haha!

Zorben lijkt mij ook gaaf. Niet gedaan, wel een paar keer gezien.

Bij deze brug heb ik een uur lang mijn busgenootjes staan fotograferen. Toen de tiende naar beneden sprong en mijn maag nog steeds in mijn keel zat wist ik dat bungee jumpen écht niets voor mij was. Haha!

Afbeelding

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:53

ja nu je het zegt Bloos

de site die je geeft, daar ben ik ook geweest en dat was echt super... Ja

waar heb je die foto gemaakt als ik vragen mag!?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:53

zorben is ook lachen alleen veelste snel voorbij.... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:46

nils schreef:

Foto komt van Wikipedia, maar ik heb zelf ook soortgelijke foto's in mijn fotoboek. Het is de Kawarau Bridge bij Queenstown.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bungee_jumping

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:44

Karin schreef:
nils schreef:

Foto komt van Wikipedia, maar ik heb zelf ook soortgelijke foto's in mijn fotoboek. Het is de Kawarau Bridge bij Queenstown.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bungee_jumping

Daar ben ik ook geweest!! Doodeng vond ik het Bloos nee, doe mij maar geen bungee, haha!

Heb trouwens wel gezorbt...Nog nooit zo hard gelachen ROFL Moet er ook nog ergens foto's van hebben liggen, maar weet niet zo goed waar.

Maruscka: Zorben is erg leuk om te doen!! Ik heb het vlakbij Rotorua gedaan. Tis maar 30 dollar. Er zijn verschillende opties om te doen. Degene die ik gekozen heb, was met zn tweeen + een laag water in die bal. En dan maar de berg af ROFL

Even ter informatie: Zorbing is in een grote 'opgeblazen' bal van een heuvel afgerold worden..hahaha klinkt erg debiel, is hilarisch!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:21